Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Too
#1964978
Ik weet t even niet meer

Catoo 'doet' 't niet.. ze heeft nu al dagen moeite met kauwen, niet alleen bot maar zelfs een stukje nier of hertenspier levert eindeloos gehummel op.
Woensdag zijn beide maaltjes gespuugd, donderdag was ze echt niet lekker -wegkruipen [geen dribbel-tootje], hoge ademfrequentie- ze heeft uiteindelijk t grootste deel van de dag op een kruik gehangen was tegen de avond weer wat meer bij de wekker.

Vanwege t moeizame kauwwerk, heb ik -steeds in 2e instantie- in stukjes geknipt, t bottigste hebben we gemeden alleen een beetje nijnribjes of mild patrijskarkas met veel vlees.
En dan de bak, donderdag schone bak... 1drol waarvan ik zeker weet dat die van Cera is [ik stond er naast] en 1 van een onbekende.. dat is alles van 2 katten in ruim 2 dagen  :-\
K zal morgen bij daglicht nog s t huis doorlopen .. je weet maar nooit of ze een wilde plee heeft gevonden.

Ik denk/weet dus dat Too echt ziek was woensdag en donderdag, dat ze vermoedelijk pijn heeft in d'r bekkie [waarom zou kauwen anders zo'n klus zijn?]..
En nu.... ik heb maar even 2 rolletjes Haaks gehaald zodat ze iig wat meer dan alleen spiervlees binnenkrijgt
ze is niet zo heel makkelijk te hanteren  ::).. in m'n up naar binnenkijken gaat ws niet lukken zonder veel bloed, buik voelt gevuld maar ik mag er wel aan komen [al draait ze zich niet op d'r rug voor een kroel]...

Hebben jullie nog een helder idee?

- Kan een da zonder roes tandjes/bekkie kijken bij een kat in doodsangst? [1 van 'mijn' praktijk komt bij elke kat gelijk met de grote handschoen  :-\, dat lijkt me niet de eerste kandidaat voor onderzoek]


NB. er wordt wel stevig geplast in de bak
Laatst gewijzigd door Too op za 12 mar 2011, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#1965008
's moeilijk Too,

waar begint 't gedonder en nah,

je noemt dingen op die algehele 'niet lekker' vertonen:

ademhalen
weinig eten
spugen
poëppen, maar dat kan natuurlijk minder zijn omdat ze minder eet

koorts? (dat kun je niet controleren vermoed ik)

'k zou proberen om ze in 'n handdoek te wikkelen,
met aai en lieffff, en toch even proberen in die bek te koekeloeren


'k vermoed een virusje, mjaw... zelf zeg 'k altijd: denk in 3-en; dit moet binnen 3 dagen beter gaan, anders hup DA

wat makkelijk voer, extra lekkur zou 'k zeker proberen
Door Too
#1965022
Dingetje is dat ze best enthousiast is voor de hap, niet als anders maar ze vindt t wel heel belangrijk -volle portie fijn gesneden paard/stukje kalkoen=lekker zacht/ portie Haaks barf.. allemaal zonder probleem naar binnen-
begint steeds heel energiek om uiteindelijk de moeilijke stukjes [bijna alles] onder de handdoek te begraven.

Nagels knippen gaat t best op t zondagse bed... poes in handdoek misschien ook
En ja ik ben ook van even kijken, net als bij mensch, maar deze snap ik niet:
Omo en Cera vraten geen hap bij zere keel+koorts en waren ook best snel 'droog'.. deez hangt er zo tussen in
Door flin
#1965037
wat ik zelf wel n's doe is 'n fleece-sjaal over katzel heenleggen;
lekker warm, vertrouwd,
die lap langzaamaan om katzel heen wikkelen,
dan zorgen voor 'n goede light-bulb en gluren in die bek

spugen vinnik heel matig, dat moet snel over zijn
ademhaling ook trouwens
Door Limpy
#1965038
Zal ze niet last van dr kiezen/tandvlees hebben?

Ouwe limp heeft dat ook bij tijd en wijle en gemalen prak gaat er altijd goed in, spiervlees/orgaan liefst klein geknipt en vleesbot alleen maar gehamert en in kleine stukjes.
Door Too
#1965059
Limpy´s aai-assistente schreef: Zal ze niet last van dr kiezen/tandvlees hebben?

Ouwe limp heeft dat ook bij tijd en wijle en gemalen prak gaat er altijd goed in, spiervlees/orgaan liefst klein geknipt en vleesbot alleen maar gehamert en in kleine stukjes.
Dat vermoed ik, maar waar komt t vandaan:  't is een jonge blom

@ flin adem is weer normaal, spuug ook [ze krijgt natuurlijk wel aangepast voer]
Door Mevroi Kruim
#1965474
Bij niesziekte kunnen ze ook blaren in het bekkie hebben en daardoor moeilijk eten. Kruimel had dat een paar keer, was ze al niet lekker van de infectie en dan ook nog pijn in de bek, die wou helemaal niks meer. Ze had wel honger, snuffelde ook aan d'r eten maar at het dan niet op. Uiteindelijk zat haar neus ook helemaal verstopt en wou ze ook niet meer snuffelen. Ik heb toen iets van 2 weken dwanggevoerd en toen was het over.
Door Jacoba
#1965546
Wat ze wel eet, kauwt ze dat of gaat dat hap slik weg naar binnen? Als ze de rest 'onder de tafel veegt' vindt ze het dus niet fijn om dit in de mond te hebben (te hard). Dan zou ik idd ook denken aan mondproblemen die pijn doen. De da moet er toch goed naar kunnen kijken om een oorzaak te vinden, al dan niet onder verdoving in haar geval  :-[.
Door Too
#1965581
Vandaag wil ze niks eten, ze vindt wel dat ze recht heeft op een bakje voer -komt min of mee enthousiast aan- om t vervolgens te begraven.
Ook lekker water [yoghurt met een plonsje of water met koffiemelk] daar ruikt ze aan en hup t moet eronder
Straks probeer ik de bouillon, tijdens t koken werd ze wel snuffelig van de geur

Ze moet gewoon weer gaan eten/drinken en af en toe poepen.

@ Jacoba k weet t niet heel zeker maar vermoed dat ze de laatste dagen, dat wat ze at, nauwelijks gekauwd heeft
  Gisteravond heeft ze een portie haaksbarf weggewerkt, daar valt niks aan te kauwen
 

We gaan morgen iig even dokteren want dit duurt me te lang,
beetje handige dok & assistent kunnen ws best bek-kijken hoor,  maar ze geeft zich niet zomaar gewonnen en schiet heel snel in de stress
Door Jacoba
#1965590
Dan doet mijn oudste net alsof want ze kauwt wel op de HB...
De jongste hier (14 en 'n half) is degene met de gebitsproblemen op zijn tijd: tandsteen op de kiezen (drie weken terug is dit bij haar weggehaald). Zij slokt alles naar binnen en kauwt niet graag. Nu ze geholpen is doet ze dit wel beter.

P.s. een jonge blom geeft helaas geen garanties op gezondheid  :-\.
Door Too
#1965985
We hebben een poepje!!
T laatste stukje was [al/nog?] redelijk zacht  ::)
Ze lijkt nu even wat opgewekter, heeft zelfs een paar likken van de dikke bouillon genomen en scharrelt wat rond

T is nog niks maar hier ben ik voor nu even blij mee
Door Too
#1966687
We zijn terug..

T is nog niet helemaal duidelijk : poep is ze idd kwijt maar er zit iets in de darm vooralsnog [max 2 dagen] zetten we in op laxeren en toch maar wat AD  om d'r aan t eten te krijgen.
Lukt dat niet dan gaat de molen uitgebreider aan t werk.
Wonderlijk genoeg is ze niet uitgedroogd en [dat zie ik ook] niet vreselijk ziek.

Pff al voelend kwam vanalles voorbij :
-kan 1 nier niet voelen..schrompelnier? ow ik voel m nu toch
-invaginatie..

Maar een heel fijne da, handig, rustig, communicatief en doortastend.. Tootje kreeg zelfs een manicure  ;D
en niet perse tegen vers.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door