Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#1964826
Ik vond dit artikel op de dierenartsenwebsite Ossenhoofd: http://www.ossehoofd.nl/clienteninfo-ho ... rtplanting

Herdekken of niet?
Na een dekking kan er twijfel zijn over de kwaliteit en het tijdstip van de dekking. Herdekking twee dagen later brengt niet alleen extra moeite met zich mee maar vergoot bovendien de kans op een baarmoederinfectie, als de teef hormonaal gezien  al te ver is voor een herdekking.
Tijden de dekkingsperiode (de oestrus) is de afweer van de teef optimaal om dekinfecties tegen te gaan. Hierna  neemt de afweer snel af. Immers de ontwikkeling van de vrucht in de baarmoeder betekent immers ook voor de helft lichaamsvreemd materiaal in deze baarmoeder. Om afstoting te voorkomen wordt daarom de afweer na de oestrus in de baarmoeder omlaag gebracht.

Het is om deze reden dat te laat dekken onverstandig is. Dit is tevens de periode bij de (niet gedekte ) teef dat baarmoeder ontstekingen optreden (zie ook pyometra)

Bij twijfel is het aan te bevelen een progesteron test te doen direct na de dekking. Is  deze hoog dan is ene volgende dekking sterk af te raden

Verder is het goed om te realiseren dat goed  sperma  ofwel 7 dagen na  de dekking nog levensvatbaar is. 2 dagen later dekken is dus niet gauw  nodig.

=============================

Ik vond dit nogal interessant!! Hoe gaan jullie hier mee om, doen jullie altijd een herdekking? Of niet? Of soms? En zo ja of nee, waarom?
#1964881
Nooit van gehoord dat sperma 7 dagen levend blijft! 48 uur is dacht ik de gangbare mening daarover.
Wolven zijn, heb ik eens gehoord, een hele week bezig met babies maken, zolang als de teef het dekken toestaat.  (zeker nog nooit van een progesterontest gehoord :P)

Als ik naar een reu toe moet laat ik een prog.test doen, maar na de eerste dekking ga ik inderdaad nog een keer na 1 of 2 dagen.
Met mijn eigen reu doen ze het de eerste keer als ze allebei willen, en 1 en/of 2 dagen later nog een keertje voor de zekerheid.
Gebruikersavatar
Door kira
#1964925
In principe blijven eitjes lang leven en het zaad ook. Als ik het artikel lees is herdekking een risico als de teef te ver heen is. Er staat
"vergroot bovendien de kans op een baarmoederinfectie, als de teef hormornaal gezien  al te ver is voor een herdekking."

In de dekpraktijk wordt dekken vaak "gedwongen" gedaan. Tenminste binnen de beren gebruikt men leuke hokjes waarin de teef wordt vastgebonden en dan staat ze als een KI Koe en moet de reu springen. Ik denk dat als je de natuur zijn ding laat doen, een teef die te ver heen is hormornaal, zich niet meer laat dekken. En een teef die nog niet dekrijp is, ook niet. Dus volgens mij is een herdekking geen probleem, tenzij je de teef tegen haar zin laat dekken en dus niet accepteert dat de natuur zegt, het kan niet meer.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1964933
Hier ervaring met 3 dekkingen, 2x van Djilly, 1x van Djody.
Bij Djilly is beide keren maar 1 dekking geweest, daarna wilde ze zelf al niet meer.
Djody is ook maar 1x gedekt. De dag erna zijn we nogmaals naar de reu geweest, maar voor beide was het wel klaar.

Hiermee heb ik voor mezelf besloten dat 1x dekken (meestal) wel voldoende is. Alle 3 de dekkingen hebben tot nesten geleid van 7-8 pups.

Bij Djilly hebben we ook geen bloed geprikt van te voren, maar de natuur zijn gang laten gaan. Beide keren is ze op dag 19 gedekt.
Bij Djody heb ik wel bloed laten prikken en zij is op dag 11 gedekt.

Wanneer hier weer een (fok)teef bij zal komen en een reu van buitenaf wordt gebruikt, dan vertrouw ik op de natuur en ga voor 1 dekking.
Door tessa
#1965055
Interessant zeg,
Ik heb Tanja afgelopen loopsheid laten dekken na progesteron te hebben bepaald.
Ze is (op aanraden van de dekreu eigenaar) 4 dagen achter elkaar gedekt.
Normaal doe ik dat dus nooit, ik laat altijd maar een dekking doen of hooguit twee.
Omdat deze reu al wat ouder was heb ik met 4 dagen dekken ingestemd.
Tanja was het daarmee eens natuurlijk, anders had ik dat niet gedaan.

Een dag of vijf na de laatste dekking kreeg ze gele uitvloeing.
Eerst een beetje, later heel veel :-X.

Ik heb toen een echo laten maken om te kijken of haar baarmoeder te zien was, dan zou ze volgens de dierenarts baarmoederontsteking hebben, anders vaginitus.
De baarmoeder was niet te zien op de echo, dus besloten we af te wachten en haar temperatuur en drinkgedrag in de gaten te houden.
Na twee weken was het vloeien over.

Met 4 weken heb ik een echo laten maken of ze dragend was, en dat was ze dus niet.

Ik ga het dus de volgende loopsheid niet meer zo doen.
Ze gaat nu gedekt worden door een jongere reu  en na bepaling van het progesteron.
Het liefst doe ik maar een dekking.
Ik heb ook van een homeopate korreltjes gekregen om haar baarmoeder te 'schonen'
Aan het begin van de loopsheid laat ik een uitstrijkje maken voor alle zekerheid.

Maar goed, het moraal van het verhaal is eigenlijk dat 4 x dekken inderdaad veel te vaak is geweest.
Door Alba
#1965303
kira schreef: In principe blijven eitjes lang leven en het zaad ook. Als ik het artikel lees is herdekking een risico als de teef te ver heen is. Er staat
"vergroot bovendien de kans op een baarmoederinfectie, als de teef hormornaal gezien  al te ver is voor een herdekking."
Ik lees het net zo, dat dekken geen zin meer heeft en ook nadelig kan zijn als de teef al te ver in de loopsheid is. Dat zal best kloppen, maar ik ga ervan uit dat de teef zich dan ook niet meer laat dekken. In de natuur zal een wolventeef zich meestal vaker laten dekken, dus waarom zou je dat bij een hondenteef niet doen.
Haar lijf en hormonen vertellen haar wel wat er moet gebeuren. Ik ken zat verhalen waarbij de teef zich heel vroeg in de loopsheid of juist heel erg laat in de loopsheid laat dekken, wat prima nesten opleverde. Sommige teven laten zich liefst een week lang elke dag dekken, anderen vinden 1 dekking zat. De honden weten het uiteindelijk echt zelf wel het beste.
In de dekpraktijk wordt dekken vaak "gedwongen" gedaan. Tenminste binnen de beren gebruikt men leuke hokjes waarin de teef wordt vastgebonden en dan staat ze als een KI Koe en moet de reu springen. Ik denk dat als je de natuur zijn ding laat doen, een teef die te ver heen is hormornaal, zich niet meer laat dekken. En een teef die nog niet dekrijp is, ook niet. Dus volgens mij is een herdekking geen probleem, tenzij je de teef tegen haar zin laat dekken en dus niet accepteert dat de natuur zegt, het kan niet meer.
Nou ken ik heel wat fokkers in heel wat rassen en ik heb hier gelukkig nog nooit eerder van gehoord! Ik vind dit belachelijke praktijken, dieptriest als je als fokker zo met je dieren omgaat. Er wordt door veel fokkers wel een handje toegestoken op het moment van dekken, bv door de reu en teef vast te houden zodra de reu echt dekt, maar dat is toch heel wat anders dan dwang.
Ik weet van mijn ouders een verhaal dat me altijd is bijgebleven: mensen wilden persé hun Teckel teefje laten dekken. Teefje wilde niet, maar het moest en het zou. Dus teef op tafel en met 2 man vastgehouden. Teefje gedekt en drachtig, mensen blij. De teef heeft na de geboorte zodra ze de kans kreeg alle puppen (geloof 4 of 5) doodgebeten. Of dat echt te maken heeft met de verkrachting (want dat was het gewoon) weet je natuurlijk niet maar het zou mij niet verbazen.

Zelf heb ik de voorkeur voor zoveel mogelijk reu en teef hun gang laten gaan, als ze het samen regelen is dat prachtig. Als het niet helemaal gaat zoals zou moeten, maar zowel reu als teef zijn wel bereid wil ik wel wat hulp geven.
Ik zou een teef nooit in de houdgreep nemen zodat de reu kan dekken maar een wat onzekere teef laat zich soms wél makkelijker dekken als ze de steun van haar eigenaar krijgt. En met steun bedoel ik dan gewoon erbij zijn en eventueel aanraken/aaien als de teef staat en de reu springt, zodat de teef blijft staan.

Overigens zou ik zelf voor een eerste nest van een teef niet snel voor KI kiezen. Het hele proces tussen reu en teef en de uiteindelijke dekking is in mijn ogen iets wat allemaal nodig is voor een gezond nest en een 'geestelijk gezonde' moederhond. Dwang of hele stukken overslaan lijkt mij niet bevordelijk.
Door Do
#1965311
mijn verhaal is bekend denk ik ::)

progesteron op 9 aanraden van de DA om naar de dek reu te gaan
reu was niet echt geinteresseerd
4 dagen achter elkaar naar de dek reu, helemaal niks!
maandag progesteron weer laten testen, boven de 20  :o
DA afraad om naar de dekreu te gaan, gelukkig was ik daar al voordat de DA de uitslag en zijn mening gaf
op de 5de dag progesteron boven de 20 is het gebeurt, reu was niet meer te houden
1 dekking
14 pups(2 overlijden)

moraal van het verhaal:
ik werd gek van al die teoren, ik werd gek van al die verhalen,
iedere hond is anders
ik zal niet meer progesteron doen en ik zal mijn teef het zelf laten regelen
Laatst gewijzigd door Do op zo 13 mar 2011, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
#1965402
Wij geloven dat onze honden prima zelf weten wanneer en hoevaak ze moeten/willen dekken. Hier dus altijd herdekkingen. Als het qua ruimte en hondenverdeling kan dan zitten de reu en teef net zo lang bij elkaar tot de teef zich niet meer laat dekken en de reu kalmeert en in vrede weer terug gaat naar zijn eigen wei. Als dit qua ruimte en hondenverdeling niet kan dan laten we ze dagelijks samen los op het terrein. Tot nog toe geen problemen met baarmoederontstekingen. Wel 1 keer gehad dat een teefje leeg bleef. Maar procentueel stelt die ene keer bij ons niet veel voor.
#1966126
Ik heb er ook altijd voor gekozen om de honden zelf te laten bepalen wanneer er gedekt ging worden en bij eigen reu hoe vaak.
1 teef liet zich 5x dekken in 3 dagen.
Bij gebruik van een vreemde reu ging ik op het moment als de teef ging staan en dan 2 dagen later nog eens, maar alleen als de teef zich liet dekken.
Door miik
#1966846
kira schreef:. Ik denk dat als je de natuur zijn ding laat doen, een teef die te ver heen is hormornaal, zich niet meer laat dekken. En een teef die nog niet dekrijp is, ook niet. Dus volgens mij is een herdekking geen probleem, tenzij je de teef tegen haar zin laat dekken en dus niet accepteert dat de natuur zegt, het kan niet meer.
Dat denk ik ook !
Gebruikersavatar
Door MargaS
#1970614
Heel interessant onderwerp. Is er ook literatuur over het feit dat sperma 7 dagen goed zou kunnen blijven?
Het zou nl veel kunnen verklaren en aan de andere kant doen we het niet goed met meerdere dekkingen.

Zelf hou ik het altijd simpel. De natuur regelt het zelf. Als een teef of reu niet wil dekken is het niet het goede moment.
Heb ook de ervaring dat bepaalde door de mens zorgvuldig uitgekiende combinaties niet slagen doordat de partners weigeren.
Ook hier zal de natuur een reden voor hebben gehad.
#1970644
Lizzy schreef: Ik vond dit artikel op de dierenartsenwebsite Ossenhoofd: http://www.ossehoofd.nl/clienteninfo-ho ... rtplanting

Herdekken of niet?
Na een dekking kan er twijfel zijn over de kwaliteit en het tijdstip van de dekking. Herdekking twee dagen later brengt niet alleen extra moeite met zich mee maar vergoot bovendien de kans op een baarmoederinfectie, als de teef hormonaal gezien  al te ver is voor een herdekking.
Tijden de dekkingsperiode (de oestrus) is de afweer van de teef optimaal om dekinfecties tegen te gaan. Hierna  neemt de afweer snel af. Immers de ontwikkeling van de vrucht in de baarmoeder betekent immers ook voor de helft lichaamsvreemd materiaal in deze baarmoeder. Om afstoting te voorkomen wordt daarom de afweer na de oestrus in de baarmoeder omlaag gebracht.

Het is om deze reden dat te laat dekken onverstandig is. Dit is tevens de periode bij de (niet gedekte ) teef dat baarmoeder ontstekingen optreden (zie ook pyometra)

Bij twijfel is het aan te bevelen een progesteron test te doen direct na de dekking. Is  deze hoog dan is ene volgende dekking sterk af te raden

Verder is het goed om te realiseren dat goed  sperma  ofwel 7 dagen na  de dekking nog levensvatbaar is. 2 dagen later dekken is dus niet gauw  nodig.

=============================

Ik vond dit nogal interessant!! Hoe gaan jullie hier mee om, doen jullie altijd een herdekking? Of niet? Of soms? En zo ja of nee, waarom?
Ik vind het wat verwarrend, want wat is 'te laat". Voor mij is dat wanneer de teef zich niet meer laat dekken en de reu misschien al uit zichzelf geen interesse meer heeft, maar misschien vinden de heren medici dat wel als het progesteron boven hun tabelletjes is uitgestegen :-X

Ik heb hier ooit een teef een week over de vloer gehad toen die gedekt moest worden en dame en heer hebben 3x op eigen initiatief een dekking plaats laten vinden. Verder is alles ook goed gegaan :) Zo ook als er met aanrijden meerdere keren gedekt werd. Ik zie dus niet zoveel problemen in meerdere keren dekken. Na iedere dekking treedt er altijd wat uitvloeiing op, zolang dat geen volle bakken stinkende smurrie zijn, is er weinig vreemd loos. De grootste smurrie-lozing hebben we hier gehad na een volledig steriel uitgevoerde KI, dus uh tja.

Ik wil best geloven dat de teef die zich tot in lengte laat dekken een groter risico loopt op baarmoederonsteking, maar mijn inziens staat dit los van meerdere dekkingen tijdens de periode dat de teef daadwerkelijk dekrijp is.
#1970646
Wat die 7 dagen betreft. Ik denk dat je dan over sperma praat die van superkwaliteit moet zijn, dus qua dichtheid en niet alleen qua hoeveelheid en dat er na 7 dagen wellicht nog wel levenden aangetroffen zijn, maar ik zou er persoonlijk niet al teveel meer van verwachten na 7 dagen.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#1970647
Angelique schreef: Wat die 7 dagen betreft. Ik denk dat je dan over sperma praat die van superkwaliteit moet zijn, dus qua dichtheid en niet alleen qua hoeveelheid en dat er na 7 dagen wellicht nog wel levenden aangetroffen zijn, maar ik zou er persoonlijk niet al teveel meer van verwachten na 7 dagen.
Heb wel de ervaring met het versverzend sperma van een hengst. Onze DA had het bijna lege buisje in haar jaszak gestoken, kwam het na 3 dagen weer tegen, dacht ach ik ga het eens onder de microscoop leggen en het bleek nog te wemelen van levende actieve zwemmers.
#1970745
Ik lees het artikel als een advies om het juiste moment van dekking te bepalen middels progesterontestjes en óók na de 1e dekking nog een progesterontestje te komen doen als je een 2e dekking wilt, want anders kon het wel eens leiden tot grote problemen...
Die interpretatie zal ongetwijfeld beinvloed worden door de adviezen die ik van deze kliniek kreeg toen ik diverse klinieken in de regio belde over de mogelijkheid om een echo te laten maken, om vast te stellen of mijn teefje drachtig was. Iedere andere kliniek deed dat vanaf 4 weken en vertelde dat het aantal pups nooit met zekerheid te tellen was. Zij deden dat juist onzettend vroeg (vóór 2 weken?) en konden het aantal dan vaak goed vast stellen (voor de goede orde: dat was niet mijn vraag!). Wel gaven ze desondanks een zeer dringend advies om later in de dracht een rontgenfoto te laten maken, om het exacte aantal met zekerheid te kennen, zodat je wist of alle pups wel geboren waren. Dat ervaar ik als dezelfde 'truc': ongerust maken en zo wat extra's verkopen. Logischer is immers dat je eventueel(!) ná de bevalling laat onderzoeken of er iets is achtergebleven, dan een zwangere bloot te stellen aan rontgenstraling? ???

Ik heb zelf op advies van de zeer ervaren fokker bij wie ik mijn teefje liet dekken, haar dagelijks laten dekken zo lang zij dit wilde. Vóór de eerste dekking heb ik progesteron laten bepalen, want de reu woonde niet om de hoek, en toen die 11 was zijn we gelijk voor de 1e dekking gegaan. Het was een groot feest, "drie dwaze dagen" heeft sindsdien een andere betekenis ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door