Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#1963926
Hallo allen,

Hebben jullie ervaring om met vitamine C de urine te verzuren als er last is van struviet?
En klopt het dat je dan de kans op oxalaat vergroot?
Ik dacht juist dat struviet brokken het risico op oxalaat geeft. (weet hier een aantal ervaringen van)
Maar loop je dat risico ook als je rauw voert en bij struviet vitamine c geeft?
Ik denk dat je sowieso het risico op struviet verkleint als je rauw voert en dat het bij brokkenhonden/katten voorkomt.
En dat het dus ook met (ex) brokken honden/katten een risico is of misschien zelfs blijft?

Wie heeft er ervaring met verzuren met vitamine c?
Van een voedingsdeskundige op een ander forum kreeg ik een verontrustende reactie dat ik een stukje doorstuurde van een ander forum waarin vitamine C als advies werd gegeven. De reactie hierop was dus dat dit oxalaat in de hand/blaas zou werken en dat je beter l-methionine of ammoniumchloride zou kunnen geven.

Weet iemand hier iets vanaf?
Bedankt voor jullie reacties
Door Lizzy
#1963946
Zaniematsu schreef: Hallo allen,

Hebben jullie ervaring om met vitamine C de urine te verzuren als er last is van struviet?
En klopt het dat je dan de kans op oxalaat vergroot?
Als de oorzaak van struviet blaasontsteking is (en de bacterieen de verhoogde pH waarde veroorzaken waardoor er struviet ontstaat), dan helpt vitamine C + cranberry vaak goed maar je ontkomt meestal toch niet aan een antibiotica kuur (je zou eerst zilverwater kunnen proberen). En dat in combinatie met verse, rauwe voeding. Als er geen sprake is van blaasontsteking, lijkt het erop dat cranberry + appelazijn beter werkt en vitamine C niet zoveel doet. Je moet wel de goede vitamine C nemen, ascorbinezuur. Het is een beetje kwestie van uitproberen. Ik heb nog niet mee gemaakt dat verse/rauwe voeding met cranberry en/of vitamine C en/of appelazijn oxalaat veroorzaakt. In de afgelopen 20 jaar. Ik heb echter wel vaak honden en katten oxalaat zien krijgen op dieet brokken. 
Ik dacht juist dat struviet brokken het risico op oxalaat geeft. (weet hier een aantal ervaringen van)
Ik heb dit ook vaker gehoord.
Maar loop je dat risico ook als je rauw voert en bij struviet vitamine c geeft?
Ik zeg van niet.
Ik denk dat je sowieso het risico op struviet verkleint als je rauw voert en dat het bij brokkenhonden/katten voorkomt.
Ik weet het wel zeker! Dat komt door de verzurende aminozuren in vlees en dat komt omdat er voldoende vocht in vlees en omdat er geen ballast-stoffen in verse/rauwe voeding zitten.
En dat het dus ook met (ex) brokken honden/katten een risico is of misschien zelfs blijft?
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Waarom zou dat?
Wie heeft er ervaring met verzuren met vitamine c?
Van een voedingsdeskundige op een ander forum kreeg ik een verontrustende reactie dat ik een stukje doorstuurde van een ander forum waarin vitamine C als advies werd gegeven. De reactie hierop was dus dat dit oxalaat in de hand/blaas zou werken en dat je beter l-methionine of ammoniumchloride zou kunnen geven.

Weet iemand hier iets vanaf?
Bedankt voor jullie reacties
Weet de voedingsdeskundige ook dat de rauw/vers etende hond genoeg l-methionine binnen krijgt via de natuurlijke weg? De natuurlijk bron van dit aminozuur is namelijk: eieren, melk, lever en vis. En is ze er ook van op de hoogte dat de aminozuren in vlees een verzurende werking op de urine hebben?

Ammoniumchloride is salmiak en werd vroeger altijd gebruikt om de urine te verzuren. Dat kreeg je dan van de DA mee. Tegenwoordig krijg je een zak ongezonde dieet brokken zooi mee.

Tja. Als het mijn hond was....? Dan kreeg ie verse/rauwe voeding (uiteraard) en vitamine C + cranberry + appelazijn en zou ik zelf regelmatig de pH waarde meten. Maar ik liet eerst nakijken of er bacterieen in de urine zitten. En zo ja, zou ik ook zilverwater of anders AB geven. Want de pH gaat veelal niet dalen als er nog een bacterie in de urine zit. Al geef je verzuurders. Eventueel de urine op kweek laten zetten om te laten bepalen welke bacterie er in de urine zit.

Overigens is het bij struviet ook nuttig om de hond meer te laten drinken (daarom zit er ook zout toegevoegd aan struvietbrok). En het is ook nuttig om tijdelijk extra pens te voeren en minder vleesbot en spiervlees en ander orgaanvlees. Je moet dan denken aan 1 a 2 weken.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#1963994
Hallo Lizzy,

Bedankt voor je verhelderende reactie. Misschien is het inderdaad zo dat deze voedingsdeskundige niet weet over de voldoende inname van l-methionine bij vers/rauw voeding.
Zoals ik het nu zie, doet zij heel erg haar best op dat forum en is ze op de hoogte van voeding.
Ze heeft het beste met iedereen voor en waarschuwt met name voor tekorten bij niet goed door berekende BARF menu's.
Voor 120 euro kan je dus je BARF menu door haar laten door rekenen zodat je dierenarts kosten zal besparen.
Zij heeft bij 80% van de doorberekende menu's tekorten gezien en is daarom erg huiverig voor barf.
In haar ervaring zijn er maar al te veel mensen die maar wat aan voeren, met alle nare gevolgen van dien.
Eerlijk gezegd zie ik dat helemaal niet om me heen. Sowieso is er voor alle gemak kvv en er zijn genoeg website's en fora om je voldoende in te lezen.
Ze wist te vertellen dat vitamine C voor een deel omgezet worden in calcium en de lage urine pH zal er aan bijdragen dat een gedeeltelijk van het calcium omgezet zal worden in calcium oxalaat. Vandaar haar advies ook om vooral geen vitamine C te geven.

Ikzelf vroeg of het misschien mogelijk is of honden en/of katten die voorheen op brok zaten en eerder een blaas probleem hadden ontwikkeld, hiervoor gevoelig blijven? Ook al zijn ze nu op vers over gezet? Of misschien is dit risico alleen in het begin nog aanwezig, maar naar mate je langer vers voert neemt ook dit risico op blaasproblemen af? Waarom zou het nodig zijn om honden/katten die rauw eten te moeten behandelen tegen struviet met vitamine C? Vitamine C past volgens haar helemaal niet in een barf dieet omdat het niet voor komt in de natuurlijke voeding van de kat.

Voor alle duidelijkheid, ik heb 7 katten en alle eten uitsluitend rauw, dit alweer zo'n 8 jaar. Ze zijn heel gezond en ik heb nog nooit een blaasprobleem gehad. Het leuke van alles, is dat mijn uitstap naar rauwe voeding is gekomen naar aanleiding van een voedingsdeskundige van een bekend brokken fabrikant!!! Zij adviseerde mij rauw te geven aan de kittens tijdens het afspenen. Is dat geen lacher?! Ze eten hoofdzakelijk biologisch kvv en daarnaast zo veel mogelijk bevleesd bot. Maar de tutjes zijn zo eigenwijs......Ooit hoop ik met hen compleet aan de barf te kunnen.

Een aantal jaren geleden heb ik mijn zus ook zo ver gekregen om haar honden vers/barf te gaan voeren. Helaas was de aanleiding dat haar jongste hond zo ziek was door de brokken. Het is nu zo leuk hoe we elke keer de reacties krijgen : "Is 'ie al zó oud?!!!Dat zou je ook niet zeggen!!" Haar honden zijn 7 en 10 jaar oud en hebben glanzende vacht en stralend witte tanden, als je zou zeggen dat ze 2 jaar zijn zou je het ook geloven :)
Door Lizzy
#1964235
Zaniematsu schreef: Hallo Lizzy,

Bedankt voor je verhelderende reactie. Misschien is het inderdaad zo dat deze voedingsdeskundige niet weet over de voldoende inname van l-methionine bij vers/rauw voeding.
Zoals ik het nu zie, doet zij heel erg haar best op dat forum en is ze op de hoogte van voeding.
Ze heeft het beste met iedereen voor en waarschuwt met name voor tekorten bij niet goed door berekende BARF menu's.
Voor 120 euro kan je dus je BARF menu door haar laten door rekenen zodat je dierenarts kosten zal besparen.
Zij heeft bij 80% van de doorberekende menu's tekorten gezien en is daarom erg huiverig voor barf
.
:-X :-X :-X :-X ::) ::) ::) ::) :-X :-X :-X :-X

Lekker, er bestaan niet eens analyses van alle dingen die wij onze katten en honden voeren :-X :-X :-X.

Ik ga hier maar verder niet op in want mijn tenen krullen door mijn schoenen heen naar buiten van ergenis.
In haar ervaring zijn er maar al te veel mensen die maar wat aan voeren, met alle nare gevolgen van dien.
Eerlijk gezegd zie ik dat helemaal niet om me heen. Sowieso is er voor alle gemak kvv en er zijn genoeg website's en fora om je voldoende in te lezen.
Oh ja, er zullen best mensen zijn die maar wat aan voeren. Maar de meeste weten prima wat ze doen en bovendien zijn katten en honden pure overlevers hoor. Ze moet eens bij de zwerfhonden en katten bij de Bedoeinen gaan kijken :-X. En dat plant zich allemaal nog vrolijk voort ook. Dussehhh, geklep-tot-de-macht-100.
Ze wist te vertellen dat vitamine C voor een deel omgezet worden in calcium en de lage urine pH zal er aan bijdragen dat een gedeeltelijk van het calcium omgezet zal worden in calcium oxalaat. Vandaar haar advies ook om vooral geen vitamine C te geven.
Zo zuur krijg je urine niet hoor, met vitamine C.
Ikzelf vroeg of het misschien mogelijk is of honden en/of katten die voorheen op brok zaten en eerder een blaas probleem hadden ontwikkeld, hiervoor gevoelig blijven? Ook al zijn ze nu op vers over gezet? Of misschien is dit risico alleen in het begin nog aanwezig, maar naar mate je langer vers voert neemt ook dit risico op blaasproblemen af? Waarom zou het nodig zijn om honden/katten die rauw eten te moeten behandelen tegen struviet met vitamine C? Vitamine C past volgens haar helemaal niet in een barf dieet omdat het niet voor komt in de natuurlijke voeding van de kat.
Vitamine C past ook niet in een standaard BARF dieet natuurlijk. Je geeft alleen vitamine C in geval van sommige problemen, zoals struviet-gruis. Maarehh, komt salmiak wel in het natuurlijke voedsel van de kat of hond voor?

Ik weet niet of honden/katten gevoelig blijven... Ik sluit het niet uit. Zeker bij katten zie je het vaak weer terugkeren. Ik weet wel dat Tannetje Koning (Hitam) geschreven heeft dat glucosamine helpt bij honden/katten die regelmatig problemen hebben met struviet. Omdat het de blaaswand beschermt. Ik zou me in kunnen denken dat sommige katten/honden een andere bouw van urineleiders en blaas hebben waardoor ze vaker problemen hebben. En ik denk dat een slechte blaaswand ook voor terugkerende problemen kan zorgen. Misschien is er zelfs nog wel een genetische grondslag?
Voor alle duidelijkheid, ik heb 7 katten en alle eten uitsluitend rauw, dit alweer zo'n 8 jaar. Ze zijn heel gezond en ik heb nog nooit een blaasprobleem gehad. Het leuke van alles, is dat mijn uitstap naar rauwe voeding is gekomen naar aanleiding van een voedingsdeskundige van een bekend brokken fabrikant!!! Zij adviseerde mij rauw te geven aan de kittens tijdens het afspenen. Is dat geen lacher?! Ze eten hoofdzakelijk biologisch kvv en daarnaast zo veel mogelijk bevleesd bot. Maar de tutjes zijn zo eigenwijs......Ooit hoop ik met hen compleet aan de barf te kunnen.

Een aantal jaren geleden heb ik mijn zus ook zo ver gekregen om haar honden vers/barf te gaan voeren. Helaas was de aanleiding dat haar jongste hond zo ziek was door de brokken. Het is nu zo leuk hoe we elke keer de reacties krijgen : "Is 'ie al zó oud?!!!Dat zou je ook niet zeggen!!" Haar honden zijn 7 en 10 jaar oud en hebben glanzende vacht en stralend witte tanden, als je zou zeggen dat ze 2 jaar zijn zou je het ook geloven :)
Goed zo!
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1964407
Ik kan alleen vertellen uit ervaring met mijn dochter van 10 jaar, ik weet niet inhoeverre dat overeenkomt met een hond of kat, maar ik lees hier heel veel dezelfde oplossingen bij blaasontsteking.

Even kort het verhaal van mijn dochter. Ze heeft al sinds haar 3e last van blaasontstekingen, die zich steeds sneller opvlogden. Op den duur kon ze niet meer zonder AB, dus ze had dagelijks een onderhoudskuur. Waar ik heel graag vanaf wilde. Na een hele lange zoektocht van jaren, nu al meer dan zes jaar, lukt het ons nu wel om al 4 maanden zonder AB en blaasontsteking verder te gaan. Maar niet zonder natuurlijke hulpmiddelen.

De AB heeft haar darmflora flink aangetast, daar heb ik haar pro-biotica en L-glutamine voor gegeven. Daarnaast een hele hoge vitamine C (ascorbinezuur) 1000 gram per dag voor ze gaat slapen. Dit is trouwens een vitamineC die heel snel wordt afgegeven en dus uitgeplast wordt, in poedervorm, er zijn ook babletten, maar die geven langzaam Vit.C af en dus wordt die dan opgenomen door het lichaam en niet snel uitgeplast waardoor de blaas dan niet de zuurgraad krijgt die wel willen. Daarbij ook cranberry capsule en colloidaal zilver.

Ik heb echt al heel veel geprobeerd voorheen, maar elke keer kwamen de klachten weer terug. Ook nu moeten we het nog heel goed in de gaten houden. Maar ik zeg wel eens: ´Als het ons lukt om mijn dochter van de blaasontsteking te houden zonder AB, dan kan dat op deze manier bij iedereen.´
Als ze weer tekenen geeft dat het weer terug komt verhoog ik het colloidaal zilver en ´s ochtends de Vit.C (die ze ook ´s avonds krijgt), dit helpt vrij snel.
TeeTrea gebruiken we om haar plasser goed schoon te houden, zodat de bacterien niet van daaruit naar binnen kunnen dringen.

Maar zoals gezegd, ik spreek alleen uit ervaring bij mijn dochter.
Door Mevroi Kruim
#1964520
Hoi Willy
Dat klinkt heel erg als mijn zus zo'n 50 jaar geleden. Die had ook altijd blaasontsteking en ook nierbekkenontstekingen, heel akelig. Doordat de huisarts niet zo van ab hield is haar ene nier tenslotte zo beschadigd geraakt dat die er uit moest, en daarbij kwamen ze er achter dat ze een keerklepje miste in de urineleider, dus tussen de blaas en de nier. Daardoor stroomde er telkens urine terug de nier in, met alle narigheid van dien. Sinds de schrompelnier verwijderd is heeft ze nergens meer last van.
Door Lil
#1964603
Hier een poes die bijna maar 4 jaar was geworden, zo ernstige struviet had ze. Niets hielp, urineverzuurders niet, speciale brokken (barf kende ik toen niet) hielpen niet; niets en het beest werd zieker en ellendiger.

Overgestapt op barf en toen een periode extra zuur gemaakt met vitamine C; dit afgebouwd en daarna alleen nog maar barf/kvv (zonder graan!) gegeven en het probleem was opgelost. Het beestje wordt in mei alweer 11 jaar! Zo een a twee keer per jaar keren de klachten terug en dan kan ik het oplossen door een week of twee wat vitamine c en cranberry te geven en dan is het weer opgelost.

Toevallig hielp dat  begin 2011 niet afdoende en ben ik voor de zekerheid naar de da geweest voor een ab kuurtje. Gelukkig zag de da hier geen heil in, omdat het een steriele blaasontsteking was zónder struviet. Ze heeft dus een nsaid gekregen tegen de pijn en voor het oplossen van de ontsteking. Het advies van mijn da: bij katten waarbij niets helpt om de urine zuur te krijgen, helpt altijd het goedkoopste middel: vitamine C in de zure variant. Ze schrijft zelfs vitamine C dus voor en ik denk niet dat ze dat in een redelijk drukke praktijk zouden voorschrijven als daar oxalaat uit zou voortkomen.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#1964704
Bedankt voor jullie reacties.

Door google kwam ik tot de ontdekking dat bij katten die gevoelig blijven voor af en toe een blaasontsteking een paar middelen zouden kunnen werken.
Cystaid, zou de blaaswand kunnen versterken, zodat een ontsteking minder kans krijgt.
Ook GAG’s Glycosaminoglycanen blijkt dit effect te hebben.
Al zoekende kwam ik ook op deze pagina : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1472830/

Kidney Int. 2003;63:1066–1071 [PubMed].
Adult calcium oxalate stone-formers were administered either 1 gram (group 1) or 2 grams (group 2) of vitamin C daily for 3 days while healthy, non-stone-forming adults (group 3) were given the 1-gram dose daily during the same time. The participants were not placed on a metabolic diet, but were instructed to refrain from consuming foods rich in vitamin C and oxalate, as well as dairy products. Twenty-four-hour urine collections were obtained at baseline and after vitamin C administration.
Urinary pH did not change after vitamin C supplementation in any of the groups. However, there were statistically significant increases in oxalate excretion in all 3 groups: 61% in group 1, 41% in group 2, and 56% in group 3. A significant increase in calcium oxalate urinary supersaturation (by Tiselius index) occurred in all groups after supplemental vitamin C intake.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1965155
Mevroi Kruim schreef: Hoi Willy
Dat klinkt heel erg als mijn zus zo'n 50 jaar geleden. Die had ook altijd blaasontsteking en ook nierbekkenontstekingen, heel akelig. Doordat de huisarts niet zo van ab hield is haar ene nier tenslotte zo beschadigd geraakt dat die er uit moest, en daarbij kwamen ze er achter dat ze een keerklepje miste in de urineleider, dus tussen de blaas en de nier. Daardoor stroomde er telkens urine terug de nier in, met alle narigheid van dien. Sinds de schrompelnier verwijderd is heeft ze nergens meer last van.
Mijn dochter is medisch goed onderzocht en er is niks mis met haar blaas, nieren, klepje, of noem maar op. Dus daar maak ik me minder zorgen om.
Maar ik moet wel zorgen dat haar blaas genoeg steun krijgt om het schoon te houden, en zuur genoeg. De AB heeft in mijn ogen veel meer kapot gemaakt dan nodig was, en nu heeft ze heel hard moeten werken om dit weer normaal te krijgen. (ze heeft ondertussen een afkeer van alle poedertjes, homeopathisch) Daarbij met haar ADD was het nog heel moeilijk voor haar om de prikkels op te vangen die zeiden dat ze naar de wc moet. Nu met medicijnen voor de ADD gaat het blijkbaar ook beter.

Trouwens ook ik heb een kater gehad met altijd maar blaasontsteking, een jaar lang ben ik naar de DA gerend, maandelijks soms elke week of twee keer in de week. Na dat jaar heb ik nog eens gevraagd wat ze nog voor hem konden beteken, na al die AB, injecties, dieetbrokken, binnenhouden, stress. Het antwoord was dat ze hem wel zouden kunnen opereren, maar dat het bepaalde dingen die te opereren waren niet aanwezig waren en dat het dus een hele kleine kans was dat dat iets zou helpen.
Ik heb hem toen in laten slapen,  :'( Toen een keus waar ik niet omheen kon. Hij verdiende beter dan het leven dat hij toen had. Als, Als ik toen geweten had dat er zoiets als BARF bestond dan had hij misschien nog wel geleefd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door