Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door caelum
#1962987
Hallo! Wij hebben een Bullterrier van 8 die brokken eet. Daar kan ik lang of kort over praten, maar de hond woont in ons gezin en ik ben niet de 'hoofdeigenaar' dus daar ga ik niet over. Sinds ik een oppaspup heb is de Bullterrier ook weer heel enthousiast als het om kluiven/botten gaat, maar ze is er niet mee vertrouwd. Bijvoorbeeld een Rawhide kluif, wat me veilig leek, werkt ze zo weg en ik moet dan ook regelmatig een groot stuk dat ze niet wegkrijgt achter uit haar hals halen. Hierdoor vind ik het heel eng om haar iets te geven, ook met haar gewone brokken is ze heel schrokkerig, eigenlijk met alles. Ik was dus eigenlijk op zoek naar een soort bot of kluif waar ze niet zo snel een stuk vanaf kan krijgen en waar geen enge dingen mee kunnen gebeuren. Zo kreeg ik op het hondenforum de tip eens te gaan denken aan rauw voer, bijvoorbeeld naast de brok, zodat ze toch af en toe iets heeft waar ze eens lekker mee aan de slag kan..

Maar wat is er nou veilig voor mijn grote slopende Bullterrier? En wat zijn dingen die ze wel gewoon naast haar brokken mag? Moet ik dan ook letten op die hoeveelheden in procenten? Kan ik een deel van haar brokken vervangen door vlees?

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, heb wel al veel gelezen hier maar vind het toch lastig voor mijn Bulletje, omdat ze zo slecht kauwt maar alles direct naar haar buik probeert te krijgen!
Door nienk
#1963041
ok.

rauw voer, en dan af en toe iets te knagen, dat gaat niet als je overwegend brok voert. de hond zijn buik (het maagzuur) moet namelijk ingesteld raken op ander voedsel verteren. daarom wordt hier ook altijd gezegd een tijd gemalen barf of kvv te voeren voordat je vleesbotten geeft, die worden anders niet goed verteerd, met alle mogelijke gevolgen van dien. of brok dus, met 'gewone' hondenkluiven (en dat zal iedereen hier, en ik ook, zwaar ontmoedigen), of over op kvv/barf. iets er tussen in gaat niet.
Door *Flip*
#1963116
Welkom op barfplaats!

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoeling is. Je mag met de Bull niet barfen/kvv voeren omdat zijn hoofd eigenaar het daar niet mee eens is? Zal die het wel eens zijn met af en toe een lap vlees en een kluif?

Het probleem met de kluif botten die van de dierenwinkel komen is dat deze of chemisch behandeld zijn (ooit door de DA gewaarschuwd nooit varkensoren te voeren!) of veelte hard, wat de tanden extra doet slijten.

Nienk heeft helemaal gelijk wat bot-brok combinatie betreft. Ik denk dat als er 8u tussen de maaltijden zit je wel KVV (kant en klaar versvoer = gemalen) zou kunnen geven. Een brokkenhond heeft een pH rond de 6 in de maag, een vers gevoerde hond rond de 1-2. Die lage pH is nodig om de botten te kunnen verteren. Anders is er kans op verstoppingen iod. Let wel: ook met barf voeren wij enkel bevleesde zachte botten, dus NOOIT poten of kaal bot.

Over het eten van botten heeft Lizzy een artikel in de bieb staan : http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 801.0.html
In de bieb staat nog veel meer informatie over het zelf samenstellen voor de hond.

Mocht je over willen stappen dan is het belangrijk dat de hond leert kauwen op zijn eten, dat is iets dat ze nooit geleerd hebben op brokken. Je zal in het begin de botten dus vast moeten houden en de hond het vertrouwen geven dat je zijn eten niet af gaat pakken als hij niet schrokt.
Ondanks dat vele honden op dit forum goed weten hoe ze moeten eten denk ik niet dat er veel baasjes zijn die hun hond vleesbotten voeren zonder toezicht.

Als tijdelijke oplossing kan je een Kong kopen, dit is een rubberding waar je eten in kan stoppen, de hond krijgt het eten eruit door op de kong te knagen. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar hier heb ik vaker gehoord dat die dingen niet te slopen zijn.
Door nienk
#1963157
en er zijn ook wel een aantal dingen te kluiven waar ze wellicht langer over doet. heb je haar wel eens een bullepees gegeven? of gedroogde runder (kop) huid?
Door caelum
#1963204
Dankjulliewel voor jullie reacties! Ik ben blij dat ik het eerst even gevraagd heb en ik las hier dus al inderdaad iets over het voeren van brok naast rauw voer.

Ja, een extra lap vlees vindt hij niet erg. Mag gewoon vlees (dus geen bot) wel naast de brokken of ook niet? Ik vind de kluiven uit de dierenwinkel ook helemaal geen fijn idee en ik vind het nog eng ook. Dat van dat pH wist ik helemaal niet.

Op het hondenforum was er dus iemand die de Kong weer geen goed idee vond omdat zijn Bull die ook kon slopen. Dat vind ik dus eigenlijk ook eng..

Bullepees heb ik nog nooit gegeven, kan ze daar niet hele grote stukken vanaf bijten en dat ik dan weer zit met dat doorslikken? Die rawhide kluiven zijn van gedroogd onderhuidsbindweefsel van een rund, geloof ik. En ik heb laatst een ander bot gegeven van gedroogde runderhuid, maar ze trekt die huid er zo vanaf en probeert dan de hele lap (gedroogd) door te slikken.. Of bedoel je het op een andere manier, dat gedroogde huid?

Ik vind het gewoon jammer dat ze zo eigenlijk alleen brokken krijgt en zou haar er graag iets naast geven. Maar stel dat ik dat kluiven idee helemaal weg laat, zou ze wel gewoon vlees naast de brokken mogen hebben of is dat ook niet goed?

Ik ga de artikelen even lezen, dank jullie wel :-)
Door Limpy
#1963211
De zwarte kongs (de king kong) zijn juist ontworpen voor honden met grote bijtkracht, alhoewel er vast ook wel honden zijn die deze ook stuk krijgen  :D
Door nienk
#1963227
precies, veel steviger honden speelgoed dan de zwarte Kongs vind je niet, dus ik zou die gewoon proberen. ik zou zeggen, een lap vlees kan wel, maar je hebt kans dat de buik van je hond er van in de war raakt. en ze heeft er qua voedingsstoffen niet zo heel veel aan. mijn Reus krijgt van een bullepees echt geen stukjes af, dat wordt heel langzaam aan 1 kant vies nat geknaagt/sabbelt en dan trekt hij er zachtjes stukjes vanaf. maar ja, dat is maar 6 kilo terrier.. je hebt bullepezen en andere gedroogde pezen ook heel lang. als ze de rawhides zo snel op heeft zal ze over de gedroogde runderkophuid wel iets langer doen misschien, maar als die nat gekluifd zijn kunnen ze ook redelijk makkelijk doorgeslikt door een wat grotere hond.

je zou ook zo'n soort activity ball of een Kong WObbler kunnen geven, daar doe je dan gewoon haar maaltijd br*kjes in en moet ze werken voor de brokjes.

ooooh, jeetje, zit ik hier, op een barf forum je te vertellen hoe je je hond br*k moet voeren. ik lijk wel gek ook... overtuig gewoon de baas des huizes van het nut van vers voeren, en je hebt echt een hond die enorm van zijn eten gaat genieten. (los van alle andere voordelen)
Door caelum
#1963234
Haha  ;D.

Op het andere forum zei iemand dat de zwarte Kong beter niet zonder toezicht kan worden gegeven aan een Bullterrier, en ze krijgt inderdaad echt alles wel doormidden, dus ja dan doe ik dat ook liever niet :-). De andere tips ga ik nog eventjes nazoeken, dankjewel!
Door caelum
#1963248
Okay :). Maarja als hij hem dus wel door midden krijgt, is dat denk ik ook niet de oplossing.
Weet niet hoelang zo'n Bull er over doet natuurlijk!

Ik las ook over smuldier e.d., kan je dat wel voeren? Is dat beter dan brokken?
En niet slecht voor de tanden?
Door nienk
#1963445
smuldier is zeker beter dan brokken, en ook beter voor de tanden dan brokken.

lees gewoon eens wat rond hier op het forum, dan zal je al snel zien dat vers voeren helemaal niet veel gedoe hoeft te zijn en ontzettend leuk is!
Door *Flip*
#1963620
als je hond echt graag knaagt, dan is barf zeker iets voor jouw hond. Veel honden worden er rustiger van, meer moeite voor en iets langer over je maaltijd doen, samen met de afwisselende smaken is een hele ervaring voor de hond en werkt erg verzadigend. Br*k is hap slik weg, super saai en absoluut niet verzadigend.

Als je je hond niets om te knagen geeft, gaat je meubilair er dan aan? maw zoek je een oplossing om je huis heel te houden of zoek je een oplossing voor dwangmatig knagen vd hond? In het laatste geval zal je je af moeten vragen waarom je hond het doet en niet hoe je het gedrag zo goed mogelijk kan stimuleren ;)

Als je smuldier wilt voeren (ben er geen voorstander van, want calcium supplement ipv natuurlijke bron=bot) kan dat als aanvulling wel.
Dat brokken goed zijn voor de tanden is een groot fabel. Op brokken wordt niet gekauwd, geen massage van tandvlees. Vergelijk het met een priem op een baksteen slaan, dat verpulvert, alle koolhydraten vd brokken verspreiden zich zo door de mond en gaan juist aan de tanden plakken. Carnivoren missen de juiste enzymen om de koolhydraten voldoende af te breken. Zo ontstaat juist tandsteen.
Met barf wordt door de bevleesde botten en grotere stukken vlees het tandvlees gemasseerd en de tanden natuurlijk gepoetst. In vlees zit ook nog eens geen koolhydraat.

Wat wil je nu precies gaan doen? De lappen vlees tussen door kan de hond ook ineens op slurpen, dus ook daar moet je bij blijven en in het begin beter in repen snijden.

Wil je echt anders gaan voeren of een oplossing voor het knaagprobleem? Niet vervelend bedoeld, maar dit forum is voor vers voeren. Als je hond op vers voer na een tijd nog steeds dezelfde problemen heeft, dan is dat natuurlijk een ander verhaal. Verder zal, als ik even voor iedereen spreek, gezegd worden: Eerst op vers en dan zal de knaag behoefte hoogst waarschijnlijk afnemen.
Door sofia
#1963628
Hier ook een bullterrier van bijna 10 maanden. Welliswaar een miniatuur, maar met een zelfde soort kaken. De kong gaat niet in stukjes (de zwarte niet, maar ook de rode blijft heel), maar ondanks het botwerk wat ze krijgt blijft er een sterke kauwbehoefte. Wij hebben dus een enorme varieteit aan gallileo's  liggen. Dit zijn een soort kunststof botten in verschillende maten en hardheid wat als het stuk wordt gebeten alleen een soort rijstkorreltjes loslaat. Geen gevaar voor verstikken e.d. En die rijstkorreltjes komen er gewoon via de darmen weer uit. Inderdaad zou ik ook willen pleiten om over te gaan op barf of kvv, maar dit kan ook werken.
Door **Jolanda**
#1963643
De botten waar de hond langer mee bezig is, zijn de botten voor gevorderde barfers, voor honden die al een zeer zuur maagzuur hebben en weten hoe ze het moeten eten. Te denken valt aan lamskoppen, maar zelfs honden die een maandje barfen krijgen die over het algemeen niet omdat het nog niet heel goed verteerd word.
Dus dat soort botten zou ik een hond die (voor een deel) op br*k staat ook niet geven.
Vooral niet alleen vleesbot, want daar kan de hond een verstopping van krijgen door de hoeveelheid calcium.

Gewoon vlees of kvv kun je wel geven maar grote lappen waar een 'normale' hond wat werk aan heeft om het in stukjes te knippen kan jouw hond bedenken om het zo snel mogelijk naar binnen te werken wat natuurlijk ook problemen kan geven.
Wat wel een optie is, is een flinke lap vlees of pens met een spijker in de grond/op het terras slaan, dan kan de hond de lap niet in 1x wegwerken en móet er geknaagd worden.

Een zwarte kong word zeker niet door iedere hond gesloopt, ook al sloopt de bullterrier van een ander deze, wilt dat niet zeggen dat jouw hond dat ook doet.

Als ik jou was zou ik me hier eens heeeeel goed inlezen en de hoofdeigenaar gaan overtuigen van het vers voeren. Desnoods vraag je of je een paar weken vers mag proberen en dat er na die weken gekeken word of de hond er zo slecht uitziet. ;) En dat als de hond er zo slecht uitziet je weer terug naar br*k gaat. Ik durf te wedden dat je daarna geen br*k meer gaat geven hoor ;)

Een hond die vers eet zal zeker meer verzadigd zijn dan een hond die br*k eet. Niet alleen het hongergevoel gaat weg, maar ook geestelijk vraagt barfen wat van de hond.
(als ik geen vleesbot voer zijn mijn honden minder rustig en merk ik dat ze iets missen)
Door Mevroi Kruim
#1963976
Geef alsjeblieft geen 'buffelhuid'kluiven van de dierenwinkel! Ik heb meerdere keren honden daar bijna in zien stikken en een aardig kapotte hand gehad toen ik die troep achteruit de strot van mijn eigen hond moest vissen. Levensgevaarlijk die dingen  :-X
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door