Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door schnueggerli
#1961300
Mijn berner heeft weer een hernia en zal zijn verdere leven aan de pijn stillers moeten(zolang het nog gaat :-[ :-\)
De rimadyl heeft niet voldoende dus stappen we in overleg over op 2*2 tramadol Á 100mg(wat mij erg veel lijkt) en er nog 1 rimadyl bij
wie heeft ervaring met tramadol...?
Mijn berner Enrico is van de week 9 jaar geworden en is ruim 2jaar geleden al es aan diezelfde hernia geopereert even ter update.
Enrico is nog vrolijk en geniet van zijn wandeling in het bos :)
Door nienk
#1961351
niet met honden, wel als mens met rugklachten vergelijkbaar met hernia (zou toch zeggen dat dat wel enigszins te vergelijken is): het is een super pijnstiller, maar versuft wel een klein beetje. en je zal misschien zijn menu een beetje moeten aanpassen, als het bij honden het zelfde werkt. (beetje minder bot, beetje meer spier/orgaan)

als je de dosering wat hoog lijkt, kan je wellicht lager beginnen, en dan kijken hoe of het gaat? je kan altijd wat meer geven. (ik heb verder alleen verstand van de mensen dosering)
Door nanne
#1961589
Wij hebben een tijdje tramadol gebruikt na een operatie maar dit is volgens mij geen medicijn om voor de rest van zijn leven te geven. En de dosering lijkt me idd aan de veel hoge kant...

Mijn advies zou zijn om een andere dierenkliniek te raadplegen mbt medicijngebruik. Of informeer voor de zekerheid nog even bij je eigen dierenarts/-kliniek. Ik weet dat er medicijnen zijn (tegen behoorlijke gewrichtsklachten bij honden) die je maar 1 keer per 3 maanden hoeft te geven dus met een gereguleerde afgifte. Weet de naam zo niet maar je dierenarts kan je daar vast meer over vertellen. 

Als je toch besluit om de tramadol te geven zou ik idd eerst laag beginnen.

Veel sterkte ermee!

Groetjes, Nanne
Door Lizzy
#1962674
Tramadol is een opiaat. Word jouw hond er niet sloom van of raar van in z'n kop?

Ik weet niet of je bij honden ook verschillende doseringen pillen hebt. Hoeveel mg zijn de tabletten die jij mee hebt gekregen?
Door schnueggerli
#1962728
Ik heb voor mijn berner van 41 kg pillen gekregen van 100 mg en daar mag nu 2*2 van hebben.....
Hij was vannacht wel erg pieperig verder merk ik nog niet veel aan hem.

Even voor de duidelijkheid Enrico is ruim 2 jaar geleden aan zijn rug geopereerd (hernia),hij heeft dus nu een residief dus dezelfde hernia is waarschijnlijk terug.(helemaal achteraan,overgang naar de staart)
Enrico is 9 jaar en een dergelijke zware operatie is gewoon geen optie meer, dus willen we zijn leven nog dragelijk maken, zodra we ook maar een teken zien dat hij geen plezier meer heeft laten we hem gaan.
Hij heeft nu nog veel plezier in zijn bos wandelingen en op de weperbult(vuilnisberg) en ach die weken en of maanden die hij nog heeft laten we hem nog genieten. ;)
misschien is het zo wat duidelijker?!
Door sella
#1962758
De 100 mg tramadol zijn retard, en daar mag je nooit meer dan 2 per dag van hebben ivm stapeling in de lever.
Je moet dan bijgeven met de capsules van 50 mg.
Ik heb mijn overleden herder het wel gegeven, van de 100 mg, omdat het gereguleerde afgifte is, werdt hij niet sloom, van de niet time relaesed 50 mg werd hij zo suf als een konijn.
Ik gebruik zelf al jaren tramadol ivm rugbeschadiging, de 100 mg maakt mij ook minder suf dan dat ik een gewone 50 mg capsule inneem.
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#1962818
Hallo, hier een soortgelijk verhaal, alleen ben ik nog niet begonnen met het geven van de tramadol naast de volle dosis rimadyl (we starten er over 2 weken mee wanneer we terug zijn van vakantie).
Mijn labradorteefje, 11 jaar en 25 kilo, mag 2x daags 50 tot maximaal 125 mg hebben (dus 100 tot max 250 mg per dag). Ik start met de 2x daags 50 mg, kijken of het nog iets doet voor haar.
Door schnueggerli
#1963013
sella schreef: De 100 mg tramadol zijn retard, en daar mag je nooit meer dan 2 per dag van hebben ivm stapeling in de lever.
Je moet dan bijgeven met de capsules van 50 mg.
Ik heb mijn overleden herder het wel gegeven, van de 100 mg, omdat het gereguleerde afgifte is, werdt hij niet sloom, van de niet time relaesed 50 mg werd hij zo suf als een konijn.
Ik gebruik zelf al jaren tramadol ivm rugbeschadiging, de 100 mg maakt mij ook minder suf dan dat ik een gewone 50 mg capsule inneem.
:-[ dus jij denkt dat hij niet meer dan 200 mg per dag mag?
Ik ga hem dus ook vanavond 1 van 100mg geven en s'morgens ook 1 pil.
Ik heb het idee dat hij ook misselijk is, ik geef de pillen met eten.
En hij was vanmiddag ook erg pieperig ,dus ik denk dat hij rose varkentjes ziet :-\maar ja zeker weet je dit natuurlijk niet.
Door schnueggerli
#1963022
*Remy* schreef: Hallo, hier een soortgelijk verhaal, alleen ben ik nog niet begonnen met het geven van de tramadol naast de volle dosis rimadyl (we starten er over 2 weken mee wanneer we terug zijn van vakantie).
Mijn labradorteefje, 11 jaar en 25 kilo, mag 2x daags 50 tot maximaal 125 mg hebben (dus 100 tot max 250 mg per dag). Ik start met de 2x daags 50 mg, kijken of het nog iets doet voor haar.
Enrico kreeg 1 1/2 tabl rimadyl Á 100mg per tabl.
Maar hij heeft denken we meer zenuw pijn dus heb je andere medi nodig.
Sterkte met je hondje en probeer toch van de vakantie te genieten gaat de hond mee??
;)geniet dan dubbel!!! ;)
Door sella
#1963031
schnueggerli schreef: :-[ dus jij denkt dat hij niet meer dan 200 mg per dag mag?
Ik ga hem dus ook vanavond 1 van 100mg geven en s'morgens ook 1 pil.
Ik heb het idee dat hij ook misselijk is, ik geef de pillen met eten.
En hij was vanmiddag ook erg pieperig ,dus ik denk dat hij rose varkentjes ziet :-\maar ja zeker weet je dit natuurlijk niet.
De tabletten idd niet meer dan  om de 12 uur, maar de 50 mg zou tussendoor kunnen.
In het begin kan de reactie heftiger zijn, ook omdat het lijf nog veel endorfinen aanmaakt ivm de pijn.

Misselijk kan zeer zeker een bijwerking zijn, je kan kijken of nux vomica helpt, dat gebruik ik zelf als steun bij opiaten.
als hij echt gaat spugen, dan primperid vragen bij de da.
Gebruikersavatar
Door ReneeGJ
#1964456
je hbet het ook in druppels...makkelijk te doseren 1 druppel is 2,5mg.

Overigens is tramadol geen opiaat, het heeft wel dezelfde werking maar valt buiten deze wet (ben apothekersassistente  ;)).
Door sella
#1964854
Heb je de druppels weleens geproefd?
Dat is zo goor dat ik me dat bij een hond niet voor een tweede keer binnen zie krijgen.

Dierenartsen hebben over het algemeen niet veel kaas gegeten van de diverse soorten tabletten van de tramadol.

Waarom zegt mijn apotheek, opiaat, verklaring nodig voor het buitenland?
Door Henny V.
#1964873
Onze tommy zit ook aan de tramadol.
Hij is 10 kg en krijgt Tramadol 20 mg.
Hij is gebonnen met 4 x op een dag 1 tramadol.
Dit hebben we nu afgebouwd tot 1 per dag.
In totaal gebruikt hij het nu een week of 6.

Ik heb het er toen met mijn da en neuroloog in Utrecht over gehad.
Volgens haar heeft de dierentramadol een andere uitwerking bij honden dan bij mensen.
Volgens haar gaan honden geen roze vleermuizen zien etc.
Door nienk
#1964917
aan morfine verwant, opioïd is tramadol. moet je inderdaad een verklaring voor hebben.

halucineren ga je er als mens ook niet van trouwens, zo zwaar is het nou ook weer niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door