Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Veerle-scrappyToo
#1962769
Onze rottweilerpup Gizmo is momenteel 10 weekjes oud, wordt er 11 weken zondag.
We hebben hem cold turkey overgezet van zijn brok van de fokker naar barf en hij is altijd super enthousiast als hij merkt dat hij eten krijgt.  Zelfs zo enthousiast dat hij zijn eten op 1-2-3 binnenslurpt.  Als bot hebben we kippenekken en eendenekken en in het begin klopten we die tot moes, nu de laatste week hadden we steeds iets minder geklopt omdat we merkten dat de stoelgang goed was en alles mooi verteerde.  Ook toen slurpte hij de nekken (die we niet meer in stukken knipten) ondertussen binnen als spagettisliertjes.
Nu proberen we twee daagjes om hem de nekken te laten eten zonder te slaan. We geven hem eerst zijn wpiervlees zodat hij al iets in de maag heeft.  Daarna nemen we de nekken vast in een washandje zodat we er goede grip op hebben en bieden hem die dan aan.  Hij knaagt er een beetje op maar probeert dan om hem gewoon uit onze handen te trekken.  Als hij er in slaagt om een stuk los te trekken slikt hij het gewoon in, gedaan met kraken.  Daarnet ook geprobeerd met een eendenek omdat ik dacht: daar gaat hij wat meer aan moeten werken en misschien wordt hij dan wat rustiger maar niet dus.  

Iemand tips om hem rustig te leren eten en knagen zodat hij alles goed kraakt?
Zijn spiervlees die ik gisteren in grotere stukken liet slurpte hij ook gewoon binnen...Nu, bij Nena ben ik dat gewoon, maar bij zo een " kleine" pup...

Ik denk zoiezo dat ik ook maar zijn hoeveelheid eens aanpas i.p.v. 7% naar 8-9 % want hij lijkt onverzadigbaar, en hij mag van mij nog ietsjes meer vlees op zijn ribben ( ik voel ze te goed maar er komt geen laagje bij...hij is wel héél actief met Nena als hij wakker is...)
Laatst gewijzigd door Veerle-scrappyToo op do 10 mar 2011, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Esther Q
#1962914
Als je er echt gericht op wilt trainen kun je nog overwegen om eerst een tijd alles te voeren in kleine stukjes en hem pas een stukje te geven als hij ontspannen is. Zul je wel een lange tijd moeten volhouden, totdat het echt geconditioneerd gedrag is. Dan kun je overstappen op grotere stukjes en die vasthouden en zo verder uitbreiden. Zodra hij weer onrustig wordt, stapje terug doen.
Door Veerle-scrappyToo
#1962957
Dus niet zomaar zijn pot voor hem zetten ( nu moet hij gaan zitten en dan als hij naar ons kijkt gaat de pot de grond op) maar hem echt stukje per stukje voeren en alleen maar een stukje als hij volledig kalm is?
amaai...geduld is een schone deugd he zeggen ze.  Ik heb vanmiddag al geprobeerd om hem kalm te krijgen.  Hij kwam zitten en ik gaf hem een shhhhh met een vinger in de lucht waardoor hij al weet...afstand nemen, baasje meent het  ::).  Ik heb gewacht tot op het moment hij inderdaad kalm was en geen aandacht meer had voor het stuk in mijn handen en dan heb ik hem geroepen om te kijken en te krijgen.  Maar eens dat stuk in zijn muil zit begint hij terug zo hard mogelijk te trekken  om het zo snel mogelijk in zijn maag te krijgen.
Ik wil niet dat hij nog meer de drang krijgt van "ik moet hier zorgen dat ik het zo snel mogelijk in mijn maag steek anders neemt baasje het af"...  snap je wat ik bedoel?
Door nienk
#1962961
ik heb met Reus (al was die natuurlijk geen pup) gemerkt, dat hij veel rustiger is gaan eten naar mate hij meer vertrouwen in mij kreeg. in het begin was hij heel oplettend naar zijn omgeving, en ging het eten schrok schrok slik. nu hij in zijn bench zijn eten krijgt, is hij veel rustiger. hond in de bench, zitten, eten erin, deurtje dicht, en dan mag hij eten. ik blijf er dan meestal naast zitten, zeker als hij iets ingewikkeldst heeft. hij is daar veel rustiger van gaan eten, kwestie van baasje vertrouwen was het voor hem.
Door Esther Q
#1962968
Ja, ik begrijp wat je bedoelt. Sommige honden schrokken nu eenmaal meer dan andere. Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn. Maar als hij het echt uit je hand trekt, en jij het gevoel hebt dat daarachter een angst zit dat hij het anders niet krijgt, dan zou ik daar wel aandacht aan besteden idd. Ik geloof dat wat nienk zegt ook zeker mee speelt. Dat vertrouwen moet nog groeien. In de tussentijd kun je ook proberen hem over de dag verdeeld te voeren, als het niet lukt om die rust erin te krijgen rond etenstijd. Dus even geen etenstijd meer waar hij spanning opbouwt, maar gewoon regelmatig wat voeren uit de hand, als hij het niet verwacht en rustig is. Bv als hij gewoon ergens lekker ligt te liggen. Moet je zelf wel heel argeloos naar hem toegaan, zodat hij het niet ziet aankomen. Gaat dat eenmaal goed kun je weer beginnen met wat je nu doet, hem laten zitten en even laten wachten (dan gaat hij weer wat spanning opbouwen waarschijnlijk dus in kleine stapjes) en uit een bakje laten eten :)
Door Veerle-scrappyToo
#1962992
Ik denk niet dat het nu al is uit angst dat hij het niet krijgt.  Ik heb nog maar één keer mijn hand gewoon aan de pot gehouden maar toen deed ik niets meer of minder ( dus niet prutsen in zijn bak en echt gewoon hem zijn "afwasje" laten doen ( hij likt zijn bak echt 20 keer na als het leeg is.  We zouden gewoon dat gevoel niet willen gaan creëren...dat hij schrik moet krijgen en snel moet zijn terwijl hij nu al zo een slokop is.
We zorgen dus ook dat de andere twee honden ook tegelijkertijd eten krijgen zodat die mooi uit de buurt blijven. Ook de kids blijven uit de buurt, alleen ik en mijn man staan strategisch opgesteld zodat geen van de honden de kans zouden krijgen om uit te wijken en in een andere bak te snuffelen...  Hij is tegelijkertijd klaar met ons oudje dus dan gaan die twee al even de tuin in zodat Nena ook nog rustig de tijd krijgt ( zij werkt het langst aan haar eten omdat zij echt grotere stukken krijgt en een rustige eter is.
Bono en Nena eten nog twee keer, Gizmo krijgt drie keer per dag eten maar zodra hij maar iets ruikt komt hij rond je hangen in de hoop iets te krijgen, ook al kreeg hij 2 uur geleden nog maar eten...  't is een vreetzakske  ;D
Door *Flip*
#1963130
Veerle-scrappyToo schreef: Dus niet zomaar zijn pot voor hem zetten ( nu moet hij gaan zitten en dan als hij naar ons kijkt gaat de pot de grond op) maar hem echt stukje per stukje voeren en alleen maar een stukje als hij volledig kalm is?
amaai...geduld is een schone deugd he zeggen ze.  Ik heb vanmiddag al geprobeerd om hem kalm te krijgen.  Hij kwam zitten en ik gaf hem een shhhhh met een vinger in de lucht waardoor hij al weet...afstand nemen, baasje meent het  ::).  Ik heb gewacht tot op het moment hij inderdaad kalm was en geen aandacht meer had voor het stuk in mijn handen en dan heb ik hem geroepen om te kijken en te krijgen.  Maar eens dat stuk in zijn muil zit begint hij terug zo hard mogelijk te trekken  om het zo snel mogelijk in zijn maag te krijgen.
Ik wil niet dat hij nog meer de drang krijgt van "ik moet hier zorgen dat ik het zo snel mogelijk in mijn maag steek anders neemt baasje het af"...  snap je wat ik bedoel?
kan het zijn dat op het moment dat jij hem roept hij meteen terug is in zijn 'schrok-modus'? Je zou kunnen proberen hem naast je te laten liggen en steeds als hij relaxed is een stukje vlees geven, zonder iets te zeggen en hem te negeren en niets te geven zolang hij niet rustig is. Dan wel zorgen dat hij naast je blijft liggen.
In het begin kan je dat meteen na zijn maaltijd doen, dan is hij al iets verzadigd. En wat Esther zegt, als hij rustig in huis ligt terloops een gedroogd vleesje geven, dan proberen zonder enthousiaste stem ;)
Er zijn meer honden die nekken zomaar op slurpen zonder ooit ergens last van te hebben, maar met 10 weekjes is dat idd wel erg vroeg
Door nienk
#1963166
En wat je verteld over hoe jij en je man er bij staan om te zorgen dat het goed gaat met de andere honden, kan me voorstellen dat dat een enigszins gespannen sfeer met zich mee brengt, al is dat maar minimaal, het kan effect hebben over hoe de hond het 'eetmoment' ervaart.  als ik reus nog even snel snel eten wil geven, mijn tas aan het inpakken ben, als andere mensen naar hem kijken tijdens het eten, of als er uberhaupt iets anders is dan normaal, dan gaat hij ook weer schrokken, puur omdat ie de spanning voelt. en als je iets moet voorkomen bij iedere hond, en nog meer bij een schrokopje, is het wel spanning rond de maaltijd!

is het een idee om pupje ergens anders eten te geven? in een andere kamer ofzo?
Door Angela_Bodhi
#1963176
Bodhi is ook een enorme schrokker. Ik houd het vleesbot nog steeds vast en lappen pens/spiervlees ook. Bij een mix of kleine stukken spiervlees geef ik het zo, of soms snijd ik spiervlees in kleinere stukken.
Door Veerle-scrappyToo
#1963233
nienk schreef: En wat je verteld over hoe jij en je man er bij staan om te zorgen dat het goed gaat met de andere honden, kan me voorstellen dat dat een enigszins gespannen sfeer met zich mee brengt, al is dat maar minimaal, het kan effect hebben over hoe de hond het 'eetmoment' ervaart.  als ik reus nog even snel snel eten wil geven, mijn tas aan het inpakken ben, als andere mensen naar hem kijken tijdens het eten, of als er uberhaupt iets anders is dan normaal, dan gaat hij ook weer schrokken, puur omdat ie de spanning voelt. en als je iets moet voorkomen bij iedere hond, en nog meer bij een schrokopje, is het wel spanning rond de maaltijd!

is het een idee om pupje ergens anders eten te geven? in een andere kamer ofzo?
We zouden de oudere hond en pup van plaats kunnen wisselen.  Dan gaat de pup in de keuken en dan kunnen we gewoon het hekje sluiten.  Hoeven we zeker geen schrik te hebben dat er iemand bij kan ( behalve de katten want die lopen natuurlijk ook vrij rond)
Is het proberen waard.  Hoewel ik wel graag wil hebben dat hij er mee leert omgaan dat er beweging is rond hem en zijn bak als hij eet maar dat dit niet wil zeggen dat "zijn" eten in gevaar is en we het ook maar op één moment zouden willen afnemen.
Verder wil ik het schrokken toch afgeleerd krijgen om latere accidenten met bot te voorkomen. 
Heb mezelf de laatste 2 weken al verschillende keren de bedenking gemaakt wat een gemakkelijke hond Nena toch is op veel verschillende gebieden afgezien van haar angst...
Door nienk
#1963240
dan zou ik inderdaad beginnen met pupje in de keuken te laten eten. eerst in de keuken, met hekje dicht, hekje open, etc, langzaam opbouwen.

mijn ervaring (maarja, dat is alleen met reus) is dat rust rondom het eten enorm helpt om schrokken te verminderen. bij hem heb ik ook zijn nekjes eerst vastgehouden, en daar heeft hij echt van leren knagen. duurder wel even hoor! in het begin wou hij het uit mijn hand trekken, maar gewoon stug vasthouden, stukje kraken, stukje afbijten, schuif ik de nek een beetje op, stukje kraken, stukje afbijten, opschuiven. etc. steeds groter stuk nek uit mn hand laten steken, en nu eet hij ze net zoals ik het hem geleerd heb. duurde echt wel een tijdje!
Door sinaxy
#1963412
Ik herken die drang tot schrokken ook van Sinbad, in eerste instantie dacht ik ook dat uit de hand voeren zou helpen maar hij is echt heel fanatiek zeg maar...
Het enige dat helpt is zoveel mogelijk alles aan 1 stuk te geven, oftewel de stukken zo groot houden dat ie het simpelweg iet in 1 keer kan wegslikken. Als hij eenmaal merkt dat direct inslikken niet gaat dan gaat ie rustig kauwen.
Door arnold
#1963529
Het komt waarschijnlijk omdat pups bij een fokker uit 1 grote bak krijgen en daar dus het recht van de sterkste ( snelste ) geld. Hoe sneller hij eet hoe meer hij krijgt en als er dan andere honden / katten of mensen in de buurt zijn ziet hij dat als concurrentie die ook wel een hapje lust.
Onze laatste pup, inmiddels 7, was er ook zo eentje die al begon voordat de bak op de grond stond. Ik heb hem eerst leren zitten voordat hij zijn bak kreeg en ben hem gaan voeren in de bijkeuken, helemaal alleen omdat hij eerder klaar was dan mijn reu vloog hij die aan om zijn bak ook nog even te legen  :biggrin2:
Dat ging niet goed natuurlijk
Sinds ze alleen in de bijkeuken eet gaat het goed, het duurt een tijdje maar het komt vanzelf. Tegenwoordig heeft ze langer werk dan mijn reu die eerder klaar is maar heeft natuurlijk wel de tijd om haar bak rustig leeg te eten.
Ik zou proberen om de pup in een zo'n rustig mogelijke omgeving zonder andere dieren erbij te laten eten en om het vertrouwen te winnen dat je niets uit zijn bak haalt doe je er af en toe een stukje bij ! terwijl hij nog aan het eten is.
Het laten trekken aan een stukje vlees uit je hand zou ik niet doen omdat hij er dan weer voor " vechten" moet, dit wint hij natuurlijk en kan weer consequenties hebben voor later ( machtstrijd hond - baas ).
Dus, geduld en genoeg voeren natuurlijk.
Door Veerle-scrappyToo
#1963751
Daar had ik ook al aan gedacht om hem bvb een kippenek met nog ribben aan te geven.  dat kan hij onmogelijk in één keer doorslikken maar dan heb ik wel schrik dat hij te snel wil zijn en te grote stukken inslikt die dan voor porblemen gaan zorgen  :-[ ben een mietje op dat vlak, ons Nena krijgt ook nog geen  grote ribben bvb en dat is een duitse herder van bijna 2 jaar  :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door