Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Jeanette42
#1962797
Onze honden eten volledig KVV met een beetje barf. We hebben nu pups die ik wil afspenen op kvv. Nu zit ik wel met een vraagje. Vanaf de 4 weken leeftijd vallen de pups in een immuniteitsgat. In sommige brokken zit biest toegevoegd. Zou het dan misschien toch niet veiliger zijn om de pups tot de 12 weken leeftijd brokjes met biest te geven?
Door Martine-Tom
#1962822
Ik heb geen verstand van afspenen maar in de natuur krijgen ze toch ook geen brokjes met biest, waarom zou het dan in gevangenschap wel moeten?
En wat doet biest eigenlijk?
#1962824
Wat zou er voor bijzonders in die doodgekookte "biest" moeten zitten? Daarbij begrijp ik niet waarom pups met 4 weken ineens in een immuniteitsgat zouden vallen. De immuniteit die ze van mams meekrijgen werkt in de regel nog wel langer door dan de aangenomen 6 weken totaan de 1ste vaccinatie.
Juist bij pups is het belangrijk ze een goede basis te geven in de speenperiode en brokken horen daar mijn inziens absoluut niet bij. En als ik al in een immuniteitsgat zou geloven, dan werkte ik liever aan het gezond en sterk houden van mijn pups dan dat ik er doodgekookte rommel in zou gaan stoppen waar ze eerder zwak en vatbaarder van zouden worden. (maar daar zal de brokfabrikant dan ook wel weer een brokje voor hebben :))
#1962826
[quote="martine-tom"]
Ik heb geen verstand van afspenen maar in de natuur krijgen ze toch ook geen brokjes met biest, waarom zou het dan in gevangenschap wel moeten?
En wat doet biest eigenlijk?
[/quote]

Biest is de bijnaam van de eerste met afweerstoffen melkgift van mams. Als iets in de natuur had gewild dat pups tot 12 weken deze vorm moedermelk nodig zouden hebben, dan hadden ze dat inderdaad wel zelf wel zo geregeld.  :)
Door Martine-Tom
#1962830
[quote="Angelique"]
Biest is de bijnaam van de eerste met afweerstoffen melkgift van mams. Als iets in de natuur had gewild dat pups tot 12 weken deze vorm moedermelk nodig zouden hebben, dan hadden ze dat inderdaad wel zelf wel zo geregeld.  :)
[/quote]
Ah, juist dát was het.
Nee dan geloof ik ook niet zo in die brok, denk dat alles er dan wel uitgebakken is tegen de tijd dat het een brok geworden is.
Als ik er al in zou geloven zou ik biest proberen te kopen van een boer ofzo, brokken geloof ik sowieso niet meer in...
#1962843
http://www.dierenkliniekkenaupark.nl/~p ... age=hond-2
Naast toelichting over het ímmuniteitsgat' ook de volgde info op bovenstaande site:

Het is belangrijk dat er in de voeding onder meer op de volgende wijze rekening gehouden wordt met de spijsvertering van jonge honden
* Hoog verteerbare eiwitten
* Eiwitten spelen een sleutelrol tijdens de groeiperiode van een pup; onder andere bij spiervorming, afweermechanisme en kwaliteit van de vacht. De behoefte aan eiwit van een jonge hond is veel specifieker en groter dan die van een volwassen hond. Daar komt nog bij dat een pup de eiwitten minder efficiënt gebruikt dan een volwassen hond. Een eiwittekort bij de pup kan aanleiding geven tot gebrekkige weerstand, bloedarmoede etcetera. Eiwitten zijn er in veel verschillende kwaliteiten. Hoogwaardige eiwitten komen vooral ten goede aan de spieropbouw en conditie van de huid en vacht.
* Beperkte hoeveelheid zetmeel voor een veilige vertering
Het vermogen van een pup om zetmeel te verteren is de helft ten opzichte van een volwassen hond.
* Formaat en smakelijkheid brokken
* Het formaat van de brokken dient aangepast te zijn aan het gebit en de kaken van pups van kleine, middelgrote, grote en zeer grote rassen. Om tegemoet te komen aan de soms wisselvallige eetlust van pups zal de voeding bijzonder smakelijk moeten zijn.
Vezels ter bevordering van een gezonde darmflora
* Bepaalde vezels bevorderen een gezond milieu in de darm: de vezels voeden de goede bacteriën in de darmen en voorzien de darmcellen met de energie die ze nodig hebben.


Als je die info leest - waarin benadrukt wordt hoe belangrijk hoogwaardige eiwitten zijn en hoe moeilijk zetmeel wordt verteerd - en er vanuit gaat dat een goede spijsvertering en gezond darmflora een belangrijke invloed heeft op de weerstand, lijkt de keuze voor complete, verse vleesvoeding logischer dan voor een brok.

Ook toen mijn volwassen honden nog geen vlees lustten, werden de pups afgespeend op kvv. Naar mijn beredenering geef je ze met het goede uit vers een betere start dan met 'immunity booster' brokjes.
Door Lizzy
#1962899
[quote="jeanette4207"]
Onze honden eten volledig KVV met een beetje barf. We hebben nu pups die ik wil afspenen op kvv. Nu zit ik wel met een vraagje. Vanaf de 4 weken leeftijd vallen de pups in een immuniteitsgat. In sommige brokken zit biest toegevoegd. Zou het dan misschien toch niet veiliger zijn om de pups tot de 12 weken leeftijd brokjes met biest te geven?
[/quote]

Het antwoord is nee, nee en nog eens nee!

Vanaf de geboorte tot aan 11 weken bouwt de pup ook de darmflora op. En de darmflora komt absoluut niet tot de optimale ontwikkeling wanneer je de pup voedt met steriele voeding. Een goede darmflora is essentieel voor het opbouwen van een goed immuunsysteem. Dat is 1.

Bovendien bevat brok veel koolhydraat. Slecht voor de ontwikkeling van het immuunsysteem. Een brok bevat inferieure eiwitten. Slecht voor het immuunsysteem. Een brok bevat geen enzymen, want die zijn doodgekookt. Slecht voor het immuunsysteem.

En kijk maar naar de titerbepalingen die Dorothea/Erwin-Edith/Tannetje doen (ik noem de namen van deze DA's omdat ze titeren en op Barfplaats komen): zij kunnen jou exact vertellen hoe hoog de titer is van gemiddelde vers etende honden ten opzichte van honden die inferieure voeding (lees brok) voeren.

Het is niet voor niets dat ik iedere brok-afgespeende pup van 1 kilometer afstand herken vanaf de leeftijd van 4 weken (totdat ie dood gaat). En dat is niet bepaald in het voordeel van de brok, zeg maar. Puppen die af worden gespeend op brok: die stinken. Terwijl een op vers afgespeende pup heerlijk ruikt. Puppen die afgespeend worden met verse, rauwe voeding zijn 1000 keer tevredener en levendiger en steviger en gespierder en minder papperig dan brok-afgespeende pups. En last but not least: vers afgespeende puppen zijn zo sterk dat ze bij hun nieuwe eigenaar niet ziek worden of aan de race gaan, zoals je zo vaak hoort bij mensen die brok-afgespeende puppen mee naar huis nemen.

Laatst was een vriendin van mij bij een fotoshoot waarbij puppen aanwezig waren in allemaal dezelfde leeftijd. Pups van 1 en hetzelfde ras. Van 2 verschillende fokkers. Een paar puppen van fokker A aten vers, een paar puppen van fokker B aten brok. Het verschil was zo afschuwelijk groot dat zelfs de fokker van de pups die brok eten keken ":g:, wat heb ik hier aan mijn fiets hangen?".
Door *Flip*
#1963148
nog iets om over na te denken: Biest is voornamelijk belangrijk bij herbivoren, in de placenta van deze dieren komt het bloed van de foetus veel minder intens in contact met het bloed van de moeder dan bij carnivoren en mensen.
In de biest zitten antilichamen die in geval van herbivoren binnen de 1e 24-36h na de geboorte via het darmkanaal opgenomen kunnen worden.
In het geval van de carnivoren en mensen is dit niet nodig (mensenbaby gaat niet dood zonder 1e moedermelk), zij hebben dit gekregen door de placenta.

Dus: grote onzin!! :biggrin2:
#1963260
Natuurlijk drinken ze dan nog, maar biest is iets wat ze alleen de eerste 48 uur meekrijgen en de werkzaamheid zou na 4 weken afgaan nemen.
Nou gelukkig, ik raakte alweer helemaal in de war. Hier geen brokken dus.
Door Urs
#1967266
En hoe krijgen ze biest in een brokje? hebben ze zogende teven gemolken? Biest is bij mijn weten soort specifiek, biest van een koe bevat echt andere antistoffen dan die van een ander dier.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door