Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Nathascha
#1960544
Hi
Onze honden, Likozi, Nanyanika en Luca moeten eraan geloven.....baasje heeft bedacht dat we gaan BARFen. Na jaren KVV, diverse merken en smaken. Ze zijn gewent aan vooral Rund, kip, lam, markreel. Soms Eend, paard en parelhoen. En dan 1 keer in de week een lamspenslap.
Nu gaan we het anders doen!

Likozi (5jaar) eet normaal 800gr. KVV
Luca( 7 jaar)  eet normaal 500gr KVV
Nanyanika ( 2,5jaar) eet normaal 1200gr KVV
= 2500gram KVV in totaal op een dag.
Ze zijn allemaal rond de 40 kilo. Maar de 1 heeft nu eenmaal meer energie nodig dan de ander om er mooi slank uit te blijven zien.

ik ben dus met mijn berekening uitgegaan voor een hond van 40 kilo. Dan kom je op 800gram Barf per dag. Dus ik zal Luca iets minder gaan geven en Nanyanika iets meer gaan geven als dat ik hier voor 1 hond neerzet.


percentage:            per week:              per dag
50%vleesbot                2800gr                  400gr
10%groente                  560gr                    80gr
20%orgaanvlees          1120gr                  160gr
20%spiervlees            1120gr                  160gr

dit is waar ik me met mijn inkopen x3 rekening mee gaat houden.

Vleesbot; is nu kippenekken en kipkarkas.
groente; gemengde groente uit de diepvries, 1 min de kook erover. daarna gepureerd. roer ik straks door de orgaan.
organvlees: lams- hart, long,lever,luchtpijp ( had ik gemalen voor de katten, dus krijgen ze nu gemalen, volgende keer krijgen ze het los)
spiervlees: hert

Dit is wat er nu in de vriezer ligt. Maar van de week komen er nog eendennekken binnen. en over 2 weken komt konijnkarkas,koppen en vlees binnen.
Ik ga dus nog even koekeloeren voor geitorgaan, en nog andere spiervleesjes. 8)

Maar dit is mijn begin he?! ik moet nog op gang komen. En de KVV is nog niet op. Dus het is nog even afwisselen. En even wennen qua inkopen doen. :biggrin2:

Vandaag hebben ze dus al kippenekken en hertevlees in de bak gehad. De vleeslapjes had ik iets kleiner gesneden zodat ze het makkelijker konden eten. Likozi kan nogal pruimen als ze een nieuwe smaak krijgt! Maar volgende keer laat ik de lapjes heel. Kunnen ze meer kauwen, want het ging er met smaak in. Ook op ten duur bij Likozi, al duurde het iets langer. ::)

Nanyanika krijgt nu dus Barf volgens dit rekenschema. Maar omdat ze zoogt geef ik haar extra biogarde, en iets meer vleesbot ( ja ga gelijk weer uit de verhoudingen met haar. Om het simpel te houden :D) En omdat ik door mijn KVV heen moet vul ik haar kilo's nu aan met KVV. Ze zit nu op ruim 2 kilo KVV dus vanaf nu half Barf half KVV.

wat een gereken....reken ik goed??? :)
Door Angela_Bodhi
#1960615
Volgens mij zit je qua percentages goed. Van de 20% orgaanvlees, geef je dan 10% pens en 10% hart, lever en nier. Nier mis ik nog in je menu, misschien dat dat ergens in een KVV zit?
Meer variatie is altijd goed, eventueel wat vis in het menu verwerkt of tussendoor.

Je kunt de tekorten prima aanvullen met KVV, als de percentages maar wel stabiel blijven.
Door Nathascha
#1960626
ja das een goeie. Ik moet dus nier gaan kopen. ik zet het erbij op mijn boodschappenlijsjte!

Ik geef als tussendoortje sardiene of horstmarkreel. Likozi houd er niet zo van. Maar ik heb ook een KVV waar vis inzit en die eet ze wel!

De orgaan van Lam was een orgaanpakket bij versvoer.nl misschien zat daar ook wel nier bij nog ( bedenk ik me nu) Maar zeker is dat er long,hart,lever,luchtpijp in zat. ik heb alles gemengt met een maler. Omdat ik in eerste instantie allen Barf deed malen voor mijn katten. Ik weet niet hoeveel er van wat in percentage in zit. Maar lijkt me een goede verhouding, zo van 1 dier. Ik heb het door elkaar gehusselt. en ingevroren.
Ik geef ze 1 dag in de week een lamspens. De verhalen zijn er wisselend over. maar voor die ene dag zie ik het als compleet.

nu dus shoppen.... :D ;D
Door Nathascha
#1961039
zooo lamsvlees en geitjesvlees is binnen...

hmm nu dus nog orgaan. Die gemalen orgaan die ik nog heb liggen is er zo doorheen met 3 grote honden.
Weet iemand hoeveel gram/kilo div onderdelen van orgaan wegen? Of staat dit ergens in een topic? of doen jullie dit altijd gewoon ff wegen als je het thuis krijg? Ik ben een boodschappenlijsje aan het maken. En dan staks bestellen.
Door Esther Q
#1961428
[quote="Nathascha"]
zooo lamsvlees en geitjesvlees is binnen...

hmm nu dus nog orgaan. Die gemalen orgaan die ik nog heb liggen is er zo doorheen met 3 grote honden.
Weet iemand hoeveel gram/kilo div onderdelen van orgaan wegen? Of staat dit ergens in een topic? of doen jullie dit altijd gewoon ff wegen als je het thuis krijg? Ik ben een boodschappenlijsje aan het maken. En dan staks bestellen.

[/quote]
Er zijn kleine pensen, grote pensen, lichte levers en zware levers. Even wegen moet je ze en na een tijdje kun je het misschien zonder wegen wel inschatten hoe zwaar alles is :)
Door Nathascha
#1961988
ja dat vind ik dus lastig. Ik heb het nu makkelijk met alles door elkaar gemalen. En per 500 gr. verpakt. Handig voor de katten. Maar de honden kunnen zelf wel knagen!
Heb inmiddels lamslong, runderhart, rundernier besteld. En ik ga even op zoek naar een goede deal in kippenlevertjes.

ze gaan dus de komende weken:
rund
lam
kip
eend
hert
konijn
sardiene
horstmarkreel

krijgen! hmm ze doen het beter als mij  :) ik krijg vaak alleen rund en kip binnen  :o  :biggrin2:
Door Nathascha
#1963756
[quote="Angela_Bodhi"]
Super hoor zoveel variatie!
[/quote]

ja en het erge is....er is ook nog geit bij gekomen....mijn man word GEK van me. Maar ja, nu heeft hij ook opeens met een verslaafde te leven  ::)
Er is dus nu een la leeg van onze eigen vriezer :o en dan kunnen we even vooruit! tis ook zo op met 3 grote honden.
Gebruikersavatar
Door essie74
#1966529
[quote="Nathascha"]
ja en het erge is....er is ook nog geit bij gekomen....mijn man word GEK van me. Maar ja, nu heeft hij ook opeens met een verslaafde te leven  ::)
Er is dus nu een la leeg van onze eigen vriezer :o en dan kunnen we even vooruit! tis ook zo op met 3 grote honden.
[/quote]

hoezo opeens een verslaafde?? je was toch al verslaafd aan je pronkjes?? :biggrin2:
Meid er kan gewoon nog een vriezer bij in huis toch? dan wordt het allemaal makkelijker...

Met vriendelijke groet,

Esther ( ook een RR verslaafde )
Door Nathascha
#1966724
[quote="essie74"]
hoezo opeens een verslaafde?? je was toch al verslaafd aan je pronkjes?? :biggrin2:
Meid er kan gewoon nog een vriezer bij in huis toch? dan wordt het allemaal makkelijker...

Met vriendelijke groet,

Esther ( ook een RR verslaafde )
[/quote]

;D ;D ;D

ja maar een DUBBEL verslaafde...das een ander verhaal  ;)

Er staat inmiddels een 2e vriezer. En opzich vind hij het allemaal prima.

Ik ben met mijn menu aan het puzzelen. Maar ben tot de conclusie gekomen dat ik het beter anders kan doen. Nu kies is voor 'veilig' elke dag compleet te voeren. Maar nu stond ik dus zaterdag een heel runderhart te slachten en in pakketjes van 500 gram te stoppen....toen bedacht ik me ineens hoe 'dom' het eigenlijk was. Die honden kunnen gewoon kauwen, hoef ik niet meer te snijden  :D

Ik ga daarom elke dag vleesbotten geven. afwisselen, kippenekken, eendennekken, konijnkarkasjes
3 dagen in de week orgaan. pens,hart,nier,lever,long ( rund,lam,geit)
3dagen in de week spiervlees; geit,lam,rund,konijn,hert.
zondag is pensdag.

extra komt er 2 a 3 keer per week groente bij. ligt eraan wat we zelf eten.
en er is vis elke week.

Nu kan ik de organen heel gaan laten en de spierlappen ook zodat ze lekker kunnen kauwen  ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door