Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door leoindy
#1961304
Sinds een week of 4 is Indy, onze leonberger van bijna 2 jaar, overgestapt van de brok naar barf.
Via mijn zus hebben we diverse soorten voorgeschoteld. Met een aantal dingen was het soms wennen maar Indy heeft alles altijd opgegeten. Kippen-/ eendenekken, lam/schaapsnippers,kalfslever en hart, sardientjes,zalmkoppen, runderpens, lamsnier, kalfskopvlees, schapen-, lams-,geitenmix.

Aangezien ze alles opgegeten heeft, hebben wij zelf ook 120 kilo via Slagerij West besteld.
Dit hebben wij afgelopen woensdag opgehaald.
Donderdag heeft ze gewoon gegeten (lamsmix en kalfslever)
-Vrijdag hebben wij rundergehakt en lamsnier voorgeschoteld. De nier werd er tussen uit gevist maar het gehakt moest mevrouw niet. Ook niet toen wij er sardientjes door hadden gemixt en het volgende portie met ei.
-Zaterdag stonden de geitensnippers met kalfshart op het menu. Dat wilde mevrouw ook niet eten.
-Zondag  opnieuw voorgeschoteld maar wederom niets gegeten.
-Maandag kippennekken met runderpens. Dat ging goed naar binnen.
-Dinsdag (vanochtend) schapenmix met geitenhart opgediend. Ze heeft eraan geroken maar wederom niets gegeten. Vanavond nog een ei doorheen gemengd. Maar mevrouw wil niets eten.
Hebben jullie tips hoe ik haar weer aan het eten krijg ???. Ik heb voor 40 kilo aan vleesmixen in de vriezer, maar mevrouw wil niet eten.
Door nienk
#1961318
heel kort aanbieden, eet ze het niet, weg halen. volgende eetmoment weer heel kort aanbieden, weghalen als ze het niet eten. niet iets anders geven, niets er door mengen. ze krijgt vanzelf honger.

daarnaast, wellicht is het toeval, en heeft ze gewoon iets onder de leden, al is het dan wel raar dat ze selectief is. is ze voor de rest helemaal fit?

was wat ze eerst kreeg ook van SW?

sommige honden vinden sommige diersoorten gewoon vies, maar het zijn allemaal dingen die ze eerst wel at.

en ligt het aan mij, of mis ik nogal wat vleesbot in je menu? of zijn die mixen veel bot?
Door signmodel
#1961320
eten na 10 minuten weg halen, later weer opnieuw aanbieden enz.
ik weet niet hoeveel je nu eten geeft maar misschien krijgt ze wel teveel.
anders kan je er misschien wat smuldier pens doorheen geven.
Door leoindy
#1961339
Indy is een hond die heel vaak niet direct haar bak (helemaal) leeg at.  Dat deed ze vroeger met de brokken niet en nu met barfen ook niet. Ze was desondanks altijd erg energiek. Ze krijgt ongeveer 1100 gram per dag.
Toen ze van het weekend niet at, was ze inderdaad erg lusteloos. Vandaag ook weer erg lusteloos.
Ik weet niet of ze niet eet omdat ze lusteloos is of dat ze lusteloos is omdat ze niet eet.
Het eten wat ze de afgelopen weken heeft gegeten, kwam ook bij SW vandaan behalve de eenden/kippenekken.
Heeft iemand wel eens de mixen gekookt of opgebakken aangeboden ??? Of gaat er dan voedingswaarde verloren ??
Door nienk
#1961373
dan gaan er zeker voedingswaarden verloren ja, als je het kookt op bakt. ik zou echt even doorzetten met hetzelfde aan blijven bieden, anders leert ze dat ze als ze iets niet heel lekker vind en het laat staan, er van zelf iets anders voor gezet wordt. zou het niet uitsluiten dat ze wellicht iets kleins onder de leden heeft, even aankijken dus. paar daagjes minder eten kan geen kwaad, meen ik.
Door Lida. S
#1961378
Van een dag niet eten worden mijn honden niet lusteloos. Ik zou normaal gesproken ook zeggen, kort aanbieden en als ze niet wil eten, jammer dan, Volgende keer beter, als ze honger heeft eet ze vanzelf wel. Maar als  ze lusteloos is zou ik het toch maar heel goed in de gaten houden, want dan kan er wat anders aan de hand zijn.
Door leoindy
#1961385
Morgen zullen wij haar hetzelfde aanbieden.
Als ze dit niet binnen 10 minuten opeet, halen we het weg. Na een uur nogmaals proberen. Nog niet eten dan na een uur ngmaals.
Kijken of dat beter werkt bij madam.
Verder moet ze één dezer weken weer loops worden. Zou het kunnen zijn dat de hormoonhuishouding in de war is en dat ze daarom minder eet.  Heeft iemand hier ervaring mee???
Door nienk
#1961390
ik zou het niet een uur later al weer aan bieden, gewoon pas het volgende eet moment. geef je haar 2 keer per dag? dan is s ochtends niet eten s avonds pas weer krijgen. een uur later heeft ze nog niet zoveel meer honger, dus denk niet dat dat effect heeft. en dat is niet zielig hoor, ze kan best een dagje zonder! Reus weigert ook wel eens enkele keer s ochtends, heeft ie na de ochtendwandeling honger, loopt ie te zeuren om eten. maar nee, hij krijgt dan echt pas s avonds weer. ik bepaal wanneer hij eten krijgt, niet hij en zijn eetlust.

geen ervaring met het loops worden.
Door leoindy
#1961396
O.K. bedankt voor het advies.
Wij zullen het niet direct een uur later nogmaals aanbieden, maar als ze morgen toch weer erg lusteloos is, zullen wij na onze lunch nogmaals de bak voorzetten. Kijken of ze dan wel eet en weer lekker energiek wordt.
Normaal gesproken speelt ze erg graag met andere honden. Lekker achter elkaar aanjakkeren soms wel een uur lang. Nu laten we haar wel uit en loopt ze maar sukkelig mee. Is ook geen leuk aanblik.
Door Lida. S
#1961398
Helaas heb ik wel ervaring met loops worden. De ene hond reageert anders dan de andere, maar gebrek aan eetlust komt idd voor. Ze zijn dan best wel van slag. Niet dat ik me er iets van aantrek, want het gaat vanzelf wel weer over, maar ze gedragen zich anders, en meestal als de ene loops is worden de anderen het ook. Het lijkt erop alsof het 'besmettelijk oid' is. Lida
Door orinake
#1961466
Als ze enkel de mixen weigert zou ik gewoon geen mixen meer geven...
Ik merk hier ook dat men honden liever bezig zijn met hun eten. De mixen is hap slik weg, de rest hebben ze knaagwerk aan en zie je ze tenminste van genieten.

Hier is het ook zo. Ze krijgen allemaal even lang tijd om te eten... Eet je niet en is de pot van de rest leeg? Pech dan gaat je pot weg en de koelkast in tot de dag nadien dan eet je maar niet...
Door Barf
#1961498
Ik heb hier een moeilijke eter en door de jaren heen heb ik geleerd om hem alleen nog maar eten aan te bieden wat hij wel lust, overigens is zijn eetgedrag volledig verklaarbaar omdat hij als pup heel ziek geweest is en toen dwangvoeding heeft gehad. Ik ben allang blij dat hij nu toch volledig mee barft.
Mijn galgoprinsesjes lusten ook niet alles, wat mij betreft prima zolang er maar voldoende overblijft wat ze wel lusten. Wat bij de beide meisjes wel werkt is dat als ze iets weer niet lusten dit gewoon twee weken niet aan te bieden, daarna vinden ze het weer overheerlijk ::)
Een machtstrijd om eten ga ik niet aan met dit ras want dat ga ik falikant verliezen 8)
Overigens zou ik wel altijd goed in de gaten houden of het puur niet lusten is of dat er een achterliggende reden is ;)
Door nienk
#1961615
als ze ook zo sukkelt buiten, niet spelen, niet graag lopen, zou ik toch denken dat er meer aan de hand is hoor. heeft ze koorts? hoe is de ontlasting? drinkt ze wel? ergens pijn?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door