Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kira
#1958780
Op basis van de info in de bib zou een drachtige hond in de laatste weken (2 tot 3) koolhydraten rijke voeding moeten hebben. Genoemd worden geweekte havermoutvlokken, bruine rijst, bruin brood, pompoen, zoete aardappel. We duimen hier dat we over een week of wat zo'n drachtige hond hebben, alleen is die wel allergisch voor in ieder geval buine rijst en bruin brood. Is havermout dan nog een optie? Zoete aardappel is hier niet gemakkelijk aan te geraken (en ik kan nog lang geen autorijden) en pompoen is hier ook niet voorhanden. Als havermout geen optie is, wat is dan nog wel koolhydraatrijk?

Ook lees ik dat aan het eind meer lever gegeven moet worden, is 6% van het totaal afdoende? Normaal voer ik 3% lever.
Door Lizzy
#1958905
Gewone aardappelen. Ik zou dan zelf een klein beetje gewone aardappelen geven. En wat banaan, als ze dat wel kan verdragen.

Waar zie je dat je meer lever moet voeren? Ik zou persoonlijk lekker 3% a 4% lever blijven voeren.
Gebruikersavatar
Door kira
#1959002
In het stukje in de bib staat bij de laatste 2 weken en ook tijdens het zogen.
Voor de koolhydraat pakken we dan banaan, dat eet ze nu ook en daar kan ze tegen.
Gebruikersavatar
Door kira
#1961129
@lizzy, ik dacht omdat er staat einde dracht en begin iedere dag levertraan, dat is dan meer als wat je in de 2 of 3 procent hebt zitten.
Of ze wel of niet tegen aardappel kan wil ik niet proberen, ze kreeg van brood en rijst darm en huid problemen (ze woont niet bij mij en kreeg vaak brood rijst en pasta), banaan gaat goed. Bataat ook, dat heeft ze bij mij wel gehad bij groentemix tijdens  logeerpartijen.

@roef, ga greijdanus eens vereren met een bezoek.
Door Roef & Hidde
#1961219
kira schreef: @lizzy, ik dacht omdat er staat einde dracht en begin iedere dag levertraan, dat is dan meer als wat je in de 2 of 3 procent hebt zitten.
Of ze wel of niet tegen aardappel kan wil ik niet proberen, ze kreeg van brood en rijst darm en huid problemen (ze woont niet bij mij en kreeg vaak brood rijst en pasta), banaan gaat goed. Bataat ook, dat heeft ze bij mij wel gehad bij groentemix tijdens  logeerpartijen.

@roef, ga greijdanus eens vereren met een bezoek.
is goed :D hoeveel wil je?en voor wanneer?
Door Lizzy
#1961243
kira schreef: @lizzy, ik dacht omdat er staat einde dracht en begin iedere dag levertraan, dat is dan meer als wat je in de 2 of 3 procent hebt zitten.
Of ze wel of niet tegen aardappel kan wil ik niet proberen, ze kreeg van brood en rijst darm en huid problemen (ze woont niet bij mij en kreeg vaak brood rijst en pasta), banaan gaat goed. Bataat ook, dat heeft ze bij mij wel gehad bij groentemix tijdens  logeerpartijen.

@roef, ga greijdanus eens vereren met een bezoek.
Ja, dat vindt Ian Billinghurst. Maar ik vind het eerlijk gezegd onzin om zoveel vitamine A en D toe te dienen.
Door Lizzy
#1963602
Angela_Bodhi schreef: Waarom zou je eigenlijk een drachtige hond koolhydraatrijke voeding moeten geven? Ben benieuwd naar de reden.
Moet dit ook nog na de dracht, nee toch?
De koolhydraat is nodig om het glucose-peil op peil te houden en Tannetje schreef een lange tijd geleden dat ook teven die net bevallen zijn vaak extra behoefte hebben aan glucose, dus tijdens het zogen.

Nou moet ik er wel bij zeggen dat de meningen ook hier weer verschillen hoor. Want ik heb in Nutrient Requirement of Dogs ook gelezen dat een zwangere teef helemaal geen behoefte heeft aan extra koolhydraat maar juist aan extra eiwit. En wanneer je een drachtige hond een eiwitrijk voer geeft, er geen extra koolhydraat nodig is maar dat wanneer een teef niet voldoende eiwit binnen krijgt, ze wel extra koolhydraat nodig heeft. 

Dit is trouwens het oude topic, waarin Tannetje schrijft dat wat koolhydraat geven aan een drachtige hond toch wel handig is: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... html#msg42.
Quote van Tannetje:

Om nog even terug te komen op de zwangerschap:
het lichaam heeft behoefte aan glucose. Als je geen koolhydraten voert maakt het dit uit eiwitten. Dus een gewone hond kan zonder koolhydraten.

Een zwangere teef heeft heel veel eiwitten nodig om de puppies te maken. En dan moet ze ook nog eens glucose maken. Dat lukt dan vaak nog wel maar de puppies krijgen normaal gesproken ook een voorraadje mee en dus heeft ze extra nodig.

Ik denk dat het in principe wel zonder kan maar dan moet je echt heel veel eiwitten geven. In vlees zit maar 18-23%.
Handiger is dan om ook iets aan koolhydraten te geven.
Als je dit dan leest en de info van Billinghurst er bij optelt, dan lijkt het (vooralsnog) logisch om wat extra koolhydraat te voeren. Kun je zeggen "maar een wolf krijgt ook geen extra koolhydraat". Nee, dat is waar maar van de 8 wolvenpups die de wolf krijgt, blijven er misschien 2 leven, dus een wolf 1 op 1 vergelijken met de huishond gaat niet in alle gevallen.
Door pallas
#1963605
Bataat kan ik hier bij de Jumbo kopen en ook via bioweb kan ik er makkelijk aankomen dan is Eko.  Eko pompoen heb ik hier ook nog liggen.
Ze zijn nu in de aanbieding omdat het einde seizoen is.
Wil wel voor je bestellen en bij je langs brengen, maar dan zal je het dus moeten pureren en invriezen en ik weet niet of je dat wilt..

Hier zijn ze gek op bataat en pompoen :)
Door Mevroi Kruim
#1963977
Als je dit dan leest en de info van Billinghurst er bij optelt, dan lijkt het (vooralsnog) logisch om wat extra koolhydraat te voeren. Kun je zeggen "maar een wolf krijgt ook geen extra koolhydraat". Nee, dat is waar maar van de 8 wolvenpups die de wolf krijgt, blijven er misschien 2 leven, dus een wolf 1 op 1 vergelijken met de huishond gaat niet in alle gevallen
Klopt, dat er maar weinig wolvenwelpen volwassen worden. Maar dat komt niet doordat er iets met de samenstelling van de voeding van moeders of koters mis zou zijn maar door ziektes als Parvo en hondenziekte, door ondervoeding als er niks te vreten valt, of door parasieten. Parvo, mensen en schurftmijten zijn de grote welpenkillers.
Door Lizzy
#1963989
Mevroi Kruim schreef: Klopt, dat er maar weinig wolvenwelpen volwassen worden. Maar dat komt niet doordat er iets met de samenstelling van de voeding van moeders of koters mis zou zijn maar door ziektes als Parvo en hondenziekte, door ondervoeding als er niks te vreten valt, of door parasieten. Parvo, mensen en schurftmijten zijn de grote welpenkillers.
Ik bedoelde er eigenlijk ook mee te zeggen dat de natuur het zo heeft geregeld dat er maar 2 welpen overblijven, bleven er 10 over (zoals bij onze nestjes), zou er binnen de kortste keren een wolvenplaag zijn. En dus heeft de natuur het zodanig perfect geregeld dat de meeste welpen dood gaan. Natuurlijk niet omdat moe geen glucose binnen krijgt, maar dat was ook meer om aan te geven dat wij het denken perfecter en beter te kunnen doen dan moeder natuurlijk, maar ook omdat wij van onze geboren puppies niet 2 maar 10 over willen houden. Snap je wat ik bedoel? Ik had net zo goed kunnen schrijven "ik weet niet of je wolven 1 op 1 moet en kunt vergelijken", punt :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door kira
#1963998
@pallas, als je iets kunt regelen fijn, dan ga ik het wel invriezen in porties. Daf heeft net 40 dagen barf gereed gemaakt. De hond zou hierblijven maar door mijn voet kan dat niet. Tot aan week 5 blijft ze bij haar baas. En die geeft wel vers, maar rommelt er wel wat mee (ze krijgt via mij en dan denk ik het moet op zijn en dan is er nog want er is kip gegeven etc, geen ramp, maar nu wil ik het goed in balans hebben).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door