Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Fioon
#1957895
Voor een familie lid wil ik jullie advies vragen:
Het gaat om een gecastreerde toller reu, die een kilo of 3 kwijt mag. Toen hij nog heel jong was heeft hij  darm problemen gehad.
Ziekte van Crohn is toen genoemd maar geen echte diagnose gesteld. Speciaal voer gehad, nu prima.
Welk kvv zou hij kunnen hebben?
Ik voer zelf carni i.c.m. o.a. smuldier. Kan dit ook voor hem?
Graag jullie ideeën!
Door nienk
#1958583
geen ervaring met de ziekte van crohn. over het algemeen doen honden met darm problemen het beter op vers, dus ik zou zeggen: gewoon proberen. afwisselend menu en goed kijken  hoe hij het er op doet.

wellicht is er iemand anders die wel ervaring heeft met de ziekte, je zou het even in je topic titel kunnen zetten (via wijzigen in je eerste bericht), misschien krijg je dan meer reacties.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1958598
Ik dacht dat ze ziekte van Crohn een auto-immuun ziekte was die alleen bij mensen voorkwam. Sien heeft ook hele gevoelige darmen en die doet het zoveel beter op vers. Ik merk amper nog wat van haar gevoelige darmen (behalve dat ze snel ruft met stress, snel diarree met weinig bot en orgaan en vette vis). Kvv bleek voor Sien niet genoeg te vullen en ook wat slappere poep te geven. Barf is voor Sien het beste; meer moeite doen voor het eten (meer beweging, beter tegenhaar pica), vult beter (gewicht beter onder controle; ook al is ze nog mollig, maar niet moddervet) en ik kan beter haar menu precies op haar afstemmen. Sien krijgt dus wat meer bot dan zus Otje en op stressvolle momenten (bv logeren) weinig tot geen orgaan.

Je zegt zelf dat je Carni voert. Is dat Carnivoer of Animonda Carni? Het eerste is kvv en dus rauw, het tweede is blik en heeft niets mer rauw voeren te doen.
Ik heb zelf een duidelijke voorkeur voor kvv met gemalen bot ipv supplement en geen granen er in. Smuldier voldoet hier niet aan.
Zeker bij gevoelige darmen heeft Barf (zelf samenstellen) de voorkeur. Er is wel tijd nodig voor de mens om zich in te lezen en de materie eigen te maken en voor het huisdier om te wennen aan de smaak en structuur. Die tussentijd kan gebruikt worden om te beginnen met kvv natuurlijk, dat maakt de overstap wat makkelijker.
Rauw voeren is natuurlijk geen wondermiddel, maar het kan heel veel goeds doen.
Gebruikersavatar
Door Fioon
#1958619
Bedankt voor je reactie. Crohn is inderdaad een ziekte voor de mens, er is zoals ik al zei geen diagnose gesteld maar de vergelijking is gemaakt.

Ik was i.d.d niet duidelijk, ik voer mijn (gezonde) hond carnibest en smuldier. Carnibest om de natuurlijke calcium en smuldier om de prijs gemiddeld op peil te houden. Verhouding is denk ik 70/30 %

Ik had ook de indruk dat kvv de hond goed zal doen, maar wil wel een goed advies geven vandaar dat ik jullie vraag. Helemaal barfen is een stap te ver.

Kortom Carnibest zou ook voor deze hond goed kunnen denk ik maar welk merk nog meer?
Door nienk
#1958625
In de meeste carnibest smaken zit rijst, toch? dat zou ik voor een hond met darm problemen niet doen.

ga dus opzoek naar een kvv zonder graan en rijst, zoals bijvoorbeeld tinlo barfmenu.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1958649
Er zijn ook smaken in de diabetes-variant van CB, die bevatten ook geen rijst (voor de katten iig niet). Sien heeft overigens geen last gehad van de rijst in CB toen ze dat nog kreeg.
Buiten CB kan je ook Carnivoer, Bibi, Bandit en Haaksbarf voeren. En idd Tinlo. Ik dacht dat al die merken gemalen bot hadden en weinig tot geen granen. Darf bevat mss ook geen granen en wel gemalen bot, maar ik ken dat merk niet (is er volgens mij niet voor katten).

Als volledig barfen nog een stap te ver is, kan er mss wel af en toe eens wat barf-dingen bijgevoerd worden. Dus af en toe eens een kwartel bv. Kwartels zijn erg lekker en gezond en die zitten niet in de kvv, dus extra afwisseling en diersoort. Een kwartel reinigt wel de tanden, waar kvv (want gemalen) dat niet doet. Kwartels zijn ook vrij zacht en niet te groot, dus ook geschikt voor honden die het niet zo gewend zijn hele botjes te kraken en te verteren.
Gebruikersavatar
Door Anita62
#1960280
Ik keek wel even op van dit berichtje....Crohn bij een hond; nog nooit van gehoord maar kan wel natuurlijk.
Ik heb zelf al 25 jaar de ziekte van Crohn. Ik zou het zeker proberen om Carnibest te geven; lijkt me een stuk fijner voor de darmen dan al die onnodige voedingsstoffen er uit te moeten werken. Zoals je al zegt is het destijds genoemd maar dus niet d.m.v. een scopie vastgesteld.
25 jaar geleden heb ik geen echt dieet meegekregen maar het advies om te proberen waar ik wel en niet tegen kon. Dat lijkt me in dit geval ook de moeite waard. Indien er wel een reactie komt op het beetje rijst dat er in de Carnibest zit zou er altijd nog een kvv zonder rijst, bijv. Tinlo, geprobeerd kunnen worden!
Ben heel benieuwd! Succes!
Door inni
#1961419
Ook bij Berre is er destijds gesproken over de ziekte van Crohn. M'n DA vertelde 't na 't nemen van biopten als volgt:" Als dit bij de mens voorkomt noemen we 't de ziekte van Crohn" .


Hier ging 't ruim anderhalf redelijk goed tot goed op Kvv maar de laatste weken is 't weer regelmatig mis terwijl er aan z'n eten niks veranderd (en ik als een geschifte controleur achter mijn hond loop om te zien of hij toch nergens wat te pakken kan krijgen :-[ :-X)

ik begon destijds met Carnibest eend de diabetes variant omdat Berre erg reageert op granen. Dat ging 5 weken schitterend en na 't  beginnen voeren van een andere lotnr was 't ineens weer om zeep.
Nu eet hij Naturis 100% eend en wat lamshart en lamsvlees.

Ik hoop dat jullie snel een oplossing vinden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door