Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#1959595
Ok ik voer al sinds een jaar KVV en doe er wat Barf naast.
Ik wil graag de overstap naar volledige Barf maken, ik maak nu de vriezer leeg en heb daar ongeveer een maand voor nodig.

In de tussentijd zoek ik leveranciers en probeer ik het menu samen te stellen.
Ik wil met een 3 weken menu gaan werken.
Vasten wil ik niet inplannen omdat dat eigenlijk meestal vanzelf een keer komt, ik merk het altijd aan Tom, de dag tevoren eet hij met lange tanden en dan gaat er een dag vasten op volgen.

Tom is nu 16 maanden en weegt precies 6 kilo, nu hij nog KVV/Barf eet eet hij ongeveer tussen de 3 en 4%, de berekening nu is gebaseerd op 4% zodat ik zeker weet dat ik genoeg voer, ik verwacht eigenlijk wel dat het wat minder word als hij volledig op Barf staat...

Ik hou de volgende percentages aan:
Bot 55%
Groente 10%
Orgaan 15%
Spier 20%

En zover was ik inmiddels ;)

Ervaring heeft geleerd dat hij sneller aan de dunne gaat dan dat hij verstopt raakt.
Ik wil dan ook spierdagen met groente en ei invoeren, en bot met orgaan dagen.

Hij eet nu:
KVV (diverse soorten door elkaar)
Kippenek, rundersnippers, kipfilet, kippenorganen (geprobeerd wegens diarree gestopt met bijvoeren) lamslong, runderhart, lamshart.
En dat was wat ik tot nu toe hier kon vinden.

Ik ben aan het zoeken gegaan en heb gezien dat ik bij Dogshape kan bestellen dus mits Tom het eet kan ik aan voldoende soorten komen.

Moet ik nog ergens op letten of kan ik bij wijze van spreke de hele week gevogelte voeren (kip, eend, kalkoen, fazant, kwartel) of moet ik ook de soorten voldoende afwisselen?

Vis hoort er ook bij maar dat wil de smurf dus echt niet eten, hoogstens een muizenhapje omdat hij het de katten ziet eten...
Laatst gewijzigd door Martine-Tom op di 08 mar 2011, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#1959599
Welke botten kan ik nog meer geven?
Kippenekken gaan er als zoetekoek in, hij krijgt er nu 2 per keer, zo'n 60 gram en dat gaat prima.
Behalve kip kan ik hier niet zoveel vinden, ja lam en geit bij de Toko maar dat ziet er zo hard uit...
Door Lonaa
#1959639
Ik denk, dat als je hond snel aan de dunne gaat, je ervoor moet zorgen dat je in ieder geval iedere dag bot voert, dus geen spiervlees dagen invoeren.

Hier werkte dat ook niet goed op de darmen.
Door Martine-Tom
#1959641
Tot nu toe doet hij het wel goed als we een spiervlees dag, vooral orgaan heeft hij last van.
Maar ik kan natuurlijk wel een kippenekje toevoegen aan de spiervlees dagen, vind ie vast niet erg ;D
Door Martine-Tom
#1959648
Tja hier is het nog afwachten hoe hij het op barf gaat doen en waar hij op reageerd en hoe.
Tot nu toe eet hij vooral KVV zeg 4,5 dag de overige 2,5 dagen barft hij maar dat is dus maar voor erbij.

Organen wil ik gaan drogen om hem er op die manier toch aan te krijgen, ik heb ook kleine visjes gezien Capelin, mss zijn die ook te drogen en als snack te voeren zodat ik er wat vis in ga krijgen.
Vaak hoeft niet maar 1 keer in die 3 weken zou toch mooi zijn,.
Door Angela_Bodhi
#1959671
Kun je aan wild komen? Dat bevat ook omega 3. Kan een goede vervanging voor vis zijn.
Orgaan drogen is prima, zorg dat je iig pens, hart, lever en nier hebt. Als je dit niet kunt vinden, geef dan nog 1x per week KVV met lever en nier erin verwerkt (maar als het goed is, moet dit wel bij een slager te krijgen zijn). Van het percentage orgaan geef je 50% pens, 50% de rest. Lever en nier zijn behoorlijk laxerend, dus geef daar niet teveel van (van lever zou je 30-50 gram kunnen geven, van nier zo'n 15-20 gram).

Ik zou niet alleen maar gevogelte geven de hele week, maar ook afwisselen met rund, schaap/lam, geit en eventueel wild zoals hert of ree.

55% vleesbot is aan de hoge kant, maar kan nog net.
Door Martine-Tom
#1959673
ik kan aan alle kippeorganen komen, lamspens, lamshart, lamslongen.
Wild, daarvan zag ik fazant, hert, eend (?) staan.
Mss nog wel meer, ben nog niet zo heel lang aan het zoeken :)
Door Martine-Tom
#1959702
Oh ik vergeet het ei, 1 keer per week eet Tom een ei (hij eet nogal eens ei in het wild als die geroofd zijn, zelf haalt hij ze niet!) en 2 keer per week krijgt hij 2 pelpinda's.
Door Esther Q
#1959704
Op zich kun je prima toe met standaard gevogelte als vleesbot. Je noemt daar nu 5 verschillende soorten, is dat vleesbot of alleen vlees? Als spiervlees kun je nog bv geit en of lam, rund ed voeren. Als vleesbot kun je karkas van gevogelte voeren en dan hoef je echt geen ribben ed te gaan voeren, als je dat niet bevalt. Bij vleesbot gaat het naast het vlees om de calciumbron en die is (voor zover we weten) gelijk bij verschillende diersoorten. Bedoel je dat?
Door Martine-Tom
#1959708
Ja dat bedoelde ik :)
Ik kan aan behoorlijk wat spiervlees komen, geloof dat ik net iets van 11 soorten telde dus dat gaat wel lukken maar botten word lastiger, en al helemaal omdat hij dus ook zo klein is.
Kippenek en kwartel karkas verder durf ik niet te gaan.
Eendenek mss als ik dat te pakken kan krijgen maar dan blijf je wel in gevogeltes hangen.

Ik vroeg me idd af of het nodig is om calcium uit diverse bronnen te halen of dat het ook allemaal uit 1 beest (in mijn geval kip) mag komen.
Maar voor zover bekend is het dus allemaal hetzelfde :)
Door Too
#1959718
Als je bij Dogshape bestelt is er een hoop mogelijk : eend nek, vleugel, hele eend, konijn allemaal lekker en zeer goed te doen [poezen eten t ook]

Om experimenteer happen te pakken te krijgen :
[markt]poelier hier hebben ze iig altijd wel t een ander [nijn, duif, eendendelen, parelhoen] allemaal flink aan de prijs, sligro/makro, hele [peking]eenden liggen ook bij de orient-super in de vries,
medebarfers in de buurt vriendelijk aankijken of je een pondje van t een en ander mag overnemen
Veel honden zijn niet erg gecharmeerd van fazant, wilde eend en wilde duif schijnen ook niet altijd zo maar te gaan.. dat moet je echt proberen.
Haas is ook  echt wild [niet gefokt]

Er is helemaal niks mis met gevogelte-bot voeren hoor  evt hier en daar een hap nijn of haas maar je 'moet' helemaal niet aan grote toestanden
Spiervlees van koe, schaap, kalkoen, haas [voor de omega's], geit ..weet  ik veel ,je kunt t zo gek maken als je zelf wilt
Door Esther Q
#1959719
[quote="martine-tom"]
Ja dat bedoelde ik :)
Ik kan aan behoorlijk wat spiervlees komen, geloof dat ik net iets van 11 soorten telde dus dat gaat wel lukken maar botten word lastiger, en al helemaal omdat hij dus ook zo klein is.
Kippenek en kwartel karkas verder durf ik niet te gaan.
Eendenek mss als ik dat te pakken kan krijgen maar dan blijf je wel in gevogeltes hangen.

Ik vroeg me idd af of het nodig is om calcium uit diverse bronnen te halen of dat het ook allemaal uit 1 beest (in mijn geval kip) mag komen.
Maar voor zover bekend is het dus allemaal hetzelfde :)
[/quote]
Ja, hoewel mensen wel voor de zekerheid geneigd zijn om ook daarin te varieren. Maar volgens mij kan het geen kwaad om 1 calciumbron te gebruiken. En je gebruikt er al 2, of eigenlijk met de eierschaal al 3. Die schaal kun je evt malen als je hond het niet opneemt (dan zie je nog stukjes schaal in de ontlasting).
Door Too
#1959727
Ik zou zeker niet op 1 beest wedden dus varieer ook incalciumbronnen

Mijn katten eten:oa eendennek, vleugel, -rug, parelhoenkarkas, patrijskarkasjes, hazenschouder, konijnrug, -voorbeen en hoofd,
duiven, kwartels en natuurlijk t een en ander aan kip, zalmgraat

Bedenk dat zelfs een heel klein hondje betere kraakkaken heeft dan een kat.... Tom zal moeten leren om een karkasje te eten maar hij moet t echt kunnen!
Je hoeft helemaal niet zoveel verschillende dingen te geven maar Tom kan t best aan
Laatst gewijzigd door Too op ma 07 mar 2011, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door