Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jeanette42
#1959283
Ik heb wat eendenkarkassen en konijnenkarkassen maar deze zijn veel te groot om aan mijn hond te geven, dat is genoeg voor wel meerdere dagen.
Hakken jullie deze doormidden, ik kom er haast niet door met een mes.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1959408
Ik kom met een goede schaar echt niet door een dikke ruggengraat van een eend of konijn. Met een hakmes wel. Het is erg moeilijk om precies door de graat zelf te klieven, daarom hak ik deze dan net naast de graat of hak hem in de breedte, in repen zeg maar.
Sommige eenden- of konijnenkarkassen zijn erg goed bevleesd, bv de konijnenkarkassen van Kiezebrink. Dit zie ik dan als een portie vleesbot+spiervlees samen.
Bij die konijnen hak ik de voorpootjes en billen eraf (vlees doorsnijden rondom boven de kom vh gewricht en dan gewrichtje uit de kom halen en dan kan je het zo snijden weer) en het karkas zelf dan in de breedte in van die repen. Dat doe ik als volgt: vlees doorsnijden en als ik bij het bot ben aangekomen zijn er 2 manieren; echt staan hakken (geeft mogelijk spetters en minder nette snijranden) of ik zet mn mes op het de hakken gedeelte en druk aan de bovenkant vh lemmet met 2 handen en mn gewicht erop en dan gaat t ook in 2.
Door Mevroi Kruim
#1959448
Ruggen van lam en geit snijd ik zover mogelijk tussen de wervels in en dan draai ik de stukken uit elkaar. En verder knip ik bijna alles met een goede snoeischaar. Konijn en eend knip ik makkelijk door.
Door hannabelgje
#1959517
Ik gebruik altijd een snoeischaar in combinatie met een gewone schaar en dat gaat prima. Eerst het bot door met de snoeischaar en daarna het vlees/vel doorknippen met de gewone schaar.
Door jara
#1960270
Hier gebruik ik een scherp broodmes als zaag, en de ruggenwervel zelf breek ik met mijn handen...werkt prima
Door Xada
#1960636
Ik heb net een hakblok gemaakt en gebruik daarbij het meest mijn hakbijl. Ook heb ik er nog een groot mes bij liggen. Het gaat veel beter en sneller op deze manier. Ben nu ca. 1/3 van mijn tijd kwijt om het vlees in porties te verdelen. Dus voor mij geen snoeischaren en gewone messen meer.
Door 202Spots
#1961037
jeanette4207 schreef: Ik heb wat eendenkarkassen en konijnenkarkassen maar deze zijn veel te groot om aan mijn hond te geven, dat is genoeg voor wel meerdere dagen.
Hakken jullie deze doormidden, ik kom er haast niet door met een mes.
Ik vind deze met lange handgreep onmisbaar! Gaat met gemak door groot en klein botwerk ;)
Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door