Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door avalon
#195921
CMO = Craniomandibulaire OsteopathieDeze aandoening staat ook wel bekend onder de naam Leeuwenbek

Honden met deze aandoening ontwikkelen een toename van bot,met name aan de onderkaakbeenderen.Soms worden ook andere beenderen van de schedel aangetast.Over de oorzaak tast men nog in het duister,wel word een genetische aanleg waarschijnlijk geacht.De aandoening komt niet veel voor maar is bekend bij verschillende rassen.

Op een leeftijd van 3-7 maanden openbaren zich de eerste symtomen.Maar kan terug komen tussen de 13 en 16e maand.Kauwen kan pijnlijk worden of de schedel wordt gevoelig bij het aanraken.In een meer gevorderd stadium kan de zwelling van de kaakbeenderen zichtbaar worden.Ook omdat de kaakgewrichten aangedaan kunnen wordenkan het openen van de bek problemen gaan geven en is zeer pijnlijk.Geleiderlijk zullen dieren ook vermageren door onvoldoende voedsel opname.De definitieve diagnose kan d.m.v rontgenfoto`s vast worden gesteld.

Behandeling vind plaats met medicijnen (prednison)die de botvorming moet afremmen,in zwaren gevallen gecombineerd met pijnstillers.

Dieren waarbij het kaakgewricht is aangetast hebben een matige tot slechte prognose.In lichtere gevallen zal met het voortschrijden van de tijd de extra botvorming stoppen en zelf weer verdwijnen.Deze dieren kunnen weer normaal functioneren.

Heeft hier iemand foto's van? Of kan iemand mij hier meer over vertellen? Ben nl zeer geinteresseerd.
Door diana
#195939
tss
ik had er nog nooit eerder van gehoord .
Door Truus
#195942
Ik ook niet ::). Heb je dit nodig voor je studie Renate?
Door avalon
#195971
Ja daar kan ik wel wat mee :D. Hier staan in iedergeval foto's op. Ik heb het allemaal maar even uitgeprint, dan kan ik het op mijn gemakkie even doornemen.

Ik had er ook nog nooit eerder van gehoord totdat ik iemand ontmoette met een basset fauve die het heeft, en aangezien het schijnbaar erfelijk is ben ik hier erg in geïnteresseerd.

Misschien ook iets voor in de biep?
Door Truus
#195972
Lijkt mij inderdaad ook iets voor de bieb Renate ;).
Door Lupa
#196128
er was hier ooit iemand met zo een hondje(toch?)help even wie was dat????
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door