Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door keesje
#1958806
Heb de hond laatst lamsrib gevoerd en deze was in een ogenblik hap-slik-weg. Mijn vraag is of dit kwaad kan. Heeft dat lamsribje overigens in combinatie met een flink bevleesde runderstrot gekregen.
#1958820
Ik neem aan dat het om één enkele lamsrib gaat? Aangeraden wordt om ribben nooit los te geven, altijd met minstens 3 stuks aan elkaar vast - onder andere om te voorkomen dat ze in één keer worden doorgeslikt. Eén enkele rib kan vast komen te zitten, in de keel of in de darmen, waar het een verstopping kan veroorzaken. Dus ja, zo'n hapslikweg-geval kan wel degelijk kwaad!

Hou je hond daarom goed in de gaten de komende dagen, en als je het idee hebt dat ie niet lekker in zijn vel zit, of probeert te braken of niet kan poepen, vlieg er dan mee naar de dierenarts!

Of dit bot een probleem gaat veroorzaken, is moeilijk te voorspellen; het hangt er ook een beetje van af hoe lang je hond al barft en hoe zuur zijn maagzuur dus inmiddels is. Bij een beginnende barfer is het maagzuur nog niet optimaal, dus wordt zo'n bot minder vlot verteerd.

Ik hoop voor je dat het goed afloopt, maar voer dus nooit meer één enkele losse rib! En nogmaals: zodra je hond tekenen van ongemak vertoont, ren er dan mee naar de da!
Door Barf
#1959564
keesje schreef: Hond barft vanaf het prille begin.... gelukkig! Ik houd het in de gaten, bedankt voor je reactie
Dan nog zou ik het niet doen, waarom onnodig risico lopen ?
Door keesje
#1959815
Nou het was geen kwestie van willens en wetens 1 bot voeren en effe kijken hoe dat uit zou pakken hoor. Was meer zoiets van foutje bedankt. Maar kon vandaag niets bijzonders opmerken aan het gedrag van mijn hond, hij heeft normaal gepoept, gespeeld etc etc. Het is wel een grote duitse herder en geen teckel, dat scheelt natuurlijk ook wel qua botten in één keer doorslikken. Zal in het vervolg beter opletten....
Door Lizzy
#1959831
Hier heeft 1 van mijn honden ook een keer 1 rib in 1 keer doorgeslikt. Ze heeft 'm godzijdank weer uitgespuugd maar ik stond serieus al klaar om het bot uit haar maag te laten halen (operatief). Ze was namelijk een pup van een week of 12 oud (ik weet het niet meer exact) en dat bot was ruim 20 cm. Ieks! Maar goed, ik zou je hond toch nog de komende dagen in de gaten houden. Als hij/zij de komende uren/dagen misselijk wordt, braak neigingen krijgt en dat soort dingen: dan zou ik zeker naar de DA gaan. Hoe lang was de rib?
Door keesje
#1960125
Centimeter of 10, 15? weet het niet meer precies  :-[ Maar hoe zit dat dan, hij eet óók zonder problemen een lamskop, dat bot verteert ook in zijn maag? Gelukkig is hond nog steeds in goeden doen
#1960153
keesje schreef: Centimeter of 10, 15? weet het niet meer precies  :-[ Maar hoe zit dat dan, hij eet óók zonder problemen een lamskop, dat bot verteert ook in zijn maag? Gelukkig is hond nog steeds in goeden doen
Een lamskop wordt echter in kleinere stukken doorgeslikt dan 1-15 centimeter; het bot is weliswaar vrij hard maar daardoor kraakt de hond er ook goed op - hij kan hem in ieder geval niet in één keer doorslikken :D!

Het probleem met ribjes is de vorm; als zoiets dwars vast komt te zitten, ben je echt ver van huis!
Door keesje
#1961286
Message received  :)
Vraagje: heb bij andere porties ook zo'n lamsrib bij ingevroren. Als ik die in kleinere stukken knip met de snoeischaar kan ik het dan wel zonder problemen geven? Anders gaan ze zonder pardon in het vuilnisvat, want zat echt in de rats....
#1961740
keesje schreef: Message received  :)
Vraagje: heb bij andere porties ook zo'n lamsrib bij ingevroren. Als ik die in kleinere stukken knip met de snoeischaar kan ik het dan wel zonder problemen geven? Anders gaan ze zonder pardon in het vuilnisvat, want zat echt in de rats....
Als ze goed zacht zijn (en als je er dus met de snoeischaar moeiteloos doorheen komt), en als er nog een beetje vlees aan zit, zou je ze in stukjes van een centimeter kunnen knippen en ze met de rest van het voer mengen. Dan kunnen ze in ieder geval niet blijven steken. Zelf zou ik er dan niet bang meer voor zijn ze te voeren, maar ik heb dan ook vrij grote honden. Misschien dat anderen het alsnog afraden de ribjes in kleine stukjes te voeren, maar als de stukjes klein zijn, moet het volgens mij geen probleem zijn.

Wat voor hond heb je trouwens? Qua grootte, bedoel ik dan vooral?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door