Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BubbaBling
#1958568
Ik maal mijn vlees en orgaan met de electrische vleesmolen, maar karkassen trekt hij niet echt.
Aangezien ik niet overal gemalen bot kan krijgen moet ik het toch soms zelf doen.
Zijn eend, haas en konijnen botten met de hand te malen?
En welke kan ik daar het beste voor gebruiken?
Door BubbaBling
#1958576
Aahh kijk, daar kom ik een stuk verder mee.
Hoeveel kan je met je mankracht in 1 keer mee malen?
Als ik ga malen wil ik gelijk een 8 kilo aan 1 malen ofzo.
Ik denk dat ik maar zo eentje er bij ga nemen dan, aangezien mijn vorige vleesmolen bij een haaskarkas kaduuk is gegaan  :-\
Gebruikersavatar
Door koekje
#1958587
Dat is afhankelijk van het popeye-gehalte van diegene die aan de molen draait. Als meneer koekje maalt, doet hij een klein kwartiertje over 3 kilo; zittend met 1 armpje draaien. Ik geloof dat het bij gewone mensen wel een half uur kan zijn. Ot kan 4-6 weken doen over 3 kilo en dan vind ik de max van gemalen vlees bewaren.
Ik voer geen wild, dus ook geen haas. Ik denk wel dat een haaskarkas best zwaar is om te malen. Ik merkte (toen ik zelf nog draaide) dat eendenruggen al erg zwaar waren. Meneer koekje heeft daar geen moeite mee overigens. Het helpt als je het van te voren in kleine stukjes hakt en de dikkere botdelen (zoals dikke ruggengraten en heupgewrichtjes) even voormept. De konijnenkarkassen van Kiezebink gaan er goed doorheen.
Door BubbaBling
#1958596
Nou gelukkig wil herby heel lief voor mij een aantal kilo's haaskarkas malen.
Dus het zou dan eigenlijk alleen om eend en nijntjes gaan.
Ik denk dat ik het van te voren wat plat moet slaan?
Mijn mankracht is euhh... niet veel, maar ik wil er gerust een middagje voor uit trekken  :biggrin2:, zolang het maar te doen is  ;D
Door BubbaBling
#1958599
koekje schreef: De konijnenkarkassen van Kiezebink gaan er goed doorheen.
Ik heb bij lupa die besteld, zullen wel dezelfde zijn als KB.

Ik zal op zoek naar eentje, zal m eerst ff voorstellen hier of ie goed gekeurd is dan  ;D
Door cindy5409
#1958602
Hier een pokert 8. Ik maal alleen vlees botten voor de katten. Iedere keer als er een nieuwe lading binnenkomt doe ik een kilo doordraaien. En moet zeggen dat dit eigenlijk makkelijk gaat. Inmiddels zijn kip/parelhoen/konijnkarkas, eendenruggen en jonge geitenribben doorgedraaid. Ik doe het alleen door midden knippen zodat het in de vul opening past.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1958605
Eend en konijn gaan wel hoor. Er heeft ook wel eens een vriendin voor me gemalen en dat ging ook gewoon goed. Ik weet niet meer precies wat ik er toen allemaal in had gedaan, maar vast ook konijn en/of parelhoen (en paardenvlees wat ik haar niet heb verteld, want ze rijdt zelf paard). Je hoeft de botjes niet helemaal tot moes te slaan, maar sommige harden delen even wat extra meppen geven met andere kant van het lemmet van je hakmes of even een slag met de hamer. Dit maalt net wat makkelijker. Een goede voorbereiding is het halve werk; dus van te voren zorgen dat niet alles meer kraakbevroren is en alles even hakken en klaarzetten.
Mocht je lang haar hebben: doe dat dan zeker wel even op een knotje. Als je haar in de molen komt, word je zeker gescalpeerd. Ik merk zelf dat het soms kan spetteren als ik sta te hakken, dus ik doe ook altijd een schort voor en latex handschoentjes aan en soms mn opgestoken haar in een (bad)muts.

Hier kan je nog meer lezen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 979.0.html
Door BubbaBling
#1958611
Oh, ik heb mijn hele keuken al onder de spetters en stukken vlees gehad dus ben wel wat gewend  ;D

Ik ga opzoek naar een porkert  :biggrin2:
Door BubbaBling
#1958617
koekje schreef: Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je gemalen voer geeft, ipv zo heel mogelijk. Poes doet truttig met botjes kauwen (mijn reden om te malen), zonder tanden valt er zelf weinig meer te kauwen (is vooral een bejaarden-probleem), je hebt teveel katten om het allemaal handig in stukken aan te bieden, je vindt kvv te duur en te weinig variatie bevatten, je zit met een eliminatie-dieet, je vindt het moeilijk om een weekmenu in dagmaaltijden te verdelen, etc.

Voor al deze redenen is er een hele mooie oplossing; de vleesmolen!

Het recept voor 3 kilo zelf gemalen barf:
- 1 vleesmolen
- 1,5 kilo vleesbot (2 parelhoenkarkassen [ 1 had nog vleugeltjes] en 1 konijnkarkas dat zeer goed bevleesd was)
- 600 gram orgaan (200 gram lamshart in rodi-burgervorm, 160 gram kippenmaagjes, 240 gram kippenlever)
- 900 gram spiervlees (rundvleeslappen)

Je zet eerst het vlees in schalen, zodat het een beetje kan ontdooien. Das makkelijker te malen dan kilo's bevroren vlees.
FOTO

Zet de schalen in de koelkast, dan ontdooit het gelijkmatiger en geef je bacteriën minder kans om zich te vermenigvuldigen.
FOTO

Zet de vleesmolen in elkaar en zet hem vast aan de eettafel en leg een schaal onder de uitgang. Hak de vleesbotten en het spiervlees daarna in stukken, en leg het weer in de grote schaal. Laat je Otje even keuren.
FOTO

Doe nu de stukken in de vleesmolen en draai aan het hengsel. Zo komt het er uit.
FOTO

Kijk, Nijntje verdwijnt in de molen.
FOTO

Als laatste heb ik het orgaan gemalen. Eerst de maagjes, toen de lever (dat wordt een beetje snotterig) en daarna ook de lamshart-burgers. Zo krijgt alles dezelfde structuur, en de lamshart haalt het laatste restje lever uit de molen.
FOTO

Doe alles bij elkaar in 1 bak (in mijn geval de grootste soeppan).
FOTO

Meng alles nu goed door elkaar.
FOTO

Maak porties van het mengsel.
FOTO

Alle portiezakjes in 1 grote hersluitbare diepvrieszak, en je hebt mooie porties met zelfgemalen barf. Zet de zak dan in de diepvries.
FOTO
Prachtig verslagje  :biggrin2:
Ik had altijd t idee dat de botten niet te doen waren door die molens, maar dit bewijst anders  ;)

Ik doe ook zoals jou het in porties.
Maar doe jij het per dag in porties?
Dat deed ik ook eerst, maar ik doe t nu voor 2 a 3 dagen erin scheelt een beetje werk.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1958631
Ja, ik maak dagporties, of beter gezegd, avondmaaltijdporties. Ot krijgt als ontbijt een kuikentje, muisje, gerbil of kleuterratje.
Katten zijn sneller truttig met eten. Een portie die al 2-3 dagen in de koelkast staat, zullen ze niet meer willen eten, dat is niet vers genoeg. Honden willen nog wel eens een half vergane vogel los op straat eten, katten zullen dat nooit doen.
Tegenwoordig gaan de porties van Ot in een muffinvorm, zoals verder te zien is in dat topic. Dat is sneller met portioneren en geeft ook minder zakjes. Ik vries de muffins met vorm en al in en ontvorm ze dan en doe de bevroren muffins in een zak.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1958634
Ja, dat is een mooie molen. Ik zou wel voor een grotere snijschijf gaan, 8mm is wel erg klein. Ik heb voor Ot 12mm en voor honden zou ik zeker 14mm nemen. Ik geloof dat sommige snijschijven uitwisselbaar zijn voor een aantal merken, ik weet alleen niet welke merken. Volgens mij is er ergens een topic daarover in de kattenbarf-afdeling. Alleen de uitsparing in de snijschijf om in de molen te passen moest dan een beetje groter gevijld worden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door