Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door tiny
#1957942
Even een vraagje over onze Tabbey. Gisteren is zij gesteriliseerd en ze loopt nu dus met een kraag om. Gisteren had ik hem even afgedaan om te eten en gelijk begon ze aan de wond te likken. Om die kraag dus. De kap van de kattenbak er maar afgehaald met als consequenties dat als zij op de kattenbak zit de honden er om heen draaien wanneer ze nu klaar om het uitwerpsel op te eten. Smerig, ja ik weet het, maar het is ff niet anders. Als ik er ben let ik er uiteraard wel op.

Maar hoe lang moet zo een kraag eigenlijk om blijven? Duurt dat een week of heb je het over dagen. Zou het oog mogelijk zijn om een verband om buik en rug te doen zodat ze er toch niet bij kan?
Graag jullie advies.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1957967
Verband om een kat blijft nooit lang zitten, als ze zelf al vinden dat ze dan kunnen lopen en ook nog vooruit. Er zijn mensen die de kat een rompertje aandoen, maar dat is hetzelfde idee als een stuk verband om de kat wikkelen.
IK ga er vanuit dat ze niet onderhuids is gehecht, dat er daarom een kap omzit. Als de hechtingen er nog uit moeten worden gehaald, zou ik pas de kap afdoen als dat is gebeurd. Zijn het oplosbare hechtingen, even kijken wanneer de huis goed dicht lijkt te zitten en niet zo maar open gelikt kan worden.
Een kat met een kap kan zichzelf ook niet optimaal verzorgen (buiten natuurlijk minder goed lopen en springen en horen en zien), dus zal jij haar extra moeten verzorgen. Kont en kruis wassen na bezoek aan de kattenbak (vochtig washandje met lauw water) en zeker 3x per dag ook de vacht (borstelen, weer dat washandje en dan weer borstelen). Oortjes etc ook goed uitwassen.

Mijn katten zijn beiden onderhuids gehecht met oplosbare hechtingen, dus hadden geen kap nodig. Vraag het maandag voor de zekerheid ook aan je DA.
Door tiny
#1958045
hoi, dank je wel voor je reactie. Het zijn oplosbare hechtingen, dat weet ik wel. Momenteel vind er wel een reactie plaats, er komt een aardige bult op. Ze kan er niet bij, eet redelijk, drinkt wel. Is erg aanhankelijk. Op zich ziet het er dus allemaal goed uit. Ik denk dat ik zelf de kraag vervelender vind dan zij.
Maar ik ben in dit soort dingen dan ook eigenlijk een watje...
Gebruikersavatar
Door koekje
#1958053
Sien heeft ook zo'n bult gehad. Om toch zeker te zijn dat het een reactie is op het hechtmateriaal en geen scheur in het buikvlies (waardoor er darmen uitpuilen en kunnen afsterven) is het wel verstandig maandag (of morgen als ze niet lekker wordt of tam wordt) er even naar te laten kijken. Kan je gelijk vragen hoe en wat met de kap en wat zij adviseren.
Door Too
#1958236
Catoo kreeg na een paar dagen ook zo'n eitje als reactie op t hechtmateriaal, t duurde wel even voordat t weg was.

De meidjes werden tegelijk geknipt, dan is er altijd iemand om te poetsen en peuteren op plekjes waar ze zelf niet bij kunnen, maar t is hier zonder kappen goed gegaan.
De da gaf aan dat kap vaak meer stress oplevert en adviseert pas een kap wanneer poes echt niet van de wond af kan blijven
Door tiny
#1958814
Het is inderdaad een eitje wat te zien is. Ze heeft er geen last van, is alweer speels en sloperig, eet goed maar kan niet van de wond af blijven, ze gaat eraan zitten knabbelen, dus onder toezicht mag ze zich zelf (zonder kraag) een uitgebreide wasbeurt geven. Komt ze aan de wond, dan hoef ik maar in mijn handen te klappen en ze gaat ergens anders verder. Voor de zekerheid houd ik de kraag nog wel een dag of wat om. Dank voor jullie meedenken.
Het is zeker al 30 jaar geleden dat mijn eerste poes gesteriliseerd werd, eigenlijk daarna altijd katers gehad.
Door Maudjevrouwtje
#1963007
Hallo,

Ik ben een tijdje terug ergens op een site terecht te komen waar ze een opblaasbare band hadden i.p.v een kraag. Ze kunnen dan veel meer zien, horen, maar kunnen niet overal aan likken!
Zeg maar een soort van zwembandje die je een kind omdoet, maar dan speciaal een een katten/honden kop! Het is een lage kraag, maar omdat je hem opblaast kunnen ze dus niet likken bij hun genitalien!


Ik heb even snel rondgekeken op het net, maar kan niet meer vinden waar ik dat tegen kwam.
Wie het wel weet, plaats graag een reactie. Want zelf ben ik eigenlijk ook alweer benieuwd waar ik het nu ben tegengekomen.

Nu is het wellicht te laat omdat de kraag alweer bijna weg kan, begreep ik.
Maar misschien voor een volgende keer, of voor andere mensen die dit lezen en ook een betere oplossing zoeken dan zo'n grote kraag.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1963024
Een moon collar. Katten hebben scherpe nagels, dus die dingen kunnen snel lek gaan.
Katten zijn ook erg lenig. Als het niet aan te komen gebied van de kat bv op een poot zit, kunnen ze er alsnog bij. Een moon collar is niet altijd de beste optie.
Door Maudjevrouwtje
#1963741
Ooohhh ja, stom zeg van me.

niet aan gedacht dat zo'n ding natuurlijk binnen no time lek geprikt word door onze katsels!

Dus toch geen goede oplossing, hahahahaha.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1963742
Het kan ook goed gaan hoor, ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik had er 1 willen huren/lenen bij een andere DA toen Sien aan haar kippenpoot was geopereerd en ze zo panisch over de kap deed (die moest eraf gehaald worden met de overige 3 poten, of haar kop er nu ook af ging of niet).
Vanwege het advies dat katten alsnog dan bij de poten kunnen, heb ik het niet geprobeerd. Sien was zonder kap een stuk rustiger en heeft niet haar hechtingen eruit geknaagd. Ze heeft er wel redelijk aan gelikt (was beetje geirriteerd), maar liever dat dan een Sien zonder hoofd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door