Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Aradia
#1956470
Ik heb 2 katers en een poes. De katers zijn gek op eendagskuikens. Katers hebben ook al meerdere kwaaltjes gehad en aangezien mijn hond al barft, leek de stap logisch.

Nou eten 1 kater en de poes al half blikvoer met half KVV erdoor. Okee ze zijn er niet gek op, maar ze eten het.  :biggrin2:
De tweede kater echter, laat zijn bak staan, als er maar iets anders doorzit als blikvoer. Ook al ziet het er kwa structuur niet anders uit en probeer ik het echt goed te mengen.

Maar ik kan hem toch niet alleen maar eendagskuikens laten eten??Zijn er alternatieven??

Het barf van de hond moet hij ook niet. (De andere kater trouwens wel, die jat het vlees uit de hond zijn bak als ie de kans krijgt...  :biggrin2:)

Hoe kan ik hem aan het eten krijgen en hoe lang kan ie zonder, zonder problemen??
Gebruikersavatar
Door koekje
#1956536
Nee, alleen eendagskuikens zijn niet voldoende. Ze zijn sowieso te eenzijdig. Ik dacht ook altijd dat kuikens te weinig bot zouden bevatten (want pas geboren babykipjes), maar flin had een mooi tabelletje waaruit bleek dat de calcium-fosfor (of magnesium; mn hoofd is nog niet goed wakker) verhouding best op orde was. Maar daarbij blijven eendagskuikenstjes nog steeds eenzijdige voeding als dat de hoofdmoot is.
Ik zou op zoek gaan naar een ander mengmiddel (vis uit blik, kattenmelk, etc). Of een stapje teruggaan naar minder kvv en meer blik in het mengbakje.  Het kan zijn dat hij gewoon wat meer tijd nodig heeft dan zn broer en zus. Terug naar brok zou ik niet doen; de kans is groot dat je hem dan nog moeilijker of helemaal niet meer op vers krijgt. Wat hij daar dan namelijk van zal leren is dat zolang hij maar mekkert en truttig doet, hij vanzelf wel brokjes krijgt. Katten zijn best slim namelijk.

Ik denk dat bovenstaande dingen (ander mengmiddel en/of terug in de kvv/blik-verhouding) hem meer aan het eten zullen krijgen, wellicht hebben meer mensen nog andere ideeen.
Ik wil een kat niet langer dan 24 uur laten vasten. En dan is er al het risico dat de eetlustprikkel minder is geworden. Verminderde eetlustprikkel mag je overigens wel met een kuikentje weer opwekken.
Katten mogen niet vasten, want dan krijgen ze snel een vette lever (fatty liver); lever-vervetting. Dikke katten (lever staat dan meer onder druk) hebben hier al kans op na 24 uur en gewone katten na 48 uur. Maar er zijn ook gewone katten die na 24 uur al verschijnselen zouden kunnen krijgen, vandaar dat ik het liefst 24 uur aanhou.
Door Leonike
#1956663
Lust ie wel yoghurt of ei?
Dan zou je het daarmee kunnen mengen.

Waar onze katten helemaal weg van zijn is gerookte kip.
Is dan wel niet rauw, maar wel een andere structuur dan blik/brok.
Als hij dat wel lust, zou je daarmee kunnen beginnen, en dan steeds meer rauw vlees erbij/erdoor doen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1956719
Kijk wel uit met gerookte kip uit de winkel (in van die bakjes net als spekjes van de AH of zo'n verpakt fileetje). Meestal is dat met rookaroma en aardig wat zout. Katten hebben gevoelige nieren en zout is daar helemaal funest voor. Als je de periode met de gerookte kip zo kort mogelijk kunt houden en er zo min mogelijk van kan geven, is dat beter.
Je kan ook zelf stukjes kippenvlees (liefst zonder vet en vel, dat is makkelijker) roken. Het handigste is een rookoventje en rookmot, maar een dergelijk rookoventje is vrij prijzig, de mot kan je soms ook goedkoop halen bij een winkel voor vis'sport'. Er zijn bij de betere kookwinkel ook rookzakken verkrijgbaar. Daar doe je de kipdelen in en dan zak dichtrollen en in de gewone oven. Dan hoef je er geen extra zout oid aan toe te voegen.
Je kan ook buiten in een ton roken, zoals nog wel eens met vissen wordt gedaan. Maar daar zijn niet alle buren van gecharmeerd.

Voedsel roken voor jezelf is ook erg smakelijk en kan met allerlei dingen (vlees, vissen, groente maar ook dingen als tofu en tempeh en natuurlijk kaas en kruiden en specerijen).
Door *Flip*
#1956720
ik zal de kip liever koken of in aluminuimfolie (tegen verbranden en geen boter nodig) in de pan garen. Gerookte kip (tenzij je zelf gaat roken) bevat veel zout, dat is erg slecht voor de nieren.

je kan ipv mengen een portie blik geven, iets minder dan normaal en een stukje vlees naast het bakje leggen, veel katten eten dat automatisch op als hun bakje leeg is.
De geur van vlees wordt dan geassocieerd met eten, ik het begin heb ik steeds een 'tapa's' plankje voor de kat gemaakt. Enkele dingen die hij sowieso lust en dan 1 nieuw ding erbij. Dat werd dan altijd op gegeten, zomaar iets nieuw niet, katten... :D

toverwoorden zij: geduld & aanhouden...

edit: wat koekje was me net voor ;)
Door mirdj
#1956724
Geduld en doorzetten zijn inderdaad 2 toverwoorden. Hier was de ene bijna cold turkey over en voor de ander heb ik minimaal 3 maanden moeten mengen. Nu, na 4 jaar, eet de laatste heel goed z'n kvv (ik maal zelf), maar zodra er een nieuwe diersoort door zit hoeft hij het niet. Ik laat het dan gewoon staan en als hij ziet dat z'n broer z'n bak wel leeg eet volgt hij meestal vanzelf. Ik ga hem in ieder geval niets anders geven als hij loopt te mutsen. Niet eten is zijn probleem en dan krijgt hij ook geen lekkers, wat z'n broer dan bijvoorbeeld wel krijgt. Dat hebben ze heel snel door.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#1956759
Yoghurt en ei lusten beide heren wel. Vis uit blik ook. Volgens mij zowel zalm als tonijn als sardientjes.
Ik weet niet wat ie doet als ik het door het KVV meng.....

1 eendagskuiken is dat voldoende voor de botbehoefte op een dag? Ik dacht het niet he?!
Ze zijn volgens mij rond de 40 gram. Zou net kunnen misschien. 

kip weet ik niet of ie dat rauw eet. Gekookt kan dat ook? Of is dan de voeding eruit?
Door Limpy
#1956783
Tuurlijk gaat er wel iets v/d voedingswaarde verloren maar als je de kip kookt zou je het kooknat ook kunnen bewaren en daar ook wat van door het eten mengen, bouillon maakt het wellicht wat smakelijker.... je moet toch wat?

Er zwerft nog ergens een topic over de hoeveelheid kuikens p/dag om aan de benodigde calcium te komen (kattenbarfhoek?)
Gebruikersavatar
Door Aradia
#1956786
Okee, ga ik daar straks ook nog even kijken, dank je wel.
Ik moet nu snel weg....  :biggrin2:

Goed idee om het kookvocht door het vlees te doen....  ;)

Volhouden en geduld..................... juist ja....................  ;D
Door Too
#1957079
Je hebt vast al verschillende merken.smaken getest, jammer dattie dan niet gewoon in een keer aan de barfhap gaat..
Ernstig verstoppen onder veel blik, er zijn katten die t werkelijk met theelepeltjes per keer hebben opgebouwd.

T kuikengebeuren [staat in t topic over Sokje van Anne  ;)]
Kort samengevat: áls een kat van zeg 4,5kilo een kuiken of 4/5 op een dag eet [= is een dagportie in grammen] dan is de calcium/fosfor verhouding én hoeveelheid nagenoeg ideaal alleen zijn kuikens wat laag in calorieën -kat komt aan die kant tekort-
Goede voeding bestaat natuurlijk uit veel meer dan calcium/fosfor... een kuikdieet volstaat dus niet [helaas voor je man]
Door flin
#1957134
bijna Too,


bij een inname van zo'n 4 kuiks;
(voor +/- 4.5 kg kat) = de inname van calcium genoeg, en kwa ckal ook

maar idd voeding verder bekijken dan alleen kcal of alleen grammen, en verhouding c:f
 
 afwisseling duzzz  :D

#edit:
Too heeft helemaal gelijk:

Dagelijkse (gemiddelde) behoefte van kat 4,5kg : 360mg calcium
                                                                              312mg fosfor [meyer]
Dit komt overeen met ca 100gr kuiken.

Kijkend naar calorieen, gemiddeld : 250 kcal voor 4,5kg kat

    1 kuik = +/- 45 ckal, 4x45=180 kcal...

:)
Laatst gewijzigd door flin op vr 04 mar 2011, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#1957196
Haaks barf heb ik nog gehaald, dat kan ik nog proberen.
Een keer 4 of 5 kuikens voeren kan een keer een dag snap ik.

vanavond hebben ze alleen 1 kuiken gehad en wat zalm op sap erbij.
Straks krijgen ze nog een lik yoghurt.

Maar ik besef ook dat dit als halve maaltijd (als ze twee keer per dag krijgen) te weinig zal zijn.

Zal in het weekend haaks barf gemengd met blikvoer proberen. Dan desnoods met een gekookt ei erdoor of.

Poes, die helemaal een muts is wat eten betreft, heeft in ieder geval de maaltijd die Kater liet staan gisteren, vandaag opgegeten. Dat was half kvv half blikvoer.

Dus degene die ik het niet verwacht had, eet in ieder geval goed.
Door Limpy
#1957417
Had je de HB zalm al eens geprobeerd of een andere kvv met sterk meurende vis erin?
Daar wellicht een theelepeltje ervan erdoor doen om het andere vlees te camufleren?

Die zalm werkt hier meestal wel goed om andere smaakjes te verdoezelen (terwijl ze vis niet zo lekker vinden)
Gebruikersavatar
Door Aradia
#1957432
Nee nog niet geprobeerd, maar zalm op sap uit blik vinden ze heerlijk.
Zal eens kijken of ze hier ook HB vis hebben, volgens mij heb ik nu iets van rund en kip of zo.
Ik weet het niet eens.  :o

Mijn andere kater kan ik volgens mij gelijk wel laten barfen, die jat nu als ie de kans krijgt, alles bij de hond weg  ;D
Door Limpy
#1957440
Hier aten de katers in het begin ook liever kvv (want lui) terwijl de poes moeilijk deed.. totdat ik haar liet barfen, ze houdt gewoon niet van gemalen prakjes.

De HB zalm is t enige kvv wat ze nog krijgen omdat dit een v/d weinige vissen is die ze lusten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door