Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Dianavdberkt
#1954879
t betreft een duitse herder van 3,5 jaar van een vriendin van me

hond heeft alitjd op de brok gestaan. Niets aan de hand. Van de een op de andere dag ontwikkelde hij een behoorlike huid allergie. Dit ontaarde in veel jeuk, vieze natte plekken in zijn liezen, buik en tussen de ellebogen. na onderzoek bij de DA bleek de hond allergisch te zijn voor de mijt die vrjkwam uit de balen hondenbrok. Volgens mij dus de meelmijt.

Ze was alle injecties en andere troep van de dierenarts meer dan zat ( omdat er geen verschil te bemerken was). Op verzoek van dezelfde dierenarts is ze een eliminatie dieet gestart met alleen paard. de eerste 3 weken ging dat prima, plekken droogden en er is eendennek toegevoegd. Dit ging 2 weken goed en nu begon alle ellende weer. Omdat de hond nu werkelijk ziek werd is ze weer terug gegaan naar de dierenarts. Deze heeft de hond nu antibiotica gegeven.

Ik heb haar gezegd beter een keer een volledig bloedonderzoek te laten doen om zeker te weten dat ie alleen allergisch is voor de meelmijt. Ik krijg sterk de indruk dat er meer aan de hand is of iets anders.

De hond zou volgens mij als deze allergisch is voor de mijt uit de brokken geen last moeten hebben van vlees. Ze heeft nu diverse mixen ingeslagen en gaat vol goede moed as vrijdag daarmee beginnen.

wie weet nog raad.
ps ik heb dit op diverse fora geplaatst.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1955128
Staat hij nu weet terug op paard? en gaat het nu weer beter?

Het verhaal lijkt me idd logisch klinken dat als hij voor meelmijt allergisch dat hij niet voor vers vlees allergisch is.
Maar het is natuurlijk niet onmogelijk dat hij bv toevallig voor eend allergisch is.
Door Dianavdberkt
#1955140
May Linn schreef: Staat hij nu weet terug op paard? en gaat het nu weer beter?

Het verhaal lijkt me idd logisch klinken dat als hij voor meelmijt allergisch dat hij niet voor vers vlees allergisch is.
Maar het is natuurlijk niet onmogelijk dat hij bv toevallig voor eend allergisch is.

Dat zou inderdaad heel goed kunnen. Maar als dat zo zou zijn wat voor vleesbot kan zij er dan bij geven. En wat voor orgaan vlees. Bijna alle dieren hebben wel een fractie van meel/granen in zich zitten. zou lam wat zijn.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1955243
Die graansporen vallen vaak wel mee, behalve in maagjes en idd soms nekken.
Maar gaat het wel goed op paard?
Want dan zou ik eerst daarop terug gaan totdat het weer goed gaat.
Lijkt me zowiezo lastig omdat je natuurlijk niet weet of hij nog voor meer dingen allergisch is ofdat hij miss op iets heel anders gereageerd heeft toen.

Ik zou als ik jou was Lizzy hier ook eens over contacten, zij heeft veel informatie over eliminatie-dieëten.
Door BubbaBling
#1955502
Hier ook eentje met een meelmijtallergie.
Ik zou idd nekken en magen vermijden en mss voor nu ook even eend.
Als ze het op paard goed doet dat weer even geven en dan proberen met een andere diersoort.
s6, ik weet wat voor ellende het is om uit te zoeken  ;)
Door nienk
#1955521
ik weet ook wat voor een  gedoe en zoektocht het kan zijn!

zou inderdaad ook zeggen, terug op paard als dat zo goed ging, en dat langer dan een paar weken blijven geven alvorens ze iets anders toevoegt. meestal wordt 6 weken 1 diersoort (en ook echt alleen maar dat, geen koekje, geen brokje, geen kluifje van iets anders dan alleen maar puur paard) aan geraden maar afhankelijk van de klachten soms ook langer.

succes!!
Door Lizzy
#1955553
Ik vind persoonlijk dat je vriendin te snel is gegaan met het toevoegen van nieuwe dingen. In mijn ogen moet je echt 6 tot 9 weken 1 diersoort voeren met verder niks. En pas na die 6 a 9 weken ga je pas dingen toe voegen.

Dat is dan bij een eliminatie dieet, om uit te vinden of je hond een voedsel allergie heeft en zo ja, waar ie allergisch voor is.

In dit verhaal is het iets lastig te begrijpen waarom ze uberhaubt een eliminatie dieet moest gaan volgen terwijl al vast is gesteld dat de hond allergisch is voor meelmijt. Wordt er ook een voedsel allergie voor eiwitten vermoed en zo ja, wat is de aanleiding om dat te vermoeden?

Even wat meer over meelmijt:

Zowel de Meelmijt en de Schimmelmijt hebben een veel grotere menukaart dan hun naam doet vermoeden. Ze tasten niet alleen meel of schimmels aan, maar ook graanprodukten, diervoeder, gedroogd fruit, tabak, etc. Zolang het maar door vocht is aangetast.

Schade:
Naast schade aan de producten, vind er ook waarde verlies plaats van de produkten en bovendien verspreiden de mijten een vieze geur, die ook de consumptie van uw produkten niet stimuleert.

Wering & Bestrijding:
Meelmijten en Schimmelmijten komen ook nog wel eens in nieuwbouw huizen voor door het hoge gehalte bouwvocht wat nog in de woning aanwezig is, om deze overlast te voorkomen verdient het aanbeveling om het huis veel te luchten.(ventileren)
Hierdoor wordt het huis droger, zullen de micro-schimmels op drogen en de Mijten sterven.

Als u mijten aantreft in uw produkten, dan is het belangrijk om de aangetaste goederen te vernietigen, nog niet aangetaste voorraden goed te controleren, het vochtprobleem op te lossen en naden en kieren goed schoon te maken.

=============

Zelf samenstellen is dus eigenlijk de allerbeste optie. Dan weet je tenminste wat je voert en dan kun je dingen als nek, maag en granen uitsluiten uit de voeding. Ik weet dus niet welke mixen ze heeft ingeslagen maar ik ben (in dit geval zeker) anti-mix. Want bij mix weet je dus niet wat de fabrikant in de prak heeft gestopt. En zij moet juist wel weten wat er in de prak is gestopt.

Ik weet niet hoe ernstig de problemen nu zijn met de hond maar ik zou zeggen dat ze het best even terug kan gaan op alleen paard, totdat de huid weer rustig is. En dan kan ze weer andere dingen gaan voeren. Ik zou zelf geen nekken en geen magen geven. Want die onderdelen vormen een groter risico omdat de dieren waar de nek/maag aan toebehoorde wordt gevoerd met diervoeder, waar vaak veel meelmijt in zit.

Ik zou zelf ook binnenkort een goede visolie gaan toevoegen. Omdat omega 3 vetzuren vaak goed werken bij allergieen.

En als het echt meelmijt is een geen voedsel allergie in de zin van "allergisch voor een eiwit/diersoort", dan zou ze ook nog iets met een product van Puur Natuur kunnen gaan doen waar meelmijt in homeopathische verdunning in zit. Of, als het allemaal te erg blijft, toch een desensibilisatie kuur proberen.
Door Dianavdberkt
#1955906
heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Ze gaat nu weer terug op paard voor nog een week omdat de plekken nu opeens heel heel erg geworden zijn. Helaas is ze terug gegaan naar de dierenarts waardoor de hond WEER aan zware medicatie staat. MAAR ze maakt as maandag een afspraak met de holistisch dierenarts Den hoek.
Door nienk
#1955909
Terug op paard voor nog 1 week? ik zou eerder zeggen (minstens) 1 maand. het duurt echt lang voordat alle stoffen waar de hond eventueel op reageert uit het lijf zijn!

goed van haar om naar een holistische DA te gaan!
Door Dianavdberkt
#1955920
nienk schreef: Terug op paard voor nog 1 week? ik zou eerder zeggen (minstens) 1 maand. het duurt echt lang voordat alle stoffen waar de hond eventueel op reageert uit het lijf zijn!

goed van haar om naar een holistische DA te gaan!
De hond staat nu 6 weken op paardenvlees, paardenhart en paardenlever en nier. Hij heeft 2 x een eendennek gehad. Verder geeft ze ook probiotica.
Door nienk
#1955946
kijk, door die 2 eendennekjes, is het eliminatie dieet eigenlijk niet meer 'geldig'. maar ja, als ze naar de holistische DA gaat zal die haar vast kunnen adviseren wat nu het beste is om te doen. de meningen lopen wel redelijk uit een namelijk, en het lijkt mij het belangrijkste dat ze 1 weg kiest en daar aan vast houdt.
Door Dianavdberkt
#1956950
Ze heeft samen met haar DH een afspraak op 18 maart om 10.00 bij holistisch dierenartsen praktijk Den Hoek in de Bilt. Ik hou jullie op de hoogte. ( ik ga met haar mee zodat ik ook eens zie hoe dat allemaal in zijn werk gaat)
Door Dianavdberkt
#2009132
We zijn nu 2 maanden verder volgens mij. Ik ben samen met Tonneke naar de H.Dierenarts geweest en daar is de hond helemaal doorgelicht. Had wat weinig weerstand, was geestelijk goed in harmonie, en allergisch voor de meelmijt.

De overstap naar vers vlees was prima. Ongeacht welke diersoort. Tonneke heeft een probiotica meegekregen, een detox middel en nog wat druppels ( ben even vergeten welke).
Tot op heden doet Ashwin ( zo heet de hond) het super. geen jeuk meer, geen vieze kale plekken, stuk vrolijker en ga zo maar door.


Na het eerste bezoek ( 1,5 uur) zijn we nog een tweede keer geweest met Ashwin ( 4 weken later) en daar is besloten dat Ashwin niet meer terug hoeft te komen. nog een 6 weken door gaan met de pro biotica en detox en thats it.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door