Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1955830
Waarschijnlijk is het al een tijd aan de gang, maar heb ik er geen aandacht aan besteed. Sinds vanochtend valt me op dat Yuka regelmatig een soort hik-achtige, kokhals-achtige slikbeweging maakt.

Ik weet niet hoe ik het anders moet noemen, maar het lijkt dus alsof ze hikt, kokhalst, slikt en smakt tegelijk. Zelf heb ik de indruk dat ze dit al langer doet, want ik heb haar altijd erg smakkerig gevonden. Maar vandaag heb ik er dus voor het eerst aandacht aan besteed en vind ik het heel erg vreemd wat ze doet.

Het lijkt alsof ze het meer doet als je op haar let of als ze op schoot ligt. Ook lijkt optillen ervoor te zorgen dat ze het meer doet.

Haar borstkasje kraakt soms ook als ze gaat liggen of als je haar optilt, een doffe knak en soms als ze die slikbeweging maakt hoor ik dat geluid ook.

Ze ligt nu met haar oogjes dicht op de bank en nu heeft ze nergens last van.

Eén theorie van mij is dat dit één van haar neurotische gedragingen is.

Een andere theorie is dat ze misschien een haarbal heeft ::), ze likt nl heel intensief haar poten schoon en ook trekt ze bijvoorbeeld zelf kleefballetjes uit haar vacht, waarbij ze volgens mij wel veel haren binnen zou moeten krijgen, maar goed, ik weet niet of een hond überhaupt een haarbal kan hebben  :P

Of zou ze heel de tijd boeren laten?

Meer theorieën heb ik niet, herkent iemand dit? Of heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Ze heeft verder totaal geen moeite met slikken of eten en ze is fit en erg levendig.
#1955889
Ik ga er vanuit dat dat het niet is, want dat heeft Ziggy ook regelmatig en ziet er toch anders uit, maar het zou kunnen zijn dat het er bij Yuka gewoon anders uitziet en anders klinkt omdat ze kleiner is, ik ga kijken of de neusgaten dichthouden helpt, maar ik vermoed van niet..
#1957039
sella schreef: Geen ervaring mee. Maar behalve dat smakken, en druk, verder nog dingen die je opvallen?
Hier herken ik smakken als pijn uiting en is het over na een dosis pijnstilling.
Het is een jong gezond hondje van 4 jaar, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze pijn heeft...

Misschien is het toch handig om voor de zekerheid even langs de dierenarts te gaan.
Door sella
#1957069
Een hond van 4 kan pijn hebben, hoeft niet.
Ik heb natuurlijk die maffe spring in het veld herders en die hebben in hun jonge leven weleens groeipijn of iets uit het lood door de idiote kwispel en speel bewegingen die ze maken of springen naar een vogel.

Tis een klein aapje, is dit niet een chi iets ofzo?
#1957071
T is een mix tussen een kat, kip en jack russel volgens mij, een chihuahua is ze niet, maar goed, als je haar kaal zou scheren zou ze er misschien wel voor door kunnen gaan  :P. Ze weegt 4 kg, ze is dus wel klein.

Maagzuur klinkt plausibel! Okugest, ik vraag me af of dit in Spanje verkrijgbaar is, ik ga ernaar op zoek.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op vr 04 mar 2011, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
#1957200
Lizzy schreef: Als je de hals (onder) een beetje masseert van kop naar borst, gaat het dan over?
Dat heb ik nog niet geprobeerd. Het duurt daar ook te kort voor. Het is echt een slik-kokhalsmomentje dat gelijk overgaat, totdat ze het weer heeft, dus het is ook niet zo dat het achter elkaar doorgaat, het duurt hooguit 2 seconden, maar wel heel vaak per dag.
#1957564
Het klinkt echt als Luna die weer tegen de bank hangt en slikt, hikt, kokt en smakt.
En als ze dit doet strekt ze ook wat de nek tijdens deze 2 seconden, weet niet of Yuka dit ook doet.

Wil je anders ook wel wat Okugest opsturen (als dat Kan)
#1957736
Laura2004 schreef: Ik ga er vanuit dat dat het niet is, want dat heeft Ziggy ook regelmatig en ziet er toch anders uit, maar het zou kunnen zijn dat het er bij Yuka gewoon anders uitziet en anders klinkt omdat ze kleiner is, ik ga kijken of de neusgaten dichthouden helpt, maar ik vermoed van niet..
Ik heb 3 honden met 3 verschillende manieren van rev sneezen.
De 1 hoor je bijna stikken, de andere knort wat en de andere zie je een soort kokhalsbewegingen maken.
Dus mss dat hij het op een andere manier wat heeft?
#1957737
*Nikki* schreef: Het klinkt als last hebben van maagzuur.

Luna doet namelijk ook als ze last heeft "ze hikt, kokhalst, slikt en smakt tegelijk"

Ik geef dan Okugest en Gastronol van A.Vogel samen en dan is het snel bij mijn Luna over
Ik dacht ook aan oprispingen.
Mss te vet eten?
IK heb er geen verstand van hoor, probeer ook maar wat te bedenken  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door