Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door fem fatale
#1952687
Het is niet echt medisch, maar het past hier denk ik wel het beste.

Mijn Plien is een schrokker, en bovendien stopt ze niet zomaar met eten. Ik dacht dat ik de perfecte oplossing had gevonden door haar prooi te voeren, want over het algemeen wordt ze wel gedwongen om te kauwen. KVV gaat in kleine porties zes keer per dag in een schaaltje, voor Kai en Jet vervelend, maar voor Plien bittere noodzaak, want die eet in één keer zoveel dat ze het meteen weer uitkotst.

Maar twee weken geleden kotste Plien opeens een compleet eendevel uit. Ik heb geen idee hoe ze dat naar binnen heeft gekregen, zonder te kauwen, maar het paste duidelijk niet en kwam er dus weer uit. De dagen erna bleef ze braken, en at ze slecht, dus zijn we naar de DA geweest, die dacht dat ze waarschijnlijk haar maag geïrriteerd had door er een compleet eendevel in proberen te proppen. Prikje tegen het braken, en een paar dagen heel voorzichtig eten, en nu gaat het weer goed.
Afgelopen weekend kotste mevrouw opeens over mijn voeten heen, en het stonk heel erg, dus ik wist dat het niet haar eigen eten was. Na enig onderzoek bleek ze de doos waarin de verzegelde zak brokjes van de logée zat open te hebben gekregen en een gat in de zak te hebben gemaakt en zichzelf vol te hebben gestopt met brokjes  ::) Doos met zak staat nu dus in de schuur.

Mijn oplossing van prooi voeren werkt het grootste deel van de tijd wel, maar bij dingen die ze heel lekker vind, zoals eend en haring, krijgt ze toch enorme stukken naar binnen zonder te kauwen. En blijkbaar zulke grote stukken dat ze er last van krijgt. Kan ik iets doen om haar dit af te leren?

(Plien is een kitten van DZG, ze was heel erg mager toen ik haar kreeg, en heeft dus als kittentje honger geleden, ik denk dat dit een van de redenen is dat ze zo schrokt, want weldoorvoede Kai en Jet hebben daar helemaal geen last van.)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1952804
Het Sien-syndroom  :P
Sien was ook te klein en te dun toen ik haar kreeg. Ze heeft altijd honger en het eten (ook dingen die niet voor katten zijn) moet er zo snel mogelijk in. Kauwen het liefst zo weinig mogelijk.
Ik geef Sien op duidelijke momenten te eten en in alle rust. Ze heeft 1 plek waar ze eet en alles wat daar ligt mag ze opeten. Dat mag in 1x. Ik zet Sien ondanks haar corpulente figuur niet op dieet, want dan krijgt ze enorme honger. Enorme honger betekent excessief schranzen, met kotsen tot gevolg.
Ik voer niet veel hele prooien; kwartel moeten van Sien kaal en duif eet ze eigenlijk niet meer. Voor de rest krijgt ze een barfhap en in de ochtend een klein dingetje (kuikentje of kippennek bv). Sien weet wat er gaat komen (ik heb een vast menu) en wanneer. Dit geeft haar rust, Ot eet het toch niet (dus geen concurrentie) en ze kan zich niet over-eten. Als ik een groot ding geef (kwartel bv), is dat op momenten dat het voor mij handig is. Dus als ik langer de deur uit ben of als we aan het logeren zijn. Sien is dan zenuwachtig en heeft minder neiging tot eten.
Door fem fatale
#1953037
koekje schreef: (ook dingen die niet voor katten zijn)
Daar ben ik bij Plien ook een beetje bang voor, maar tot nu toe eet ze alleen karton, en dat niet eens expres volgens mij. Ze verscheurt het graag en hapklare snippers gaan dan wel naar binnen.
Door fem fatale
#1954628
Ik kan bij Plien niet echt een patroon ontdekken, ze kauwt niet altijd op karton, maar dan is het opeens weer heel erg. Rondslingerende post moet ook altijd een hapje van worden genomen, op planten kauwt ze soms, bezoek hapt ze eigenlijk altijd, maar mij dan weer nooit.

Maar heeft iemand nog tips behalve regelmatig voeren? Nu ligt er in principe altijd wat, maar er liggen soms ook dingen bij die ze niet zo heel lekker vind, maar Kai en Jet wel, haar dan iets geven wat ze wel lust heeft weinig zin omdat mijn katten er niets van snappen als ik ze allemaal wat anders geef en het onderling gaan wisselen.

Ik denk trouwens dat 2 maaltijden per dag niet gaat werken, want dan worden de maaltijden groter dan dat haar maag verdraagt (het is idioot, Jet eet rustig twee haringen en twee kuikens op, en dan heel lang niets meer, zonder er last van te hebben, Plien kan maar een halve haring per keer, of 1 muis. Kai is ook van heel vaak een klein beetje eten, maar van konijn eet hij wel flink en daar heeft hij ook geen last van. Plien zal wel heel gevoelig zijn ofzo.)
Door Limpy
#1955748
Is het een optie om haar eten in een kong te proppen of heeft ze daar geen geduld voor?

De 2 oosterlingen zijn hier vaak wel flink mee bezig en krijgen ´m ook helemaal leeg, maar ja - dat zijn wel halve hondjes daarmee.
Door flin
#1955763
fem fatale schreef:

Maar twee weken geleden kotste Plien opeens een compleet eendevel uit. Ik heb geen idee hoe ze dat naar binnen heeft gekregen, zonder te kauwen, maar het paste duidelijk niet en kwam er dus weer uit. De dagen erna bleef ze braken, en at ze slecht, dus zijn we naar de DA geweest, die dacht dat ze waarschijnlijk haar maag geïrriteerd had door er een compleet eendevel in proberen te proppen. Prikje tegen het braken, en een paar dagen heel voorzichtig eten, en nu gaat het weer goed.
eigenlijk denk ik dat 't nix met elkaar van doen heeft,
in theorie kan 'n kat zo een hele muis naar binnenschuiven, bijna zonder te 'kauwen',

'k zou niet weten waarom de maag daar geïriteerd van zou raken,

wat ik me wèl kan voorstellen is dat eendevel behoorlijk vet kan zijn, en dat dat miss de trigger geweest is....
Door fem fatale
#1955803
Ja, dat zou ook kunnen, en dan zou het ook logisch zijn dat zij er wel last van heeft en de andere twee niet, want Plien houdt enorm van vet eten, Kai helemaal niet en Jet alleen van vette vis (nou, zalm eet Kai ook nog wel, maar verder niet zoveel vette dingen).

De eend is nu op, dus dat scheelt, en ik ga denk ik eens de vette dingen in heel kleine porties aanbieden.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door