Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door arnold
#1955187
Ik pas regelmatig een vastendag toe voor mijn honden ( 2 bouviers) en anders krijgen ze één keer per dag een bak voer.
Maar nu was ik laatst bij mijn da ( mijn reu had last van jeuk) en voor hem ben ik die man die dooie kippen e.d. voert. Hij is het er niet mee eens maar vind het wel interessant, en die begon dus over over de kans op maagtorsie. Nu heb ik dat nog nooit mee gemaakt bij één van mijn honden de afgelopen 35 jaar maar een kennis van ons heeft hier laatst zijn dobberman mee verloren en die da heeft me toch wel aan het denken gezet.
Vergroot je de kans op een torsie met een dag vasten of valt het allemaal wel mee.
Ik heb trouwens bouviers.

Arnold
Door Kemi
#1955203
Mij is juist verteld dat vers etende honden veel minder kans hebben op een draaiing. Ik weet niet of vasten daar invloed op heeft, wellicht de lege maag?  Ik heb er zelf geen ervaring mee en hoop dat ook zo te kunnen laten.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1955220
er is nog steeds niet vast gesteld waarom honden met een grote ribbenkast een torsie krijgen .
dus ook niet bekend of het met een volle of lege maag gebeurd
Door arnold
#1955231
lauraV schreef: er is nog steeds niet vast gesteld waarom honden met een grote ribbenkast een torsie krijgen .
dus ook niet bekend of het met een volle of lege maag gebeurd
Het verhaal is dus dat het bij een lege maag gebeurt en dat je bij 2 x per dag voeren weinig tot geen kans er op hebt omdat de maag nooit leeg is.
Door arnold
#1955242
lauraV schreef: en waar staat dat beschreven dan?
Oude mannen wijsheid  :biggrin2: :biggrin2:
Nee hoor, maar dit is wat wel altijd verteld werd en een oude dierenarts zal dit ook bevestigen. Maar de nieuwere generaties denken hier misschien anders over en vandaar dat ik hier ook de vraag stel.
Door Nadia
#1955252
Zover ik heb begrepen is de oorzaak van een torsie nooit echt achterhaald. Ze zeggen ook dat het kan komen door druk zijn na het eten.  Maar anderen spreken dit weer tegen. Wat ik weet is dat het altijd gissen blijft. En er niks echt 100% zeker onderbouwd kan worden.

Met dit in je achterhoofd zou ik gewoon doen waar je je zelf (en de hond) prettig bij voelt.
Door arnold
#1955260
Dan laat ik het mooi bij het oude, druk zijn ze niet na het eten dus dat kunnen we in ieder geval uitsluiten.
S'avonds een kilotje vlees er in en lekker slapen tot de volgende dag.
Door Lizzy
#1955458
arnold schreef: Het verhaal is dus dat het bij een lege maag gebeurt en dat je bij 2 x per dag voeren weinig tot geen kans er op hebt omdat de maag nooit leeg is.
Dit is dus niet waar. Er is wel wat onderzoek gedaan. En daaruit blijkt dat maagtorsie's op volle en op lege maag voorkomen. Wat wel van invloed lijkt te zijn is de grootte van het voedsel dat ze eten. Hoe kleiner de brok, hoe groter de kans op maagtorsie. Ook waar zuren aan de brok toegevoegd waren, was er meer kans op maagtorsie. Maar ja lekker, dat is weer allemaal gebaseerd op brok.... Op vers kunnen honden helaas ook maagtorsie krijgen. Mijn DA heeft nog niet te lang geleden een hond met maagtorsie in zijn praktijk geopereerd. Daar haalde hij wel 10 kippennnekken uit. Twee Dalmatiers van hier hebben een maagtorsie gehad, beide eten barf, ze hebben beide op volle en lege maag een maagtorsie gekregen (zover ik me kan herinneren).

Als je het mij vraagt, weten we helemaal niet wat de oorzaak is van maagtorsie. Ik weet wel dat Mogens Eliasen beweert dat je de maagbanden juist traint wanneer je de hond laat vasten. Nou heb ik hier diverse keren met dierenartsen over gesproken en ze zijn allemaal met mij eens dat je maagbanden (de ophangingsbanden) niet kunt trainen en dit dus een broodje aap is. De kans dat honden op vers maagtorsie krijgen is volgens mij sowieso al wel wat lager dan bij brok. Doordat het grotere stukken zijn en er geen zuren aan toe zijn gevoegd (zie mijn opmerking hierboven over het onderzoek dat dan wel is gedaan). Maar garantie tot op de hoek. In ieder geval krijgen honden die vasten niet vaker maagtorsie dan honden die niet vasten. Daar heeft Eliasen dan wel genoeg bewijs voor, zegt hij en daar geloof ik hem ook in. Ik heb zelf in al die 15 jaar ook nog nooit vernomen dat juist honden die vasten een maagtorsie krijgen.

Ik geloof zelf dat maagtorsie een kwestie is van keiharde pech en mogelijk zit er een genetisch component aan verbonden. Want ik vind het wel opvallend dat het bij het ene ras vaker voor komt dan het andere en het lijkt ook in sommige lijnen vaker voor te komen dan in andere. Mogelijk dat het genetische component echt alleen te maken heeft met de lichaamsbouw (die is immers ook erfelijk).
Door wolfdolf
#1955503
Ik denk ook dat het vooral genetisch bepaald is.

Droogvoer lijkt me eigenlijk heel wat risicovoller dan vers.
Nadat een hond droogvoer heeft gegeten, drinkt hij meestal veel.
Droogvoer neemt veel vocht op, dus op korte tijd verdubbeld de massa van het opgenomen voedsel....dat kan niet gezond zijn lijkt me.

Stel je eens voor dat je een vol bord droge Oat-meal eet, en even later pas  drinkt.
Ik denk dat uw maag niet content gaat zijn.
Door arnold
#1955585
Lizzy, bedankt voor je uitleg. Ik ga dus gewoon verder zoals ik bezig was.
Het genetisch bepaald zijn klinkt in mijn oren wel logisch, de dobberman waar ik het eerder over had, heeft eigenlijk al langere tijd problemen gehad. Gas in zijn maag en helemaal opgezet, bij de da een spuit er in en leeg laten lopen. Diverse keren tot een torsie er een eind aan maakte. Brokken hond trouwens.

Wolfdolf, dat klinkt zeer aannemelijk. Maar ook hier drinken ze eigenlijk veel na het eten en eigenlijk dan de hele dag niet meer. Of het moet zijn na een fiets ritje o.i.d. dan weer wel natuurlijk.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door