Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Linda_Bonbon
#1954416
Ik plaats hier het menu van Cootje wat ik heb gemaakt aan de hand van dit topic http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 353.0.html
Cootje is een parson russell terrier van ongeveer 12 kilo, maar zou wat mogen afvallen. Daarom ben ik uitgegaan van 2% van 10 kg (wat hij woog voordat hij overging op vers, toen zag ie er ook wat mooier uit qua bouw). Dat is dus 200 gram per dag. Omdat Angela_Bodhi een menu voorbeeld voor mij heeft gemaakt aan de hand van de spullen die ik had aangeschaft, is er bij dit menu dus niet uitgegaan van bepaalde percentages.

Ik zou graag jullie mening willen hierover, ben benieuwd of het zo een beetje klopt :)


Week 1:
dag 1: 130 gram kipkarkas + 70 gram pens
dag 2: 130 gram kipnekken + 70 gram pens
dag 3: 200 gram paard
dag 4: 100 gram kipnek + 100 gram vismix *
dag 5: 200 gram lam/niermix **
dag 6: 200 gram rund
dag 7: 200 gram eendmix ***

Week 2:
dag 1: 130 gram kipkarkas + 70 gram pens
dag 2: 130 gram kipnekken + 70 gram pens
dag 3: 100 gram kalfsvlees + 100 gram lamsvlees
dag 4: 100 gram kipnek + 100 gram vismix
dag 5: 200 gram lam/niermix
dag 6: 200 gram lamsvlees
dag 7: 200 gram konijnmix ****

* Samenstelling vismix: helaas onbekend, is grof gemalen vismix van Lupa.
** Lam/niermix = lamsmix van slagerij west met daardoorheen gepureerde lamsnier. We zijn uitgegaan van 20 gram nier op 200 gram lamsmix. Cootje wilde de nier anders echt niet eten. Samenstelling lamsmix is mij helaas onbekend.
*** Samenstelling eendmix: 35% nekken, 35% karkas, 15% hart, 15% lever
**** Samenstelling konijnmix: 70% karkas, 15% hart, 15% long
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1954433
Hierbij geef je geen smuldier meer toch?
De lamsmix van SW is 70% vlees en 30% bot.
Ik ga even rekenen op wat voor percentages ik kom, maar ik denk dat je wel aardig goed zit  :)
Door Linda_Bonbon
#1954438
Nee dit wordt nu de komende weken (de voorraad is denk ik voor nog zo'n 2 weken ofzo... Dat wordt weer een ritje naar lupa :D) gegeven zonder smuldier.
Ik had het er met mijn moeder over en die zei dat, mits de hond alles goed eet (kwartelkarkas weigert ie tot nu toe...) hij op dit menu mag blijven staan. Lijkt me voor de hond een stuk beter én leuker dan smuldier!


Edit; ik zie net dat we in dit menu de kwartelkarkas niet eens mee hebben genomen. Die ligt nog wel in de vriezer bij m'n ouders, maar omdat Cootje dat echt niet wilde eten, ook niet gepureerd, hebben we die niet in het menu gezet. Misschien als we die een nachtje in de pens marineren dat ie dat ook nog wil eten. Anders heeft ie maar 2 soorten vleesbot..
Laatst gewijzigd door Linda_Bonbon op wo 02 mar 2011, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1954443
Ik kom op deze percentages:
48,6% vleesbot
28,7% spiervlees
15,7% orgaan
7% vis

Heb de vis even apart gerekend omdat je niet zeker weet of het vlees of vleesbot is.
Maar opzich maakt dat voor je percentages niet zo heel veel uit.
Ziet er netjes uit!

Wel voer je maar 30gr lever alleen in week 1.
Want in week 2 heb je konijnmix staan en daar zit geen lever in.
In een nieuw menu zou je in week 2 bv ook 30gr lever kunnen geven ipv vleesbot of spiervlees.

1x in de week een ei-tje is goed om te geven.
Je wil geen groentemix geven?
Door Linda_Bonbon
#1954459
Aha, kijk, daarom heb ik het menu hier geplaatst  :D Voor dingen als die lever. Ik heb er inderdaad niet bij stil gestaan dat er alleen in de eendenmix lever zit en dat dat dan niet toereikend is. Eerst had ik een menu voor 1 week gemaakt, maar dan had ik niet genoeg dagen om alle spullen in te delen. Bleef ik dus bv. met die konijnenmix zitten. Vandaar dat we toen 2 menu's hebben gemaakt. Maar nu heb ik daardoor inderdaad te weinig lever.

Ik denk dat als ik lever apart ga toevoegen, ik hetzelfde krijgen als met de niertjes. Dat ie dat echt gaat weigeren te eten. En mijn moeder is niet iemand die alle moeite van de wereld wil gaan doen om hem die lever te laten eten (zoals ik hier wel eens lees, bakken enzo). Denk dat het het handigst is om dat ook toe te voegen als mix. Dus in week 2 bv. ook eendenmix ipv konijnenmix. Alleen dan heb ik weer 1 diersoort minder.... Lastig.

Ik zeg elke keer al tegen mijn ouders dat ze eens per week een eitje door zijn eten kunnen doen, maar elke keer als ik dan in het weekend daar ben en vraag of ie die week al een eitje heeft gehad, zeggen ze 'oh nee, weer vergeten...'. Dus doe ik het maar elke keer in het weekend, zodat ie toch z'n ei krijgt (waarom is ei eigenlijk zo goed voor een hond...??).

Groenten heb ik er nu bewust nog niet bij gedaan omdat ik het maken van dit menu al heel veel werk vond  ::) Ik denk ook echt niet dat mijn ouders het zien zitten om een aparte groentenmix te gaan maken voor de hond, dus als ie al groenten zou gaan krijgen dan zullen het restjes van hunzelf zijn. Ik zal het ze zeggen dat dat een goede toevoeging is.
Door Linda_Bonbon
#1954475
Oh dank je, ik had laatst al zitten zoeken maar was dat topic nog niet tegengekomen :)

Ik ga ff nadenken over die lever.. Zowiezo zou ik niet weten waar ik het vandaan moet halen (want ik wil dan biologische hebben, heb al vaak gelezen dat 'gewone' niet gegeten wordt en biologische wel), en ik moet dan wel een manier hebben waarop ie het eet... Een droger hebben we niet en willen mijn ouders ook echt niet aanschaffen, dus dat wordt 'm niet vrees ik ;)

Ik ga eens kijken of Kiezebrink niet toevallig een mix heeft waar al lever in zit.
Door Linda_Bonbon
#1954483
In deze (orgaanmix): http://www.kiezebrink.eu/pdf/mix/195.pdf
en deze (kipmix): http://www.kiezebrink.eu/pdf/mix/151.pdf
zit al lever.... Zou dat iets zijn dan?? Alleen weet ik dan weer echt niet hoe ik dat in m'n menu moet gaan doen... Zou je die kipmix dan ipv vleesbot kunnen doen?? En die orgaanmix, zou die dan ipv de gepureerde nier en een deel pens kunnen? Zouden de verhoudingen dan nog een beetje kloppen?
Door Angela_Bodhi
#1954700
Die mixen kun je geven. Maar je zou ook bijvoorbeeld elke week de eendmix kunnen geven (of kip- en eendmix afwisselen) en dan de SW- en Kiezebrink-konijnenmix kunnen afwisselen.
Door Linda_Bonbon
#1954705
[quote="Angela_Bodhi"]
Die mixen kun je geven. Maar je zou ook bijvoorbeeld elke week de eendmix kunnen geven (of kip- en eendmix afwisselen) en dan de SW- en Kiezebrink-konijnenmix kunnen afwisselen.
[/quote]

Maar als ik dat doe, dan voer ik weer te weinig nier, want in de SW lamsmix zit de portie nier gemengd....

Zou die kipmix als vervanging van vleesbot kunnen? Want dan kan ik bv. 1x kippenekken vervangen door de kipmix, dan heeft ie toch z'n bot én krijgt ie wat lever binnen.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1955435
[quote="Linda_Bonbon"]
Maar als ik dat doe, dan voer ik weer te weinig nier, want in de SW lamsmix zit de portie nier gemengd....

Zou die kipmix als vervanging van vleesbot kunnen? Want dan kan ik bv. 1x kippenekken vervangen door de kipmix, dan heeft ie toch z'n bot én krijgt ie wat lever binnen.
[/quote]

Lijkt me een prima oplossing!
Door Linda_Bonbon
#1955614
Aha, mooi, dan ga ik dat doen als de vriezer bijna leeg is! Dan koop ik die kipmix en dan weet ik zeker dat ik met alles goed zit  :biggrin2:
Alleen krijgt ie dan weer minder 'echt' bot, maar goed dat is dan maar zo.
Door Angela_Bodhi
#1955870
O je hebt al het nier in de mix al verwerkt? Ik dacht dat je dit ter plekke door de mix heen husselde. Dan zou het namelijk wel kunnen.
Maar zo is het ook op te lossen hoor, 1x nek vervangen. Wel jammer dat er dan minder vleesbot gegeven wordt, maar als je weer wat gaat verdelen en mixen kun je hier rekening mee houden.
Door Linda_Bonbon
#1956540
Ja de nier zit er al doorheen, we hebben die helemaal fijn gepureerd en door de lamsmix gemengd, en toen hebben we het in porties verdeeld en ingevroren. Inderdaad jammer dat hij dan 1x minder nekken krijgt, want die vindt ie tegenwoordig toch wel heel lekker geloof ik :)
Ach ik ga er gewoon de volgende keer weer goed voor zitten en dan bekijk ik het hele menu weer opnieuw voor wat ik kan verbeteren :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door