Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1954027
Ik heb sinds onze Jack Russel van 11 over gedaan naar kvv. Hij vind het eten geen feest maar met brokken was het ook een drama. Ik was net begonnen met een kipnekje dat vind hij volgens mij wel lekker. Wil hem uiteindelijk helemaal naar barf. Mijn pup doet het daar nl heel goed op. De ene dag heeft hij goede ontlasting maar vaak is het toch diarree tot aan water toe en soms overgeven. Vis kan hij sowieso niet goed verdragen daar ben ik al wel achter.

Nu hebben wij helaas eergister onze jack van 17 jaar moeten laten inslapen :'( :'(. Dus je begrijpt dat ik geen enkele risico wil lopen met onze andere schat. Ben elf natuurlijk ook van slag en denk dus ook meteen ik ga terug met hem naar de brokken. Ik wil nog 1 dag aankijken en hoop dat jullie mij kunnen voorzien van advies wat te doen.

De honden zijn toch ook wel van slag dat zij hun oudere broertje moeten missen :'( :'( :'(

Dus help mij!!!!!!
Laatst gewijzigd door mvans op wo 02 mar 2011, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
#1954061
Wat is sinds kort overgedaan? Zelf zou ik als ik van brok naar kvv overzet starten met 1 merk kvv. Dat een tijdje proberen, als de ontlasting goed is nog een tijdje blijven volhouden en dan een ander merk proberen en kijken hoe dat gaat. Als je een goede kvv voert kan het in mijn ogen geen kwaad om wat langer een merk te voeren, in een goede kvv zitten supplementen die het feit dat er maar 1 diersoort in zit ondervangen. Zelf heb ik in het verleden kvv gevoerd, eerst een tijd Energique, daarna een tijd CB. Er was duidelijk verschil in ontlasting bij de Energique en de CB. Daarom zou ik bij een overstap dus ook één merk nemen, je kunt anders niet controleren of het misschien aan één van de merken ligt.

En is nu ook bij de pup de ontlasting niet goed, of doet die het wel goed?
#1954070
Mijn pup zit helemaal op barf en bij hem is de ontlasting uitstekend af en toe een klein beetje dun drolletje maar komt dan door vis. Dus dat moet ik rustig opbouwen.

Ben nu zo'n 2,5 week over en eigenlijk wil ik hem ook naar het barf over hebben. Dus de afwisseling is nog niet goed voor hem?? En zou ik hem bijvoorbeeld probiotica moeten/kunnen geven ????
#1954089
2,5 week pas. Nou, ja, grote kans dat je bij een hond van 11 jaar dus wat te hard van stapel bent gelopen. Ik zou 'm voorlopig alleen kvv geven, eventueel aangevuld met pro biotica. Bij zo'n voeromschakeling die je gemaakt hebt is een afwijkende ontlasting niet raar. Dat lijf moet zich aanpassen aan de nieuwe omstandigheden en dat kan even tijd kosten. En bij de ene duurt dat wat langer dan bij een ander. Er is in ieder geval nog nooit een hond doodgegaan van wat diarree na een voerwisseling, dus maak je daar aub niet al teveel zorgen om.
En alles wat problemen blijft geven, dat schrap je voorlopig van het menu en als je ziet dat de ontlasting op orde is, dan ga je dan met muizehapjes toevoegen.
#1954146
En het dus houden bij 1 soort kvv??

Of is het verstandig om bijvoorbeeld 1 diersoort barf te geven?? Dan weet je bijvoorbeeld echt wat hij binnen krijgt. De kippennekjes die hij eerder gehad heeft heb ik heel klein geknipt en die heeft hij goed verteerd.

Ik krijg vanmiddag een bestelling van slagerij west binnen en daar zitten ook wat mixjes bij dus dan zou ik daar verder mee aan de slag kunnen.

Ben even het spoor kwijt omdat ik begreep dat je juist om goede voeding te geven verschil moest aanbieden. Ik dacht dus dat ik het heel goed deed. Maar dat blijkt dus niet het geval.
#1954163
Sterkte met het verlies van je hond... ik kan me voorstellen dat je daardoor even helemaal van de kaart bent.

Je doet het op zich goed hoor met de afwisseling. Alleen ben je daar misschien iets te snel mee begonnen. Sommige honden moeten echt even wennen aan verse voeding en daarvoor moet je ze de tijd geven en dan helpt het als je rustig aan begint. Dus bv even 1 soort kvv. Als dat goed gaat kun je langzaam andere dingen gaan uitproberen. Dus ik zou idd even wat stapjes terug zetten en kiezen voor ofzel een kvv soort zonder granen (bv tinlo) ofwel zelf samenstellen als je je daarbij al goed genoeg voert en je aan voldoende producten kunt komen voor een menu. Ook dan geldt rustig aan beginnen. De kippennekjes gaan goed zeg je, dan zou je bv een kunnen proberen of een kippenkarkas ook goed gaat, of een vleugeltje. Wat zit er in de mixjes die je hebt besteld?
#1954466
Sterkte met het verlies van je hond  :bigarmhug:

Ik zou nu ook even 1 soort kvv geven (een complete variant) en eventueel zijn darmen ondersteunen met pro biotica zoals Angelique al zei.
Bij veel honden gaat meteen overstappen naar BARF goed, maar omdat jouw hond nu gereageerd heeft met diarree zou ik ook eerst even met kvv beginnen. Als dat goed gaat rustig wat af gaan wisselen met kvv merken en als dat goed gaat rustig wat BARF happen gaan introduceren.
Succes!
#1954714
Het ligt aan de hond of hij/zij meerdere soorten KVV accepteert. Op zich is het ook goed om meerdere merken te geven, maar sommige honden hebben een zwakkere maag, zeker als ze al jaren op brokken hebben geleefd. Dan moet je voorzichtig overstappen en per merk kijken of je hond het er goed op doet. Daarna kun je weer andere merken toevoegen.

Je pup doet het nu goed op Barf toch? Vooral zo doorgaan!

En.. heel veel sterkte met het verlies van je hond... :'(
#1955609
mvans schreef:
Nu hebben wij helaas eergister onze jack van 17 jaar moeten laten inslapen :'( :'(. Dus je begrijpt dat ik geen enkele risico wil lopen met onze andere schat. Ben elf natuurlijk ook van slag en denk dus ook meteen ik ga terug met hem naar de brokken. Ik wil nog 1 dag aankijken en hoop dat jullie mij kunnen voorzien van advies wat te doen.
Sterkte met het overlijden van je oude jack, wat een pracht leeftijd!

Ik mis even de link waarom je door het overlijden van je oudste hond, de andere jack terug op brokken zou zetten! Je neemt geen enkel risico, juist niet met vers! Hij heeft 11 jaar brokken gehad, krijgt nu kvv en reken maar dat er de nodige rommel los komt uit zijn darmen! Hij is aan het ontgiften en aan het ontslakken. Ik zou gewoon meerdere weken 1 en dezelfde kvv gaan geven, heb zelf hele goede ervaringen met Carnibest. Onze pup die als br#kkenhond bij de fokker vandaan kwam heeft geen br#kje meer gehad maar meteen als eerste maaltijd Carnibest, nooit diarree gehad. (maar ja, hij heeft natuurlijk maar in totaal een paar weken br#k gehad, dat is wat anders dan 11 jaar!) Na een week of 3 , 4 er is een kippennekje bij gegeven, uit mijn hand gegeten want anders slikt hij hem heel door en zo leert hij goed kauwen. Nu barft hij sinds 3 weken volledig (hij is nu 17 weken oud), dat houdt in eendennek, parelhoenkarkas, kippenkarkas, pens, nier, hart, lever, vlees en een visdag (hij had alleen van de vis nóg minder ontlasting maar geen diarree). En dan is Eddie een hondje van 3 kg!

Geef het lijfje van je Jack de tijd om te wennen aan de verandering en dan komt het allemaal helemaal goed!!

Dus geef het wat langer de tijd
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door