Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1953404
Jiffie is een tijdje terug incontinent geworden. Ik ging er vanuit dat dit zou komen van de castratie van afgelopen augustus (ivm baarmoederontsteking),
maar voor de zekerheid heb ik urine naar de da gebracht om te laten controleren op blaasontsteking. Ze had geen blaasontsteking, maar de dierenarts vond de urine weinig geconcentreerd. Ze vroeg naar haar drinkgedrag, dat is wel iets meer dan voorheen, maar niet meer dan 1,5 liter per dag. We hebben haar bloed laten onderzoeken en de nieren en lever zijn goed, alleen de alkalische fosfatase was te hoog: 239.

De dierenarts dacht aan cushing en dus hebben we haar daarop laten onderzoeken (urinetesten). Dit was het ook niet.
Nu is volgens de da het meeste uitgesloten, we kunnen incontinentiemedicijnen gaan geven (doen we niet), we kunnen nog urine langsbrengen om het soortelijk gewicht te laten bepalen. De mogelijkheden zijn volgens de da: centrale diabetes insipidus, nefrogene diabetes en primaire polydoxie. Dat gaan we deze week doen (of wanneer het lukt weer urine op te vangen, Jiffie vindt dat maar niets).

Opmerkelijk is dat ik direct bij aanvang van de incontinentie ben begonnen met blaas- en niercompositum en ze sindsdien helemaal droog is gebleven. De dagen dat er bloed en/of urine is afgenomen heeft ze geen druppels gehad en was ze ook weer lek. Ook is ze weer beter te pas, haar vacht is ook veel zachter geworden en de bobbeltjes die ze op haar bovenpoten had zijn weg.

Ik weet niet meer zo goed wat nu te doen, na het controleren van het sg van de urine..
Ik twijfel tussen het gaan geven van zilverwater en bijv echinacea voor het geval het toch een ontsteking is waardoor de AF verhoogd is en dan na een maand weer laten prikken. Of haar door een osteopaat laten behandelen, omdat dit nog wel eens wil helpen bij incontinentie, maar dit doet misschien niets voor de AF.
Verder denk ik er nog aan om een dierentolk te vragen of ze ergens pijn of last heeft...

Iemand suggesties?  Alvast bedankt voor het meedenken  :)
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op ma 22 apr 2013, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
#1953522
Wat vreemd :g:

Overigens moet je qua hoeveelheid drinken wel de hoeveelheid vocht van het eten bij de hoeveelheid die ze drinkt optellen. Want een hond die rauw eet en 1 liter water per dag drinkt (van het formaat van Yindra), zou ik al rijkelijk veel vinden. Ik weet niet hoeveel ze precies drinkt?

Hoe lang is ze na de baarmoederontsteking getest op SG van de urine? En hoe hoog is de SG van de urine?
#1953529
Ja, ik kom er ook niet meer uit  :(

Volgens mijn da is tot 1,5 liter per dag normaal en daar komt Jiffie niet aan, maar inderdaad omdat ze rauw gevoerd wordt en normaal minder drinkt hebben we toch bloedonderzoek laten doen.

Het is me niet gelukt te meten hoeveel ze precies drinkt, met drie honden, een vijver in de tuin, regen dat blijft staan etc  :-\

Na de baarmoederontsteking hebben we nog een keer bloedonderzoek laten doen, dat vond de dierenarts al behoorlijk overdreven maar ze heeft het toch gedaan.
Daaruit bleek dat de AF nog 200 was, die was tijdens de baarmoederontsteking 400 (toen hebben we ook bloedonderzoek laten doen voor de operatie).
Het sg van de urine is toen niet bepaald (is dat gebruikelijk?). En wat het sg nu is weten we nog niet, de nieuwe urine moet nog gebracht worden.
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op ma 22 apr 2013, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
#1953534
Ik vind naar een osteopaat gaan wel een goed idee trouwens. Want ik ben er inmiddels zeker van dat Pinkel incontinent was door problemen in de rug. Hoewel dat bij Yindra weer in tegenstrijd is met de Groene Os blaas/niercompositum... Hoewel? Wat zit daar in? Ik ga even kijken.
#1953542
Het enige dat ik nu nog kan rijmen met de blaas en niercompositum is een ontsteking die daardoor minder zou zijn geworden (omdat de nieren wel goed zijn), en daarbij dacht ik inderdaad ook aan nog wat na-klachten van die baarmoederontsteking.

Het sg laten we bepalen zodra ik weer urine heb kunnen opvangen, vermoedelijk deze week.
Of bedoel je het opnieuw bepalen van de AF?

Waffie is overigens ook incontinent geweest door een blokkade in de rug. Na 1 behandeling door de osteopaat was het over.
Hij hield het toen droog met prostavit.

Jiffie is wel heel lomp, dus ook wat dat betreft zou het me niet verbazen als daar de incontinentie vandaan komt, maar dat verklaart de hoge AF niet...
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op ma 22 apr 2013, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
#1958023
Ik heb besloten de komende tijd naast de blaas en nier compositum extra echinacea en zilverwater te geven, twee dagen geleden mee begonnen.
Ik denk dan toch dat het een ontsteking is die voor de verhoogde AF zorgt.

Ik laat nog wel het sg van de urine bepalen, zodra ik wat heb kunnen opvangen. En daarna maak ik een afspraak met een osteopaat, ook maar gelijk voor Waffie weer. Als dat allemaal achter de rug is laat ik nog een keer bloedprikken, hopelijk is tegen die tijd de AF lager. 
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op ma 22 apr 2013, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
#1959249
Eef+doggies schreef: Ik heb besloten de komende tijd naast de blaas en nier compositum extra echinacea en zilverwater te geven, twee dagen geleden mee begonnen.
Ik denk dan toch dat het een ontsteking is die voor de verhoogde AF zorgt.

Ik laat nog wel het sg van de urine bepalen, zodra ik wat heb kunnen opvangen. En daarna maak ik een afspraak met een osteopaat, ook maar gelijk voor wandor weer. Als dat allemaal achter de rug is laat ik nog een keer bloedprikken, hopelijk is tegen die tijd de AF lager. 
Ik bedoelde inderdaad het bepalen van SG. Ik vind het geen slecht plan hoor, om het zo aan te pakken. En ik vermoed toch ergens dat het ook een nasleep kan zijn. Ben benieuwd hoe het zal gaan!
#1984788
Even een update:

Ik heb nu een maand blaas en niercompositum gegeven, plus extra echinacea en zilverwater.
Gisteren heb ik haar urine laten controleren bij de da, het soortelijk gewicht was 1.033, dus normaal  :D

Aanstaande vrijdag hebben we een afspraak bij de da om opnieuw de alkalische fosfatase te laten bepalen.
Ik ben erg benieuwd, het lijkt heel goed met haar te gaan dus ik hoop dat dat ook aan de AF te zien is.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door