Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door miauw
#1952422
Poes is geopereerd, twee knobbeltjes zijn weggehaald. Ze moet dus een kraag om want anders krabt en/of bijt de wondjes open. Arm dier. Dit is echt kiezen tussen twee kwaden. De kraag zit echt in de weg maar zonder wordt de situatie misschien erger en kunnen de wonden niet genezen.

Zouden ze in de natuur ook last kunnen krijgen van cystes. En stel voor dat er een soort gelijke operatie plaatsvindt (ik weet het dit is onmogelijk maar even fantaseren). In de natuur is er geen kattenkraag. In hoeverre kunnen katachtigen genezen van wondjes. Blijven ze hier vanaf of maakt het niet uit en geneest het toch wel. Of gaan ze gewoon dood. Eenmaal een bepaalde wond bv op de kop is het over?

Zijn er andere oplossingen die ook werken. Bestaat er een soort pleister voor op het haar te plakken wat niet irriteert als je het weghaalt, die de wond afschermt zelfs tegen katnagels.
Ik vraag het maar want ze vinden tegenwoordig zoveel uit. En zelfs de dierenarts hoeft nog niet van alle ontwikkelingen op de hoogte te zijn.

Natuurlijk op sites gezocht naar prettiger zittende kattenkragen deze gevonden:
Elizabethan collar (is niet helemaal prettig)
comfy collar (al beter)
moon collar (beste)
Hebben jullie ervaringen met deze kragen?
Vandaag trouwens wel wat gekocht aan kragen. Maar durf de plastic kraag die ze nu om heeft niet te verwijderen. Omdat ze natuurlijk weer helemaal uit de narcose is, en stel voor dat het mis gaat met die andere exemplaren dan wordt het een ramp. Maar moet het misschien toch wel proberen een dezer dagen.
Door Limpy
#1953268
In ´t asiel waar ik werk gebruiken we ook wel eens de mooncollar ipv kraag waar dat mogelijk want toch net iets prettiger voor de kat.
Er zijn wel (pijn)pleisters voor hond/kat maar dan dient het dier plaatselijk geschoren te worden

En tja, cystes in het wild zullen zeker voorkomen. Ik moet de 1e kat nog tegenkomen die zelf dierenarts is ;D dus ik vrees dat als het kwaadaardig is, einde wilde kat. ´t Leven is hard helaas.
Denk dat er verder genoeg wilde/verwilderde katten rondlopen met vanzelf genezen (poot)breuken e.a. wonden als de dieren sterk genoeg zijn en goeie afweer hebben, ´t zal alleen geen schoonheidsprijs verdienen qua hoe het genezen is.

Járen geleden is er eens een onderzoek geweest bij gibbons en urang utangs in ´t wild (overleden dieren die gevonden werden maar ook levende exmplaren) omdat die zo hoog in de bomen leven is er natuurlijk wel een risico dat er een onnozelaar eens uit de boom lazert en wat breekt. Dacht dat zo´n 30-40% wel ouwe, vanzelf genezen botbreuken vertoonde aan armen en benen/achterpoten. (en ik maar denken dat apen slim zijn, vallen ze uit de boom)
Door miauw
#1954083
Maar het is dus toch verstandiger om de kraag om te laten?
Ze is natuurlijk wel geschoren op de plekken voor de operatie, daar zou ik zo'n pleister kunnen plakken, maar deze kan ze misschien wegbijten/krabben?

En dan de verzorging he. Want ze kan zichzelf niet wassen. Heb wel een paar keer haar ogen schoongemaakt voor zover dit mogelijk was. Borstelen laat ze even toe en dan haalt ze uit. Normaal gesproken moet je dan stoppen en even afstand nemen en het later nog een keer proberen. Maar wanneer ze niet wilt dan wordt de vacht natuurlijk niet beter ontstaan misschien klitten. En dit geldt helemaal voor haar buik die ik helemaal niet zal mogen aanraken. Ze is hier pas 3 weken en heeft al zoveel door moeten maken. Maar ik maak mij wel zorgen ook al zegt de dierenarts dat het geen ramp is wanneer ze twee weken niet gewassen/verzorgd wordt. Maar het poepgaatje wordt neem ik aan ook vuil. Wil dit wel schoonmaken maar of ze dit zal toelaten?

Ok die kraag kan ik dan nog accepteren, dat moet gewoon voor de genezing. Maar over de rest maak ik me zorgen. Als ik het moet loslaten en accepteren en vertrouwen dat het wel goed komt en dan maar niet die verzorging kunnen geven als ze dit niet accepteert dan maar. Wat is wijsheid?

Deze vraag uiteraard niet alleen aan jou maar aan alle leden.

Bedankt voor de reactie.
Door Too
#1954095
Waar zitten de wondjes?
Is t een grote plek?

Is t anders een optie om zo af en toe de kaag af te doen zodat poes even lekker kan poetsen [onder toezicht natuurlijk]
overigens gaat niet elke kat gelijk peuteren aan een wond
Ik denk dat iets als een pleister meer irritatie geeft : 'dat ding moet wegwegweg'

Volgens mij deed Koekje indertijd 'kattenwasjes' bij Sien, met een vochtig washandje.

Verder heb ik geen ervaring met kragen, mijn katten hebben nooit serieus gepulkt aan operatiewondjes, een kortharige kat kan best even zonder uitgebreide grooming
Door L&L
#1954102
Ach jeetje, ik weet mij deze twijfel nog wel te herinneren na de sterilisatie c.q. castratie van onze (toen) kittens. Ik heb na genoeg gefrustreerd gedrag te hebben gezien, de kap er destijds afgehaald. Ik was wel in de gelegenheid om ze nauwlettend in de gaten te houden. Toen de kap eraf ging, gingen ze zich eerst inderdaad eens uitgebreid zitten wassen. Ze kwamen ook bij de wondjes. Voorzichtig wassen, en kort, stond ik toe, maar bij gepluk greep ik met zachte hand in. De patient kreeg zoveel aandacht en lekkernijen dat hij/zij maar wat graag bij mij in de buurt bleef, zodat ik in de gaten kon houden. Ik geef toe, deze situatiebeschrijving is wel ideaal hoor, ik ken ook andere verhalen van katjes die het maar niet met rust kunnen laten en als het gaat genezen jeukt het nu eenmaal. Maar misschien is het iets om te proberen? Of om haar te leren? Plukken is kap op, goed patientengedrag is kap eraf. Wie weet snapt ze het en wordt jij nog handig met dat ding. Succes met je dilemma en een snelle genezing voor dat kleintje. 
Door kattenbella
#1954379
Freddy had ook een behoorlijke wond na haar sterillisatie en het weghalen van een cyste. Ik heb voor de zekerheid wel een kraag meegenomen en opgelet wat ze deed. Ze kwam helemaal niet aan de wond, dus de kap bleek niet nodig.
Ik denk inderdaad goed opletten en als je erbij bent de kap afdoen.
Beterschap voor je kat.
Door miauw
#1955465
Bedankt voor jullie reacties. Tja op zich een goed idee om de kap er soms af te doen wanneer dit makkelijk zou gaan. Maar dat onding moet over haar koppie worden geschoven en dan nog het halsbandje weer vastmaken. Dat geeft stress voor ons.

De hechtingen zitten op kop en 1 op rug. Met haar rechterpoot (haar linker heeft ze niet meer) zit ze gelijk aan haar kop vanwege de cyste die daar zat dus een soort oud gedrag zeg maar. Hoewel ze een intelligent beestje is (uit menselijk oogpunt gezien dan) zal ze denk ik niet kunnen leren begrijpen om af te blijven van de wondjes. Vooral op haar kop vormt een probleem.

Ik heb al geprobeerd op een voorzichtige zachte manier bepaalde bewegingen tegen te houden of wat dan ook maar dit nam ze me niet in dank af. Op een bepaald moment toch weer blazen, bijten en krabben (wat te begrijpen is). Tja haar vacht kan misschien wel tijdelijk zonder haar tongverzorging maar haar kont/poepertje is toch een ander verhaal. Dat ios helemaal een gevoelig punt waar ze mij niet makkelijk in de buurt laat komen. Gelukkig heb ik wel even snel met een vochtig watje het ergste weggehaald maar hoelang dit zal lukken.

Op een andere site las ik dat een kat uit frustratie de mooncollar met zijn nagels lek had gekrabd. Dus dit ding is alleen geschikt voor niet een kat zonder te veel stress. Duh bestaan die dan? Welk beest accepteert zo'n ding rustig?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door