Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BaileyBeau
#1950426
Ik weet, ben pas een half jaar over op de kvv, maar hoeveel en hoelang ik ook lees, ik blijf het hele Barf gebeuren moeilijk vinden. Vooral omdat er verschillende stromingen zijn, dus hoe weet je dat je met de juiste stroming meegaat.

Nu moet ik zeggen dat ik het Barfen nog wel eng vind, vooral omdat mijn man er echt niet achter staat. Hij is compleet voor vers voeren, maar dan wel in de vorm van kvv. Soms geef ik ze een kippennekje en dan begrijpt hij echt niet waarom ik dat doe, hij is heel bang dat er iets fout gaat. Bailey die kauwt nergens op, schrokt alles naar binnen. Beau heeft een heel zwak maag/darmstelsel, dus die zie ik daar ook niet zo snel op. Reza heeft geen kiezen meer, dus dat wordt hem zeker niet.

Nu zit ik ook te kijken naar de Kiezenbrink mixen of de mixen van Richard, maar kun je dit onder kvv zetten of zit dit al weer dichter bij barfen ?
Als je de botmix bij Richard pakt, dan moet je spiervlees volgens mij bijgeven, maar hoe bereken je dat dan ?
Als deze manier van voeren beter zou zijn voor mijn hondjes, wil ik daar graag mee aan de gang, maar weet niet waar ik moet beginnen en of ik het goed doe.

Ik zou zo graag eens met iemand meelopen die met deze materie kan lezen en schrijven en je echt helemaal wegwijs maakt. Ik ben zo bang om het verkeerd te doen, dat ik merk dat ik er ook niet aan begin en zoiezo bij de kvv blijf.
Nu stel ik her en der wel vragen aan mensen die Barfen, maar echt wijs word ik er nog niet van.

Is het mogelijk dat ik eens met iemand persoonlijk mee kan lopen, soort curcus opzetten ofzo  :biggrin2:
Door Benjy en Misty
#1950478
Ook ik was in het begin onzeker met BARF, bang om het verkeerd te doen. Zeker met een zieke hond en later een pup.

Bij de botmix staat een percentage vermeld hoeveel bot erin zit bv 70/30 dat zit er 30% vlees in en geef je dus 20% bij.

Naar mijn mening staan de mixen dichterbij BARF maar ook weer niet echt wat BARF is zélf samen stellen zodat je precies weet wat je geeft. Het is wel wat meer samen stellen in percentages maar zoals gezegd is het gokken wat er in een mix zit.

Je kunt ook zelf KVV maken dmv botwerk malen. Hier heb je een goede machine voor nodig. Je weet dan wel precies wat je voert.

Met welke stroming je mee gaat is moeilijk te adviseren. Het beste kun je gewoon kijken hoe je hond het doet.

Heel veel succes!
Door Lida. S
#1950496
Ik ben ook net bezig en vind het ook verschrikkelijk ingewikkeld.(en met 7 totaal verschillende honden valt het toch al niet mee) KVV is een stuk makkelijker, maar dat is ook niet mijn bedoeling. Eigenlijk voel ik ook veel voor NRV en  dat  maakt het nog ingewikkelder. Er zijn idd veel stromingen en iedere hond is anders.  Ik ben begonnen met 4 dagen compleet voer één pens-dag en één vis-dag en één dag zelf alles samenstellen. Zo ben ik er achtergekomen dat een van de honden niet tegen pens kan. (weer iets om rekening mee te houden). Ik heb nu een enorme hoeveelheid barf besteld en ga maar een dagje in de schuur staan mixen om het dan per portie in de vriezer te stoppen. Voor de zekerheid wil ik ze nog wel 2 dagen per week compleet voer geven, totdat ik zeker ben van de juiste verhouding. Verder probeer ik per hond een dagboekje bij te houden zodat ik het menu steeds nauwkeuriger per hond kan afstellen. Iedereen gaf het advies: veel lezen en gewoon beginnen. Van het lezen werd ik wel wijzer, maar het maakte het ook steeds moeilijker dus dan maar gewoon beginnen en veel blijven lezen en advies vragen. Lida
Door hannabelgje
#1950534
Ik denk dat je gewoon moet kijken waar je honden er het beste op doen. Ik ben in het begin ook een tijdje overgegaan naar NRV, maar bij mij honden werd daar de ontlasting veel dunner van terwijl die op barf veel beter was. Mijn honden doen het dus beter op barf. Op kvv krijgt Frank heel vlug vieze tandem dat vind ik dus ook niet handig, op barf blijven zijn tandjes veel schoner.
Ik maal wel veel zelf, voor mijn honden maal ik het spiervlees en de organen, omdat Zoë een hele moeilijke eter is en het dan wel goed eet en voor Frank is het heel fijn om zijn medicijnen door te doen. Hun vleesbot krijgen ze wel in z'n geheel.
Door Lizzy
#1950584
BaileyBeau schreef: Ik weet, ben pas een half jaar over op de kvv, maar hoeveel en hoelang ik ook lees, ik blijf het hele Barf gebeuren moeilijk vinden. Vooral omdat er verschillende stromingen zijn, dus hoe weet je dat je met de juiste stroming meegaat.
Je moet je niet zo gek laten maken door stromingen. Het voert te ver terug om je meer uit te leggen over stromingen maar die stromingen zijn vooral ontstaan omdat een groepje mensen zich wilde afscheiden. Liever een ander geloof wilde aanhangen, net als de Katholieken en de Protestanten. De basis is en blijft hetzelfde, we geloven allemaal in vers/rauw, alleen de details zijn anders. En het grootste verschil is is dat de ene stroming zegt dat je 40% a 50% vleesbot moet voeren en 5% a 15% groenten en de andere stroming zegt dat je 15% kaal bot moet voeren (dat is 30% vleesbot) en geen groenten moet voeren.

Poeeeehh :biggrin2:

De basis is en blijft dus hetzelfde. We voeren vers, we voeren rauw, liefst qua vlezen alles of zoveel mogelijk ongemalen. En de kunst van het zelf samenstellen is om zelf te kijken waar jouw hond het het beste op doet. Dus je begint ergens. En je past het aan het individu aan. Wij geven je alleen maar wat basis regels om mee te beginnen.

En ja, er zijn detail-verschillen. Zo zegt de ene stroming dat pens spiervlees is en dat het compleet is en je het 3 dagen per week mag voeren, zo, kaal. En ik ben het daar bijvoorbeeld niet mee eens. Ja, pens is lekker goedkoop. En pens is prima voer. Maar pens is niet compleet (anders zou je pups volledig op kunnen laten groeien op enkel pens en geloof me, dat wil je niet hoor). En ik vind het verwarrend dat mensen het compleet noemen, omdat ze nou toevallig de Calcium/Fosforverhouding wel aardig vinden. Maar, het bevat altijd nog meer fosfor dan calcium, het is minder rijk aan voedingsstoffen dan echt spiervlees, vleesbot en ander orgaanvlees en dus is het niet compleet en blijft het orgaanvlees, in mijn ogen. En nee, ik vind dus niet dat je de helft van wat je voert uit pens moet laten bestaan, ook al gaat je hond er niet op dood. Maar, dit is en blijft een detail. Als jij vindt dat je je honden 3 keer per week enkel en alleen pens moet voeren, moet je dat vooral doen. Vrijheid blijheid.
Nu moet ik zeggen dat ik het Barfen nog wel eng vind, vooral omdat mijn man er echt niet achter staat. Hij is compleet voor vers voeren, maar dan wel in de vorm van kvv. Soms geef ik ze een kippennekje en dan begrijpt hij echt niet waarom ik dat doe, hij is heel bang dat er iets fout gaat. Bailey die kauwt nergens op, schrokt alles naar binnen. Beau heeft een heel zwak maag/darmstelsel, dus die zie ik daar ook niet zo snel op. Reza heeft geen kiezen meer, dus dat wordt hem zeker niet.
Tja. Dit lost niemand voor je op natuurlijk, daar zul je zelf met je partner uit moeten komen.
Nu zit ik ook te kijken naar de Kiezenbrink mixen of de mixen van Richard, maar kun je dit onder kvv zetten of zit dit al weer dichter bij barfen ?
Als je de botmix bij Richard pakt, dan moet je spiervlees volgens mij bijgeven, maar hoe bereken je dat dan ?
Als deze manier van voeren beter zou zijn voor mijn hondjes, wil ik daar graag mee aan de gang, maar weet niet waar ik moet beginnen en of ik het goed doe.
Ik vind dat je dan net zo goed gewoon KVV kunt geven. Kijk, het hele zelf samenstellen is erop gericht dat je zelf het voer samenstelt en zelf weet wat je je hond voert en welke kwaliteit. Bovendien is dat zoveel mogelijk ongemalen. Want ongemalen is inferieur aan gemalen. Als je allerlei mixen gaat voeren, voer je nog steeds gemalen, weet je nog steeds niet wat je voert, welke kwaliteit je voert en kun je dus net zo goed gewoon lekker KVV blijven voeren. Als je honden met een gevoelig spijsverteringsstelsel hebt, kun je natuurlijk best gemalen vleesbot gaan geven (en de rest ongemalen geven). Maar koop dan een vleesmolen en maal het zelf.
Ik zou zo graag eens met iemand meelopen die met deze materie kan lezen en schrijven en je echt helemaal wegwijs maakt. Ik ben zo bang om het verkeerd te doen, dat ik merk dat ik er ook niet aan begin en zoiezo bij de kvv blijf.
Nu stel ik her en der wel vragen aan mensen die Barfen, maar echt wijs word ik er nog niet van.

Is het mogelijk dat ik eens met iemand persoonlijk mee kan lopen, soort curcus opzetten ofzo  :biggrin2:
Ja, het is jammer want heel ingewikkeld is het allemaal niet joh! En je hond loopt heus niet zo maar tekorten op! Er zijn eigenlijk simpelweg een paar basisregels waar je je aan moet houden. Ik weet niet waar je woont? Je mag altijd langskomen hier hoor!

Maar goed, om je toch een beetje de basis uit te leggen:

Je begint met dat je een diersoort of 4 a 5 moet voeren, om geen tekorten te krijgen. En het mooiste voer je bijv. minimaal 2 vleesbotsoorten. En dan bijv. 2 spiervlees en 2 orgaanvleessoorten. En bijv. iets van vis. Dus, als voorbeeld: je voert kippenvleugels (die kun je makkelijk malen met een goedkoop vleesmolentje) en eendennekken. En bijv. rundvlees en lamsvlees als spiervlees. En bijv. runderpens, lams en rundernier en kippen en runderlever en kippen en lamshart als orgaanvlees. En dan voer je bijvoorbeeld als extra 2 keer in de week een sardientje of makreeltje. Die tel je gemakshalve niet mee, die geef je extra. Meer diersoorten mag altijd. Minder liever niet.

Dan ga je een menu maken. En begin gewoon eens met 50% vleesbot, 20% orgaanvlees (inclusief pens), 10% groenten en 20% spiervlees. Lekker makkelijk. Je kunt dit altijd naar eigen gevoel gaan aanpassen als je wat langer bezig bent. Dan ga je naar BarfClub en dan haal je daar de barfrekenhulp vanaf: http://www.barfclub.nl/index.php?option ... &Itemid=67.

Daar vul je het gewicht van je honden in, hoeveel je ze wilt voeren (dat is dezelfde hoeveelheid als je nu met KVV geeft) en dan voer je de percentages in. Daar komen dan week-hoeveelheden uitrollen. En dan doe je als volgt:
  • Je neemt de weekhoeveelheid van vleesbot en dat deel je door 7. Want dat is gewoon het handigst, om 7 dagen per week vleesbot te voeren. Zeker als je een wat gevoelige hond hebt. Je kunt het vleesbot dus ook malen.
  • Je neemt dan de hoeveelheid van groenten. En dat deel je door 5 (dagen) of 7 (dagen), wat jij handig vindt.
  • Dan neem je de hoeveelheid spiervlees. En dat deel je door 4 dagen.
  • En dan neem je de hoeveelheid orgaanvlees en dat deel je door 3 dagen.
Let wel, dit is een voorbeeld van hoe je het kunt doen.

Dan gaat je menu er ongeveer zo uit zien:

Maandag: vleesbot + groenten + spiervlees en een sardien extra.
Dinsdag: vleesbot + groenten + orgaanvlees
Woensdag: vleesbot + groenten + spiervlees en een extra ei.
Donderdag: vleesbot + groenten + orgaanvlees
Vrijdag: vleesbot + groenten + spiervlees en een makreeltje extra.
Zaterdag: vleesbot + groenten + orgaanvlees
Zondag: vleesbot + groenten + spiervlees en een ei extra

En dat moet je dan natuurlijk verder in detail uitwerken. Dan krijg je bijv:

Maandag: kippenvleugels + groenten + rundvlees + sardien
Dinsdag: eendennek + groenten + runderpens + runderhart
Woensdag: kippennek + groenten + lamsvlees + ei
Donderdag : eendennek + grpenten + pens + kippenlever
Vrijdag: kippenvleugel + groenten + rundvlees + makreel
Zaterdag: eendennek + groenten + runderpens + lamsnier
Zondag: kippenvleugel + groenten + lamsvlees + ei

En als je aan meer diersoorten kunt komen, dan wissel je vleesbot af met andere vleesbotten. Dus in plaats van kippenvleugel geef je bijv. parelhoenkarkas. Of haaskarkas. Of konijnkarkas. En dan wissel je spiervlees af met ander spiervlees. Dus in plaats van lamsvlees geef je bijv. geitenvlees. Of kalkoenvlees. Of paardenvlees. En dan wissel je orgaanvlees af met ander orgaanvlees. Dus in plaats van runderhart geef je geitenhart. Of in plaats van kippenlever geef je lamslever. Of in plaats van runderpens geef je hertenpens. Net waar jij aan kunt komen. Maar zorg gewoon dat je 4 diersoorten minimaal geeft. En dat je niet 5 dagen per week kip en kip en kip geeft en 1 dag eend en 1 dag rund. En een vissie. Want dat is teveel kip dus verdeel het een beetje evenredig.

Nou, qua groenten kun je kiezen wat jij makkelijk vindt (je merkt, ik ben een voorstander van het voeren van groenten en ik heb daar zoveel over geschreven dat ik je even verwijs naar de zoekfunctie van het forum). Je kunt bijv. groenten koken of stomen. Of je kunt groenten rauw malen tot pulp. Aan jou de keuze. Ik maal groenten. Ik neem 10 groentensoorten (bijv. courgette, biet, broccoli, komkommer, waterkers, pompoen, sperziebonen, andijvie, alfalfaspruiten, postelein), maal het en vries het in plastic bakjes in. Je kunt ook iedere dag een beetje groenten dat je over hebt van je eigen maaltijd (geen prei en geen ui!) malen en geven. Of je kunt elke dag wat groenten koken. En dan geef je bijv. maandag wortel, dinsdag broccoli, woensdag courgette, donderdag andijvie, vrijdag paksoi, zaterdag bietjes, zondag waterkers. Ofzo. Je hoeft niet iedere dag groenten te geven. Maar het heeft geen zin om 10% groenten op 1 dag te geven. Ten eerste is de kans groot dat je honden het niet eten. Ten tweede is het idee van het geven van ruwvezel daarmee weg, want 1 keer per week ruwvezel, dat slaat nergens op. Je kunt dus ook zeggen "ik eet gemiddeld 5 keer per week groenten dat geschikt is voor de honden, ik koop en kook wat meer en ik geef dat".

Nou, supplementen heb je gewoon niet nodig.

Klaar is Clara. Zo. Wat denk je, kun je hier iets mee?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1950588
Het grootste verschil tussen kvv en barf vind ik dat je niet ziet wat je voert bij kvv en bij barf dit wel in hand hebt en dat ze bij barf op vleesbotten kauwen.
Er zijn verschillende stromingen idd. Het voordeel van vers is ook dat je het niet gauw echt fout kan doen en je kunt het aanpassen op je hond.
Naast de percentages die hier aangegeven worden heb je nog als grotere stroming NRV, met als grootste verschil dat ze pens zien als volledige maaltijd en dat ze vaak iets minder vleesbot voeren.
Ik ben zelf geen voorstander van pens zien als een volledige maaltijd, omdat pens gewoon slechts een onderdeel is van een dier.
Maargoed hier kun je dus zelf in kiezen.

Stel jezelf een aantal vragen, waarom wil je barfen? Wat vind je er beter aan?
En wat houd je precies tegen, want ik lees veel twijfel in je verhaal.
Zijn de percentages niet duidelijk? Vind je het eng om vleesbotten te voeren? Of ben je bang dat je honden tekorten oplopen?

Tussen kvv en barf, bestaat ook nog zelf gemalen barf.
Alleen is dat vaak wel wat meer werk.
Al kan het bv een oplossing voor je zijn als je vleesbotten niet aandurft, dan zou je die kunnen malen en de rest in kleine stukken geven.
Voordeel is dat iig weet wat ze binnenkrijgen. Nadeel is dat ze dan nog hoeven te kauwen.

Ik vind mixen van kiezebrink of herby niet beter dan kvv, want je weet immers nog niet zeker wat erin zit.
Daarnaast is het best veel puzzelwerk om dan een beetje goede percentages te krijgen.
Voor een keer tussendoor zijn ze wel prima natuurlijk, alleen wel wat spiervlees toevoegen bij de botmix van herby.
Door Lizzy
#1950596
Ja, dat wilde ik eigenlijk ook nog vragen en weten. Waarom wil je eigenlijk zelf gaan samenstellen? Als je tevreden bent over KVV, je eigenlijk niet durft te barfen, je partner het 10 keer niks vindt, waarom blijf je dan niet gewoon KVV voeren? 
Door Esther Q
#1950669
BaileyBeau schreef: Als deze manier van voeren beter zou zijn voor mijn hondjes, wil ik daar graag mee aan de gang, maar weet niet waar ik moet beginnen en of ik het goed doe.
Er zijn veel verschillende kvv soorten. Of zelf samenstellen beter is dan kvv is niet zomaar te zeggen. Het hangt af van hoe je zelf gaat samenstellen en het hangt af van met welke kvv je het vergelijkt. Met een goede kvv en afwisseling in soorten ben je hartstikke goed bezig :)
Door BaileyBeau
#1950729
Allereerst : ontzettend bedankt voor jullie reacties ! Vooral het antwoord van Lizzy ! Super, dank je wel !

Waarom ik zo twijfel is dat ik ben begonnen met Haaksbarf. Die meuk vond ik wel zo stinken en het zag er zo goor uit, dat ik regelmatig een rol regelrecht de kliko in gooide.
Toen ben ik overgegaan op Tinlo en af en toe Alaska.
Dit ziet er super mooi uit, maar daar heb ik weer het gevoel dat ermee gerommeld moet worden, want na 1,5 dag in de koelkast ziet het er nog zo mooi en rood uit. Mijn gevoel zegt dan, er moet iets inzitten, want vlees verkleurt altijd. Mijn zwager heeft een slagerij en dat is echt vers, maar verkleurt toch echt als dat 2 dagen in de koeling ligt.

Jullie hebben wel gelijk dat je nog niet weet wat er in de mixen zit, dus nu daarover nagedacht schiet ik daar idd nog niet veel mee op. Wat ik wel lees is dat sommigen de mixen gebruiken en dan 2 dagen complete kvv voeren. Bedoelen jullie compleet in de verhouding, bot/vlees/orgaan of echt een compleet merk kvv. Ik voer alleen de merken die compleet zijn als je veel afwisselt, maar niet op 1 dag compleet zijn. Begrijpen jullie wat ik bedoel ?

Mijn gevoel is ook wel meer bij Barf, maar omdat je veel leest en het probeert te begrijpen zie je op een gegeven moment de bomen door het bos niet meer.

Ik wissel nu ook zo veel mogelijk diersoorten af. 2 dagen en 1 maaltijd eten ze 1 soort en dan ga ik naar de volgende. Ik heb ponds verpakkingen en als ik kilo verpakkingen heb dan laat ik ze bij mijn zwager zagen naar pondjes.

Het zelf malen lijkt mij ook de beste oplossing voor ons allemaal. Weet ik toch wat er naar binnen gaat en hoef ik geen angst te hebben dat het bij 1 van de 3 fout gaat. Reesje kan zoiezo niet meedoen, Beau is gevoelig en Bail die zonder nadenken alles naar binnen schrokt.

Het enige met het malen is dat ik Reza geen kip kan voeren ivm de jeuk. Ik neem aan dat je dan toch voor de duurdere vleesmachine moet gaan omdat ik dan meerdere diersoorten moet malen en dat een goedkope alleen idd de kip en eend kan malen ?
Kun je met een eigen machine ook lamsbotten malen ? Ik neem aan dat die wel de parelhoen, konijn en ander dergelijke goed kan malen. Hoelang gaat zo'n machine gemiddeld mee en hoevaak moet je de messen wisselen ? Wat zijn daar dan de gemiddelde kosten voor ?
Ik ben bijna jarig en zei net al dat ik dat wel een leuk kado vindt, mits het niet te gek wordt aan kosten, want door Reza haar kosten moeten we even rustig aan doen.

Waar ik alleen wel meezit, hoe weet je nu dat je 50% bot en 50% vlees hebt. Oke het is een schatting die je maakt, maar als je het naar de hoeveelheid in grammen omzet, dan begrijp ik niet hoe je je bot weegt en je vlees weegt als dat aan elkaar zit. Misschien zeg ik iets heeel doms, maar dat snap ik niet hoe je dat nu berekent.

Nogmaals heel erg bedankt ! enne Lizzy, ik zou dat heel erg leuk vinden als ik een keer langs mag komen ! Ik woon bij Utrecht dus dat is heel goed te doen.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1951006
Allereerst : ontzettend bedankt voor jullie reacties ! Vooral het antwoord van Lizzy ! Super, dank je wel !

Waarom ik zo twijfel is dat ik ben begonnen met Haaksbarf. Die meuk vond ik wel zo stinken en het zag er zo goor uit, dat ik regelmatig een rol regelrecht de kliko in gooide.
Toen ben ik overgegaan op Tinlo en af en toe Alaska.
Dit ziet er super mooi uit, maar daar heb ik weer het gevoel dat ermee gerommeld moet worden, want na 1,5 dag in de koelkast ziet het er nog zo mooi en rood uit. Mijn gevoel zegt dan, er moet iets inzitten, want vlees verkleurt altijd. Mijn zwager heeft een slagerij en dat is echt vers, maar verkleurt toch echt als dat 2 dagen in de koeling ligt.

Jullie hebben wel gelijk dat je nog niet weet wat er in de mixen zit, dus nu daarover nagedacht schiet ik daar idd nog niet veel mee op. Wat ik wel lees is dat sommigen de mixen gebruiken en dan 2 dagen complete kvv voeren. Bedoelen jullie compleet in de verhouding, bot/vlees/orgaan of echt een compleet merk kvv. Ik voer alleen de merken die compleet zijn als je veel afwisselt, maar niet op 1 dag compleet zijn. Begrijpen jullie wat ik bedoel ?
Ja snap wat je bedoelt, alá haaksbarf enzo die alleen compleet zijn als je 4 á 5 diersoorten afwisseld.
2 dagen complete kvv en de rest mixen zonder op de percentages te letten lijkt me wel een beetje scheef gaan.
Ik vind dat je dan minstens 4 dagen complete kvv moet voeren en de andere dagen komt het dan minder nauw.
Heb het dan wel over een kvv die van zichzelf al compleet is, dus per dag.

Maar dat vind ik ook heel erg verschillen, want de kvv's die jij voert zijn al aardig in Barf-verhouding en dan zou je met die mixen alleen maar je percentages uit elkaar trekken. Voor af en toe eens een keer is het natuurlijk wel prima.
Mijn gevoel is ook wel meer bij Barf, maar omdat je veel leest en het probeert te begrijpen zie je op een gegeven moment de bomen door het bos niet meer.
Ik wissel nu ook zo veel mogelijk diersoorten af. 2 dagen en 1 maaltijd eten ze 1 soort en dan ga ik naar de volgende. Ik heb ponds verpakkingen en als ik kilo verpakkingen heb dan laat ik ze bij mijn zwager zagen naar pondjes.

Het zelf malen lijkt mij ook de beste oplossing voor ons allemaal. Weet ik toch wat er naar binnen gaat en hoef ik geen angst te hebben dat het bij 1 van de 3 fout gaat. Reesje kan zoiezo niet meedoen, Beau is gevoelig en Bail die zonder nadenken alles naar binnen schrokt.

Het enige met het malen is dat ik Reza geen kip kan voeren ivm de jeuk. Ik neem aan dat je dan toch voor de duurdere vleesmachine moet gaan omdat ik dan meerdere diersoorten moet malen en dat een goedkope alleen idd de kip en eend kan malen ?
Kun je met een eigen machine ook lamsbotten malen ? Ik neem aan dat die wel de parelhoen, konijn en ander dergelijke goed kan malen. Hoelang gaat zo'n machine gemiddeld mee en hoevaak moet je de messen wisselen ? Wat zijn daar dan de gemiddelde kosten voor ?
Ik ben bijna jarig en zei net al dat ik dat wel een leuk kado vindt, mits het niet te gek wordt aan kosten, want door Reza haar kosten moeten we even rustig aan doen.
In principe zijn er natuurlijk genoeg zachte vleesbotsoorten die te malen zijn, zonder dat daar kip bijzit.
Denk aan: kwartel, parelhoen, konijn, haas, kleine kalkoennekken, fazant, duif en alle vissoorten. Hele zachte zuiglamribben zijn ook nog wel te doen.
Echt lam en geit gaat met de meeste machine's niet lukken.
Typ maar een maalmachine in hier bij zoekfunctie en je vind verschillende verhalen.
Ikzelf heb een handmolen Alexanderwerk en die werkt heel goed, alleen kweek je daar wel spierballen mee  :biggrin2:
En een elektrische Bomann, maar daar ben ik minder tevreden over. Na 2x malen zie ik al flink wat slijtage  :-\
Waar ik alleen wel meezit, hoe weet je nu dat je 50% bot en 50% vlees hebt. Oke het is een schatting die je maakt, maar als je het naar de hoeveelheid in grammen omzet, dan begrijp ik niet hoe je je bot weegt en je vlees weegt als dat aan elkaar zit. Misschien zeg ik iets heeel doms, maar dat snap ik niet hoe je dat nu berekent.

Nogmaals heel erg bedankt ! enne Lizzy, ik zou dat heel erg leuk vinden als ik een keer langs mag komen ! Ik woon bij Utrecht dus dat is heel goed te doen.


Wij rekenen hier in vleesbot, dat is dus gemiddelt genomen 50% spiervlees en 50% bot. Dat is idd een schatting.
Je weegt dus het totale vleesbot. Stel je voert 50% vleesbot en dat is zeg maar 1200gr per week, dan voer je dus gemiddelt 600gr spiervlees en 600gr bot aan elkaar vast.
Je weegt dan dus gewoon 1200gr bot met vlees eraan.
Snap je?
Door BaileyBeau
#1951288
Zo'n handmolen, gaan die langer mee dan een elektrische ?

Ik ga helemaal met je mee, dat je de verhoudingen dan wel heel erg uit elkaar trekt. Na jullie reacties van vanmorgen, heb ik nagedacht dat als ik botmixen wil hebben, die dan zelf wil maken en anders op de kvv blijf. Ik wil niet gaan expirimenteren en dan maar gokken of het allemaal klopt.

Maar die 1200 gram als voorbeeld genomen, hoe doe je dat dan per dag. Als je gaat malen is dat het punt niet, maar zoals jullie barfen, hoe geef je dan je daghoeveelheid ? Je kunt die botten niet gaan zagen lijkt me op de gok dat je de daghoeveelheid hebt. Snap je wat ik bedoel of is dit te simpel of zelfs te moeilijk gedacht van me ?

Ik ga even flink googelen op een vleesmachine en hier in de zoekfunctie zoeken  ;)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1951297
BaileyBeau schreef: Zo'n handmolen, gaan die langer mee dan een elektrische ?

Ik ga helemaal met je mee, dat je de verhoudingen dan wel heel erg uit elkaar trekt. Na jullie reacties van vanmorgen, heb ik nagedacht dat als ik botmixen wil hebben, die dan zelf wil maken en anders op de kvv blijf. Ik wil niet gaan expirimenteren en dan maar gokken of het allemaal klopt.

Maar die 1200 gram als voorbeeld genomen, hoe doe je dat dan per dag. Als je gaat malen is dat het punt niet, maar zoals jullie barfen, hoe geef je dan je daghoeveelheid ? Je kunt die botten niet gaan zagen lijkt me op de gok dat je de daghoeveelheid hebt. Snap je wat ik bedoel of is dit te simpel of zelfs te moeilijk gedacht van me ?

Ik ga even flink googelen op een vleesmachine en hier in de zoekfunctie zoeken  ;)
Ik vind de handmolen vele malen beter dan de elektrische die ik heb.
Maar dat is ook appels met peren vergelijken.
Want die handmolen is van gietijzer en die elektrische van ik weet niet wat voor metaal maar veel zachter en niet bedoelt voor vleesbotten.
Kan ik ook niet verwachten voor 50 euro  ;)
Het zal dus voornamelijk afhankelijk zijn van de kwaliteit van een elektrische, de grotere machine's zullen vast veel beter zijn maar ook veel duurder.
De handmolen was 20 euro op marktplaats en dat werkt prima hier voor de katten.
Maar die eten ook maar 160gr per dag, als je een kilo per dag of meer moet malen lijkt het me best veel werk uiteindelijk.

Vleesbotten zijn eigenlijk altijd van kleine dieren (kippenrug, eendennek, konijnkarkas, hazenrug) of van jonge iets grotere dieren (jonge lamsribben, jonge geitenribben), die zijn dus zo zacht dat de hond ze kan opeten.
Deze vleesbotten wegen ergens tussen de 50-300gr per stuk. Dat is al niet groot natuurlijk, maar je kunt ze ook makkelijk delen met een snoeischaar.
Als je ze niet met de snoeischaar kan doorknippen zijn ze ook te hard voor je hond om te eten, dus eigenlijk kun je alles makkelijk delen  ;)
Door BaileyBeau
#1951328
Ik voer aan hun drieën 3500 gram per week, dus 1750 gram bot. Zeg ik dit goed, of moet dit vleesbot zijn ? Het is dan toch 1750 kaal bot en het vlees snij je er dan toch zelf bij ?

Ik weet niet hoelang je daarover maalt met de hand. Is dit te doen, mijn spieren werken nooit heel erg mee, dus met zo'n hoeveelheid is dat goed te doen of verkijk ik me hierop ?

Ik denk dat deze misschien wel wat zou zijn.
http://www.siepmann.net/siepmann_shop.p ... ategory=70

Aangezien de prijzen van de goede vleesmolens en het risico dat ze de geest geven door sommige botten die je maalt, lijkt het me een handigere keus om een echte bottenmolen te kopen. Het moet dan alleen wel te doen zijn, want als het niet op te brengen is dan laat je hem ook staan. Zal wel Rien proberen zo gek te krijgen om me dan te helpen  ;)
Ik zal die firma als het wat zou zijn wel even bellen, want er staan nog 2 goedkopere versies op, maar er staat geen verschil in de omschrijving, dus wil dan weten waar het in zit.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1951349
Ik voer aan hun drieën 3500 gram per week, dus 1750 gram bot. Zeg ik dit goed, of moet dit vleesbot zijn ? Het is dan toch 1750 kaal bot en het vlees snij je er dan toch zelf bij ?
Nope, 1750 gram is dan vleesbot.
Kaalbot geef je nooit, altijd bevlees, vandaar het rekenen in bevleesd bot  ;)
Spiervlees geef je er wel bij in het totale menu maar dat is een ander onderdeel.
De onderdelen van een barfmenu zijn dan:
- vleesbot (half vlees, half bot)
- orgaan
- spiervlees
- en evt groente
Ik weet niet hoelang je daarover maalt met de hand. Is dit te doen, mijn spieren werken nooit heel erg mee, dus met zo'n hoeveelheid is dat goed te doen of verkijk ik me hierop ?

Ik denk dat deze misschien wel wat zou zijn.
http://www.siepmann.net/siepmann_shop.p ... ategory=70

Aangezien de prijzen van de goede vleesmolens en het risico dat ze de geest geven door sommige botten die je maalt, lijkt het me een handigere keus om een echte bottenmolen te kopen. Het moet dan alleen wel te doen zijn, want als het niet op te brengen is dan laat je hem ook staan. Zal wel Rien proberen zo gek te krijgen om me dan te helpen ;)
Ik zal die firma als het wat zou zijn wel even bellen, want er staan nog 2 goedkopere versies op, maar er staat geen verschil in de omschrijving, dus wil dan weten waar het in zit.
Ik doe inclusief het orgaan, vlees en vleesbot klein genoeg maken zodat het in de handmolen past, een uur ongeveer over het malen van 10kg.
De molen waarvan je de link geeft ken ik niet, dus kan er ook niets over zeggen.
Enige wat ik zie is dat het ook een soort handmolen is en dat je die voor stukken goedkoper kan krijgen, een beetje goed onderhouden en grotere handmolen gaat echt niet stuk op klein vleesbotten. Het kan alleen wel vrij zwaar zijn.
Ik maal met een zo'n soort handmolen: http://link.marktplaats.nl/426987205
Door BaileyBeau
#1951359
Oh oke, zie je, ondanks dat ik het heb gelezen dat het nooit kaal bot mag zijn, ga ik toch weer de mist in met mijn denkwijze. Ik dacht als je het bot zo aan de hond geeft dat niet mag, dus als je maalt, voeg je zoiezo vlees bij. Ik begin het door te krijgen, dat dat dus niet onder spiervlees valt.  :-[ Ik weet niet of ik het orgaan en het vlees ga malen. Ik denk dat ik dat met de hand snijd. Afgelopen weekeinde ook 3 kilo vers paardenvlees en lamsvlees staan snijden en dan kan ik het zo groot of klein maken als ik wil.

Ik ga die firma morgen eens bellen wat voor molen dat is en of dat met deze molen lichter maalt dan met een vlees/gehaktmolen. Kan me voorstellen dat het zwaardere messen/onderdelen zijn, omdat het een allesmaler is, dus wellicht ook makkelijker werken ? Ga daar wel even achteraan.

Dank je wel voor je info !
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door