Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BbvDoerak
#1949403
Kan het zijn dat een hond geen brokken maar ook geen BARF verdraagt?
KVV gaat wel goed (m.u.v. Alaska en enkele varianten van Lupa).
Wil graag eerst weten of dit kan en doe dan de rest van het verhaal wel.
Door nienk
#1949414
Als kvv wel goed gaat, maar barf niet, dan ben ik geneigd te zeggen dat de hond zijn buik niet om gaan met voedsel dat niet 'voorgekauwd' is. Dus dat zijn spijsvertering bijvoorbeeld stukken bot niet goed verwerkt. dan denk ik aan problemen met de ontlasting, buikpijn en eventuele overgeven. om er even op los te speculeren.

wat bedoel jij met 'niet verdragen'? wat voer je je hond?
Door Lizzy
#1949697
BbvDoerak schreef: Kan het zijn dat een hond geen brokken maar ook geen BARF verdraagt?
KVV gaat wel goed (m.u.v. Alaska en enkele varianten van Lupa).
Wil graag eerst weten of dit kan en doe dan de rest van het verhaal wel.
Dit is wel een heel algemene vraag. Ja, er zijn honden die geen barf verdragen. Maar in de regel kun je stellen dat een hond die KVV kan verdragen, kan ook BARF verdragen. Als zul je het menu aan moeten passen aan de individuele behoeften.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 26 feb 2011, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
#1949927
Nou even snel een antwoord.
Mijn hond van bijna 11 maanden kreeg in het begin brokjes en had steeds veel, stinkende, dunne ontlasting.
Paar keer bij de DA geweest en die hield het op chronische darmontsteking dus AB.
Later positief getest op Giardia dus weer AB en KVV gaan voeren.
Dit ging goed dus langzaam aan BARF gaan geven (hier goed geinformeerd over procenten, vleessoorten etc.). Eerst begonnen met makkelijk bot en vlees zoals kip, eend, paard en lam.
Ging een tijd goed (maand of 3/4)maar toen merkte ik dat hij weer meer dunne ontlasting kreeg.
Door andere omstandigheden gestopt met BARF geven en alleen KVV gegeven, ging weer helemaal goed.
Nu sinds twee weken weer gestart met BARF (kippevlees, kippebot, paardevlees en een beetje orgaan)en ik zie het nu dus weer misgaan.
Veel dunne (soms waterdunne) ontlasting met soms wat druppels bloed erbij.
Geef nu Okugest en kip en het gaat langzaam aan weer beter.
Verder is hij dus niet ziek (geen koorts, geen buikpijn, niet kwijlen of braken, actief).
Maar ja op KVV lijkt hij het dus goed te doen en op BARF minder, daarom mijn vraag kan dat?
Door nienk
#1949936
Nou blijkbaar kan dat! ;)

welke percentage's en welke diersoorten (orgaan) voerde je in je Barf menu?

welke smaken kvv?

wat geef je nu aan kip?

dat je overging van de BARF naar kvv, ging het toen in 1 keer weer helemaal goed, of werd het langzaam aan beter?

ha, sorry, hoop vragen. maar uit jou vraag maak ik op dat je graag zou willen barfen met je hond, en als je wat meer informatie geeft zullen er wellicht mensen zijn die je kunnen helpen.
#1949963
BbvDoerak schreef: Nou even snel een antwoord.
Mijn hond van bijna 11 maanden kreeg in het begin brokjes en had steeds veel, stinkende, dunne ontlasting.
Paar keer bij de DA geweest en die hield het op chronische darmontsteking dus AB.
Later positief getest op Giardia dus weer AB en KVV gaan voeren.
Dit ging goed dus langzaam aan BARF gaan geven (hier goed geinformeerd over procenten, vleessoorten etc.). Eerst begonnen met makkelijk bot en vlees zoals kip, eend, paard en lam.
Ging een tijd goed (maand of 3/4)maar toen merkte ik dat hij weer meer dunne ontlasting kreeg.
Door andere omstandigheden gestopt met BARF geven en alleen KVV gegeven, ging weer helemaal goed.
Nu sinds twee weken weer gestart met BARF (kippevlees, kippebot, paardevlees en een beetje orgaan)en ik zie het nu dus weer misgaan.
Veel dunne (soms waterdunne) ontlasting met soms wat druppels bloed erbij.
Geef nu Okugest en kip en het gaat langzaam aan weer beter.
Verder is hij dus niet ziek (geen koorts, geen buikpijn, niet kwijlen of braken, actief).
Maar ja op KVV lijkt hij het dus goed te doen en op BARF minder, daarom mijn vraag kan dat?
Ik ken en hond met een chronische maag/darmontsteking. Deze stond op duck als hij problemen kreeg heeft veel andere kvv's en ook barf en brokken geprobeerd en niets dat hielp.
Nu staat hij op een hypoallergene brok waar veel medicatie aan toegevoegd is :s.
Met deze voeding trekt hij het wel de vraag is alleen voor hoe lang...

Mag ik vragen welke kvv jij voert?
#1950483
Aan KVV voer ik het meest smuldier. Vlees compleet, kip, vlees/pens compleet en soms alleen pens.
Een enkele keer voer ik rodi.
Daarnaast haal ik wel eens Lupa paard en Lupa lam en Duck eend en konijn voor de variatie.
Heb laatst Alaska gehad maar daarop werd zijn ontlasting meteen dun.

Ik zou graag willen BARFEN maar heb het nu twee keer weloverwogen geprobeerd en ik merk gewoon steeds dat hij weer aan de diarree raakt.
Hij is er verder niet ziek bij maar de DA is er niet blij mee en denkt aan een chronische darmontsteking en wil hem graag op een hypo-allergene brok zetten.

Ik ben nu twee keer met BARF begonnen in de verhouding (45% bot, 35% vlees, 10% orgaan en 10% groentemix en een keer per twee weken een visdagje).
Ik begon steeds met kippenekken, kipperkarkassen, eenderuggen en konijneruggen (langzaam opbouwend hoor, dus niet meteen een konijnerug). Aan spiervlees kopvlees, kippevlees, paardesnijling en lam. Aan orgaan kippe- en konijnehart,, -lever, -en niertjes en pens. Qua groente boontjes, worteltjes, pompoen, broccoli, alfalfa etc..., meest licht voorgestoomd en gepureerd.

Als ik merk dat hij van de BARF diarree krijgt ga ik terug naar zijn oude KVV en dan gaat het meestal binnen 1 of 2 dagen weer beter.
Ikzelf denk dus dat er iets is met BARF wat hij niet goed verdraagt???
Alleen KVV geven vind ik op zich niet zo'n ramp maar is dat voldoende???
Wat kan ik hem dan wel laten knagen voor zijn tanden (hij krijgt als beloningen kippenekjes, runderlong, geite of runderoren, bullepezen etc.).
Door Lizzy
#1950487
Als de ontlasting op Rodi en Smuldier goed is, dan zou het kunnen dat hij moeite heeft met de vertering van bot. Of met de groenten. Dus dat zijn twee dingen die je even uit kunt proberen. Je geeft enkele dagen vlees/orgaanvlees met groenten en een eierschaalpoeder (1 theelepel op 500 gram vlees). En dan kijk je hoe de ontlasting is. Is de ontlasting goed, dan kun je er vanuit gaan dat het 'm in vleesbot zit. Als de ontlasting slecht is, ligt het daar dus niet aan. Dan kun je een paar dagen vlees, orgaanvlees en vleesbot gaan geven. Zonder groenten. En dan kijk je hoe de ontlasting is. Is de ontlasting goed, dan geef je voor jouw hond misschien teveel groenten en kun je beter minder of geen groenten geven. Is de ontlasting slecht, dan ligt het dus niet aan de groenten.

Dan zou het ook nog kunnen liggen aan de vetheid van het vlees dat je voert. Maar zo te zien voer je vrij magere vleessoorten dus kan zal dat het niet zijn.

Heb je ook al eens geprobeerd om je hond probiotica te geven (capsules)? Dat zou ik allereerst maar eens gaan geven, een paar maanden. Ik vind Arkopharma capsules (die heten Acidophilus) erg goed. Solgar is ook goed maar duur. Maar goed, probiotica boost de darmen en dat kan hij sowieso wel gebruiken.

Hoe is de diarree? Waterdun? Vla-dun? Zit er slijm bij?

Ik zou (in jouw plaats) deze dierenarts fijn laten kletsen trouwens. Die probeert je alleen maar bang te maken en op brokken te krijgen die hij nou net toevallig verkoopt. Het is natuurlijk te zot voor woorden om aan chronische darmontsteking te denken als de ontlasting op KVV gewoon goed is.
#1950827
Ik heb deze week alaska konijn gegeven aan men hond en zen ontlasting was zeer goed. Zo zie je maar dat de ene hond de andere niet is he.
In de complete versies van smuldier zit geen gemalen bot dacht ik in de kip enkelvoudig wel.
Ook zit er in de complete versies rijst.
Heb je al is je zelfsamengestelde menu gemalen?
dan kan je bv kip of eendennekken geven ipv de smuldier kip.
Mss doet je hond er gwn wat langer over voor hij alles goed kan verteren.
Hypoallergene brokken daar komt elke DA snel mee aanlopen maar dat is echt het laatste wat je moet proberen vind ik.

Succes ermee ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door