Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lida. S
#1949073
Ik vraag me af waarom ik mijn honden veel meer eten moet geven dan anderen. Ik lees overal 2% voor grote honden tot 7% voor kleine honden.
Ik heb 3 grote honden (35 tot 40 kg) en met een kilo vlees per dag / per hond redden ze het echt niet. Ik zit al gauw op 1 1/2 kg (dus ca 4%),ook voor mijn oude hond, die toch veel ligt te slapen. De 3 kleintjes (4 tot 5 kg) krijgen ca een halve kg (ca 10%). alleen het tussenmaatje (10 kg) heeft genoeg aan iets meer dan een halve kg. Ze zijn absoluut niet te zwaar. Als ik ze minder geef vallen ze gegarandeerd af. Zijn er meer die de honden die zoveel nodig hebben, of zou het aan de samenstelling kunnen liggen. Ze krijgen naar verhouding vrij veel rund. Verder heb ik een probleem met één van de kleintjes. Zij kan absoluut niet tegen pens. Ook al geef ik maar één klein stukje pens door haar eten dan heeft ze meteen diarree. Verder kan ze alles eten. Waarmee kan ik het beste de pens voor haar vervangen. Het is toch wel 10 tot 15% van de maaltijd.
Lida
Door Lizzy
#1949079
Krijgen jouw honden meer dan gemiddeld beweging? Zijn ze veel buiten? En ja, de belangrijkste vraag, wat geef je precies te eten? Is dat misschien niet calorie-rijk genoeg?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1949136
de kleintjes van 4 tot 5 kg krijgen een halve kilo...
dat krijgen ze hier zomers ook, alle 3 zo tussen de 25 en 28 kg ;D
Door signmodel
#1949142
ik heb een 30 kilo-er en die eet ook 4% maar blijft dun, ga ik m meer voeren gaat hij over in hongerstaking,
mijn 11kg-er die eet 3% en is zelfs nog iets te dik.
ik denk ook dat het aan de leeftijd en idd ras ligt.
Door Lida. S
#1949176
Ze krijgen beslist meer beweging dan menig stadshondje. Ze zijn erg veel buiten (zeker de groten). Ja, wat eten ze.  Momenteel zijn het nog veel complete maaltijden (rodi, darf, smuldier) , wat ik aan het vervangen ben door zelf samengestelde barf. Ze hebben nu één keer per week een pens dag (de ene keer rund de andere keer schaap), één keer per week kip karkassen/nekken met kopvlees en een heel klein beetje hart, lever en nier, Verder krijgen ze af en toe een hele haas (tijdens jachtseizoen), konijn (wat vaker) of (geplukte) kip (als er niets anders is.) En deze week hebben ze voor het eerst een echte visdag gehad, (zalm, makreel, wijting, sadines)) De vis was niet zo'n succes. De kleintjes vonden het heerlijk, maar de groten moesten er weinig van hebben.
Ik weet dat het niet het perfecte barf menu is, maar omdat ik nog teveel moet uitzoeken (en ook rekening moet houden met 7 totaal verschillende honden) geef ik nu nog erg veel complete maaltijden. Ik heb bij herby een bijzonder uitgebreide, gevarieerde hoeveelheid besteld (totaal 54 verschillende produkten). Vanaf 7 maart heb ik 4 weken vakantie en dan wil ik me volledig gooien op het hondenvoer. De porties nauwkeurig berekenen en samenstellen, en dan per kg verpakt in de vriezer stoppen, zodat ik ze voortaan een goed uitgebalanceerde maaltijd kan geven, wat ik natuurlijk per hond dan weer zal moeten gaan aanpassen, maar dan heb ik wel de basis. Voor het geval van tijdnood of gebrek aan bepaalde onderdelen wilde ik een hoeveelheid darf in voorraad nemen. Oja uit gewoonte (uit de tijd dat ze nog brokken kregen) geef ik ze nog steeds visolie en schapenvet.
Ik lees net nog wat meer reacties. Dus ook hier een antwoord op. Ze hebben geen wormen, ze hebben een wormenkuur gehad.  De grootste hond is een asbak van bijna 40 kg, 12 jaar oud. En zij eet verreweg het meest. Ze is altijd aan de magere kant, en mag/moet van mij net zoveel eten als ze wil. Dat is weleens 2 kg op een dag, maar zeker 'swinters heeft ze dat ook nodig want dan valt ze altijd af (ze is dus heel veel buiten. Binnen vindt ze het veel te warm.) De twee andere groten zijn R.Schnauzers (3 en7 jaar). De kleintjes Boomer, Westy en dwergteckel, en de tussenmaat een dwerg schnauzer.
Door signmodel
#1949219
dus geen opgroeiende hond meer (want dat bedoelde ik)
aten ze toen ze op brokken stonden ook veel? nu ka het ook zijn dat ze een beetje ontgiften zijn door de gezonde voeding.
ook kunnen ze wormen hebben ondanks je een kuur net hebt gegeven, maar ook door de chemie in ontwormtroep kan het lichaam reager maar hier ben ik zelf ook nog niet zo lang achter(kan je er nietzoveel over vertellen verder)
en sommige honden hebben nou eenmaal meer nodig dan de andere. ik kan ook eten wat ik wil maar wordt ook niet dik.
en als je even in de bibliotheek van bp spiekt kom je de barf rekenhulp tegen, scheelt jezelf een hoop uitpluis werk.
vis moeten de hondjes schijnt leren eten, de mijne willen het alleen in kvv of mix vorm. als je ze verse vis geeft hoef je er in princiepe geen visolie (teveel omega's)bij te geven en vet zit al vaak in organen maar als ze dun zijn/.blijven denk ik dat het ze geen kwaad kan.
maar ik barf pas een jaar dus hoop dat andere je meer kunnen vertellen.
Door Lida. S
#1949264
Nee, het zijn juist absoluut geen opgroeiende honden. Ze zijn allemaal eigenlijk al op leeftijd. Brokken aten ze ook veel, maar met vlees zit ik op meer dan het dubbele. Ik moet wel zeggen dat ze het in de helft van de tijd (of nog korter) op hebben. Alleen gaat er nu met gemak 5 to 6 kg vlees per dag doorheen, en dat wordt een dure zaak als ik ze zo gevarieerd mogelijk eten wil blijven geven. Het lijkt me stug dat 6 van de 7 honden wormen zouden hebben, maar ik zal nog eens een kuurtje halen, maar dan een ander soort. Misschien zit er toch nog wat. Beter het zekere voor het onzekere. En anders is het nu eenmaal niet anders. Het verbaast me alleen, als ik lees hoe weinig "jullie" de honden te eten geven.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1949292
wow dan eten mijn herders net zoveel als een westie en een dwergteckel!! ;D
zou niet zomaar een wormkuur gaan geven, kan je beter een ontlasting onderzoek laten doen....
en tja, de ene hond heeft meer nodig dan de andere, als jouw honden het op die hoeveelheid goed doen..
die van mij krijgen nu 7- 800gr maar zomers krijgen ze minder....ze doen het daar super op, zien er puik uit...
kan je niet eens foto's plaatsen van je honden
Door cindy5409
#1949307
Naar mijn idee zit je met kvv ook hoger (hebben ze daar meer van nodig)met je percentage dan als je barf voert.
Door nienk
#1949308
ben inderdaad  benieuwd naar foto's van jou spul!

zou ook gaan voor een ontlasting onderzoek, dan weet je het in ieder geval helemaal zeker en mochten ze wat hebben, kan je gericht bestrijden.

hoeveel buiten is 'veel buiten'? kijk, als ze de hele dag buiten zijn en rondlopen/rennen/snuffelen, dan is het niet zo raar dat ze meer eten dan de meeste hier. Als ik met reus een paar dagen aan zee ben moet ik hem ook 3 keer meer dan normaal geven om te voorkomen dat hij afvalt.
Door Lida. S
#1949587
De groten zijn af en toe een uurtje binnen. 's Nachts zijn ze altijd buiten.  De kleintjes zijn heel regelmatig een half uurtje buiten, maar slapen wel in huis. Ze 'spelen' binnen ook veel met elkaar of een bal (we hebben veel ruimte)  Ze zien er allemaal prima uit. De dwerg schnauzer zou (van mij en niet van de dierenarts) nog wat mogen afvallen, maar zij eet juist het minst van allemaal (naar verhouding.) De honden zijn levendig, actief, maar beslist niet nerveus. Ik ga maar rustig door met barf en hoop over een week of 4 (als ik echt voor 100% barf) jullie een ander bericht te kunnen sturen. Misschien is het verse vlees wennen voor de honden. Ze vinden het in ieder geval heerlijk en ik vind het ook een prachtig gezicht om ze zo te zien eten. De ontlasting is ook goed. Niet veel, niet vaak, mooi donker van kleur. Ik heb echt niet het idee dat er iets aan de honden mankeert, het is alleen merkwaardig dat 6 van de 7 honden naar verhouding erg veel eten.
Door Lida. S
#1949590
O ja, ik wil wel foto's plaatsen, maar hoe moet dat. Ik ben niet zo handig met de computer, dus als iemand het een beetje kan uitleggen dan zal ik mijn best doen, want foto's heb ik genoeg. Lida
Door Veerle-scrappyToo
#1949667
Misschien ook uitkijken naar wat vettere diersoorten voor als je overgaat op compleet barf?  Geit, eend,... alleen is het afwachten wat de stoelgang dan doet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door