Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#1948958
Hallo allemaal,

Ik zit hier eigenlijk voor mijn hondje, die KVV/Barft, naast mijn hondje heb ik 2 oudere katten van 12.
Joris, een stoere tuintijger van een kleine 7 kilo (en slank, dus echt gewoon groot ;)) heeft sinds november pancreatitis en ik ben nu langzaam hem aan het overzetten van commercieel voer (tja ik wist niet beter toendertijd, had ik toen geweten wat ik nu weet had ik ze allebei gelijk op rauw gezet) naar rauw.

Ik weet alleen niet precies hoe het voor katten werkt, zit daar verschil in met honden, ik hoorde al dat ze taurine moeten krijgen, waar zit dat in?
Ik geloof dat dat in orgaan zit maar orgaan mag hij maar beperkt hebben vanwege zijn pancreatitis.
Hij eet denk ik 20% brokjes, 40% kuipjes en de rest pikt hij KVV/Barf van de hond :biggrin2:

Omdat ik er te weinig van weet durf ik niet goed over...

Wie weet raad, hoe pak ik het aan, vooral in combi met de pancreatitis, want dat blijft een probleem.
Als hij teveel kuipjes of brokken eet gaat het weer mis....
Gebruikersavatar
Door koekje
#1948983
Taurine zit in het het rauwe vlees, niet alleen in orgaan. Goede bronnen van orgaan zijn hart, rundvlees en muis.
Door Martine-Tom
#1948990
Ok dus als ik hem gewoon het KVV van de hond mee laat eten is het eigenlijk goed.
Ik hoef dan niet extra op de taurine te letten?

Hij eet nu vooral lamshart, Smuldier vlees compleet, runderspiervlees, kippenborst en lamsgehakt.
Als ik hem dat geef en stop met de kuipjes dan is het voldoende?

Brokken eet hij steeds minder maar kan ik niet weghalen omdat mijn andere kat categorisch weigert iets anders dan brokken te eten :biggrin2:
(Ohnee, tomatensoep eet hij dan wel maar dat lijkt me wat anders :biggrin2:)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1948996
Ik zou niet alleen dag in dag uit alleen op honden-kvv steunen. Geef ook wat andere dingen bij; zoals idd lamshart en wissel af met katten-kvv. Geef het liefst dingen erbij die niet in de kvv zitten; kwartel ofzo. Ik zou eerder beginnen met de brokken af te bouwen. Voor de andere kat kan je wat algemene tips zien in de sticky katten&kvv in de desbetreffende hoek. Ik wil je aanraden je katten per maaltijd en apart te voeren, zo hoeft Joris geen brokken mee te eten. Voor dagelijkse hoeveelheden kvv (kan je ook gelijk de kuipjes weg doen) kan je op de verpakking kijken. Het gebruikelijk advies is 3-4% per dag per kilo kat. Als katten net op vers staan, hebben ze meestal wat meer nodig, maar dat stabiliseert zich vanzelf.

Tomatensoep is natuurlijk geen kattenvoer, en alleen geschikt voor de mensen als het home made zonder zakje is  :P
Door Martine-Tom
#1948998
Hihi klopt, ik eet op zaterdag altijd soep en toen ik een keer halfverwege naar de deur moest zaten er 2 katten te lebberen van de soep ;D
Kwaad zal het wel niet kunnen maar ze krijgen het dus niet vaak, 1 keer per maand ofzo mogen ze het schaaltje uitlikken ;)

Ik zal eens gaan zoeken naar een katten KVV, brokken eet hij eigenlijk heel weinig, het is een backup voor hem, als hij echt niks beters kan vinden in huis...dan maar brokken ::)
Door Martine-Tom
#1949001
Mijn DA gelooft trouwens niet in rauw voeren, hij gaf Joris dieet voer, en daar deed hij het dus echt slecht op!
En er zat nog eens veel vet in ook, en dat voor een pancreas dieet :-X
Nu hij steeds meer vlees eet gaat het veel beter met hem!
En wat ik ontdekte was dat zelfs goedkope kuipjes altijd nog minder vet bevatten dan de dieetbrokken van de dierenarts ::)
Daar zat iets van 6% in ofzo de brokken had een percentage van 18%...

Toen ik van de week terug ging voor controle complimenteerde hij zichzelf omdat Joris het zo goed deed op de dieet brokken...toen heb ik gezegd dat hij op de 1e 2 weken na geen brok meer heeft gegeten en dat hij ipv brokken rauw at...de DA wist niet hoe hij het had, of ik wel wist wat ik deed (nee niet helemaal maar dat hoefde hij niet te weten) en dat hij daar dood aan zou gaan (ja dat zien we...) toen heb ik maar gezegd dat mijn hond al een jaar rauw eet, toen schudde hij wat met zijn hoofd en zweeg 8)
Door Martine-Tom
#1949002
Hee muis, hoe kom ik aan muizen...en eendagskuikens mag dat ook?
Door Too
#1949004
Eerlijk gezegd :vind ik je pancreatitis verhaal belangrijker dan taurine : wordt t behandeld zoja hoe, zonee waarom nie
Kunnen we stellen dat t chronisch is of was t een accuut geval?

Met de zoekfunctie -hieboven- kom je erachter dat t vaker voorkomt bij honden dan katten,
dat sommige katten na 2 jaar tobben met medicatie enkel door vers voer t beter zijn gaan doen,
dat je wanneer t accuut is iig een periode vrij mager voer geeft [ geen zalm, geit, eend ed]en wat minder bot dan gebruikelijk is in t kattenmenu
Gebruikersavatar
Door koekje
#1949011
Ik ben niet thuis in pancreatitis en bijbehorend aangepast rauw menu, dus ben er daarom niet verder op ingegaan. Ik ben het wel met Too eens dat dat t belangrijkste is.
Eendagskuikens kan je kopen bij versleveranciers en sommige dierenwinkels (waar ze ook kvv verkopen). Sommige van die winkels hebben ook soms muizen in de vriezer, anders ook versleveranciers (lupa, kiezebrink, gelukkig dier, etc).
Door Martine-Tom
#1949015
Het was acuut, en verder onbehandeld, hij kreeg pijnstilling waar hij zo misselijk van werd dat het niet te doen was.
Gestopt met pijnstillers en nog even doorgegaan met primperan zodat hij zijn eten binnen hield en in de tussentijd is hij eigenlijk zelf overgegaan op rauw eten (door te pikken van de hond).

Bij de laatste controles blijkt dat hij nu stabiel is, geloof dat het nog ietwat verhoogd was de bloedwaarde maar je merkt niks meer aan hem, je kon het tot een paar weken geleden echt zien aan hem maar nu niet meer.
Ik beschouw hem nu als genezen maar wel met een soort litteken, ik denk dat als ik hem nu vet zou gaan voeren hij binnen de kortste keren terugvalt...

Maar hij gaat nu dus goed, primperan gebruikt hij ook niet meer, ik heb het nog wel in huis...voor het geval dat.
Door Martine-Tom
#1949017
Eerlijk gezegd weet ik er zelf ook niet al teveel vanaf, ik weet dat hij vetarm tot vetloos moet eten (daarom snap ik niet dat hij voer met bijna 20% vet meegeeft) en dat hij als hij gaat spugen gelijk primperam moet krijgen, als hij langer dan 2 dagen ziek overkomt gelijk naar de dierenarts.

Rauw leek mij vetarmer en dat blijkt dus, gezien hij het er gewoon beter op doet.
Maar toen werd ik op het taurine gehalte gewezen dus dat ben ik aan het uitzoeken, wat het is en hoe hij het via rauw binnenkrijgt, in kuipjes en brokken is het toegevoegd dus nu hij dat er nog naast eet zie ik geen bezwaar.
Echter zou ik hem geheel van commercieel af willen halen omdat ik denk dat hij het er veel beter op zou doen.
Door Too
#1949041
Ah op die fiets..

In dat geval zou ik een goede katten kvv zoeken, af en toe met hondjelief mee-eten mag altijd net als een lekker 'barf-hapje, zodat poes een uitgebalanceerd versmenuutje heeft
-en jij tijd om je wat verder in te lezen ;) -"
Mijn duo heeft altijd -dus ook toen ze nog brok moesten eten- apart gegeten, ik heb nooit de hele dag brokken laten staan
Dus wen ze er aan dat er x zoveel tijd is om je eigen bak leeg te eten... wat niet op is gaat mee naar de volgende ronde

Hou poes goed in de smiezen, probeer de weigeraar te overtuigen van t nut van vers

Ik weet niet waar je woont maar t zou ook een optie zijn om met poes naar een echte 'pro-vers' da te gaan, die kunnen je vaak nog beter begeleiden met ingewikkelde dingen
Door Martine-Tom
#1949750
Ik woon in Goes, Zeeland, en ik heb me suf gezocht maar geen pro-verse da gevonden...
Ze zijn hier nogal traditioneel allemaal.
Er zat er 1 maar die is inmiddels opgehouden en haar vervanger is neutraal, heeft liever brok omdat dat makkelijker is  ???

Toen ik echt net begon, toen mijn hondje 20 weken was en een dikkedarm ontsteking had toen voelde ik me wel dolende eerlijk gezegd.
Opzich ben ik dat nu wel kwijt, ik doe het al een jaar met de hond en zie dat er best wat ruimte is, het hoeft niet perfect, wij eten ook niet altijd elke dag perfect ten slotte.

Maar nu ik een kat over wil zetten wil ik wel even weten of er verschillen zijn waar ik rekening mee moet houden.
Ik wil eens voor muizen gaan kijken, ben benieuwd wat hij daarvan vind.
De laatste keer dat hij met een muis thuis kwam schreeuwde ik omdat ik me rot schrok een halve muis op mijn sloffen :-X

Oh en mijn andere kat is ook weer een geval apart, allergisch voor van alles en een hele medische geschiedenis.
Hij doet het eindelijk goed op de brokken die hij krijgt dus hij mag ook over als hij ervoor kiest maar ik ga hem maar niet dwingen...
Af en toe eet hij wel wat mee (hij vind vooral kip lekker de rest doet hem niet zoveel) maar meestal resulteerd dat in diarree en aangezien hij een pers is word ik daar neit zo blij van (wassen enzo...)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1949774
Er wonen meer barfers in zeeland en je kan wellicht meebestellen. Ik weet dat er geregeld bij Dogshape, Kiezebrink (goedkope muizen!) en Herby of Richard besteld wordt en mss ook wel bij Lupa.

Met diarree kan je gewoon het konthaar kortknippen, is ook minder vervelend voor de pers zelf.
Door Martine-Tom
#1949859
Dat weet ik maar met echt water heeft dat geen zin, dan zit zijn hele achterkant, staart en buik onder :o

Ik ga eens kijken of ik kan mee bestellen, is inderdaad een goed idee!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door