Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Lida. S
#1942920
Voor één van de honden die ik heb wil ik het vlees en botten malen (ze heeft amper nog tanden en kan grotere  of hardere stukken niet kauwen). Wie kan mij advies geven. Ik zoek een goede elektrische vleesmolen die echt alles kan malen. Ik wil niet zeggen dat het mij niet uitmaakt hoe duur die is, maar ik vind kwaliteit wel heel belangrijk, en ik begrijp dat dat dan geld kost.
Door 202Spots
#1942933
Even vleesmolen in de Zoek funtie tikken, en dan zie je tig topics met voor en nadelen van verschillende modellen.
Als je 'n naam wil, zoek dan alleen op "Diamond"
Door Lida. S
#1943448
Bedankt voor de tip. Ik heb alles gelezen.  Maar is er iemand die heel goede ervaringen heeft met een vleesmolen? Het prijsverschil is groot (tussen de ca 150,-- en 500,--). Ik ga geen 500 uitgeven als het voor 150 ook kan, maar als die van 150 niet bevalt is het weggegooid geld. Dus wie heeft er een goed advies?
Door 202Spots
#1947052
Wanneer je echt van plan bent om de vleesmolen veel te gebruiken,dan kan ik je alleen aanraden on de beste te kiezen die je
kan veroorloven.
Zelf heb ik deze Afbeelding
http://www.northerntool.com/shop/tools/ ... _200046074
maar is niet in Holland te koop.

Deze merk "Diamond" is wel in Holland te koop en sommige BP leden hebben deze en zijn er erg tevreden over
Afbeelding
http://www.4-tune.be/nl/index.php?n=15& ... ESM%20TS12

Je krijgt waarde voor je geld, en wanneer je 'n goedkope model koopt, dan krijg je 'n kleinere motor die meer moeite heeft
om de kippenbotten te malen, en de opening is ook vrij klein zodat je alles eerst klein moet knippen voordat 't erin past.
Mijn eerste molentje was binnen 'n paar maanden verbrand, de 2 de was iets beter,maar was me veel te klein,
toen heb ik de grote roestvrijstaal gekocht en die gebruik ik nu zonder probleem nu bijna 15 jaar.
Door Cindy de Wolf
#1947056
[quote="Angela_Bodhi"]
De Kenwood MG700 schijnt ook goed te zijn. Op de site van Gelukkig Dier kun je zien hoe daar vlees mee wordt gemalen.

http://www.gelukkigdier.nl/N_frame.html?http://www.gelukkigdier.nl/

Bomann hoor ik ook goede dingen over. Maar heb het zelf nog niet uitgeprobeerd.
[/quote]

Ik heb ook de Kenwood MG700 en kan daar alles, kippennekken, eendennekken, konijnkarkas. konijnkoppen, haasrugkarkas, kleine kalkoennekken, jonge lams en geitenribben, parelhoenkarkas en kwartelkarkas en natuurlijk vis, mee malen en snel maar zoals met elke molen moet ook hierbij eerst het vleesbot kleiner gemaakt worden. Ik heb daartoe een lintzaag tot mijn beschikking dus al met al gaat het best snel.

Tov de diamond vond ik deze er beter uitkomen omdat deze een veel zwaardere motor heeft 2000watt tov 750watt, meer vlees per minuut aan kon en ook de vettere soorten vlees en hij kostte de helft van de Diamond, ook niet geheel onbelangrijk. De diamond daarentegen daar ligt de motor in een oliebad en is hierdoor beter beschermd tegen oververhitting. Wel is het zo dat vriendlief een ander gaatjesding heeft moeten maken omdat deze andere volliep en die het er niet doorheen geperst kreeg, de gaatjes waren te klein. De motor, was al vrij snel duidelijk, had er totaal geen moeite mee. Dus dat kan bij veel molens ook nog het euvel zijn dat dus het laatste rondje met gaatjesding te klein is. Bij de Bomann zijn deze overwegend erg groot en hoor je mede daardoor vrij veel positieve verhalen over de Bomann. De vulopening van de Kenwood is grofweg 2* zo groot als van de Bomann.
Laatst gewijzigd door Cindy de Wolf op do 24 feb 2011, 07:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#1948295
Weet iemand hoeveel Horse Power is 2000 watt?
Ik vraag me altijd af waarom 'n 2000 watt molen die 7 kilo weegd,
dan sterker kan zijn dan 'n molen die 750 watt is 3/4 HP motor heeft en 34 kilo weegd?
Door Lida. S
#1948311
1 watt = 0.00134102209 horsepower. Dus 2000 watt is ca 2,7 hp.  Het moet dus duidelijk zijn dat 2000 Watt sterker is dan 750 watt, en dat 3/4 (0,75) hp veel minder is dan 2,7 hp. Het gewicht van de machine zegt niets over de sterkte van de machine.
Door Cindy de Wolf
#1948314
[quote="202Spots"]
Weet iemand hoeveel Horse Power is 2000 watt?
Ik vraag me altijd af waarom 'n 2000 watt molen die 7 kilo weegd,
dan sterker kan zijn dan 'n molen die 750 watt is 3/4 HP motor heeft en 34 kilo weegd?
[/quote]

1horsepower is 750 watt dus 2000watt is ca 2,7 horsepower
De behuizing van de Diamond is van staal en die van Kenwood van aluminium, dat scheelt al aardig wat in gewicht. Bij de Diamond gaat e.e.a. door het oliebad en dat weegt ook extra.
De diamond kost ca 630 euro en de Kenwood rondom de 400 euro.
Ik denk dat de Diamond heus wel alles kan malen mits het jonge ribben zijn de de rest (konijnkk enzo) van te voren in kleine stukjes is gemaakt van ca 3cm breed bij max 4 a 5 cm lang. Ik heb nu namelijk ook gezien hoeveel het uitmaakt hoe groot het gaatsjesding is en in welke vorm dit is. De Kenwood krijgt het niet door het grootste gaatjesding heen wat meegeleverd wordt waardoor die continu verstopt raakt/vastloopt. Martijn heeft op zijn werk op de waterbank een nieuw gaatjesding gemaakt aan de hand van de vorm die bij de Bomann zit, beetje ovaalvormige "grote" open stukken en hiermee gaat hij als een trein en gooit hij alles er zo uit. Ik had in 20minuten tijd iets van 15kg vleesbot gemalen (wel van tevoren al klein gemaakt). Aankomend weekend wordt er weer een lading ca 14kg vleesbot gemalen voor Jesse.
Door Angela_Bodhi
#1948353
Hmmm dus de Kenwood heeft een te kleine opening... De Bohmann is een stuk goedkoper, maar levert ook resultaten?
Ik heb ook op internet gespeurd, maar weet dus echt geen keuze te maken. Ik dacht de Kenwood vanwege de 2000w, maar als de opening te klein is, schiet dat ook niet op. Mijn vriendlief is niet zo handig vrees ik :-X.
De Diamond was dan een stuk duurder, maar ook met minder watt (750). Maar dat is blijkbaar ook sterk genoeg om bot te malen.
De Bomann is zo'n 1000w.

Bijna 600 euro is een investering... Als je het veel gebruikt, dan is het een overweging waard. Ik wil zo'n vleesmolen eigenlijk alleen af en toe gebruiken, dus twijfel eraan of ik wel zoveel wil uitgeven...

Pfff moeilijk vind ik het... :o
Door Cindy de Wolf
#1948404
[quote="Angela_Bodhi"]
Hmmm dus de Kenwood heeft een te kleine opening... De Bohmann is een stuk goedkoper, maar levert ook resultaten?
Ik heb ook op internet gespeurd, maar weet dus echt geen keuze te maken. Ik dacht de Kenwood vanwege de 2000w, maar als de opening te klein is, schiet dat ook niet op. Mijn vriendlief is niet zo handig vrees ik :-X.
De Diamond was dan een stuk duurder, maar ook met minder watt (750). Maar dat is blijkbaar ook sterk genoeg om bot te malen.
De Bomann is zo'n 1000w.

Bijna 600 euro is een investering... Als je het veel gebruikt, dan is het een overweging waard. Ik wil zo'n vleesmolen eigenlijk alleen af en toe gebruiken, dus twijfel eraan of ik wel zoveel wil uitgeven...

Pfff moeilijk vind ik het... :o

[/quote]

Het model ligt er, de machine (waterbank)heeft in zijn geheugen wat die moet maken dus als je de Kenwood zou willen hebben kan ik altijd vragen of Martijn er 1 of 2 voor je maakt. Krijg je wel je kosten van een RVS plaatje + verzendkosten. De Kenwood is wel groot qua vulopening maar als de machine het gemaald heeft moet het door zo'n gaatjesding en die is dus ongeschikt tenzij met aanpassing daarna.
Hoe de Diamond wat dat betreft is weet ik niet, ik gok hetzelfde en de vulopening is kleiner dan op de Kenwood.

De Bomann is normaliter 400watt met een piek naar 1000watt, de Bomann kan je max 5 minuten achtereen gebruiken en de Bomann kan geen zwaarder bottenwerk aan. Dus haasrugkarkas kan je vergeten, ribben kan je vergeten tenzij het echt hele hele hele hele jonge ribben zijn. Konijnkk, eendennekken, kippennekken, kwartel, jonge kleine kalkoennekken en parelhoenkk kan je wel malen met de Bomann. Maar de Bomann heeft er beduidend meer moeite mee dan de Kenwood en doet er ook minstens 8 keer zo lang over.
Door Lida. S
#1948415
Ik kom uit bij Sirman vleesmolens. Die lijken mij perfect, maar kosten ook wel wat. Ik denk dat ik net onder de 1000 euro blijf. Dat is toch eigenlijk te gek voor een particulier. Maar voor zover ik heb kunnen ontdekken is dat ding perfect.
Door 202Spots
#1948426
[quote="Lidas"]
1 watt = 0.00134102209 horsepower. Dus 2000 watt is ca 2,7 hp.  Het moet dus duidelijk zijn dat 2000 Watt sterker is dan 750 watt, en dat 3/4 (0,75) hp veel minder is dan 2,7 hp. Het gewicht van de machine zegt niets over de sterkte van de machine.
[/quote]
Volgens mij kan 'n machien van 7 kilo, onmogelijk 2.7 horsepower motor hebben... :-\
ter vergelijking dit model :
FMA Electric 220 volt Italian Made Heavy Duty Meat Grinder 2.7 HP
Afbeelding
Weight 130 LBS. (58 kilo) en kost nu in de aanbieding $2,245.95
http://www.redhotrestaurantequipment.co ... _p/a32.htm

btw..zelfs die Sirman komt niet hoger dan 2 Hp
En de model die ik heb zou 217 kilo per uur kunnen malen (zonder bot neem ik aan en achter elkaar het vlees erin gooien)
Laatst gewijzigd door mahuni op do 24 feb 2011, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cindy de Wolf
#1948486
[quote="Lidas"]
Ik kom uit bij Sirman vleesmolens. Die lijken mij perfect, maar kosten ook wel wat. Ik denk dat ik net onder de 1000 euro blijf. Dat is toch eigenlijk te gek voor een particulier. Maar voor zover ik heb kunnen ontdekken is dat ding perfect.
[/quote]

Heb je daar een link van?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door