Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Bowinnie
#1936611
Hallo, ik ben nieuw hier en heb een paar vragen.
Ik wil onze rottweiler teef van bijna 7 maanden en ca 30 kg 's morgens brok en 's avonds kvv gaan geven.
Heb carnibest gekocht en al 2 dagen half brok half vlees gegeven (met gekookt water overgoten).
1. Hoeveel kvv zou ik moeten geven per keer zonder brok erbij?
2. Heeft het zin om half om half te doen? (mijn vriend ziet het vlees gedoe niet zo zitten)
3. Hoelang moet ik nog overgieten met kokend water?
4. De brokken zijn van Cavom (compleet), wat vinden jullie van deze brokken?
Door Lil
#1936702
ehhh beetje rare vraag om op dit forum te vragen wat we van brokken vinden...  ;)

...niet goed, maar liever deels kvv met brok dan alleen maar brok.  ;) :)

De hoeveelheden vind je op de carnibest als het goed is.
Jawel op internet gevonden op de site van carnibest:

Aanbevolen hoeveelheden voor honden

Volwassen honden hebben tussen 20 en 30 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig.
Zogende honden, jonge honden en pups hebben tussen 40 en 60 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig.
Dit zijn richtlijnen.

Dus als de hond bijkomt minder voeren en als hij afvalt meer.
Je hebt een groot ras, dus ik zou beginnen met 40 gram per kg als je nog brok voert (brok maakt dik) en 50 gram per kg als je alleen carnibest gaat geven.

Ik heb honden die ik heb overgezet nooit kokend water overheen gegoten. Als hij niet extreem gevoelig is zou ik dat dus niet meer doen. Is hij dat wel, dan steeds wat minder kokend water er over doen en zo afbouwen. ik zou het wel even op kamertemperatuur laten komen voordat je het geeft.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1936770
[quote="Bowinnie"]
Hallo, ik ben nieuw hier en heb een paar vragen.
Ik wil onze rottweiler teef van bijna 7 maanden en ca 30 kg 's morgens brok en 's avonds kvv gaan geven.
Heb carnibest gekocht en al 2 dagen half brok half vlees gegeven (met gekookt water overgoten).
1. Hoeveel kvv zou ik moeten geven per keer zonder brok erbij?

Ik denk dat een hond van dit formaat en leeftijd nog makkelijk zo'n 6% á 7% van zijn/haar lichaamsgewicht eet.


2. Heeft het zin om half om half te doen? (mijn vriend ziet het vlees gedoe niet zo zitten)

Heeft zeker zin. 50% dood voer is beduidend minder slecht dan 100% dood voer. Zeg maar tegen vriendlief dat brokken voor watjes zijn :biggrin2:

3. Hoelang moet ik nog overgieten met kokend water?

Als ze goed op de kvv reageert mag je daar van mij acuut mee stoppen.

4. De brokken zijn van Cavom (compleet), wat vinden jullie van deze brokken?

Omdat dit een versvoerforum is gaan we hier niet inhoudelijk in op de kwaliteit van de verschillende merken brok. Generaal gezien zal het gros hier de brok an sich droge doodgekookte meuk vinden en zal je adviseren deze brokken aan een noodlijdende instantie te doneren. De meeste tegenstribbelende vriendlieven zien uiteindelijk ook wel in dat verse voeding beter is dan doodgekookte rommel. (en anders doneer je die ook maar aan een noodlijdende instantie :biggrin2:)
[/quote]
Door nienk
#1938175
Brokken zijn voor watjes, vlees is echte mannen hondenvoer! weet je wel,  jagen, pijl&boog, al dat gedoe. goed dat je je hond kvv wilt gaan geven, dat zal haar zeker goed doen, dat zal je vriend snel zien en voor je het weet komt hij thuis met een grote vrieskist en een bestel lijst van een van de Barf leveranciers. tot die tijd: lekker kijken hoe ze het op de kvv doet, lees eens wat op het forum en die brokken inderdaad hup naar het asiel.
Door Naica
#1941556
Kan je haar wegen en doe je dit regelmatig? Zo ja, doe maar eens die 600 gram en kijk welke invloed het op het gewicht heeft. De stoelgang zou normaalgezien nog mooier moeten worden, dat heeft bijna elke hond die op vers word gezet. En verder gewoon goed kijken, hoe ziet mijn hond eruit? Word ze te zwaar, minderen met brokken, te licht, meer Carnibest. ;)
Door Bowinnie
#1944541
Bedankt voor alle reacties  :)
Heb gister een nieuw voorraadje gehaald. Vanochtend voor het eerst een hele maaltijd kvv gegeven, zonder te overgieten met kokend water.
En het ging er prima in hoor.
Mijn vriend vind het nog steeds niks (ze doet het toch goed op de brokken zegt ie en hij vind het duur), maar ik ben toch echt van plan om even vol te houden hoor!
Onze Reza heeft groeipijn, heeft kvv daar nog invloed op?
Door Nynke
#1944638
op rauw voer groeien pups gelijkmatiger op, maar jou Reza is natuurlijk pas net over op rauw, ik denk niet dat je dat verschil zo snel gaat merken  :-X :-X
Door Lil
#1945061
Ik denk dat met kvv de groeipijn uiteindelijk afneemt, maar dat zal niet al na 1 week zijn. Verder zou ik een hond die groeipijnen heeft geen brok voeren, omdat ze hiervan te hard groeien.
Door nienk
#1945174
precies, op rauw groeien honden gelijkmatiger en sterker op, daardoor komt groeipijn bij honden die op vers staan minder vaak voor. Reza haar groeipijn zou logischerwijs afmoeten nemen dus, maar dat zal inderdaad wel even duren. En je zal (helaas) dus niet zeker weten of het door de kvv komt of dat het gewoon over is gegaan, anders was dat een mooi argument geweest om je vriend te overtuigen.

Kvv is wel kilo wellicht duurder, maar bedenk wel dat een hond die rauw eet over het algemeen veel minder ziek is en minder kleine kwaaltjes heeft waarvoor je bij de dierenarts zou moeten betalen aan behandel/consult kosten.
Door Lil
#1945853
het hoeft uiteindelijk niet veel duurder te zijn dan brok. Ik ga vroeger (zes jaar geleden) 35-38 euro voor een zak voer, waar ik toen met slechts één hond 5 weken mee deed.
Ik beken dat ik deels barf (stuk goedkoper) en ook deels goedkope kvv geef (ook duurdere) en ik ben nu per maand aan voer 50 euro kwijt. Let wel: ik heb nu 2 honden en 2 katten en niet alleen 1 hond  ;) :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door