Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Naica
#1941045
Hey,

Heb eens even alles over groentenmixjes proberen nalezen via de zoekmachine, toch weet ik nog steeds niet hoe ik het moet aanpakken.

Momenteel geef ik gewoon 9 eetlepels met 1 groente, dagelijks een andere. Op sla na want die wilt mevrouw dus niet. Leek mij dus beter eens te gaan denken aan het maken van een groentenmix, invriezen in dagporties en zo te kijken of het niet makkelijker gaat. De lijst die hier stond (http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... l#msg14192) is enorm interessant maar het is zo veel dat ik niet goed weet welke 8 tot 10 eruit te pikken. Op wat ik moet ik letten in mijn keuzes? Teveel kolen in 1 mix is niet goed maar verder...

Momenteel had ik dit in gedachte:
Broccoli
Bloemkool
Selderie
Komkommer
Sperziebonen
Verse Doperwtjes,met schil
Knoflook
Wortels
Courgette

Maar is dit genoeg? Op wat moet ik mij baseren bij een groentenmix, de inhoudsstoffen en hoeveel een hond nodig heeft?
Zijn er specifieke regels betreft de hoeveelheid per groente per hond per dag?

Let wel: Naica is nog een pup. Krijgt CB en wil aanvullen met groenten opdat haar voeding compleet is en ze alle nodige stoffen binnen heeft. Ze heeft denk ik als pup nog wat extra ondersteuning nodig dus wil ik echt zeker zijn dat mijn groentenmix in orde is.

Alvast dankjewel voor de reacties!
Door Too
#1941177
Elke dag een ander groentje is ook zo slecht niet maar met een mix hoef je maar 1x in de zoveel tijd te denken over varia
Wat ik nog een beetje mis in je lijstje zijn bladgroentes [bv spinazie, andijvie]
Komkommer en sla voegen niet zo veel toe behalve vocht
Doperwtjes bevatten veel zetmeel en 'zetten aan'
Je kunt ook dingen als paksoi, chinese kool, [winter]postelein en straks snijbiet [ook lekker voor mensen  ;)] toevoegen of zelf kiemen maken : lekker en beregezond voor iedereen door je mix husselen... eigenlijk zijn de mogelijkheden legio
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1941304
Geef gewoon wat je kunt krijgen. Dat doe ik tenminste. Meestal maak ik aan het einde van de week wat ik nog over heb van mijzelf. Ik hou 10% van het menu voor groente maar doe het eerlijk gezegd ook wel wat uit de losse pols. Er zijn genoeg mensen die nooit groente geven aan hun hond; een grote buil kun je er niet aan vallen.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1941411
Ik let een beetje op de dingen die Too ook zegt, sla en komkommer voegen niet veel toe.
Maar bv komkommer maakt je mix wel lekker smeuïg, dus soms gaat dat er wel door.

Nog een paar puntjes wat handig is om op te letten:
- maak niet voor te lange tijd groentemix, liefst voor niet meer dan 2 maanden. Want de voedingsstoffen van de mix gaan veel sneller achteruit dan vlees in de vriezer.
Voordeel ervan is dat mooi iedere keer kan afwisselen met soorten.

- Ik probeer altijd wel een beetje te letten op bovengronds en ondergronds, 1/3 tot de helft ondergronds en 2/3 tot de helft bovengronds.

Voor de rest lekker variëren en idd veel mis kan er niet gaan.
Door 202Spots
#1941473
Naica schreef: Momenteel had ik dit in gedachte:
Broccoli
Bloemkool
Selderie
Komkommer
Sperziebonen
Verse Doperwtjes,met schil

Knoflook
Wortels
Courgette
Ziet er lekker uit hoor.
En bedoel je de bleekselderij of alleen de blad?
en er kan eventueel 'n struik andijvie bij.
Doperwtjes bevatten veel zetmeel en 'zetten aan'
Gekookte doperwtjes is zetmeel , maar deze op de foto zijn
rauw en in de schil,snow peas, peultjes of sugar snaps genoemd.
Wanneer je deze gebruikt dan is het eigenlijk beetje 't zelfde al spezieboontjes, als je alle 2 wil gebruiken dan zou ik 'n kleinere hoeveelheid doen
of anders 1 van de 2 gebruiken,
Afbeelding
Door Naica
#1941546
Ik ga dan maar andijvi toevoegen. Komkommer houden voor de melange zeg maar.
En de erwtjes, daar ben ik nog niet uit.

Selderij, gewoon het blad dacht ik te doen. Niet goed?

Ding is dat ikd e helft van de groenten niet ken. ben zelf geen grote groenteneter dus kan voor mijzelf ook geen kwaad dat Naica er meer mag eten, misschien leer ik zo nieuwe groenten kennen. Mag Pastinaak trouwens ook? Of beter niet als ik al wortelen heb.
Door Nynke
#1941632
Nee, ik zou niet het selderijblad doen, dat heeft een behoorlijk sterke smaak  :-X :-X 

Pastinaak kan prima !!  En pompoen ook, da's ook niet te duur en lekker zoet  :) :)
Door 202Spots
#1941892
Naica schreef: Selderij, gewoon het blad dacht ik te doen. Niet goed?
>>
Ding is dat ikd e helft van de groenten niet ken. ben zelf geen grote groenteneter dus kan voor mijzelf ook geen kwaad dat Naica er meer mag eten, misschien leer ik zo nieuwe groenten kennen. Mag Pastinaak trouwens ook? Of beter niet als ik al wortelen heb.
Selderij of peterselie blad is wel gezond wanneer je er niet TE veel van gebruilt(het is goed om te plassen)
Wanneer je beekselderij hebt, die lange "stokken" dan zit daar meestal nog genoeg blad aan wat je ook gebruikt.
Afbeelding

Pastinaak kan wel, maar zou ik dan ook afwisselen met wortel.
Je kan er ook 'n klein koolraaapje door heen doen als knol groente.

Kijk anders nog even op de groentes list en google op fotos van de groentes die je niet kent, dan herken je misschien iets waar je de naam niet van weet?
Door Marjet
#1941904
Nog een paar suggesties: rode bietjes (ik schil ze wel, anders zo'n aardesmaak), maakt de mix beetje zoetig; witlof, spinazie of boerenkool in deelblokjes (erg makkelijk), knolselderij. Ik heb een sapcentrifuge dus daar zijn bietjes gemakkelijk in te verwerken.
Door 202Spots
#1941923
Marjet schreef: Nog een paar suggesties: rode bietjes (ik schil ze wel, anders zo'n aardesmaak), maakt de mix beetje zoetig; witlof, spinazie of boerenkool in deelblokjes (erg makkelijk), knolselderij. Ik heb een sapcentrifuge dus daar zijn bietjes gemakkelijk in te verwerken.
Het enige nadeel van bietjes (of rode kool) er bij doen is, dat ik dan 4-6 weken rooie groentenmix geef..
op zichzelf niks verkeerds mee hoor maar ik vind groene groentenmix gewoon lekkerder  8)
Door Naica
#1943525
Oké... Er zijn legio mogelijkheden en toch is het moeilijk.
Vandaag ga ik shoppen en het nu lijstje ziet er zo uit:

Andijvie
Brocolli
Bloemkool
Selderij (niet veel blaadjes)
Sperziebonen
Knoflook
Wortel (afwisselen met Pastinaak heel af en toe)
Courgette
Rode bietjes
Spinazie of Pompoen, of beide. Hangt er vanaf wat ik het eerst ga vinden. Ga namelijk naar de groentenwinkel stappen idpv de gewone winkels.

Ja.. De versvoer wereld is echt nieuw voor mij. Ben zo bang dat ze tekorten zou krijgen maargoed, zoals hiervoor gezegt, genoeg mensen die geen groenten bijgeven. Naica zal het dus vast wel goed hebben met haar eten hier.
Door Naica
#1947968
En dit is het dan geworden:

Afbeelding

Afbeelding

Helemaal geslaagd. Naica is er dol op! Wel veel afwas voor mij maar goh, als je dan ziet dat je kleintje er dol op is dan is de afwas wel het minste.
Op de 2de foto zit er trouwens ook KVV bij hoor. Niet alleen groentenmix. Ze krijgt nu dagelijks 3 eetlepels groentenmix van me.
Laatst gewijzigd door Naica op do 24 feb 2011, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door