Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#1947026
Vandaag de uitslag van 't Woud binnengekregen;

Datum uitslag : 23-02-2011
Medewerker :
Wormbestrijdingsadvies :
Jara heeft een positief ontlastingsonderzoek. Wij adviseren om Jara binnen een week te behandelen met
een breed werkend ontwormingsmiddel.
Wij adviseren van Jara een volgend ontlastingsonderzoek half juni.
Hond Jara
Spoelworm ++
Haakwormen -
Zweepwormen -
Lintworm -

Nog even een vraag gesteld via mail voor wat nadere uitleg, en kreeg volgend antwoord;


Twee ++ betekend dat er een redelijke hoeveelheid eitjes is gevonden in de ontlasting.
Geen reden tot ongerustheid

Vraag nu is....ontwormen jullie standaard bij spoelwormen of kan een gezonde hond dit zelf aan....lees ook wel eens dat en kleine worm"besmetting" goed kan zijn voor opbouw afweersysteem...
#1947090
jara schreef: Vandaag de uitslag van 't Woud binnengekregen;

Datum uitslag : 23-02-2011
Medewerker :
Wormbestrijdingsadvies :
Jara heeft een positief ontlastingsonderzoek. Wij adviseren om Jara binnen een week te behandelen met
een breed werkend ontwormingsmiddel.
Wij adviseren van Jara een volgend ontlastingsonderzoek half juni.
Hond Jara
Spoelworm ++
Haakwormen -
Zweepwormen -
Lintworm -

Nog even een vraag gesteld via mail voor wat nadere uitleg, en kreeg volgend antwoord;


Twee ++ betekend dat er een redelijke hoeveelheid eitjes is gevonden in de ontlasting.
Geen reden tot ongerustheid

Vraag nu is....ontwormen jullie standaard bij spoelwormen of kan een gezonde hond dit zelf aan....lees ook wel eens dat en kleine worm"besmetting" goed kan zijn voor opbouw afweersysteem...
Ik mag het misschien niet zeggen maar om verschillende redenen begint het advies van het Woud mij toch steeds meer te irriteren. Ik stuur ook ontlasting op naar deze tent maar ga het voortaan wel naar Dorothea opsturen. Ik vind het ook zeer irritant dat ik een vragen formulier moet invullen waar op staat "wanneer is uw hond voor het laatst ontwormt en waarmee?". Ik heb hen gevraagd waarom ze dat vragen. Krijg ik als antwoord terug "Om te weten of net na voor het insturen van de ontlasting is behandeld wat dan een verklaring kan zijn voor de uitslag". Met andere woorden, jouw antwoord bepaald mede de uitslag van het onderzoek? Dus als je invult "mijn hond is in 2000 voor het laatst ontwormt" vinden ze wel wormen? Mij bevalt dat niet. Het moet niet uitmaken wanneer/hoe mijn hond ontwormt is. Ik vraag hen te zoeken naar wormbesmetting en dat is het enige waar ik antwoord op wil hebben.

Maar goed, terugkomend op de irritatie: Waarom zou je in hemelsnaam een breedspectum ontworming in zetten als je hond alleen maar besmet is met spoelworm en je dus af kunt met een zo'n enkelvoudig mogelijk middel?! Ik zou dus zelf voor Banminth kiezen. En dat ontwormt echt prima bij spoelworm want ik heb Biscuit daar mee ontwormt (waar overigens met een ++ besmetting welgeteld 4 (!!) spoelwormen eruit kwamen) en een flink aantal maanden erna weer ontlasting opgestuurd en toen was zij wormvrij.

Ik heb Biscuit dus wel ontwormt, met deze uitslag. Omdat spoelwormen ook nadelig kunnen werken op de groei van de pup. Achteraf, als ik het over mocht doen, denk ik dat ik eerst nog een kuur propolis + probiotica zou hebben gedaan en dan na 1 maand weer ontlasting op hebben gestuurd. Maar goed, ik heb dat dus vorig jaar met mijn pup Biscuit niet gedaan en er ontworming ingegooid. Ook omdat zij bij de fokker alleen met propolis was ontwormt en ik zoiets had "OK, dan nu maar even gif erin".
#1947272
Lizzy schreef:
Ik mag het misschien niet zeggen maar om verschillende redenen begint het advies van het Woud mij toch steeds meer te irriteren. Ik stuur ook ontlasting op naar deze tent maar ga het voortaan wel naar Dorothea opsturen. Ik vind het ook zeer irritant dat ik een vragen formulier moet invullen waar op staat "wanneer is uw hond voor het laatst ontwormt en waarmee?". Ik heb hen gevraagd waarom ze dat vragen. Krijg ik als antwoord terug "Om te weten of net na voor het insturen van de ontlasting is behandeld wat dan een verklaring kan zijn voor de uitslag". Met andere woorden, jouw antwoord bepaald mede de uitslag van het onderzoek? Dus als je invult "mijn hond is in 2000 voor het laatst ontwormt" vinden ze wel wormen? Mij bevalt dat niet. Het moet niet uitmaken wanneer/hoe mijn hond ontwormt is. Ik vraag hen te zoeken naar wormbesmetting en dat is het enige waar ik antwoord op wil hebben.


Maar goed, terugkomend op de irritatie: Waarom zou je in hemelsnaam een breedspectum ontworming in zetten als je hond alleen maar besmet is met spoelworm en je dus af kunt met een zo'n enkelvoudig mogelijk middel?! Ik zou dus zelf voor Banminth kiezen. En dat ontwormt echt prima bij spoelworm want ik heb Biscuit daar mee ontwormt (waar overigens met een ++ besmetting welgeteld 4 (!!) spoelwormen eruit kwamen) en een flink aantal maanden erna weer ontlasting opgestuurd en toen was zij wormvrij.

Ik heb Biscuit dus wel ontwormt, met deze uitslag. Omdat spoelwormen ook nadelig kunnen werken op de groei van de pup. Achteraf, als ik het over mocht doen, denk ik dat ik eerst nog een kuur propolis + probiotica zou hebben gedaan en dan na 1 maand weer ontlasting op hebben gestuurd. Maar goed, ik heb dat dus vorig jaar met mijn pup Biscuit niet gedaan en er ontworming ingegooid. Ook omdat zij bij de fokker alleen met propolis was ontwormt en ik zoiets had "OK, dan nu maar even gif erin".
Heel herkenbaar, ik heb vorige week met precies hetzelfde rondgelopen. Dacht nog: ik vul niet in hoe lang het geleden is maar heb toch netjes neergezet dat ze 2 jaar geleden voor het laatst ontwormd was. Ze had een ++ haakwormbesmetting die ik wel behandeld heb met een breedspectrum. Overigens heb ik de ontlasting goed nagekeken maar geen worm gevonden. :-\

Was het spoelworm geweest dan had ik zeker geen breedspectrum genomen (propolis zou ik ook wel eens willen proberen) of het misschien nog even aangekeken.

Nu twijfel ik er niet aan dat ze haakworm had hoor, Moyra heeft een periode van regelmatig drollen snaaien achter de rug en het verbaasde mij dat er niet veel meer gevonden is. Maar de volgende keer ga ik voor het onderzoek naar de Da. Die weet dat ik niet standaard ontworm maar adviseert van drie dagen te verzamelen en dan in te leveren. Maar eens kijken wat daar uitkomt.
#1947289
tristan schreef: Heel herkenbaar, ik heb vorige week met precies hetzelfde rondgelopen. Dacht nog: ik vul niet in hoe lang het geleden is maar heb toch netjes neergezet dat ze 2 jaar geleden voor het laatst ontwormd was. Ze had een ++ haakwormbesmetting die ik wel behandeld heb met een breedspectrum. Overigens heb ik de ontlasting goed nagekeken maar geen worm gevonden. :-\
Ik ben dus blij dat ik niet de enige ben met dit gevoel, eerlijk gezegd. Ik voel me dus niet helemaal senang bij Het Woud. Ik heb ze vanmorgen wel een email gestuurd met mijn bedenkingen. Ben benieuwd of ze daar nog op zullen reageren.

De meeste ontwormmiddelen lossen de wormen op, dus daar vind je niks van in de ontlasting.
Was het spoelworm geweest dan had ik zeker geen breedspectrum genomen (propolis zou ik ook wel eens willen proberen) of het misschien nog even aangekeken.

Nu twijfel ik er niet aan dat ze haakworm had hoor, Moyra heeft een periode van regelmatig drollen snaaien achter de rug en het verbaasde mij dat er niet veel meer gevonden is. Maar de volgende keer ga ik voor het onderzoek naar de Da. Die weet dat ik niet standaard ontworm maar adviseert van drie dagen te verzamelen en dan in te leveren. Maar eens kijken wat daar uitkomt.
Dorothea schreef laatst dat een milde haakworm besmetting erg gezond is voor de hond. Ik zou het topic er even bij moeten zoeken. Helaas heb je ook geen enkel-spectrum-middel tegen alleen haakworm, volgens mij. Daar moeten ze naar toe, vind ik. Enkelvoudige ontwormmiddelen.
#1947319
Lizzy schreef: Ik ben dus blij dat ik niet de enige ben met dit gevoel, eerlijk gezegd. Ik voel me dus niet helemaal senang bij Het Woud. Ik heb ze vanmorgen wel een email gestuurd met mijn bedenkingen. Ben benieuwd of ze daar nog op zullen reageren.

De meeste ontwormmiddelen lossen de wormen op, dus daar vind je niks van in de ontlasting.
Dorothea schreef laatst dat een milde haakworm besmetting erg gezond is voor de hond. Ik zou het topic er even bij moeten zoeken. Helaas heb je ook geen enkel-spectrum-middel tegen alleen haakworm, volgens mij. Daar moeten ze naar toe, vind ik. Enkelvoudige ontwormmiddelen.

Dat wist ik niet, dat de wormen oplossen, weer wat geleerd! Wat ben ik toch blij met dit forum! :-*

Ik weet over welk topic je het hebt, daar had ik ook in gereageerd. En ja, het zou prettig zijn als je naar enkelvoudige middelen toe kan, maar dat houdt dan wel in dat iedereen eerst ontlastingsonderzoek moet laten doen. Dat kost ten eerste meer, en ik ben bang dat de grote massa toch voor het gemak gaat. Daarmee wil ik niemand veroordelen voor de manier waarop ze ontwormen, maar het zou goed zijn als er eens nagedacht werd of het ook niet anders kan. ;)

En net even nagezocht: het was bijna een jaar geleden dat ik iets naar het Woud gestuurd had, toen was ze helemaal schoon. Ik vind het nog niet eens zo slecht dat er na twee en een half jaar niet ontwormen één keer haakwormen gevonden worden. Met alles wat ze van de straat vreet aan viezigheid (incl. hondenpoep) zal er heus ook wel eens een spoel- of lintwormpje in gezeten hebben. Maar daar is ze dan mooi zelf vanaf gekomen. :)
#1947686
Lizzy schreef: Ik ben dus blij dat ik niet de enige ben met dit gevoel, eerlijk gezegd. Ik voel me dus niet helemaal senang bij Het Woud. Ik heb ze vanmorgen wel een email gestuurd met mijn bedenkingen. Ben benieuwd of ze daar nog op zullen reageren.

Ben wel benieuwd naar het antwoord....plaats je het hier als je het krijgt??

Ik ga haar voor nu iig wel ontwormen, temer omdat ze in oktober een dermate besmetting had dat de spoelwormen er in de ontlasting al mee uitkwamen.
Wel herhaald maar maar denk dat dit nog een opleving is van toen, zeg maar
#1947697
ik heb hetzelfde gevoel en zou bij positieve uitslag denk ik voor 'second' opinion opsturen.. maar wel aangegeven (reeds twee keer) dat 1 hond 3 jaar geleden voor het laatst is ontwormt en eentje helemaal niet en daarbij geen positieve uitslag gekregen..

wel vind ik het advies (de email die je krijgt) na een positieve uitslag dat je alweer heel snel opnieuw moet testen na behandeling ook niet echt 'ideaal'

vooralsnog wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen.. ik hou het topic ook effies in de gaten
#1947760
MarijeEnBoomer schreef: Ik heb 1 keer wat opgestuurd en toen ook netje verteld dat ik al 2 jaar niet had ontwormd maar er waren ook geen wormen gevonden!
3 maanden later moest ik weer nieuw insturen maar dat is ook alweer langer geleden.
Waarschijnlijk is het ook onzin hoor Marije. Maar ik vind het gewoon geen vraag :-\
#1949883
als we het van de andere kant bekijken, er zijn misschien ook mensen die hun hond wel veel en vaak ontwormen? is het voor hun niet ook een statistische aanvulling?

overigens heb ik de uitslag van de jongste terug, die is nog nooit ontwormd, ook niet als pup en heeft al (vanaf begin) meerdere negatieve onderzoeken.. (niet alleen bij groene woud).. daarmee zet ik dan ook weer mijn vraagtekens bij de noodzakelijkheid van pupjes ontwormen...
#1950708
Stel dat je aangeeft dat je verleden week ontwormd hebt. En ze vinden veel eitjes. Dan zou dat op resistentie voor het betreffende middel kunnen duiden. Vragen ze ook naar het gebruikte middel? Misschien heeft die vraag dan daarmee te maken  :-\
#1950713
pike schreef: Stel dat je aangeeft dat je verleden week ontwormd hebt. En ze vinden veel eitjes. Dan zou dat op resistentie voor het betreffende middel kunnen duiden. Vragen ze ook naar het gebruikte middel? Misschien heeft die vraag dan daarmee te maken :-\
Ja, dat vragen ze. Maar laat ze even uitleggen waarom ze die vraag stellen. Kijk, als zij onderzoek doen, gelijktijdig met mestonderzoeken, dan hebben wij het recht om dat te weten? Wij zouden toch niet hoeven speculeren over om welke reden ze dat willen weten?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door