Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#1947577
Gisteravond zag ik dat een verpakking met gemalen paardenvlees die lag te ontdooien was opengeknapt, waardoor een deel van de inhoud naar buiten was gekomen. Normaal gesproken zou ik denken: kan gebeuren, maar twee weken geleden vertelde de trainster van onze hondenschool dat zij van de zomer een aantal verpakkingen met gemalen vlees of pens van dezelfde producent had gehad die ernstig waren opgebold. Ze had daarop die (nog hermetisch gesloten) verpakkingen weggegooid, en toen ze een dag later in de vuilnisbak keek, bleek dat opbollingsproces nog te zijn voortgezet - de verpakkingen (plastic, in worstvorm) stond zo ongeveer op knappen! Toen ik vroeg wat de oorzaak kon zijn, zei ze: botulisme. Ze wist niet óf dat de oorzaak was, maar het zou kunnen.

Dus nu zit ik een beetje met die kilo paardenvlees: weggooien of niet? Het heeft buiten de koelkast liggen ontdooien, maar wel in een koele kelderruimte (en buiten was het -6 tot -10 graden). Het lijkt alsof er een snee in de verpakking zit, waardoor een deel van de inhoud naar buiten wordt gedrukt (niet veel trouwens, het is zeker niet zo dat de inhoud naar buiten is gespoten). De verpakking was niet opgebold voor die tijd.

Wat te doen? Vrezen voor botulisme en het vlees weggooien? Of gewoon een kwestie van zwakke plek in de verpakking, kan gebeuren?
Door Nadia
#1947618
Tja, waar praten we over. Een kilo. Ik zou geen risico nemen. Al helemaal niet voor een kilo..

Ik heb dat volgens mij ook eens gehad met een rol Kivo. Er was toen niks aan de hand. Maar als je dit hoort, zou mij een kilo vlees dat niet waard zijn..
Gebruikersavatar
Door nova
#1947684
oowww, bollende en knappende verpakkingen bezorgen mij een botulisme gevoel, ook al zou dat misschien niet eens kunnen met dat vlees.
Ik zou denk ik voor veilig gaan, en de kliko een donatie doen  :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door