Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1947468
M'n Sokkenkind blijkt een tamelijk kieskeurige eter te zijn. Ik krijg er net 4-5 soorten in, dus daar maak ik me geen zorgen om, maar ik weet niet of het botwerk wellicht te eenzijdig of te onbeduidend is. Momenteel eet hij dagelijks een halve kwartel, een eendagskuiken en een flinke lading gemalen konijn (waar behoorlijk wat botjes in zitten), aangevuld met rundvlees en iets van orgaan (konijnenlever vindt ie lekker, biorundernier ook, hart ben ik nog even aan het uitproberen welke soort hij het liefste heeft). Ook krijgt hij regelmatig een stukje zalm. Verder lust ie niets: geen kippen- of eendennekken, geen gemalen kalkoen of gemalen eend of gemalen gans.

Nou had ik net gemalen kalkoen en eend gekocht voor 'm, en ik wil nog proberen of hij dat lust wanneer het vermengd is met konijnenlever. Ik wil het echter nog wel wat fijner malen, omdat het vrij grof is. Hoe kan ik dat het beste doen? Lever en maalsel in de blender (met het deksel goed dicht... :D)? Onze Porkert staat nog in Zweden, die kan ik dus even niet gebruiken.
#1947504
wees trots dat tie elke dag aan de kwartel en kuiken knaagt! Zou dat niet genoeg zijn dan?

Ik zie ze dat hier nog niet doen. tot nu toe knagen ze hier ook niks. Mevrouw Alice is sinds 3 weken tandloos dus dat gaat moeilijk nu voor haar, maar daarvoor had ze al moeite met gemepte kippenek. En Buffy knaagt ook nergens op ( baal ik van, die heeft tandsteen. ) Alhoewel ze dan pas wel een zelfgevangen muis heeft weggewerkt. Verder knagen ze hier dus ook niet.
#1947597
Nathascha schreef: wees trots dat tie elke dag aan de kwartel en kuiken knaagt! Zou dat niet genoeg zijn dan?

Ik zie ze dat hier nog niet doen. tot nu toe knagen ze hier ook niks. Mevrouw Alice is sinds 3 weken tandloos dus dat gaat moeilijk nu voor haar, maar daarvoor had ze al moeite met gemepte kippenek. En Buffy knaagt ook nergens op ( baal ik van, die heeft tandsteen. ) Alhoewel ze dan pas wel een zelfgevangen muis heeft weggewerkt. Verder knagen ze hier dus ook niet.
Het gaat me niet zozeer om het knagen als wel om de hoeveelheid calcium. Sokjes is nog een puppy (geschatte 7-8 maanden) en heeft z'n pitamientjes dus wel nodig!

@Koekje: parelhoen is hier nauwelijks verkrijgbaar, al heb ik het laatst wel in de supermarkt zien liggen. Maar dat zijn gigantische beesten (zo groot als een soepkip). Ik weet niet of hij dat wel klein krijgt... Maar ik zal er eens eentje meenemen; heb er een week of wat geleden een voor de honden meegenomen, dus als Sokjes het niet lust, dan de grote kids wel.

Nog suggesties voor het malen? Of gewoon trial en error en eventueel een nieuwe keuken? :D
#1947701
dacht dat je alleen puur knaagwerk bedoelde. ;)

Ik zag bij de Lidl van de week ook parelhoen in de vriezer liggen. Misschien is het tijdelijk. had het nog nooit eerder gezien. weet niet hoe groot het is hoor.
En zelf heb ik 2 weken geleden parelhoenkarkas bij versvoer.nl besteld. Die waren met 7 of 8 stuks in 1 kilo.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1947704
Een volwassen parelhoen hoort idd wel zo groot als een dikke kip te zijn, dus ik denk dat het een normale was. Het is ook net zo hard, dus ook zonder molen wel klein of zachter te krijgen. Lekker er op meppen met deegroller of botte kant van t hakmes of hamer.
Door Too
#1948051
Flin heeft me ooit voorgerekend dat de verhouding calcium/fosfor in een kuiken vrijwel ideaal is voor een kat, dat 4 kuikens voor een kat van gemiddelde grootte wat dat betreft zouden volstaan.
De calorische waarde is wel wat aan de lage kant voor een katz

Helaas ben ik de tekst met cijfers tijdens t vegen kwijt geraakt......
Door flin
#1948462
Too schreef: Flin heeft me ooit voorgerekend dat de verhouding calcium/fosfor in een kuiken vrijwel ideaal is voor een kat, dat 4 kuikens voor een kat van gemiddelde grootte wat dat betreft zouden volstaan.
De calorische waarde is wel wat aan de lage kant voor een katz

Helaas ben ik de tekst met cijfers tijdens t vegen kwijt geraakt......
ja, dat klopt, 'k zou ook moeten zoeken om dat weer terug te vinden,

daarnaast ist natuurlijk wel zo,
dat als katzels :
(ik neem aan hele) kwartels, kuiks en wat gemalen konijn krijgen(+orgaan) de verhouding bot/spier/orgaan redelijk klopt,
ga je daarnaast nog extra spiervlees voeren (om aan 5 diersoorten te komen)
je dus idd te weinig bot voert
Door flin
#1948463
            muis: 12 weken  -      1-dagskuiken:                rat:11 weken      kwartel:
         
calcium:  32.1 mg/kg                24.5 mg/kg                22.9 mg/kg          38.1 mg/kg
fosfor:  0.61%                        0.26%                        0.51 %                ?
ijzer:      84.6%/76.4mg/kg      97.6 mg/kg                43.0mg/kg          98.7 mg/kg
magnesium : 431.9mg/kg        535.9 mg/kg              247.3mg/kg        665.6  mg/kg
zink:              44mg/kg            74.1 mg/kg                35 mg/kg            54.7 mg/kg


een 30 gram kuiken levert +/- 50 kcal ( JP Holsheimer, 'voeding van vogels')
#1948683
flin schreef: ja, dat klopt, 'k zou ook moeten zoeken om dat weer terug te vinden,

daarnaast ist natuurlijk wel zo,
dat als katzels :
(ik neem aan hele) kwartels, kuiks en wat gemalen konijn krijgen(+orgaan) de verhouding bot/spier/orgaan redelijk klopt,
ga je daarnaast nog extra spiervlees voeren (om aan 5 diersoorten te komen)
je dus idd te weinig bot voert
Dank voor de info! Maar bedoel je dat ik dus beter geen extra spiervlees kan geven? Het konijn wat ik geef is gemalen koppen met nog wat orgaan erdoor (precieze samenstelling weet ik niet) of gewoon gemalen konijn, waarvan het botgehalte wat lager is.

De kwartels zijn kaal trouwens.

Hij heeft gisteren en vandaag wel een stuk lamshart gegeten, dus qua taurine kan hij even weer vooruit.

Maar begrijp ik het nou goed dat ie met 4 kuikens op een dag ook voorzien zou zijn? :o
Door flin
#1949924
met 4 kuiks op een dag, krijgt katzel voldoende (gemiddeld hé) kcal binnen, en de hoeveelheid calcium, ja

verschillende prooidieren, geven verschillende voedingsstoffen, dus 'k zou niet op 1 paard kuik wedden ;)
Anne in Duitsland schreef: Dank voor de info! Maar bedoel je dat ik dus beter geen extra spiervlees kan geven? Het konijn wat ik geef is gemalen koppen met nog wat orgaan erdoor (precieze samenstelling weet ik niet) of gewoon gemalen konijn, waarvan het botgehalte wat lager is.
ja, zolang je niet aan andere kleine prooien kunt komen wel, (af en toe een visje erbij)

je haalt je calcium-fosfor verhouding helemaal uit elkaar, met extra vlees voeren
je kunt dus eigenlijk zeggen dat je niet te weinig calcium voert, maar te veel fosfor
De kwartels zijn kaal trouwens.
prima toch?
Hij heeft gisteren en vandaag wel een stuk lamshart gegeten, dus qua taurine kan hij even weer vooruit.
taurine zit verdeeld in vlees
Door Too
#1950239
flin schreef: met 4 kuiks op een dag, krijgt katzel voldoende (gemiddeld hé) kcal binnen, en de hoeveelheid calcium, ja

verschillende prooidieren, geven verschillende voedingsstoffen, dus 'k zou niet op 1 paard kuik wedden ;)
Dat was precies waar ik aan dacht... er is meer aan gezonde, complete voeding dan enkel calcium/fosfor verhoudingen en calorieën , kan me voorstellen dat t dons-ei wel wat schraal is in andere zaken als vitamien, diverse omega's en sporen

En/maar wanneer Sokjes nou afwisselend gemalen koppie met orgaan[en evt wat extra spier] en gemalen nijnenlijf [dus meer vlees dan bot] eet dan kom je gemiddeld toch best aardig uit [en ja ik weet dat jij bij voorkeur dagelijks compleet/balans voert maar voor ons 'gewone stervelingen ;)]
Ik blijf t lastig vinden om te balanceren tussen heelgoed-nogbeter-best... zelfs met mijn bijna alleseters
Door flin
#1950453
Too schreef: Dat was precies waar ik aan dacht... er is meer aan gezonde, complete voeding dan enkel calcium/fosfor verhoudingen en calorieën , kan me voorstellen dat t dons-ei wel wat schraal is in andere zaken als vitamien, diverse omega's en sporen

En/maar wanneer Sokjes nou afwisselend gemalen koppie met orgaan[en evt wat extra spier] en gemalen nijnenlijf [dus meer vlees dan bot] eet dan kom je gemiddeld toch best aardig uit [en ja ik weet dat jij bij voorkeur dagelijks compleet/balans voert maar voor ons 'gewone stervelingen ;)]
Ik blijf t lastig vinden om te balanceren tussen heelgoed-nogbeter-best... zelfs met mijn bijna alleseters
uhhhhh ja, samen met kwartel en kuik , dat zei ik toch? :
ja, zolang je niet aan andere kleine prooien kunt komen wel, (af en toe een visje erbij)
of jullen we langs elkaar? :D

tuurlijk blijft 't moeilijk om alles 'goed' te doen, dat lukt mij ook niet,
en denk je net; hé, jawel... gooien de katzels de kont in de krib >:(
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door