Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door cj
#1945996
Teckel Joepie, loopt sinds een paar maanden tijdens de grote wandeling (los), de hele tijd takjes en houtjes te eten.
Waarom????? Er is niks aan het eten veranderd Barf en Darf), hoeveelheid is nog hetzelfde.  Wil hem ook niet meer geven, want dan wordt hij te zwaar. Ongeveer 1 keer per week kotst hij het uit met wat gal. De rest komt er prima aan de andere kant uit.

Ik loop 'm nu de hele tijd te corrigeren, maar je moet met hem ogen en oren in je achterhoofd hebben. In uiterste nood wil ik wel een snuitje om doen.
2 vragen: Waarom doe hij dit? Kan het kwaad?
Hoor graag van jullie,
Saskia
Door nienk
#1946090
Eet hij het echt op, of is het een beetje kauwen en dan uitspuigen?

wat spuigt hij uit, zijn eten of de takjes?

Sommige honden vinden houtjes gewoon enorm lekker!

Er zijn mensen die zeggen dat dergelijk gedrag duidt op een of ander tekort in de voeding.

Hoe oud is Joepie ook al weer?

Het corrigeren er van zou hij kunnen zien als aandacht, wat er voor kan zorgen dat hij het eerder vaker dan minder vaak  gaat doen.
Door cj
#1946143
Joepie is 5 jaar oud. Hij eet het hout op en poept het weer keurig uit. Alleen zo 1 keer in de week spuugt hij gal met wat houtjes...
Wb het corrigeren, ik ga jouw tip zeker toepassen, bedankt.
Saskia
Door Esther Q
#1946310
Waarom? Persoonlijk denk ik omdat hij het lekker vindt en misschien zitten er ook bepaalde voedingsstoffen in.
Kan het kwaad? In principe niet. Meerdere van onze honden zijn dol op twijgjes of soms zelfs een behoorlijk stuk tak. Ik laat ze hun gang gaan, tot nu toe zonder problemen.
Door Lizzy
#1946323
Het stikt hier werkelijk van de honden die half verrot hout en takjes lopen te eten. Het is om helemaal simpel van te worden. Biscuit en Linga doen het, Pinkel niet (ze krijgen hetzelfde te eten - is echt onzin dat het aan de voeding ligt), Storm van Henneke doet het, Bo (ook van Henneke) weer niet en ik hoor heel veel hondeneigenaren in het Balij-bos klagen. Ze vinden het gewoon lekker. En ze nemen ook specifieke houtjes.
Door nienk
#1946344
Dat is waar, Reus gaat bij lekker weer buiten ook liggen knagen als hij moe is van spelen/rennen/snuffelen, en dan loopt hij echt  te zoeken naar een goede tak. Hij doet het echter alleen maar op kauwen en dan uit sputteren.

Ik denk ook niet dat het kwaad kan, zolang de hond maar niet te  grote/scherpe stukken op eet. de meeste  grotere stokken die op de grond liggen zijn zelf van de boom gevallen en dus al een beetje molm, dat zal wel gewoon lekker uit elkaar vallen in de maag van de hond.
Door cj
#1946382
Oh goed om te horen dat zoveel honden dit doen. Ik was een beetje bang dat dit hem kon schaden.....en dat willen we niet he ;)
Saskia
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#1946436
Hier nog zo'n hout eter.  De buit van vorige week, zelf gevonden in het bos en meegesjouwd naar de auto. Dat was nog best een klus want het is een flinke stam.  :biggrin2:


Afbeelding




Ook geschikt als hoofdkussen.  ;D

Afbeelding


Moyra eet echt alle soorten hout en heeft er eigenlijk nooit last van. Van mij mag het ook.  :)
Door Lizzy
#1946459
cj schreef: Oh goed om te horen dat zoveel honden dit doen. Ik was een beetje bang dat dit hem kon schaden.....en dat willen we niet he ;)
Saskia
Nee precies! Maar zelf heb ik het idee dat het over het algemeen zacht spul is wat ze echt opeten dus ik maak me ook niet druk.
Door Mevroi Kruim
#1947018
Tara vrat rot hout, en zwarte aarde, en rotte bladeren  ::) Kátur kreeg precies hetzelfde eten en die moest er echt niks van hebben, van houtjes en aarde vreten. Logi vreet takjes en brandhoutblokken (die schilt hij).
Door TMG1961
#1947021
Pixie knabbelt ook regelmatig op een stokje. Als ze het teveel doet zeg ik los en liggen laten en dan loopt ze door, alleen de laatste tijd staan de oortjes af en toe uit en dan moet je het wat vaker herhalen  :biggrin2:

Mijn vorige hond at vaak zoveel hout dat ze soms puur hout poepte, nooit problemen mee gehad.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1947483
Jane vreet ook takjes en boomschors, maar het gaat ook echt bij vlagen.
Soms een hele tijd niet en ineens loopt ze weer te kauwen, zal te maken misschien hebben met hoe verrot de takjes op dat moment zijn?
Door coby.p
#1948678
mijn meiden mogen het niet meer.
ging hier bijna fout.
mijn bonte alleseter had een stokje overdwars in haar poepgat zitten
is er met heeeel veel moeite en pijn bij persen, uitgepoept.
stond al op t punt naar de DA te rennen.
goed afgelopen gelukkig, maar ik ben er nu erg alert op.
Gebruikersavatar
Door pike
#1950731
Pike heeft zijn rubberzucht aangevuld met houtzucht. Hij vrat altijd al van takjes, maar tegenwoordig eet hij van flinke takken, al dan niet verrot, maar ook van stukken hout (dus zaaghout zeg maar). Het is af en toe zo hard dat het tussen zijn kiezen kraakt alsof hij bot eet. Ik heb dus al meegemaakt dat hij vreselijke buikpijn kreeg en lag te jammeren, zodat ik met hem naar de da om de hoek ben geracet omdat ik dacht dat het helemaal fout was. Met een pijnstiller kwam hij er toen van af. Laatst een nacht ziek omdat het hout vast zat in zijn poepert. En van de week stond hij 's ochtends vroeg te kotsen in de kamer: allemaal stukjes loeihard hout. Dus ik ben er niet gelukkig mee. Houd ik hem aan een lange lijn dan doet hij het niet. Een woordje los of nee is dan voldoende. Maar als hij los is dan gaat hij zijn eigen gang. Als ik me er dan mee bemoei dan schrokt hij het in grote stukken heel snel weg ofwel hij rent ermee weg en gaat verder weg staan eten.
Ik ben bang dat het een keertje helemaal verkeerd afloopt. Maar wat zijn mijn opties: 1. Niet meer loslaten. Dat wil ik niet dat ontneemt hem zijn levensvreugde, een Fauve moet los kunnen. 2. Een muilkorf om. Dat wil ik ook niet, ik weet dat hij dat heel vreselijk zal vinden en de lol er voor hem dan ook af is. Hij kan geen grassprietjes meer eten en geen rietwortel. En bovendien kan hij zich niet meer verdedigen als hij een "verkeerde" hond tegenkomt. 3. Hout laten eten. Met alle bijhorende risico's. Als het fout gaat dan heeft hij in elk geval wel een leuk leven geleid. Ik vind het een moeilijk probleem.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door