Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Veerle-scrappyToo
#1946127
Hoi,
sinds zaterdag is onze pup bij ons thuis.  In een eerder topic dat ik opende gaf ik aan dat ik even twijfelde hoe ik het zo aanpakken bij ons pupje.  Hij is bij de fokker afgespeend op cavombrokken en na alle antwoorden inmijn topic besloot ik hem dan cold turkey gewoon op barf te zetten.  Nu hoeft het natuurlijk geen twee keer gezegd dat hij het eten héérlijk vind en zijn bakje altijd mooi leeg likt  :biggrin2:
Alleen maak ik me een beetje zorgen over zijn stoelgang.  Dat bestaat bijna altijd uit wat waterige uitscheiding en dan een worstje er bij dat uit elkaar valt van de stukjes bot ( en de steentjes  die hij altijd blijkt te vinden >:(  )  Als bot krijgt hij momenteel kippenekken die we tot moes slaan en al 1 keer heb ik een eendenek helemaal tot puree gemept met de hamer.
Ik snap dat we zijn maagje de tijd moeten geven om de zuurtegraad wat aan te passen maar nu vraag ik me af: gaan we zo door en houden we dit een drietal weekjes vol tot zijn maag het beter aankan of geven we toch maar eerst wat kvv als tussenstap. Ik zou dan voor Alaska gaan waar steeds de botten van het dier zelf gebruikt worden ( fazant-lam-konijn)  Vooral omdat er toch ook steeds wat echt slappere stoelgang bij zit.
Momenteel eet hij een 7 procent van zijn gewicht, hij weegt 6,250 kg.
Daarvan 50% vleesbot - 25% spiervlees - 15% orgaan en 10% groenten.  Als vleesbot dus kippenekken en 1 eendenek tot moes geslaan, als spiervlees kreeg hij al kip, rund en kalf om te proberen, gisteren voor de eerste keer een beetje rundernier bij zijn eten. De nekken worden nog even kapot geslaan omdat hij ietsjes te heftig was met zijn eten de eerste dagen.  Nu begint hij eindelijk te merken dat hij niet bang hoeft te zijn en dus niet hoeft te schrokken.  Als ik zie dat zijn vertering beter begint te gaan dan kan ik eindelijk een gewoon nekje beginnen geven maa rik vin het nog iets te vroeg aangezien hij het ook nog niet goed verteert...

Laat maar komen die ervaringen en meningen: barf en afwachten of toch maar even kvv zodat hij een betere stoelgang kan krijgen en de zuurtegraad wat kan aangepast worden.
Door tessa
#1946169
Op zich zou het goed moeten gaan zoals je het nu doet.
Zoals jij de ontlasting beschrijft lijkt het me dat het hondje toch enige moeite heeft met de overgang naar gelijk barf.
Je zou eerst eens een aantal dagen probiotica erbij kunnen geven en kijken of dat dan beter gaat.
Is het dan nog niet goed dan zou ik inderdaad een paar weken over gaan op kvv en het langzaam wat uitbreiden met barfdingetjes.
Door Lizzy
#1946218
Veerle-scrappyToo schreef: Hoi,
sinds zaterdag is onze pup bij ons thuis.  In een eerder topic dat ik opende gaf ik aan dat ik even twijfelde hoe ik het zo aanpakken bij ons pupje.  Hij is bij de fokker afgespeend op cavombrokken en na alle antwoorden inmijn topic besloot ik hem dan cold turkey gewoon op barf te zetten.  Nu hoeft het natuurlijk geen twee keer gezegd dat hij het eten héérlijk vind en zijn bakje altijd mooi leeg likt  :biggrin2:
Alleen maak ik me een beetje zorgen over zijn stoelgang.  Dat bestaat bijna altijd uit wat waterige uitscheiding en dan een worstje er bij dat uit elkaar valt van de stukjes bot ( en de steentjes  die hij altijd blijkt te vinden >:(  )  Als bot krijgt hij momenteel kippenekken die we tot moes slaan en al 1 keer heb ik een eendenek helemaal tot puree gemept met de hamer.
Ik snap dat we zijn maagje de tijd moeten geven om de zuurtegraad wat aan te passen maar nu vraag ik me af: gaan we zo door en houden we dit een drietal weekjes vol tot zijn maag het beter aankan of geven we toch maar eerst wat kvv als tussenstap. Ik zou dan voor Alaska gaan waar steeds de botten van het dier zelf gebruikt worden ( fazant-lam-konijn)  Vooral omdat er toch ook steeds wat echt slappere stoelgang bij zit.
Momenteel eet hij een 7 procent van zijn gewicht, hij weegt 6,250 kg.
Daarvan 50% vleesbot - 25% spiervlees - 15% orgaan en 10% groenten.  Als vleesbot dus kippenekken en 1 eendenek tot moes geslaan, als spiervlees kreeg hij al kip, rund en kalf om te proberen, gisteren voor de eerste keer een beetje rundernier bij zijn eten. De nekken worden nog even kapot geslaan omdat hij ietsjes te heftig was met zijn eten de eerste dagen.  Nu begint hij eindelijk te merken dat hij niet bang hoeft te zijn en dus niet hoeft te schrokken.  Als ik zie dat zijn vertering beter begint te gaan dan kan ik eindelijk een gewoon nekje beginnen geven maa rik vin het nog iets te vroeg aangezien hij het ook nog niet goed verteert...

Laat maar komen die ervaringen en meningen: barf en afwachten of toch maar even kvv zodat hij een betere stoelgang kan krijgen en de zuurtegraad wat kan aangepast worden.
Dus pupsel krijgt nu 5 dagen barf? Dat is nog erg kort. Pup zit midden in de wen-fase. Aangezien nekken heel zacht en niet scherp zijn, zou ik zelf gewoon blijven barfen maar bij elke vleesbotmaaltijd echt of iets van spiervlees of iets van wat extra pens geven (in kleine stukjes). Wat probiotica erbij kan zeker geen kwaad. Ik zou de vleesbotten niet in combinatie met lever/nier/ei voeren omdat dit teveel laxeert. Met een paar dagen/weekjes zal het beter gaan!

Ik zou de vleesbotten zeker ook voorlopig tot moes blijven slaan!
Door mvans
#1946395
Mijn pup heb ik in het begin ook kvv gegeven met kip/eendennekken. Zijn ontlasting zag er ook wat slijmerig uit en af en toe een klein onverteerd botje. Was ongeveer 1 a 1,5 week en daarna weg. Nu is het 13 weken en zit hij ongeveer 2,5 week helemaal op barf gaat het heel goed met af en toe een dunne ontlasting dagje meestal te wijten aan de vis.  Dus het is en zal ook voorlopig nog wel even aan kijken zijn. Gewoon doorzetten. Ik vond en eigenlijk nog steeds wel een beetje eng maar het wordt steeds minder. Sterkte.
Door Lizzy
#1948524
Veerle-scrappyToo schreef: Even een update  :)  We hebben het spiervlees een beetje vermeerdert en hij heeft mooie vaste drolletjes  :groupwave2:  Helemaal blij dus.
Goed zo!!!
Door Veerle-scrappyToo
#1980802
Ik ben hier nog even met hetzelfde onderwerp  :P
Ondertussen is Gizmo 13 weken en hij eet dus sinds hij bij ons is (al de 5 weken nu )  constant barf.  Wat het vleesbot betreft geven we kippenek, kipkarkas,kippevleugels en eendenek.
Stoelgang is altijd mooi gebonden maar...ik vind toch nog stukken bot in zijn stoelgang die niet verteert zijn.  We knippen alles nog in kleine stukken want hij schrokt toch behoorlijk.  Maar blijkbaar is er de vorige keer een stuk kippevleugel ( die dingen zijn toch vrij hard) een stuk redelijk groot gebleven en dat is er dus onverteert uit gekomen  ???
Heeft maagzuur echt zo lang nodig om zuur genoeg te worden om een kippevleugel te verteren? 
We blijven het dus nog knippen in kleine stukken met de snoeischaar ...ik vrees dat hij alles in één stuk binnenschrokt en het dan helemaal niet verteert en het ergens vast komt te zitten...( ik ben een mietje ik weet het  :biggrin2: )
Door ulla
#1980835
Nou ik denk niet dat je een mietje bent.

Ik heb het zelfde probleem,en mijn puber is nu 14 maanden.
Sinds een week gaat het beter,ik geef wat boekmaag of pens samen met bot, en een deel van haar spiervlees.
Dat lijkt beter te gaan.
Dragende delen "ook vleugel "vermijd ik nog met haar.
Door Lizzy
#1980846
Ik heb mijn pup (ik ben ook een mietje) al haar maaltijden gegeven waarbij ik een combinatie geef van vleesbot + pens of vleesbot + spiervlees. Hier nooit 1 dag problemen gehad met stukjes bot in de ontlasting dus misschien is het de moeite waard om het te proberen?
Door Veerle-scrappyToo
#1981219
We geven hier altijd zo compleet mogelijk per dag.  Er is dus steeds spiervlees bij het vleesbot.  Dat doe ik bij al mijn honden om zeker te zijn dat eventuele verkeerde stukjes "ingepakt" worden.  Het stuk dat er gisteren uit kwam was toch ongeveer 2 cm groot...  Hij is zelf ongeveer 42 cm groot ( schofthoogte)
We hebben al eens gehad dat er een nekwervel  van een eendenek "vast" zat en hij kreeg hem er niet uitgeperst ( was wel al 2-3 weken geleden).  Ik ben er nog niet van overtuigd dat zijn maagzuur sterk genoeg is om "hardere" botten te verteren als ze nog te groot zijn.  Ik zou hem graag wat grotere stukken geven om hem rustiger te laten eten maar ik vrees dat hij alles zo snel mogelijk gaat binnenschrokken en niet goed genoeg gaat knagen.( Hij denkt dat wij echt zijn eten gaan op eten  :-X )
Hoe lang zou dat nog duren voor zijn maagzuur sterk genoeg is of probeer ik gewoon een kippekarkas te geven of bvb een konijnekarkasje  :-\
Door Veerle-scrappyToo
#2001436
En hier ben ik nog een keer... ::)  ::)
Tot op vandaag zijn we nog steeds de vleesbotten voor onze pup mooi aan het verknippen met de snoeischaar.  Mijn man gaf deze week al even aan dat het toch tijd werd dat hij leerde kangen, ik pruttelde tegen omdat ik albsoluut zeker wou zijn dat zijn vertering helemaal Ok zat.
Deze week knipte ik expres zijn kippevleugels in nog grotere stukken om te zien wat daar mee gebeurde, gisteren kwam er een stuk bot uit van ongeveer 2 cm.  En nu zie ik dat hij twee witte keuteltjes legde samen met wat bruine keuteltjes.  Ik ben er zeker vna dat ze van hem waren want er zat héél veel haar tussen ( hangt veel in de staart bij Nena) en ook een stukje plastiek  ::) en hij is de enige die momenteel nog zo ondeugend is om vanalles te ontdekken met zijn muil  ;D

Wat mag/kan ik hieruit opmaken.  De witte keuteltjes waren echt droog en helemaal nieuw.  Zou zijn vertering het nu eindelijk aankunnen mocht hij zelf gaan knagen en grotere stukken binnen slikken?  Zijn stoelgang de voorbije week: mooie bruine worsties  ;)
Door Lizzy
#2001532
Veerle-scrappyToo schreef: En hier ben ik nog een keer... ::)  ::)
Tot op vandaag zijn we nog steeds de vleesbotten voor onze pup mooi aan het verknippen met de snoeischaar.  Mijn man gaf deze week al even aan dat het toch tijd werd dat hij leerde kangen, ik pruttelde tegen omdat ik albsoluut zeker wou zijn dat zijn vertering helemaal Ok zat.
Deze week knipte ik expres zijn kippevleugels in nog grotere stukken om te zien wat daar mee gebeurde, gisteren kwam er een stuk bot uit van ongeveer 2 cm.  En nu zie ik dat hij twee witte keuteltjes legde samen met wat bruine keuteltjes.  Ik ben er zeker vna dat ze van hem waren want er zat héél veel haar tussen ( hangt veel in de staart bij Nena) en ook een stukje plastiek  ::) en hij is de enige die momenteel nog zo ondeugend is om vanalles te ontdekken met zijn muil  ;D

Wat mag/kan ik hieruit opmaken.  De witte keuteltjes waren echt droog en helemaal nieuw.  Zou zijn vertering het nu eindelijk aankunnen mocht hij zelf gaan knagen en grotere stukken binnen slikken?  Zijn stoelgang de voorbije week: mooie bruine worsties  ;)
Ik denk dat je in ieder geval kunt concluderen dat het beter gaat. Ik zou echter nog wel even wat beginnersvleesbot blijven geven zoals kip, eend, parelhoen, kwartel en ook zelfs van deze dieren nog even niet de poten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door