Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door IraPablo
#1942391
Ik ben nieuw hier en stel me graag even voor; mijn naam is Ira en ik heb een Siberische Husky (Pablo) van bijna 2,5 jaar. Alhoewel ik nieuw ben op het forum (kwam er steeds niet van) heb ik Pablo toch volgens de "Barfplaats wijze" grootgebracht. Heel veel bij jullie gelezen (en nog steeds) en sta er helemaal achter. Na 2 jaar en 3 maanden meelezen en Pablo voeren zoals dat hoort, heb ik nu een prachtige Husky die nog nooit ziek geweest is. Overgeven na het eten is beperkt tot 1x (toen ie nog niet goed doorhad dat kippenekjes eerst gekauwd moeten worden) en diarree door het eten ook slechts 1x (bedorven paard gegeten). En dat in meer dan 2 jaar! Ik ga dus nooit meer iets anders doen dan Barf.

Mijn menu:
Pablo is ca. 20 kg
300 gr bot (50/50)
100 gr orgaan
100 gr spier

Soorten:
bot: kipkarkas, kipnek, eendnek, parelhoenkarkas, konijnkarkas, lamsribben
orgaan: pens, runderhart, lamshart, lamsnieren, kiplever, lamslever, kiphart, kipmaag
spier: paard, geit, lam, rund

Waarvan: 1x per week nieren, 1x per week lever. Rest van de week verdeeld over pens, hart en overige organen.
Iedere vrijdag is visdag; 1 hele zalmkop, aangevuld met de halve hoeveelheid van het normale menu.
3x per week zit er een rauwe groenteprak doorheen van ca. 6 soorten.
En natuurlijk krijgt hij minimaal 4 diersoorten per week; meestal meer.

Doordat Pablo zowel lever als nier vies vind om te eten, blijf ik dat toch braaf proberen. En als het eten daarvan niet wil lukken (zo'n 80% van de tijd), dan gaat het de koekepan in om licht aan te bakken. Samen met wat groenteprak en een eitje heeft hij zo een nier- of leveromelet en wil het wel lukken.

In principe krijgt hij dus iedere dag een compleet menu. Ik weet dat dat niet nodig is, maar om problemen te voorkómen met te vaste of te dunne poep heb ik het zo geprobeerd. En werkt prima voor hem.
Komt dit menu een beetje overeen met wat jullie allemaal geven? Ik heb tenslotte al bijna 2,5 jaar alleen maar gelezen wat jullie schreven, en nooit iets gevraagd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1942408
Hoi, welkom hier!

Leuk te horen dat je a een tijd barft  :)

Opzich ziet je menu er heel netjes uit, qua afwisseling hemaal goed!
Wel 1 puntje, je voert 60% vleesbot, ik vind dat wat aan de hoge kant.
Hier word meestal geadviseert tussen de 40% en 50%.
Nu verschilt dat wel per hond, de een kan wat beter tegen vleesbot dan de ander.
Ik persoonlijk zou het iets naar beneden brengen naar 50% bv inclusief vis.

Dat van lever en nier hoor ik vaker en ik heb er ook 1  :P
Even wat opbakken is prima hoor.
Maar miss nog wat idee-tjes om te proberen:
Lever en nier klein knippen en dan marineren in kleine stukjes pens, dagje laten staan in de koelkast en dan kijken of ie wil eten.
Of even een uurtje in de voedseldroger of oven op 50gr (met de deur op een kiertje) vaak werkt dat ook goed.
Ook kun je proberen de lever en nier steeds wat korter te bakken zodat je hond aan de smaak kan wennen.
En anders blijft het gewoon een lekker omeletje voor hem  :biggrin2:
Door Esther Q
#1942434
Ziet er goed uit hoor! Het percentage vleesbot is idd even uitproberen hoe je hond het daarop doet. Bij te harde ontlasting kun je het verlagen.
De lever, wat je naast May Linns tips ook nog kunt proberen is biologische lever voeren, als je daaraan kunt komen. Sommige honden eten dat wel zonder problemen.
Succes :)
#1944405
Hier ook zo'n piepdoos met lever/nier. Ik doe er soms wat gekookt water overheen en snijd het in kleine stukjes en mix het met groente of een rauw eitje. Maar vandaag een gedroogd konijnenniertje geprobeerd en dat eet hij wel. Dus misschien kan drogen ook helpen.

Menu ziet er prima uit. Kijk even uit met rib, dat is echt voor gevorderden. Als je hond dat nog niet gewend is, zou ik hier even mee wachten.

Ik zou zelf 200-250 gram vleesbot voeren, 150-200 gram spiervlees en 100 gram orgaanvlees geven, als ik mijn menu zo zou indelen. Ik heb zelf Bodhi's menu flexibeler ingedeeld. Maar door alles op 1 dag te geven, krijg je wel een constante ontlasting.
Door IraPablo
#1944471
Bedankt voor jullie reacties.
Inderdaad staat Pablo net iets te hoog vwb het botwerk; met 50% bot heb ik destijds m'n menu in elkaar gezet. Maar in de zomer (voor zijn gevoel begint die ca. half maart)  ??? eet hij minder. Nav de rekenhulp had ik het op 275 gr bot = 50% uitgerekend. En 82 gr orgaan en 82 gr spier. Dus heb ik die 82 gr verhoogd naar 100 (gewoon omdat dat makkelijker is) en het bot in zijn zomerperiode naar 250 en in de winter naar 300.

Bedankt voor de tips over het drogen in de oven van lever; die had ik nog niet geprobeerd en ga ik zeker proberen (als man en kids niet thuis zijn... zal wel ruiken).
Kokend water erover helpt helaas niet, want 'meneer' wenst geen kraanwater. Ook niet gekookt.
Is ook een probleem met groente. Dat was ik met water voordat ik het pureer. Hij wil dat ook niet eten als ik het heb gewassen. Lijkt me dat ik echt zijn groente niet ga wassen met water uit de vijver voordat het de keukenmachine ingaat.  ;D

Ribben krijgt ie alleen als ik ze zelf kan ombuigen en vind ik best eng. Maar eigenlijk is hij al gevorderd met meer dan 2 jaar barfen denk ik. Vind het ook heel mooi om te zien dat hij een totaal andere techniek gebruikt bij ribben. Tis dat hij ze zo vreselijk lekker vindt, anders zou ik ze niet geven. Op jaarbasis zal ik denk ik niet meer dan 5 kg geven van die enge dingen.

Verder maak ik altijd complete zakjes per dag waar met een write for all stift op staat voor welke datum het is. In die complete zakjes doe ik de gepureerde groente erbij zodat eea goed mengt. Ik probeer bij karkassen deze altijd te vullen met groente en orgaan/spier. Zo heeft ie het minst 'last' van het kraanwater. En als het totaal hem een keer niet bevalt, dan eet ie een keer niet. Geen probleem lijkt me.
Volgende week ga ik m'n nieuwe bestelling weer afhalen, dus weer een weekendje hakken, knippen en snijden. En groente pureren. Alles in zakjes per dag en dan kan ik er weer 3 maanden tegen.

O ja, ik hou z'n hele menu bij op een excel schema. Vanaf de allereerste keer Barf zo'n 2 jaar terug heb ik lijsten in m'n computer zodat ik iedere gram die erin gaat, heel precies weet. Doen jullie dat ook zo? Of ben ik dan tè precies?
#1946164
Hihi hij heeft een eigen willetje zo te lezen...  :biggrin2:

Ik heb in het begin ook heel secuur menu's gemaakt. Nu ben ik er wat flexibeler in. Ik heb een standaardmenu met het aantal grammen dat hij per week aan orgaanvlees, spiervlees en vleesbot krijgt en hoe ik dat in de week verdeel. Daar houd ik me grotendeels wel aan, al kunnen dagen nog wel eens verschuiven. Verder varieer ik gewoon met diersoorten.
Door Esther Q
#1946321
Je bent niet te precies hoor. Je moet doen waar je je prettig bij voelt. Mijn vriend weegt ook alles tot op de gram nauwkeurig af. Ik niet, heb ik het geduld niet voor. Ik gooi al vanaf de eerste dag zomaar wat in de bak en dat gaat goed. Nou ja, zomaar wat, globaal heb ik wel een idee van de percentages natuurlijk. Misschien dat je op den duur wat meer uit de losse pols gaat voeren, maar nodig is dat niet natuurlijk :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door