Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Greetje123
#1931700
Wie kan mij misschien een beetje helpen om een menu te maken voor Gizmo. Hij is een X Golden/Lab van 13,5 jaar en is ongeveer 33 a 34 kg. Naar mijn mening mag daar wat van af want hij heeft last van artrose in al zijn poten. Chantal had mij al aangeboden om mij te helpen maar wil jullie mening ook weten.
Wat ik graag wil is 's ochtends KVV geven en 's avonds Barf.
Alvast bedankt voor jullie hulp
Door Greetje123
#1933084
KVV zal smuldier en naturis denk ik worden of wat hier wordt aangeboden en het zelfde geldt voor het Barf wat hier wordt aangeboden waar weer bestellingen worden gedaan. Zo heb ik nu kippen karbonades liggen
Door Esther Q
#1933094
Het is een beetje moeilijk een menu maken zonder precies de ingredienten te kennen die je voorhanden hebt. Waar ik bij de combinatie kvv en barf op zou letten is dat je de kvv aanvult met ander barfmateriaal dan wat er in de kvv zit. Dus zit er kip in de kvv, dan zou ik geen barf kipspullen voeren. Of andersom, als je aan kip barfmateriaal kunt komen, zou ik geen kip kvv voeren, maar iets anders. Verder ga je 50% barf voeren en 50% kvv, dan zou ik me toch al behoorlijk aan de percentages gaan houden. Dus zo ongeveer 50-60% vleesbot, 20-25% spiervlees en 15% orgaan en wat restjes (eitje, groente ed). Vaak zit er pens als orgaan in de kvv. Daar zou ik naar kijken, watvoor orgaan er in de kvv wordt gebruikt en dan zou ik bij het barfmateriaal proberen ander orgaanvlees te voeren.
Hopelijk kun je hier al wat mee :)
Door Greetje123
#1933738
Hier kan ik echt wat mee. Dank je wel. Ik zal er mee gaan puzzelen en hou dit in mijn achter hoofd. Mocht ik zo ver wezen dan zal ik het laten zien.
Door Angela_Bodhi
#1936580
Het probleem is dat je bij Naturis en Smuldier niet precies weet wat er in zit. Ik zie bij rund compleet wel dat er pens in zit en lever.
Lever zou ik dan niet meer bijgeven als je dit geeft. Je zou eventueel kunnen mailen om te vragen wat er precies in zit.

Anders zou ik de Barf apart berekenen (dus de helft van Barf wat je normaal geeft, omdat je dit 1x per dag geeft).
En dan qua orgaanvlees lever weglaten. Als je veel KVV met pens erin geeft, kun je pens grotendeels ook weglaten, of bijvoorbeeld 1x een lapje geven.

Waar heb je hulp bij nodig? Ik zou iig zorgen dat je minimaal 4 diersoorten voert per 2-3 weken. Kip/rund is wat KVV betreft meestal het goedkoopst. Ik zie dat Naturis ook een eend- en lamversie heeft. Als dit erg prijzig is, zou ik proberen om hier Barfvlees van te krijgen (of van andere dieren). Als je hond moet afvallen, zou ik niet teveel vet vlees geven (lam is bijvoorbeeld best vet) en de hoeveelheid afstemmen op het aantal kilogram dat hij moet wezen (bijvoorbeeld 2% van 32 of 30 kilo i.p.v. wat hij nu weegt).
Gebruikersavatar
Door choopy
#1946100
Volgens mij had je nu via Lupa ook eend, konijn, paard en geit besteld.
Van de KVV heb je voornamelijk rund en kip (oké en nu dan ook wat gemalen lam van SW).
En natuurlijk je sardientjes! Dan heb je bij elkaar al 6 diersoorten + vis, dus daar zit je goed in.
Qua samenstelling was je al een heel eind met de BARF rekenhulp, dus daar kom je ook wel uit.
Ik zal nog wel even gaan puzzelen.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1946104
Zo, ff gerekend.

Gizmo, 30 kg, 2%
600 gram per dag, 4200 gram per week. KVV is de helft, dus BARF 2100 gram per week

Vleesbot 40%: 840gr per week
Spiervlees 40%: 840gr per week
Orgaan 10%: 105gr per week
Groente 10%: 105gr per week


Elke dag 120 gram vleesbot
6 dagen 140 gram spiervlees
1 dag 105 gram orgaan
1 dag 105 gram groente

Ik heb het percentage groente en orgaan laag gehouden, omdat dit ook al in de KVV zit. Zelf moet je even kijken welke organen er wel en niet in de KVV zitten. Wat er wel in zit, hoef je niet extra te voeren of minimaal.

Hopelijk kom je hiermee weer een stapje verder.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door