Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1942065
Hallo allemaal,

ik ben Brendy en mijn 3 meiden heten Bailey, Beau en Reza. Bailey en Beau zijn 2 Jack Russels (11,5 en 9 jaar) en Reza is een Shih Tzu van we denken 7/8 jaar.

Reza is 30 november 2010 bij ons gekomen als een compleet uitgewoond wrak.
Ik was toen op zoek naar een volwassen hond voor mijn schoonouders en zag een advertentie staan op marktplaats. Gebeld en aan de telefoon klonk het allemaal super. Het was iemand die zoals hij vertelde voor de hobby fokte, maar door een zwaar ongeluk vaak dagen verward was en hij vond dat hij teveel honden had om dat nog aan te kunnen.
Hij vroeg 175 euro voor deze Shih Tzu en hij vertelde dat ze 4 jaar is. Ik vroeg, waarom nog zoveel geld voor een 4 jarige, met daarop zijn antwoord om zo een beetje het gespuis weg te houden. Heel aannemelijk en hij gaf ook aan dat ze niet perse weg hoeft, maar weg mag.

Ik dus op weg naar Gendringen en eenmaal daar aangekomen, is iets wat ik mij mijn leven niet meer vergeet. Hij had haar in de kantine gedaan en wat ik aantrof was een heel bang, kaalgeschoren hondje waarvan de tepels zowat op de grond hingen. Toen ik vroeg waar de honden zaten nam hij mij mee naar een oude donkere varkensschuur. Eenmaal daarbinnen ben ik zo geschrokken en de stank was niet uit te houden. Het was zoals ik zei een hele donkere schuur met een paar kleine stalraampjes en er waren allemaal gemetselde muurtjes waartussen de hokjes zich bevonden. 1 meter bij denk ik 2 meter diep. Allemaal een klein stukje doek en een plastic mand en voor de rest beton. Er waren sommige hokken met pupjes en zelfs in 1 hok 1 pupje moederziel alleen die opgerold op het beton lag. Ik ging helemaal uit mijn dak hoe hij zo honden kon houden, maar daarop was zijn antwoord op dat ik me daar niet zoveel van aan moest trekken, want het waren maar honden en hij nog veel ergere plekken wist. Vreselijk. Eenmaal weer in de kantine bij Reza, werd het me echt duidelijk dat het hondje echt niet aan een lijntje kon lopen en ook natuurlijk niet zindelijk was. Geen goed plan voor mijn schoonouders en in telefonisch overleg met een vriendin besloten om hier niet aan te beginnen.

Eenmaal thuis raakte ik niet uitgepraat erover en in de avond ben ik letterlijk gebroken. Kon niet meer stoppen met huilen en op dat moment hebben mijn man en ik besloten om haar voor onszelf te halen en voor de andere honden de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming in te schakelen. Ik had toen alleen nog maar het doel, zij gaat daar weg en wel onmiddelijk. Al moet ik haar in laten slapen of gaat het niet met mijn Jacks, ze gaat daar weg en dan zoeken we een goede oplossing voor haar. 's Morgens gebeld en gezegd dat ik haar zelf wilde hebben en ik kon haar komen halen. Ik had al gezien dat haar gebit er erbarmelijk uitzag en vond die 175 gewoonweg te duur. Al had hij hij bij dat bedrag gebleven, had ik er ook gehaald, maar je kan het proberen. Ik mocht haar hebben voor 100 euro, dus ik naar Gendringen. Ik heb onderweg de dierenarts gebeld of ik daar terecht kon in de middag en dat kon. Eenmaal daar ontving zijn vader mij en ik zat binnen 15 seconde weer in de auto. Alsof je een tafel kwam afhalen. Ik wilde daar ook geen seconde langer blijven. Mijn beste vriendin was gelukkig mee, maar die was aan het einde van de rit zo misselijk van de stank, dat ze geen drinken of eten meer binnen kon krijgen. Het was verschrikkelijk de stank, dus voordat ik naar de da ben gegaan eerst even douchen.

Eenmaal bij de da moesten ze al lachen wat ik nou toch weer op mijn hals had gehaald. Verhaal verteld en het onderzoek kon beginnen. Ze had hele zwarte vlekken in haar ogen, dat hadden mijn vriendin en ik al gezien, en het hoornvlies was compleet ontstoken. Haar anaalklieren zaten zo vol en waren zo dik, dat hij 2 minuten heeft staan trekken en duwen om er uiteindelijk een hele dikke taaie massa uit te halen. Haar gebit was in zo'n slechte staat dat hij er letterlijk een stap voor achteruit deed toen hij dat zag. Hij gaf gelijk aan, Bren dit hondje kan onmogelijk 4 jaar zijn met zo'n gebit. Ze had allemaal talgbulten op haar lijf, waarvan er sommige zo dik als 2 knikkers waren. Ook had ze melkkliertumoren, dus kortom een compleet wrak. Mijn da gaf aan dat ik haar eerst maar eens naar huis moest nemen en eerst maar eens kijken of ik er een normale huishond van kon maken, voor we van alles zouden gaan doen. Ik had wel de opvatting dat als zij heel bang zou blijven ik haar zou laten inslapen. Ik vind als een hond zo dusdanig is beschadigd dat hij of zij alleen maar wil vluchten, ik dat geen hondwaardig leven zou vinden.

Na 2 dagen hadden we er al het volste vertrouwen in. Het is een enorm positief hondje die heel vrolijk is en steeds toenadering wilde zoeken, maar compleet onzeker was. Na 2 dagen ben ik dus teruggegaan naar de da en wilde onderzoeken hebben en bespreken hoe we alles aan gingen pakken om haar er lichamelijk bovenop te helpen.
Om een heeeel lang verhaal korter te maken, hebben we eerst haar gebit gedaan. Ze zijn bijna 3 uur bezig geweest. Alles was zo rot dat eigenlijk op haar voortanden na haar hele gebit is getrokken. Toen ben ik naar de Wagenrenk gegaan om haar ogen na te laten kijken. Door de ooghoekhaartjes die vaak in de ogen gaan zitten, is haar hoornvlies gaan pigmenteren, dus dat is nu 4 maal per dag zalven met 2 verschillende soorten. Inmiddels kunnen we al het netvlies goed zien, dus dat gaat goed. Toen heb ik een afspraak gemaakt bij de chirurg in de Wagenrenk voor de bulten en de melkklieren. We hebben eerst een echo gemaakt van haar organen en een longfoto of de tumoren zich niet al hadden uitgezaaid daar naartoe. Dat was niet zo, maar haar baarmoeder was al vergroot en verdikt dus verstandig om die meteen mee te nemen. Niet heel optimaal om het gelijk te doen, want zij was net 4 weken van de pups toen ik haar haalde en tegen de tijd dat ik dus bij de chirurg was, zou ze al tegen haar loopsheid aan zitten. Maar ja, als ik het niet had gedaan, kon je er eigenlijk op wachten dat zich een ontsteking na haar loopsheid voor zou doen.

In de tussentijd ben ik ook begonnen bij Jana Kalenda voor de Tthouch en wat ben ik blij dat ik die vrouw heb leren kennen. Wat een geweldig lieve vrouw met een enorme kennis van zaken. Met haar zijn we begonnen om wat ontspanning en rust te geven en ze reageert er heel goed op. Het ging trouwens ook meteen enorm goed met mijn Jacks en mijn oudste ontfermt zich compleet over haar, geweldig ! Verschillende mensen gaven wel aan dat als ik de operatie die moest komen kon uitstellen, die zou moeten uitstellen om haar ook wat rust te gunnen. Dit vooral op aanraden van Michelle, da bij Eric Laarakker, waar ik ook heen ben gegaan om haar te ondersteunen. Zelf had ik het gevoel niet te kunnen wachten en ik ben enorm blij dat ik mijn eigen gevoel heb gevolgd.

Ze is 25 januari geopereerd en de melkkliertumoren incl. hele melklijst verwijderd, bulten op haar rug weggesneden en haar baarmoeder en eierstokken verwijderd. Ze is er zo van opgeknapt, niet normaal. Veel minder bang, nog opgewekter, kortom helemaal top. Ze is enorm vrolijk, rent en vliegt inmiddels als we buiten zijn, heerlijk om te zien en daar hebben we het voor gedaan. Tuurlijk zijn er triggers, zoals met een bezem aan komen lopen (met zekerheid heeft ze flinke klappen gehad daarmee) en het lijntje vast is voor haar een reden om compleet te bevriezen. Dat doen we dus niet en ga ik naar plekken waar ze lekker kan loslopen, zonder dat het gevaarlijk is. We dachten nu hebben we alles achter de rug en kunnen we echt gaan bouwen aan balans, zowel lichamelijk als geestelijk. Niets is minder waar toen ik de uitslag van de patholoog kreeg. Er zat een mastcelcytoom tussen de melkkliertumoren met de hoogste gradatie, dus kortom afgelopen zaak. Ik ben vorige week bij de oncoloog geweest en die merkte al een uitzaaiing in de lymfeklier. De enige optie was om met Masivet te beginnen maar dat gaat ons 300 euro per 6 weken kosten en daar komen alle controlebezoeken nog bij. Ze zal dat altijd moeten blijven nemen, maar er is maar 40 % kans dat het aanslaat. Om ruim 3500 euro in het eerste jaar en daarna ca 3000 euro per jaar te betalen, gaan wij, hoe graag ook, niet trekken. Daarnaast kan het medicijn, al slaat het aan, ineens ophouden met werken. Dan de eventuele bijwerkingen erbij genomen hebben wij het moeilijke besluit genomen om haar vanaf nu een nog zo comfortabel leven te geven. Ik heb de afgelopen week zo gehuild dat ik er nu bij loop als een opgeblazen marchmellow, zo ziet mijn gezicht eruit. We zijn begonnen met prednoral en dat was heel moeilijk. Je doet er alles aan, bent aan het opbouwen en ineens moet je zo'n rotmiddel geven omdat je gaat afbouwen. Zo gemeen en oneerlijk maar bovenal onwerkelijk.

Ik heb ook besloten niet meer met mijn hondjes naar Laarakker te gaan omdat ik na het vertrek van Froukje mijn draai daar niet meer kon vinden. Michelle is een geweldig lieve en leuke meid, maar ik loop tegen haar onzekerheid aan. Althans zo komt ze op mij over en vaak draait ze om vragen heen, omdat ze het dan zelf niet goed weet volgens mij. Op aanraden van Jana Kalenda ben ik bij Leida Visée terecht gekomen en wat ben ik daar blij mee. Geweldige vrouw met wederom een enorme schat aan kennis. Reza staat nu naast de prednoral op de chinese kruiden om te hopen dat de tumor daar wat mee stagneert en kruiden om haar weerstand hoog te houden. Ik heb in de tussentijd nog telefonisch contact gehad met de oncoloog, omdat ik het idee had, als we nou het gebied wijder wegsnijden, want dat is niet gebeurd omdat ze niet konden vermoeden dat er een mastceltumor tussenzat en dan meteen de lymfeklier weg te halen, het misschien ook een langere levensverwachting zou geven. Volgens hem zou dat een te zware operatie zijn en dat is het laatste wat ik haar nog wil aandoen. De kans dat de uitzaaiing al voorbij de lymfe is gewandeld is zo groot dat de operatie weinig zal uithalen. Nu is het bidden dat ze nog een lange tijd de mogelijkheid krijgt om van het leven te mogen genieten en te kunnen zien dat niet alle mensen zo gemeen zijn als zij heeft gekend. Het is echt zo'n vechterje en ze wil zo graag, dat ik er niet bij kan dat dit nu gebeurd.

Het is inmiddels al een heel verhaal geworden en dan heb ik nog niet eens mijn andere 2 schatten beschreven. Zal dat nu ook maar niet doen, want ik denk dat de meeste mensen zich niet eens wagen aan dit ellelange verhaal. Dat het 2 echte kanjers zijn en heel rustig en lief staat bovenaan. Vooral Bailey is mijn maatje die mij nooit in de steek laat, de meest byzondere hond die ik ooit heb gekend. Beau is een heerlijke allemansvriend die alles doet om maar te knuffelen. Voel me een beetje schuldig dat het nu een heel verhaal over Reza is geworden, maar dat zal komen omdat Bailtje en Beau het altijd goed hebben gehad en gelukkig niet zo'n leven hebben hoeven meemaken als Reza. De hondjes zijn me allemaal echt alles.

Nu de vragen waar ik mee zit:

Ze staan alle 3 op de kvv.
Ik barf niet omdat mijn man dat echt niet wil, omdat hij bang is dat er iets met een bot gebeurd, zeker omdat Bail echt niet kauwt, Reza heeft geen kiezen, dus dat gaat niet eens. Ik voer alleen Tinlo en af en toe Alaska en ik wil ook weer eens Haaksbarf gaan proberen. De laatste vond ik op een gegeven moment er steeds niet fris uitzien en kon vreselijk stinken, dus daar ben ik toen mee gestopt. Kan het weer eens proberen of het nog zo is.
Ik haal van alle drie een kwart van de daghoeveelheid af om zelf wat spiervlees bij te voeren. Geef ik ze dat niet, dan is hun ontlasting heel droog en als je het ontleed dan kan het poeder zijn. Teveel bot dus en geef nu, vers paardenvlees (poulet of schenkel), mager stuk lamsvlees of runderpoulet erbij.


Ik heb zeewier in granulaatvorm, maar hoeveel kan ik daar veilig van voeren ? Er staat op, elke dag een halve theelepel, maar dat vind ik denk ik teveel.

Ik heb vandaag bij de turksewinkel ook bijenpollen (korrels) meegenomen, maar kan nergens op internet vinden hoeveel ze daarvan mogen hebben. Vind alleen doseringen in tabletvorm. Bail, Beau en Reza zijn respectievelijk 2x 6 en 1 x 7 kilo zwaar.

Nu heb ik vanmiddag Reza en Bailey wat pollen laten proeven en ze vonden het lekker. Nu een uur na het geven hijgt Reza enorm, kan toeval zijn of inmiddels een werking van de prednoral, ik weet het niet, maar haar durf ik niet meer te geven. Zij krijgt ook al detoxdruppels en stressdruppels, dus dat wordt anders allemaal wel heel veel misschien.

Hoevaak en hoeveel biogarde mag ik ze geven ?

Ze krijgen alle 3 ook in de ochtend Doils Joint en Bail krijgt voor haar artrose ook Primeval Gelatinaat bij.

Ik geef Reza per dag ook ca 50 groenten erbij en Bailey 30 gram. Beau een klein schepje. Dit omdat Reza meer honger heeft van de prednoral en ik op moet passen met haar gewicht en Bailey ook altijd veel honger heeft. Bail wordt heel snel dik en al geef ik haar het dubbele aan eten, blijft ze zeuren om eten.

Ik hoop dat er iemand is die de vragen die ik heb kan beantwoorden, mits iemand überhaupt aan dit enorme verhaal is begonnen  :) ;)

Groetjes, Brendy, Bailey, Beau en kleine Reza
Laatst gewijzigd door BaileyBeau op za 19 feb 2011, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
#1942273
Ik ben er inmiddels achter dat ik mijn topic onder discussie had moeten plaatsen, maar dat terzijde.

Volgens de LID moest ik een melding bij de AID doen, omdat dit naar broodfokkerij rook.

Ik heb steeds naar kantoor gebeld of er al een bezoek was gedaan, maar nog niets. Ik ben inmiddels 2 keer door de controleur gebeld van de AID, maar de laatste keer dat ik hem sprak gaf hij aan dat ze het nog steeds aan het onderzoeken waren, ivm het inschalen op welke grootte deze man fokt. Ik gaf al aan dat ik dat niet begreep als je niet zelf daar terplekke gaat kijken, maar dat zal mijn probleem denk ik zijn.

Ik hou Gendringen ook heel erg in de gaten op marktplaats, maar hij adverteert eigenlijk practisch niet. Hij vertelde me de eerste dag dat ik daar was dat de nesten die daar lagen al verkocht waren naar Italië, dus die gasten hebben zo hun onderlinge contacten en daarom ben ik bang dat er niets gedaan wordt. De controleur zou mij nog gaan bellen, maar als hij volgende week ook niet belt, ga ik zelf weer bellen en desnoods toch weer naar de LID. Je kunt mij niet wijsmaken dat Reza de enige hond daar was die compleet verwaarloosd was en de anderen niet. Of hij nou op kleine schaal fokt of op grootte schaal, de dieren hebben het enorm slecht en dat moet niet kunnen, zeker niet in een land als Nederland.

Wat ik alleen slecht geregeld vind hier in Nederland is dat als je een melding maakt, er gewaarborgd is dat jouw gegevens niet vrij gegeven worden. Echter als het tot een proces verbaal komt en zo iemand moet voor de rechter, dan komen wel jouw gegevens vrij. Dan kun je uiteindelijk dus zelf slachtoffer worden. Op de site van de LID staat dat ze geen anonieme meldingen aannemen.

Hoop dat iemand nog antwoord op mijn vragen heeft en anders moet ik die vragen nog maar in een ander topic doen zonder dit lange verhaal, zodat meer mensen het misschien lezen.
#1942601
Fantastisch dat jullie Reza nog een stukje echt leven kunnen geven.  :-* Mijn ervaring is dat dit soort broodfokhondjes zich tegen veler verwachtingen in zo hechten aan hun baasjes en zo voor 200% genieten van alles wat ze meemaken. Zelfs al zijn ze ziek en lijkt het einde nabij, toch is het een heel groot goed wat je zo kunt geven. Maar jammer dat ze toch die kwaadaardige cellen heeft.
Ik heb zelf ook een keer de LID op een fokker afgestuurd. Met de argumentatie dat ik zorg had over het lot van de overgebleven hondjes en door eindeloos te blijven bellen en ook een keer een brief hierover te sturen is eindelijk, na weken, een controle uitgevoerd. De inspecteur vond de situatie bij betreffende fokker inderdaad niet goed, en er zou actie worden ondernomen.
Ik heb de LID toen ook laten weten dat ik niet in een rechtszaak betrokken wilde worden als benadeelde partij, en heb de medische verklaringen dan ook alleen op inhoud  t.a.v. medische gegevens en zonder adresgegevens van mijzelf, mijn dierenarts etc. ingevuld. Bij een rechtszaak worden de medische verklaringen evt. wel gevoegd en zou je met naam en toenaam bij de fokker bekend kunnen worden. Bij een controle geven ze de gegevens van de melder niet aan de fokker door, ook al ben je wel bekend bij de LID. Met nogmaals de opmerking op de medische verklaring dat het mij om de overgebleven hondjes ging die ik alleen uit de verte heb gezien  zijn ze wel gaan kijken.
Daarna stopte de informatie, maar het blijkt dus: als je maar blijft bellen en schrijven komen ze wel in actie.
Wat ik erg lastig vond, dat was dat ik steeds duidelijk moest maken dat het mij niet ging om mijn geld terug te krijgen, of de kosten van de dierenarts, maar dat ik wilde dat er naar de andere honden gekeken werd.
Ik geloof dat ik dat wel een keer of vijf heb moeten uitleggen :-\, met de toevoeging dat ik echt wel wist dat als ik daar een verwaarloosde hond kocht, dat ik dan niet moest verwachten dat de LID mijn geld terughaalde. Maar het duurde echt heel lang voor dit serieus genomen werd >:(
In ieder geval: de aanhouder wint.
En ik hoop dat jullie nog veel mooie dingen met Reza (en natuurlijk de andere hondjes) kunnen meemaken.
Laatst gewijzigd door hamada op zo 20 feb 2011, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
#1942677
Dank je wel hamada !

Ik ga morgen ook weer aan de telefoon hangen, want het gaat mij ook niet om geld, ben daar ook niet over begonnen, maar dat er wat gedaan wordt. Dan kan het mij niet schelen of het een uit de hand gelopen hobbyfokkerij is of een grote broodfokker. Dat de honden daar lijden is voor mij duidelijk. Reza kan onmogelijk de enige zijn met al deze problemen.
Ik zal jouw raad meenemen als ik ga bellen  ;)
#1945390
[quote="Nynke F"]
Welkom op Barfplaats Brenda  :) :)   maar wat een verschrikkelijk verhaal vertel je  :'( :'( :'( :'(

Zulke mensen mogen ze van mij ...  dat vul ik maar niet in.

Ik vraag me af om welke reden je al deze supplementen geeft?   
[/quote]

Toch bang dat ze tekorten oplopen. Mensen die alleen barfen geven toch ook supplementen bij ? of heb ik dat mis ? Omdat ik alleen de kvv geef die alleen compleet is als je meerdere soorten geeft, heb ik het gevoel dat ik ook wat extra's moet geven.

Tja, zulke mensen .... idd..... afschieten en op de vuilstort dumpen.... mijn excuses als ik te grof ben, maar ik ben nog steeds in staat om er zelf weer heen te rijden als ik bijv. de bezem pak om wat aan te vegen. Rees die begraaft zich dan letterlijk onder de grond  :'( Pak de bezem maar niet meer waar zij bij is. Aan het lijntje lopen hoeft van mij ook niet meer. Ik ga haar die stress niet meer aandoen, gezien dat ze opgegeven is en ik niet weet hoelang ze zich nog goed blijft voelen. Til ik er lekker waar het te druk is en verder lekker lopen waar ze wil.
#1945819
hier barfen de dames , en krijgen er alleen gemalen notenmix en omega 3 ( ze eten geen vis) bij....
verder  geen poeder en pilletjes  ;)
door de juiste hoeveel heden ( spiervlees , vleesbot en orgaan) te voeren heb je dit niet nodig
(daarom wordt er ook op toegezien dat nieuwe mensen zelf een menuutje samenstellen, zodat die dan weet wat en waarom er gevoerd word )
Laatst gewijzigd door lauraV op wo 23 feb 2011, 02:09, 1 keer totaal gewijzigd.
#1945999
[quote="lauraV"]
hier barfen de dames , en krijgen er alleen gemalen notenmix en omega 3 ( ze eten geen vis) bij....
verder  geen poeder en pilletjes  ;)
door de juiste hoeveel heden ( spiervlees , vleesbot en orgaan) te voeren heb je dit niet nodig
(daarom wordt er ook op toegezien dat nieuwe mensen zelf een menuutje samenstellen, zodat die dan weet wat en waarom er gevoerd word )
[/quote]

Maar juist omdat ik niet barf en kvv geef, ben ik bang dat ik ze tekort misschien doe. Ik trek wel wat kvv van de daghoeveelheid af om zelf spiervlees bij te voegen. Als ik dat niet doe dan hebben ze hele harde ontlasting die eruit ziet, als je ze uit elkaar trekt, als poeder.
#1946227
Hier krijgen ze diverse smaken Carnivoer, in het verleden (naar tevredenheid) verschillende smaken Carnibest. Supplementen krijgen ze alleen in verband met hun hart (Q10, zalmolie, vit.E) en tegenwoordig voor hun gewrichten (Cortaflx). Maar waar het gaat om de "normale"voedingsstoffen ga ik er van uit dat dat voldoende in het kvv zit.
Je zou nog eens op www.dogaware.com kunnen kijken wat er voor supplementen voor honden met kanker worden geadviseerd. Het zal niet kunnen genezen, maar mogelijk wel ondersteunen, net als versvlees de algehele conditie ten goede komt.
Sterkte en succes.
Laatst gewijzigd door hamada op wo 23 feb 2011, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
#1946292
Amai, wat een verhaal!! Zo erg, dat er zo weinig tegen kan/mag gedaan worden!  :'(  :'(  Je wordt er moedeloos van! Toch hoop ik dat je reactie ervoor kan zorgen, dat deze persoon toch al moet ophouden!
Maar jullie hebben in Nederland, dan nog enkele instanties, die je kan aanspreken... Hier in België is er weinig of niks... (of toch niet zover mij bekend is!)
Zo heb ik onlangs staan praten met iemand, waar de paarden in de winter stonden te kreperen.  Er lagen er al 2 dood!! Hij had alle voor hem denkbare "instanties" opgebeld/ingelicht (politie, dierenbescherming!?, gaia,...) Niemand, kon/wou/durfde ?? ingrijpen! Dit dateert al van vorig jaar, ondertussen zouden alle dieren, onder druk van de buurtbewoners "weg" gedaan zijn...??

Maar kom, dit is weer een totaal ander verhaal!
Geweldig van jullie, om dit hondje zo'n prachtige kansen te geven! Hopelijk kan ze er nog superlang van genieten!! En natuurlijk jullie van haar!! Veel succes en sterkte!! 
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door