Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Kastaarenakira
#1933858
Hallo mijn naam is Angelo. Ik ben de trotse bezitter van 2 honden Kastaar en Akira.
Ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik een hond heb met een allergie.
Ik heb haar sinds augustus geadopteerd uit een asiel en ze was in slechte conditie,
veel te mager, gans haar lichaam zat onder de ontstekingen.
Dus zijn we naar een dermatoloog voor honden geweest en hij had akira op een eliminatie dieet gezet
van enkel paardenvlees, waardoor ze nog meer vermagerde..
We hebben dit 2 maanden volgehouden en zijn dan overgeschakeld op een kvv voeding. Kant en klaar gemaakte vlees worsten.
Nu is ze volop aan haar herstel bezig, dus dit gaat goed.
Maar ze moet wel nog een 5 kg aankomen en dit gaat traag, dus wil ik haar volledig op een barf menu zetten samen met mijn andere hond.
Dus heb ik voor haar het volgende menu voor haar gemaakt.
Voldoet dit?
Mss nog enige tips?
Afbeelding
Afbeelding
Door Esther Q
#1934092
Dat ziet er prima uit en voldoende variatie. Waarom voer je geen groentemix? En voer je ook af en toe een ei? En waarom kies je voor 4%? Dat is misschien aan de lage kant als je hond moet aankomen. Aankomen op barf is in het begin bij sommige honden moeilijk. Die van mij woog rond de 18-20kg en kwam ruim een half jaar nauwelijks aan op ruim 1kg voer. Ik zou denk ik iets hoger gaan zitten, op 7% bv.
Door 202Spots
#1934098
Lams en geiten vlees is vetter dan rund/paarden vlees en zal eerder gewicht geven.
Om de dag 'n eitje erbij kan ook!
Door Irish
#1934129
Mijn advies: laat je hond rustig aankomen.
Ivan kwam een ruim half jaar geleden ook bij mij, zijn ribben staken uit.
Inmiddels is hij ruim 7 kilo aangekomen, in dus een ruim half jaar tijd.
Ik was in het begin ook ongeduldig en wou hem zsm op gewicht hebben, maar dit had alleen meer diarree klachten als gevolg.
Door Kastaarenakira
#1934579
groentenmix zit erbij hoor maar ben ik vergeten erbij te plaatsen.
Tuurlijk zou ik ook graag andere vettigere soorten erbij plaatsen maar momenteel heeft mijn leverancier alleen maar kip, eend,rund,kalf en paard.
Mss eens een andere leverancier zoeken?
Ik heb ook voor de 4% gekozen omdat ze geleidelijk aan mag verdikken. Ik zie wel. Verdikt ze niet dan ga ik meer geven.

Ik vraag mij ook af hoe jullie dit dagelijks geven.
Iedere dag een zelfde mix van bot, spier en orgaan of de ene dag meer orgaan en de andere meer spiervlees?
Door 202Spots
#1934984
[quote="Kastaarenakira"]
Ik vraag mij ook af hoe jullie dit dagelijks geven.
Iedere dag een zelfde mix van bot, spier en orgaan of de ene dag meer orgaan en de andere meer spiervlees?
[/quote]
Geef je alles gemalen? of ook grotere stukken wat ie zelf moet kluiven?
Wanneer je alleen gemalen geeft dan maakt het niet veel uit of je elke dag 't zelfde indeeld,
maar wanneer je b.v de ene dag 'n halve kip of 'n eend karkas geeft
dan kan je klein beetje groentenmix met wat orgaan vlees er bij geven.
Ik zelf geef geen maaltijd wat alleen  orgaanvlees zoals lever,hart en nieren bevat.
Er word wel 'n hele lap pens gegeven,dat kan wel.
De verhouding hoeft echt niet elke dag precies te volgen,zolang het allemaal word gegeven is 't goed .
Door Angela_Bodhi
#1936399
Ik vind dat je wel erg veel lever en nier geeft...

Verder zou ik ook meer geven en vettere vleessoorten. Als je leverancier dit niet heeft, zou ik het elders proberen. Vette vleessoorten zijn eend, geit, lam en sommige wildsoorten. Ik zou kip achterwege laten, want dit is erg mager. Rund en paard zijn ook niet heel vet, maar rund kun je best geven ter variatie.
Ik zou qua bot voornamelijk eendenbot geven; vleugels, nekken, karkas... Of eventueel als je aan wild kunt komen, dan zou dit ook goed zijn (konijn is geloof ik mager). Of een geiten- of lamsnek en als je hond gevorderd is een jonge geitenrib of lamsrib.
Spiervlees de vettere soorten, qua vis ook.  En lams- of geitenpens.
Laatst gewijzigd door Angela_Bodhi op wo 23 feb 2011, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kastaarenakira
#1944953
Ik kan nog aan lamsribben geraken en ook aan geit spiervlees en gemalen eendekarkas.
Deze zijn natuurlijk veel duurder dan de rund en kip.
Lamsribben zijn mss nog te vroeg?
gemalen eendekarkas of toch verder zoeken naar volledige karkas?

Mss weet iemand een goede leverancier in west vlaanderen?
Door Kastaarenakira
#1945076
Afbeelding

Ik heb enige aanpassingen gemaakt
Geit eraan toegevoegd en paard weg.
Kalkoenkarkas erbij.
En wat geminderd in lever en nier waardoor een beetje meer pens.
Hoeveel pens geven jullie?
Door DarkWolf
#1945115
Heb je eigenlijk enig idee aan wat je hond allergisch is?
Ik heb nl ook een hond met een voedselallergie, en naast granen is hij ook allergisch aan kip.
Door Kastaarenakira
#1945142
Neen eigenlijk niet met 100% zekerheid. Het enigste wat we zeker weten als we ze brokken geven zit ze weken onder de jeuk en krabt ze heel haar buik en borst open.
We zijn met haar naar een dermatoloog geweest en die heeft haar behandelt tegen demodex en we moesten ook overstappen op een eliminatiedieet van paard, aardappelen en bonen. We hebben dit 2 maanden volgehouden, maar omdat ze maar bleef vermageren zijn we overgestapt op kvv, allerlei verschillende soorten ook met kip.
Dus naar die dokter zijn we ook niet meer terug geweest.
Dus nu doet ze het goed, alhoewel ze hier en daar nog eens een opflakkering heeft, waarschijnlijk omdat ze hier en daar nog eens iets kan pikken van onze andere hond.
Haar buik is terug mooi roos en er groeit  haar op.
Dus zie ik momenteel geen reden om alles te voeren van rauw.
Door Angela_Bodhi
#1946195
Pens zou je zo'n 10% van kunnen geven.
Fijn dat je aan eendenkarkas kunt komen. Jammer dat het gemalen is, maar beter dan niets...
Geitenvlees ook super. Rib is idd nu nog te vroeg, als je hond een tijdje barft, kan dit wel worden geven. Moet het wel echt van jonge dieren zijn, dus redelijk zacht bot (met een knipschaar moet je het bot door kunnen knippen).
Door Antonia
#1951416
Je menu ziet er goed uit. Persoonlijk zou ik echter geen kalkoenkarkas geven, de botten van kalkoen vind ik te hard en te scherp.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door