Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door *Kelly en de vrolijke 5*
#1916241
Hallo iedereen,

Ik ben op dit forum terchtgekomen tijdens mijn zoektocht naar een passend dieet voor ons maltezertje Nouki waarvan we sinds midden december weten dat hij een levershunt heeft.

De dierenarts heeft hem meteen op royal canin hapatic brokken gezet, maar zoals verwacht krijgt hij hier weer heel erg veel jeuk door.
We waren namelijk vorig jaar al overgeschakeld op kvv omdat Nouki jeuk bleef houden door het eten van brokken. Zoalg hij uitsluitend kvv kreeg had hij geen jeuk meer, maar sinds de hapatic is de jeuk in alle hevigheid terug.
Dus indien het mogelijk is zou ik graag terug overschakelen naar een kvv of eventueel barf die kan gegeven worden bij een levershunt.

weet iemand van jullie een geschikte kvv die kan gegeven worden bij deze aandoening?
Of een geschikt BARF menu?

Alvast bedankt
Groetjes
Kelly
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1916255
Gaat die niet geopereerd worden? Want na een operatie kan in de meeste gevallen, als de boel gestabiliseerd, is weer op een normale manier gegeten worden.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1916265
Een levershunt is niet handig met versvleesvoer. Dan moet je toch koolhydraten gaan voeren. Je mag namelijk niet te veel eiwitten geven. Het is natuurlijk wel mogelijk maar dan kun je geen KVV voeren, moet je zelf gaan samenstellen.
#1916411
Een operatie is mij afgeraden door de dierenarts. Dit omdat ze het een te groot risico vind.
Nouki is ook niet echt ziek ofzo hij ziet er gewoon erg gezond uit.
We vonden het alleen erg verdacht dat hij de laatste weken zoveel begon te drinken soms tot anderhalve liter per dag en daarbij natuurlijk erg veel plaste. Ik dacht in het ergste geval aan diabetes, maar na enkele bloedonderzoeken en een tolerantietest met ammoniak kregen we de diagnose levershunt.
Het vele drinken is nu ook weer voorbij dus op dit moment is er echt niets waardoor je zou kunnen vermoeden dat hij een kevershunt heeft.

Ik heb gevonden via internet dat duck een variant heeft "therapy" die kan gegeven worden bij nier en leverproblemen. Maar ik ben zelf zo geen voorstander van duck. En ik weet natuurlijk niet of dit ook geschikt voer is voor bij een levershunt.
Jammer genoeg heeft onze dierenarts helemaal geen ervaring met kvv en Barf. Het enige wat ik volgens haar zou mogen geven is rijst met cottage chees of magere natuur yoghurt. Maar dat lijkt mij ook geen complete maaltijd  ???
#1917128
De dierenarts zegt dat de kans groter is dat hij sterft aan de operatie dan aan de levershunt zelf.
Volgens de DA is het een kleine shunt en word er nog een gedeelte bloed gezuiverd door de lever, met een grote shunt had hij al veel eerder ernstig ziek geweest.
Omdat hij 2jaar is, zou de kans op een succesvolle operatie ook kleiner zijn dan bij een pup van enkele maanden oud.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1917226
Ik heb een aantal honden gezien tijdens m'n studie die een gedeeltelijke shunt hadden en prima konden leven op een speciaal dieet. We hebben het hier over een hond van 2 die zo te lezen alleen hinder ondervindt van de ammoniak en aminozuren in het bloed. In utrecht kregen ze toen een brok waar bepaalde aminozuren in geringe mate in zaten, het voer zat toen nog in de testfase maar ik herinner me nog wel dat de honden die ik gezien heb het er goed op deden, zo goed dat ze niet meer geopereerd hoefden te worden.
Door Lizzy
#1917242
Zou dit lever dieet niet werken?

Bij leverproblemen wordt een laag eiwit-dieet aangeraden maar dat ook weer in de laatste studies blijkt dat je niet te weinig eiwit moet geven, omdat dat het probleem alleen maar erger kan maken. En ook zou een dieet gegeven moeten worden dat weinig vet bevat, maar ze schrijven dat ook te weinig vet weer problemen kan veroorzaken. Dus voer weinig vet (geen schapenvet, geen olijfolie, geen grote hoeveelheden vet vlees) maar voer niet vetvrij.

Ze raden gemiddelde hoeveelheden eiwit aan die van hoge kwaliteit zijn: huttekase/cottage cheese (hetzelfde), ricotta, eieren, yoghurt zijn van hoge kwaliteit en produceren minder ammoniak als vlees. Ze raden verder witte vis aan (kabeljauw, wijting, etc). En verder mag kip, kalkoen, zonder vel. Dit maakt gemiddeld ammoniak aan.

Rood vlees produceert het meest ammoniak en moet daarom vermeden worden. Dit geldt ook voor orgaanvlees.

Bij leverziektes is het voeren van graan goed/zinvol is. Het lichaam dient glucose op constant niveau te houden. De hersenen kunnen alleen functioneren door glucose te verbranden, de rest van het lichaam kan ook vetzuren verbranden. Glucose wordt gemaakt in de lever uit aminozuren en dat gaat dus niet als je een slechte leverfunctie hebt. Dus vandaar dat je beter glucose in een directe vorm aan kan bieden in de vorm van koolhydraat.

Met dank aan Dorothea voor de uitleg waarom bij leverproblemen wel koolhydraat gegeven moet worden

Het beste voer je havermout, volgens de diverse dierenartsen (waarvan ik hun boeken heb geraadpleegd). In diverse boeken van dierenartsen schrijven ze dat je de helft vlees en de helft graan moet voeren. Minder eiwitten vinden ze niet verantwoorden, tenzij je hond een specifiek geval is en aan hepatic encephalopathy lijdt. Ik kan me daar wel in vinden. Ik denk dat als je te weinig eiwit geeft, de hond z'n eigen spierweefsel af gaat breken en daar zit je ook niet op te wachten...

Ook zij vinden het beter om meerdere malen per dag kleinere porties te voeren. Vier per dag is het beste.

Ze vinden dat je geen supplementen moet geven die veel koper bevatten en ook orgaanvlees moet je niet/weinig geven. Je kunt eventueel een zink supplement geven om koper te binden.

Goede supplementen zijn: vitamine B complex, knoflook. Kelp en alfalfa mag ook gegeven worden. Ze schrijven dat je met vitamine A supplementen uit moet kijken bij lever ziektes en vooral geen levertraanolie mag geven. Ze schrijven dat je dus ook weinig tot geen lever moet voeren. Heel af en toe mag je kleine beetjes (1 tot 3 theelepels) lever voeren. Ik zou zeggen, 1 maal per 2 a 3 weken maximaal een beetje lever.

Dan schrijven ze dat je dus vooral witte vis, huttekase, eieren, moet voeren voor de eiwitten. En dat je daar groentes aan toe moet voegen. Aan de groentes mag je zelfs aardappel en zoete aardappel toevoegen. Ik zou aanhouden: 50% eiwitten in de vorm van vlees, vis, eieren, zuivel en 50% groente + graan (en ik zou zelf van die 50% groente en graan weer 30% a 40% graan geven en 20% a 10% groente).  Ik zou 1 keer per week wat hart geven, maar: weinig. Een paar theelepeltjes. 

Als ondersteunend middel bij leverproblemen kun je Mariadistel geven.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1917276
Het probleem zijn de aminozuren en ammoniak in de hersenen. Het zijn bepaalde aminozuren die in de hersenen problemen geven, met name tyrosine, alanine en tryptofaan. Die aminozuren komen in de hersenen komen en gaan op bepaalde receptoren gaan zitten, wat uiteindelijk resulteert in een hoog cortisol gehalte in het bloed waardoor de nieren niet meer goed kunnen concentreren. Je moet dus toch proberen om die aminozuren zoveel mogelijk te beperken.
Geen idee of je ergens kan vinden in welke produkten die aminozuren veel of weinig voorkomen. Volgens mij was dat toen wel de crux van dat dieet, dat er wel eiwitten inzaten maar nauwelijks tryptofaan, alanine en tyrosine. Verder moet je dus ook nog voorkomen dat er ammoniak vormt.
ik denk dat je gerust het dieet kan proberen wat Lizzy oppert, als veel drinken en veel plassen het enige probleem is. Zou mijn hond na het eten ook hersenverschijnselen krijgen dan zou ik toch zeker eiwit gaan beperken.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1918888
*Kelly en de vrolijke 5* schreef: oh wauw, bedankt voor de info!
Hiermee ben ik meteen een hele stap verder.

Als ik het goed begrijp kunnen eiwitten dus geen kwaad zolang het maar de "goede" eiwitten zijn?
Ja dus vooral, zoals Lizzy schrijft, eiwitten uit vis en zuivel.
#1944027
Als je goed hebt gelezen op het andere forum zie je dat ik Renske en ook Carnibest geef (carnibest word ook soms vervangen door haaksbarf)
Ik geef 2 a 3 dagen carnibest en 4 a 5 dagen renske (verschilt een beetje van week tot week).




Om nu verder te gaan:
Ik heb even gekeken voor de Duck therapie. Alleen is de "analyse" voor mij gelijk aan chinees.
Wat denken jullie hiervan? Is deze kvv ook goed bij een levershunt of kan ik toch beter opzoek gaan naar menu's om zelf het voer samen te stellen?
Ik ben een echte leek op het gebied van zelf samenstellen dus heb ook geen idee hoe ik eraan zou moeten beginnen.  ??? :-[

Algemeen

Kip, rijst, wortelen, maïskiemen: eenvoud is het moeilijkst.

DUCK Therapie is een volledige maaltijd, die is samengesteld uit kip, rijst, wortelen en maïskiemen. Toegevoegd zijn vitamines, mineralen en spoorelementen.
De kippen zijn vers en goedgekeurd voor menselijke consumptie.

* Geen karkassen, poten, koppen, meel of ander slachtafval

Zoals al onze complete maaltijden is DUCK Therapie geschikt voor elke hond.

* Voor de fijnproevers is het een extra smaak

Het is nog lichter verteerbaar.

* Hoofdingrediënten zijn verse kip en rijst

Ook voor de vacht is het nog beter.

* Daar zorgen onder andere wortelen en maïskiemen voor.  Kip heeft de ideale verhouding tussen omega 3 en 6 vetzuren met dezelfde biologische waarde. Want ook dat is belangrijk.

Het is zéér geschikt voor honden met nier - of leverproblemen.

* Het eiwit uit verse kip heeft een hoge biologische waarde waardoor de eiwitfractie laag is.

DUCK Therapie kan ook helpen bij nerveuze, angstige, agressieve en slecht lerende honden.

* Verse of diepgevroren kippen, en ook rijst bevatten veel natuurlijke B2 en B6 vitamines (co-enzymen voor serotonine). Vitamines B2 en B6 zijn wateroplosbare vitamines die slecht tegen drogen en verwarmen kunnen. Ze zijn wel zéér belangrijk bij het aanmaken van serotonine, een tekort daarvan is mede verantwoordelijk voor impulsief gedrag, asociaal gedrag, agressiviteit en hyperactiviteit.

Daarbij komt dat we net als bij onze overige complete natuurmaaltijden de eiwitbron niet moeten verwarmen, zodat ook het aminozurenpatroon optimaal blijft, waardoor zéér veel problemen bij zowel vacht, metabolisme en gedrag vermeden worden.

* Zuurtegraad

Succes komt niet vanzelf

* Veel testen en meer dan 6 jaar proefdraaien heeft aangetoond dat zelfs in extreme gevallen succes kan geboekt worden, zowel op het gebied van gezondheid, uiterlijk als gedrag.

De hoge voedingswaarde maakt dat honden er weinig van moeten eten, en bijgevolg ook weinig ontlasting produceren, wat niet alleen voor hen prettig is.

Dierenarts

DUCK THERAPIE – breed inzetbare natuurvoeding

Voeding kan op veel manieren de fysiologische en mentale activiteiten van honden beïnvloeden. Primair remt voedselopname de hongerprikkel, en daarmee zoek- of bedelgedrag voor voedsel. Door de voedselopname dient niet alleen voldaan te worden aan de hongerprikkel, maar ook aan de behoefte aan bepaalde koolhydraten, eiwitten, vetzuren, vitamines, en mineralen.  Een tekort aan een van deze nutriënten kan onder andere leiden tot vermagering (te weinig eiwit, te weinig energie), verminderde weerstand (te weinig of verkeerde vetzuur-ratio, tekort aan vitamines en andere precursors voor enzymsystemen), ontstekingen (radicaalvorming), een slechte vacht (zink- of biotine-deficiëntie, vetzuurverstoring), of gedrags- en evenwichtsstoornissen (tryptophaan-, vitamine B6-deficiëntie).  Een overdosis aan bepaalde bestanddelen kan o.a. leiden tot overgewicht (te veel energie-opname), grotere kans op de ontwikkeling van ontstekingen en kanker (obesitas is hiermee positief gecorreleerd), darmproblemen (te hoog eiwit-aanbod leidend tot SIBO), nier- en blaasproblemen (te veel eiwit of ureum, overschrijding van de saturatie voor bepaalde mineralen en daardoor gruis- en steenvorming), of ook weer gedrags- en balansstoornissen (hypo- of hyper-activiteit, dwangneurosen, ataxie).

Vroeger kenden we maar 1 type voeding (‘met de pot mee-eten’), en later zijn de op verschillende levensfasen gebaseerde diëten geïntroduceerd. Honden worden steeds meer als aparte individuen beschouwd, en ook de voeding wordt daar op aangepast. Een individuele hond kan een verhoogde of verlaagde behoefte hebben aan bepaalde nutriënten, ingegeven door zijn genotype (hoe de hond gefokt – of doorgefokt – is) en zijn levensomstandigheid.

Voorbeelden van aangeboren, genotypische problemen zijn: Von Willebrand's Disease bij de Doberman Pinscher, Poedels, Pembroke Welsh Corgi; Phosphofructokinase-deficiëntie bij de Cocker Spaniel en de Engelse Springer Spaniel; Pyruvaatkinase-deficiëntie bij de Basenji; Cystinurie bij de Newfoundlander; Koper-toxicosis bij de Beddlington Terrier; Renal Dysplasia bij de Shih Tzu, Lhasa Apso en Soft-Coated Wheaten Terrier; overdominantie bij American Bull Terrier.

Problemen die zich kunnen ontwikkelen gedurende het leven, ten dele gebaseerd op het fenotype, zijn o.a. slijtage aan de gewrichten (arthrose, kraakbeenbeschadiging), vermindering van de visus (staar), verlaagde weerstand tegen infectie-ziektes, verminderde nier-, lever- of hartfunctie, en gedragsveranderingen (dementie, verlatingsangst).

Sommige van deze ziektes en problemen zijn vanuit een nutritioneel oogpunt af te remmen, te verbeteren of soms zelfs te voorkomen. De voeding moet dan wel aangepast zijn aan de individuele wensen van de hond, d.w.z. dat sommige ingrediënten verhoogd of verlaagd aanwezig zijn, dan wel in een andere vorm worden aangeboden. Dierenartsen zijn al lang bekend met de therapeutische effecten van bepaalde geëxtrudeerde en/of ingeblikte voeders, waarbij bijvoorbeeld de vorming van blaasgruis verminderd wordt of de bloeddruk verlaagd wordt. Ook de zogenaamde hypo-allergene diëten vormen een belangrijk preventie-middel bij allergiën.

Vanuit de natuur-filosofie heeft Duck een nieuwe diepvriesvoeding ontwikkeld, genaamd DUCK Therapie, opgebouwd uit kip, rijst, wortelen en maiskiemen.  Door te kiezen voor een gelimiteerd aantal ingrediënten is een hypo-allergeen dieet ontstaan, met enkele zeer specifieke kenmerken. Doordat het product vers wordt ingevroren en geen hitte-behandeling ondergaat blijven bepaalde kenmerken beter behouden dan bij andere types voer. Droogvoer wordt geëxtrudeerd, een proces met druk en hitte om de ingrediënten te ontsluiten. Blikvoer wordt dmv een hittebehandeling (verplicht volgens de Europese regelgeving) gesteriliseerd. DUCK  Therapie ondergaat geen additionele hitte-behandeling en wordt ‘koud’ verwerkt.

De ingrediënten van DUCK Therapie: kip is gekend om zijn uitstekende aminozuur-patroon en biologische beschikbaarheid. De verhouding van de essentiële aminozuren binnen kip komt overeen met die van de hond, waardoor een correct eiwitprofiel en adequate opname gewaarborgd is. Rijst is naast een uitstekende koolhydraatbron ook van belang voor de bijdrage aan vitamines en spoor-elementen. Wortelen zijn van belang voor een goede vezel- en vitamine-bijdrage. Maiskiemen hebben een ander nutritioneel profiel dan gewone mais. Door het ontkiemingsproces wordt het percentage vitamines relatief sterk verhoogd. Dit is al jaren gekend in de vogelvoeding, waar vaak zaden ontkiemd worden voordat ze worden aangeboden. In de natuur worden veel zaden pas ontkiemd opgenomen, omdat zó de kwaliteit en de biologische beschikbaarheid van de nutriënten vergroot wordt.

Door de ingrediënten en de aparte manier van behandelen (vers – diepvries) kent DUCK Therapie enkele specifieke kernwaarden en toepassingsgebieden. Door de zeer hoge verteerbaarheid kan er volstaan worden met een relatief laag eiwitpercentage in het voer (10,5%) en is het geschikt bij darm- en nierproblemen. Door de verhoogde eiwit-opname is er weinig rest-eiwit in de darm, en is de ureumdruk op de nier gelimiteerd. Ook de uitscheiding van oxalaat en ammonium via de urine is beperkt, hetgeen bij een blaasgruis en –steen-preventie past. Voldoende vochtopname, van belang bij oudere of zieke dieren, en bij blaasproblemen, is gewaarborgd door het vochtgehalte (54%) in het aangeboden product.

Daarnaast is er de mogelijkheid om gedragsmodulerend te werken, mede door de goede beschikbaarheid van vitamine B1 (thiamine, 23,9 mg/kg ds, thermolabiel), B2 (riboflavine, 13,8 mg/kg ds), B6 (pyridoxine, 19,61 mg/kg ds) en het essentiële aminozuur tryptophaan (2,6 g/kg ds) . Tryptophaan met als co-enzymen riboflavine en pyridoxine vormt serotonine. De neurotransmitter serotonine werkt op verschillende niveaus mee aan normaal gedrag, o.a. als precursor van melatonine. Melatonine is van belang om een goed dag-nacht-ritme te behouden; als dit ritme verstoord is kunnen onbegrepen dier-reacties optreden.
Doordat DUCK Therapie een natuurlijk product is waarin de thermolabiele ingrediënten niet afgebroken zijn door hitte-stress, kan dit product een toegevoegde waarde hebben binnen de door dierenartsen geadviseerde diëten, met een breed toepassingsgebied.

Dr Joep Lupgens, veterinair en nutritioneel consultant.                                  Maart 2004.

DUCK THERAPIE per 1000 gr

ANALYSE

Vocht 54 %
Eiwit 10,5 %
Vet waarvan min. 3/4 essentiële vetzuren 10 %
Koolhydraten 21,2 %
Ruwvezel 1,3 %
Mineralen 3 %

Mineralen & spoorelementen

Natrium 429 mg
Kalium 2,27 gr
Magnesium 307,64 mg
Calcium 0.68 %
Mangaan 13.5 mg
IJzer 27 mg
Kobalt 2,08 mcg
Koper 10.5 mg
Zink 63.5 mg
Fosfor 0.63 %
Fluor 0.08 mg
Chloride 1.60 gr
Jodium 0.51 mg

Vitamines

Vitamine A 9800 I.E.
Caroteen 3.83 mg
Vitamine D 1680 I.E.
Vitamine E 63.66 mg
Vitamine K 1.49 mg
Vitamine B1 12.91 mg
Vitamine B2 6.47 mg
Vitamine B3 13.36 mg
Vitamine B5 97.4 mg
Vitamine B6 10.59 mg
Biotine  102 mg
Vitamine B9 0.514 mg
Vitamine B12 0.027 mg
Vitamine C 43.08 mg

Aminozuren

Isoleucine 6.29 gr
Leucine 9.55 gr
Valine 6.31 gr
Methionine 3.01 gr
Cystine 1.66 gr
Phenelaline 5.01 gr
Thyrosine 4.70 gr
Threonine 5.14 gr
Tryptophaan 1.40 gr
Lysine 9.46 gr
Histidine 3.25 gr
Arginine 7.36 gr
Door Lizzy
#1944532
Zoals Tannetje en Dorothea (beide dierenarts) ook hebben geschreven hier boven in is KVV niet geschikt en Duck dus ook niet (en Renske al helemaal niet).

En het zelf samenstellen van een maaltijd voor jouw hond moet niet zo moeilijk zijn! Je geeft van het totaal dat je voert de helft witvis, eieren, zuivel en een beetje vlees. De andere helft bestaat uit groenten en granen.

Voor details, zie: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 610.0.html

Dus stel dat jouw hond 200 gram voer per dag eet. Dan geef je haar 100 gram huttekase, witvis, pens, ei en 70 gram granen (havermout) en 30 gram gekookte groenten. Vanzelfsprekend wissel je de eiwitsoorten (dus vis, eieren, zuivel, vlees) en groenten zoveel mogelijk af. Dus de ene dag geef je 100 gram ei en de dag erop 100 gram witvis en de dag daarop 50 gram huttekase en 50 gram kip. Enzovoorts. De vis en de kip geef je rauw. Het ei zou ik zelf het eiwit gestold geven en het eigeel rauw. Dan hebben ze wat meer maaltijd/bite. Qua groenten geef je de ene keer broccoli, de keer erop courgette, de keer erop zoete aardappel, de keer erop gekookte andijvie of witlof. Enzovoorts. Ik zou zelf 1 keer per week een theelepeltje orgaanvlees geven in de vorm van hart of lever (dus de ene week hart en de andere week lever).

Dit is natuurlijk geen BARF maar ik denk dat je in jouw situatie niet beter dan dit kunt voeren.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door