Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ineke
#194344
Mufasa heeft nu sinds 4 weken een oorontsteking. Het gaat beter, maar ik moet weer twee weken doorgaan met de behandeling.
Nu heb ik Bas op diezelfde tijd dat Mufasa met de behandeling is begonnen ook na laten kijken omdat hij één vuil oor had. Volgens de DA was het binnenoor schoon. (Mufasa bleek trouwens 2 mnd daarvoor al vuile oren te hebben :o maar daar is toen niets aan gedaan!)

Nu (dus 4 weken later) heeft Bas dus zeer waarschijnlijk wel een ontstoken oor. Ik kan niet in zijn oor kijken maar tot waar ik kan kijken lijkt het wel besmeurd met verlopen olie. Hetzelfde als bij Mufasa dus.

Mijn 'probleem': Ik heb Bas verzekerd, maar heb een wachttijd tot 13 nov. Heel erg balen dus. Uiteraard gaat bij twijfel de gezondheid van mijn honden voor, maar ik heb geen geldboom in de tuin en laat dus liever de verzekering uitbetalen.

Nu mijn vraag aan jullie: Zouden de middelen voor Mufasa kwaad kunnen bij Bas.
Als het dezelfde ontsteking is, zou dat toch moeten lukken. Ik zou het dan 2,5 week aan kunnen kijken en bij geen verbetering alsnog naar de da gaan.

Mufasa krijgt otifin oil 2x per dag in beide oren en Resorcine gtt 1x daags in beide oren 3 druppels.
Ik kan nergens vinden wat Resorcine is.

Wat denken jullie.
Wat zouden jullie doen.

Mufasa heeft me deze maand al meer dan 100 euro aan de dierenarts gekost (nog niet verzekerd, dat loopt nog). Natuurlijk weet je dat als je dieren hebt je wel eens veel geld kwijt kan zijn aan de da, maar zou ik het kunnen wagen met Bas, zonder ook maar enig risico te lopen voor een beschadigt oor.
Laatst gewijzigd door Ineke op ma 01 nov 2004, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door danielle1980
#194366
hai ineke

de otifin is een middel dat altijd bij een oorontsteking word gebruikt,
maakt niet uit wat voor.

het kan dan ook echt geen kwaad om het bij bas te geven.

minx heeft t pas ook gehad.
minx moest 3 druppels in elke oor 2 x daags.

dat andere ken ik dus niet,
dat heb ik niet gehad,
en heb t nooit gekregen,
voor geen 1 oorontsteking ???
ik kan er dus weinig over zeggen helaas.

maar je zou eerst alleen de otifin kunnen proberen.
en je zou na paar dagen wel resultaat moeten merken,
zo niet dan toch maar naar de da.
Door Ineke
#194379
Hoi Danielle,

Ik vind het maar moeilijk. Ik wil Bas niet nog 2,5 week met een ontsteking laten lopen, maar wil ook mijn geld niet weggooien.

De otifin is trouwens een olie. Ik moet er zijn oor mee zalven.
De resorcine gtt vind ik lastiger. Ik kan niet achterhalen wat dat is en wat dat doet.
Ik zal dat dus pas gebruiken als ik daar wat van weet.

Als jij ook 'altijd' otifin krijgt bij oorontstekingen, zal dat wel veilig zijn. Ik ga het dus gewoon proberen. Ik heb nog een tuutje over, zodat ik ze niet over en weer besmet.

Arme Bas. Eind september heb ik naar zijn oren laten kijken omdat één oor vuil was. Nu blijkt dat oor dus wel degelijk ontstoken. En hij is zo vreselijk bang voor de da :(
Mufasa had half juli al vuile (binnen)oren en eind sept heb ik dus zelf moeten ontdekken dat ze dus heel erg onstoken waren.
Normaal is onze da prima, maar hier baal ik dus wel heel erg van.
Laatst gewijzigd door Ineke op di 26 okt 2004, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door danielle1980
#194383
Ineke schreef: Hoi Danielle,

Ik vind het maar moeilijk. Ik wil Bas niet nog 2,5 week met een ontsteking laten lopen, maar wil ook mijn geld niet weggooien.

De otifin is trouwens een olie. Ik moet er zijn oor mee zalven.
De resorcine gtt vind ik lastiger. Ik kan niet achterhalen wat dat is en wat dat doet.
Ik zal dat dus pas gebruiken als ik daar wat van weet.

Als jij ook 'altijd' otifin krijgt bij oorontstekingen, zal dat wel veilig zijn. Ik ga het dus gewoon proberen. Ik heb nog een tuutje over, zodat ik ze niet over en weer besmet.

Arme Bas eind september heb ik naar zijn oren laten kijken omdat één oor vuil was. Nu blijft dat oor dus wel degelijk ontstoken. En hij is zo vreselijk bang voor de da :(
Mufasa had half juli al vuile (binnen)oren en eind sept heb ik dus zelf moeten ontdekken dat ze dus heel erg onstoken waren.
Normaal is onze da prima, maar hier baal ik dus wel heel erg van.
bij ons is het een soort gel,
maar we moeten altijd 3 druppeltjes in het oor doen.
ha dat gaat altijd makkelijk ::)
dus doe t maar wat op de gok,
als het maak niet te veel is.
en welke vorm het is maakt denk niet zo veel uit.

ik heb voor minx nu ook al een paar keer gehad.
en werkt elke keer heel erg goed.
minx is gewoon overgevoelig voor oorontsteking,
en komt steeds terug,
maar nu was t wel heel erg, :'(
maar binnen 4 dagen resultaat :D

ik heb dus ook altijd dat ik minx na laat kijken en tijd later ontstoken >:(
helaas helpt het niet om te voorkomen,
ik heb t nu gewoon altijd in huis.
en geef t als het nodig is.

ik kan me voorstellen dat je even twijfelt,
je kan t paar dagen aankijken of het beter word,
je geld zomaar overboord gooien vind ik ook zonde,
zo goedkoop is het allemaal niet :(
en als hij de da ook al niets vind,
vind ik het helemaal onnodig om nu al te gaan.

pas als het niet helpt zou ik gaan.
zeker omdat je nu even baalt van je da.

kun je misschien niet bellen(of kost dat ook geld)
om te informeren waar de resorcine precies voor is en of dat kwaad kan?
dan weet je dat ook,
ik bel ook tegenwoordig,
kost geen geld en geen consult!
Laatst gewijzigd door danielle1980 op di 26 okt 2004, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ineke
#194385
Ik heb net inderdaad even gebeld. De assistente vindt het NATUURLIJK geen goed idee. Maar ja, die zit er natuurlijk om geld voor de da te verdienen. Die laat me ook rustig langs komen om de da te laten vertellen dat het vanzelf overgaat (was een dikke darmontsteking)
Ze laat de dierenarts zelf gelukkig even terugbellen.

Diezelfde da schrijft bij mijn moeder voor haar Ierse Wolfshonden ook medicijnen voor voor een andere hond als het eigenlijk is.
Zo ver zelfs, dat haar reu vorige week schijndrachtig was :o Toen heeft mijn moeder maar even ingegrepen ;D

Ik ben benieuwd.

Weet jij (of iemand anders) of de oordruppels van vsm tegen ooronsteking werken?
Door danielle1980
#194386
heb net me eigen da even gebeld om te vragen van hoe of wat over de resorsine,
hij kende t niet ::)

heb wel gevonden :
Resorcine heeft antiseborroïsche en keratolytische
eigenschappen

maar dat is voor mij dus algebra ::)

misschien iemand anders???
Gebruikersavatar
Door Hitam
#194387
Seborrhoe is een vette huid, antisebortoisch is dus tegen een vette huid.
Keratolytisch wil zeggen dat het huidschilvers verwijdert.
Door tieneke
#194388
Ook hier moet ik de oren goed in de gaten houden.
Heb er een tijdje terug knetterduur spul voor gekocht wat niet echt hielp.
Tara's oor was toen licht ontstoken.
Nu maak ik een paar keer per week bij T&T de oren schoon met wat tea-tree olie en nog steeds geen klachten.
Ik zou de Da even bellen en gewoon vragen waar die druppels precies voor zijn en of je die ook eventueel voor Bas mag gebruiken.
Door danielle1980
#194391
Hitam schreef: Seborrhoe is een vette huid, antisebortoisch is dus tegen een vette huid.
Keratolytisch wil zeggen dat het huidschilvers verwijdert.
ah kijk,
dat begrijp ik dan wel ;)
Door danielle1980
#194392
Ineke schreef: Ik heb net inderdaad even gebeld. De assistente vindt het NATUURLIJK geen goed idee. Maar ja, die zit er natuurlijk om geld voor de da te verdienen. Die laat me ook rustig langs komen om de da te laten vertellen dat het vanzelf overgaat (was een dikke darmontsteking)
Ze laat de dierenarts zelf gelukkig even terugbellen.

Diezelfde da schrijft bij mijn moeder voor haar Ierse Wolfshonden ook medicijnen voor voor een andere hond als het eigenlijk is.
Zo ver zelfs, dat haar reu vorige week schijndrachtig was :o Toen heeft mijn moeder maar even ingegrepen ;D

Ik ben benieuwd.

Weet jij (of iemand anders) of de oordruppels van vsm tegen ooronsteking werken?
ja soms zou je sommige da's wel..... >:(
het is soms niet te geloven ::)

van de vsm druppels weet ik niet of t tegen oorontsteking werkt.
mijn da vind die druppels maar niets,
maar ja dat komt omdat die van hem natuurlijk veel beter zijn ::)
ik zal nog eens even gaan zoeken.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#194394
Ineke schreef: Hoi Danielle,

Ik vind het maar moeilijk. Ik wil Bas niet nog 2,5 week met een ontsteking laten lopen, maar wil ook mijn geld niet weggooien.

De otifin is trouwens een olie. Ik moet er zijn oor mee zalven.
De resorcine gtt vind ik lastiger. Ik kan niet achterhalen wat dat is en wat dat doet.
Ik zal dat dus pas gebruiken als ik daar wat van weet.

Als jij ook 'altijd' otifin krijgt bij oorontstekingen, zal dat wel veilig zijn. Ik ga het dus gewoon proberen. Ik heb nog een tuutje over, zodat ik ze niet over en weer besmet.

Arme Bas. Eind september heb ik naar zijn oren laten kijken omdat één oor vuil was. Nu blijkt dat oor dus wel degelijk ontstoken. En hij is zo vreselijk bang voor de da :(
Mufasa had half juli al vuile (binnen)oren en eind sept heb ik dus zelf moeten ontdekken dat ze dus heel erg onstoken waren.
Normaal is onze da prima, maar hier baal ik dus wel heel erg van.
Die resorcine heeft (naar wat ik kan vinden) een antseborwerking en/of gaat verhoorning van de huid tegen. Het zit ook verwerkt in een middel als Prednisolon.
De otifin zou ik dus ook zo gebruiken, met dit middel moet je misschien wat voorzichtiger zijn.

Voordat je zalf/olie of gel in zo'n oor stopt moet je 'm eerst goed schoonmaken anders komt het spul door het vuil nooit op de plaatst van bestemming. Als je misschien een (nonalcohol) oorcleaner hebt staan dan kun je daar eerst het oor goed mee schoonspoelen, klodder of scheut erin, goed soppen en dan uitlepelen :-X. Dit blijf je doen totdat het allemaal over is. Vuil is een heerlijke voedingsbodem voor mijten en ander gespuis. Dat moet er dus eerst uit.
Laatst gewijzigd door Angelique op di 26 okt 2004, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door danielle1980
#194399
Bij overmatige oorsmeerproductie, oormijt en oorpijn of oorjeuk door oorontsteking. Met oorontsteking wordt hier uitsluitend bedoeld een ontsteking van de huid aan de binnenkant van de oorschelp en de uitwendige gehoorgang tot aan het trommelvlies.

dit staat er op bijsluiter vsm.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#194411
danielle1980 schreef:

ja soms zou je sommige da's wel..... >:(
het is soms niet te geloven ::)

van de vsm druppels weet ik niet of t tegen oorontsteking werkt.
mijn da vind die druppels maar niets,
maar ja dat komt omdat die van hem natuurlijk veel beter zijn ::)
ik zal nog eens even gaan zoeken.
Hier werken die vsm- druppels als een speer. Onze Oessepoes had laatst oorontsteking met veel smeerontwikkeling (dus geen mijt oid). De Otiderm die er nog lag was van 3 jaar geleden, dus die hebben we maar weggeplettert. Ze heeft een paar dagen die druppels naar voorschrift gehad en het was weg. Geen Da gezien dus ::)
Door Ineke
#194432
De assistente heeft teruggebeld.

Ik mag de otifin voor Bas gebruiken. De resorcine absoluut niet. Het komt van de faculteit Utrecht en werkt tegen gisten (Mufasa heeft inderdaad gisten in zijn oren)

Liever hebben ze dat ik langskom met Bas ::). (Ja, ja. 23 euro vangen en dan zeggen dat ik otifin kan gebruiken) .Als hij namelijk een gaatje in zijn trommelvlies heeft kan de otifin schade veroorzaken :o ::)
Waarom zou hij nu een gaatje in zijn trommelvlies moeten hebben ::) :-\

Leuk hoor zo'n verzekering, maar als je nog niet helemaal in de molen zit is het heel lastig. Bas heeft nota bene een beperking van 6 mnd op luchtwegen, keel en neus omdat hij rúim een jaar geleden tegen een luchtweg infectie is behandeld. En dat eigenlijk omdat Mufasa een behoorlijke luchtweg infectie had en Bas mogelijk besmet zou kunnen worden, maar dat staat natuurlijk niet in zijn medisch dossier.

Maar goed. Bedankt voor het meedenken. Hopenlijk krijg ik dat oor op deze manier onder controle.

En Danielle: Een klein beetje is inderdaad genoeg hoor. Dat oortje zit zo vol.
Bij Mufasa moet die hele tuut erin en dan knijpen maar...

Effijn, Bas kruipt ook regelmatig bij Mufasa in zijn oor en dan zit zijn hele kop erin. Wat een verschil hè?

Ik heb bij Mufasa een paar mnd geleden een oorcleaner gebruikt (Beau-Beau), wat resulteerde in 3-4 dagen een zeer gevoelig rood oor. Ik denk zelf dat daarmee de hele ellende met die gisten is begonnen. Ik ben er dus een beetje voorzichtig mee.
Ik zal eens rondlezen wat een goede oorcleaner is en op welke manier.
Laatst gewijzigd door Ineke op di 26 okt 2004, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door