Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door orinake
#1943248
Lam en schaap
en Jonge geit en Geit

Ik maak hier eigenlijk nooit een onderscheid in, maar ik was gisteren met een italiaanse dame aan het praten over vers voeren (ze heeft een opvanghondje dat zo kaal is als een knikker en rood en vol wondjes van het krabben).
Toen ik zei wat ik allemaal voerde vroeg ze me waarom ik in het aantal diersoorten geen onderscheid maakte tussen lam en schaap of jonge geit en Geit, alhoewel het wel anders benoemd word in men menu.
Zij was van mening dat je het als 2 aparte soorten kon bekijken daar het in "samenstelling" scheelt
En ok er is onderscheid in bot, schapenbot is vaak te hard, terwijl lamsbot heel zacht is...
Maar wat betreft vlees of orgaan???

Zo kan je je dan verder ook de vraag stellen maak je een onderscheid tussen kalfs en rundsvlees...
Door 202Spots
#1943268
Er word in de winkel geen onderscheid gemaakt tussen lams vlees en schapen vlees...alles word lam genoemd.
Hetzelfde voor geit...geit is geit.
Kalfvlees is wel verschillend dan rundvlees en de samenstelling is ook anders,en ook te zien op de database
http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/index.html
maar daar kan ik niet eens sheep vinden,alleen Lamb...
Dus ik maak er verder geen probleem van.
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 21 feb 2011, 03:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lonaa
#1943301
Het onderscheid dat ik maak is dat ik geen schaap voer. De katten en hond moeten het niet, het zal wel 'te oud' zijn.
bij jonge geit en geit net zo.

Hoewel als ik heel eerlijk ben ik bijna geen lam en geit voer..
Door Too
#1943531
Mijn islamslager verkoopt wel schaap en schapenlam apart t volgroeide schaap heeft een veel sterkere smaak dan t lam
Geit is volgens zijn zeggen alleen kleine, niet te oude geit weer vanwege de sterke smaak

Voor mij zijn lam en schaap dezelfde diersoort in t menu
Door 202Spots
#1943859
wolfdolf schreef: De algemene bouwstenen/proteinen zijn dezelfdde tussen een jong en volwassen dier...dus ik maak er geen verschil tussen.
Alleen is er wel veel verschil in kalf en koe...
Door 202Spots
#1944480
De hele lijst met verschillen word me te veel om hier doen
maar alleen de mineralen verschil in 100 gram  Rund en Kalf geeft al 'n goed voorbeeld..

Mineralen verschil tussen Rund en Kalf
100 gram              Rund  ~ Kalf
Calcium                      7  ~  7
Iron                        1.91 ~ 0.60
Magnesium              19  ~  5
Phosphores          177 ~ 73
Potassium              306 ~ 107
Sodium                  58  ~ 26
zinc                      3.75 ~  0.54

voor comlete lijst zie
http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/index.html

sorry.. ik krijg geen mooi rijtje onder elkaar..
Door wolfdolf
#1944815
Dat zal wel kloppen, maar dat verschil gaat alleen over de concentratie vitamines, mineralen en vetten. Een verschil dat je ook vind tussen wilde dieren en dieren uit de bioindustrie.
De bouwstenen blijven hetzelfde, dus voor mij is het hetzelfde.
Door orinake
#1944823
wolfdolf schreef: Dat zal wel kloppen, maar dat verschil gaat alleen over de concentratie vitamines, mineralen en vetten. Een verschil dat je ook vind tussen wilde dieren en dieren uit de bioindustrie.
De bouwstenen blijven hetzelfde, dus voor mij is het hetzelfde.


Vanaf dat dat sterk verschilt is er toch duidelijk een verschil.
Als je een hondje hebt met bepaalde overgevoeligheden dan is het wel ergens belangrijk er rekening mee te houden toch?
Door Esther Q
#1945063
wolfdolf schreef: Dat zal wel kloppen, maar dat verschil gaat alleen over de concentratie vitamines, mineralen en vetten. Een verschil dat je ook vind tussen wilde dieren en dieren uit de bioindustrie.
Heb je hierover informatie ergens op internet?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door