Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Chunga
#1942520
bijgaand onze 1e poging voor een barf menu voor De Dames.
De Dames hebben al enige ervaring met barf producten.

menu voor 2 newfy's gezamelijk gewicht circa 100-110 kg
normaal gesproken voor de wat grotere rassen 2% van gewicht (2% 105kg = circa 2kg per dag)
verdeeld over 45% vleesbot, 35% spier+vis, 17% orgaan en 3% groente
pens rekenen we als 50/50 spiervlees/orgaan.
de vis rekenen we als 20/80 vleesbot/spiervlees.
de newfy's genieten zowel 's ochtend als 's avonds van een "feestmaal" :)

maandag
ochtend: 1kg kipkarkas/karbonade
avond: 1kg runderpens

dinsdag
ochtend: 1kg witvis/zalmsnippers
avond: 0,7kg kopvlees, 0,2kg orgaanmix, 0,1kg groentemix

woensdag
ochtend: 1kg jonge geitenribben
avond: 1kg lamspens

donderdag
ochtend: 1kg kippennekken (zoek eigenlijk nog naar iets anders hiervoor !!)
avond: 0,7kg lams/rundergehakt, 0,2kg orgaanmix, 0,1kg groentemix

vrijdag
ochtend: 1kg lamsmix (of iets anders vleesbot van lam, suggesties zijn welkom !!)
avond: 0,7kg geitengehakt, 0,2kg orgaanmix, 0,1kg groentemix

zaterdag
ochtend: 1kg eendennekken/rugstukken
avond: 1kg geitenpens

zondag
ochtend: 1kg jonge geitennekken
avond: 0,7kg paardenvlees, 0,2kg orgaanmix, 0,1kg groentemix

opgeteld kom ik dan tot de volgende totalen: 5 diersoorten excl. vis
vleesbot 6,2kg (44,3%)
spiervlees 5,1kg (36,4%)
orgaan 2,3kg (16,4%)
groente 0,6kg (2,9%)

de orgaanmix bestaat uit de verhouding: 3 diersoorten en 2 orgaansoorten
2,5kg paardenhart
2kg lamshart, 2kg lamslever
2kg geitenhart, 2kg geitenlever
Door Esther Q
#1942524
Ik vind het er goed uitzien :)
Eten ze deze samenstelling al een tijdje zo? Ik heb geen ervaring met twee keer per dag voeren. Misschien heb je met twee keer per dag voeren geen problemen met het gescheiden voeren van vleesbot enerzijds en orgaan en spiervlees en groente anderszijds. Als dat wel zo is, als de ontlasting te slap is na de orgaan, spiervlees, groente portie, dan kun je het wat meer samen geven. Dus vleesbot in combi met iets van orgaan of spiervlees. Maar misschien is dat niet nodig. Kun je nog aan wat nier komen als toevoeging van de orgaan?
Ik ken geen lamsmix, ik weet niet wat daar in zit, maar je zou kunnen kijken of je aan lamskop of ribben kunt komen.
Mooie variatie zo verder!
Door Chunga
#1942532
dankjewel  :)
aan nier kunnen we ook wel komen, had die eerst bij de mix staan.
echter toen las ik op het forum dat nier niet veel toevoegt aan de mix en heb het daarom weggelaten.

de lamsmix is 70% bot en 30% spier.
(correctie: de lamsmix is 30% bot en 70% spier)
Laatst gewijzigd door Chunga op di 22 feb 2011, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door kira
#1942708
Met wat jij op de dinsdag geeft, zouden ze hier aan de schijt gaan. Zalmsnippers/witvis en pens, is dus iets helemaal zonder bot.
Daarnaast geef je denk ik beide honden evenveel, maar jouw ene hond is volgens mij nog geen jaar. Heeft die niet meer nodig als de oudere? Hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar misschien wel even goed in de gaten houden.
Verder is Pens 100% orgaan. Op het menu hou ik een totaal aan van max 15% pens. Je hebt dan gelijk wat meer ruimte voor spiervlees, zou je aan bijvoorbeeld rundvlees kunnen denken.
Verder zou ik liever wat meer dingen als konijnkarkas, fazant, e.d. op het menu zetten. Je hebt relatief veel geit/lam. Hier heeft dat ook altijd behoorlijke winderigheid tot gevolg.
Als de ribben en de nekken er net zo uit zien als dat ik ze heb, is dat trouwens gemiddeld 30%bot, 70% vlees, je percentage kaal bot ligt dan, zeker als je ook de mixen voert en de kipkarbonade wel aan de lage kant.
Succes (enneh, barfen jouw beren al een tijdje? Anders wellicht starten met wat meer kipkarkas en ander zacht bot en de nekken/ribben nog even uitstellen?).
Door Chunga
#1942876
Luna is momenteel ruim 14 maanden en we geven de Dames niet 50/50, maar Luna wat meer aangezien nog in de groei zit.
Voor ons is pens 50/50 spier/orgaan, het is maar waar je vanuit gaat  ;)

We zijn nog op zoek naar andere diersoorten, fazant hebben we geprobeerd maar dat moeten de Dames niet...
Konijn en zeker parelhoen gaan we nog proberen de komende tijd.

De Dames barfen sinds een aantal maanden op een 8 daagse 2 weken menu.
Hierin hebben ze al kennis gemaakt met een aantal soorten bot.
Vorige week voor het eerst geitennek gehad en dat ging erg goed.
Voorheen kregen ze een combinatie van brokken en Smuldier + groentenmix.

Van winderigheid geen last alhier....
Door JoNoMo
#1942985
[quote="Chunga"]
Voor ons is pens 50/50 spier/orgaan, het is maar waar je vanuit gaat  ;)
[/quote]

pens is orgaan net als hart,lever,nier,milt.
Hier zijn de meiden qua gewicht bijna hetzelfde maar de een krijgt 800gr per dag en de ander 1200gr dus er is duidelijk verschil.
Door Angela_Bodhi
#1946146
Bij de dinsdag moet je idd even kijken of dit goed gaat. Ik zou zelf niet zoveel pens geven, ook al tel je het als 50% spiervlees. Ik zou dan eerder 1x of maximaal 2x per week pens geven en de rest vervangen voor spiervlees. Lamsmix zou je kunnen afwisselen met lamsrib of lamsnek.
Nier zou ik wel onderdeel maken van je menu, een klein beetje nier geven is wel goed (ik houd hier maximaal 25 gram per 10 kg lichaamsgewicht aan).
Ik lees dat je veel vette diersoorten voert (lam, geit, eend). Je kunt eventueel wat mager vlees bijvoeren.
Door Chunga
#1949319
Bijgaand onze 2e poging voor een barf menu voor De Dames.

maandag
ochtend: 1kg kipkarkas
avond: 1kg kalfspens

dinsdag
ochtend: 1kg parelhoenkarkas
avond: 0,9kg witvis/zalmsnippers, 0,1kg groentemix

woensdag
ochtend: 1kg jonge geitenribben
avond: 1kg lamspens

donderdag
ochtend: 1kg konijnenkarkas
avond: 0,7kg kopvlees, 0,2kg orgaanmix, 0,1kg groentemix

vrijdag
ochtend: 1kg lamsmix/ribben/nekken
avond: 0,7kg kipsnippers, 0,2kg orgaanmix, 0,1kg groentemix

zaterdag
ochtend: 1kg eendennekken/rugstukken
avond: 1kg geitenpens

zondag
ochtend: 1kg jonge geitennekken
avond: 0,7kg paardenvlees, 0,2kg orgaanmix, 0,1kg groentemix

opgeteld kom ik dan tot de volgende totalen: 7 diersoorten excl. vis
vleesbot 7,0kg (50,0%)
spiervlees 4,5kg (32,2%)
orgaan 2,1kg (15,0%)
groente 0,4kg (2,9%)

de orgaanmix bestaat uit de verhouding: 3 diersoorten en 2 orgaansoorten
2,5kg paardenhart
2kg lamshart, 2kg lamslever
2kg geitenhart, 2kg geitenlever
(eventueel nier hieraan toe te voegen, heb hier gelezen dat het op zich weinig doet!)
Laatst gewijzigd door Chunga op za 26 feb 2011, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door coby.p
#1949364
dat nier niets toe zou voegen, heb je verkeerd begrepen ;)
is voor een compleet menu wel belangrijk.
ik vindt nog steeds de hoeveelheid pens erg hoog.
pens is echt orgaan, en geen 50/50%
de afwisseling ziet er verder goed uit.
Door Angela_Bodhi
#1949780
Nier is zeker essentieel voor een goed menu.
Iedereen heeft dit in het menu. Ik weet niet waar je hebt gelezen dat het weinig toevoegt?

Ik zou sowieso 1x pens nog vervangen voor ander spiervlees. Maar verder een goed menu!
Door Chunga
#1949867
het verhaal over nier heb ik ergens gelezen op dit forum.
heb er naar gezocht maar niet weer kunnen vinden  :(
volgens mij ging het om nier en dat nier qua vitamine ... (weet de type vitamine niet meer) niks toevoegt aan een orgaanmix.
oorspronkelijk hadden we nier in de orgaanmix gezet, maar na het lezen van dat artikel hebben we het eruit gehaald, vandaar  ;)

P.S. Heb inmiddels wel gemerkt dat meningen/uitgangspunten op dit forum over bepaalde onderwerpen nogal kunnen verschillen...
qua interpretatie zullen we maar zeggen...
Gebruikersavatar
Door Kaio
#1954729
Ziet er goed uit, zelf voer ik wel minder pens.

Mogens Eliassen vond pens ook geweldig en het kwam er haast op neer dat je vooral pens kunt voeren.
Voor mij geniet dat in ieder geval niet de voorkeur. Zelf reken ik pens voor 100% bij orgaan.
Maar ja hier is er ook eentje die pens aan een stuk niet zo fantastisch verteerd (kwam met regelmaat midden in de kamer het liefst op de mat weer omhoog)

Nier bevat ook vitaminen. Misschien omdat veel hetzelfde zijn als lever dat dit beweerd werd? Dan nog gaat mijn voorkeur uit naar de ende keer lever en dan weer nier. Helemaal hetzelfde is het niet.

Ik moet wel zeggen dat de beren hier ook een dag alleen maar runderhart krijgen, dus per beer 1 kg. Hier gaat dat prima.
Gebruikersavatar
Door kira
#1956003
Hier een dag alleen maar zacht is niet gegeten volgens grote beer. Een kilo runderhart (hier krijgen ze maar 248 gram in de week) zou ook in een hap weg zijn. Geef je dan het hart van 4 weken in 1 keer?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#1959255
Hier krijgen ze ongeveer 400-500 gram per week van hart.
Dus we voeren per 2 weken compleet niet per week.
Hart geef ik dan zoveel mogelijk aan een groot stuk en daar moeten ze dan ook moeite voor doen. Uiteraard vinden ze botwerk en zalm altijd het favorietst maar het is hier niet iedere dag feest, en dat weten ze ook.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door