Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1942029
interessant al in spannend of vreemd of als in lekker en makkelijk??
Als het het laatste is, dan wordt het wortel, komkommer, broccoli, bloemkool, witlof,  andijvie, enzovoort  :) :) Wortel staat in elk geval duidelijk op 1  :) :)
#1942047
Esther Q schreef: Interessant als in meest voedzaam :)
Ik denk dat dat bataat is, Sofi heeft dat een tijd gekregen in de groentemix toen ik bang was dat ze van al die groente af zou vallen. Ze vond het erg lekker, maar ik ben er mee gestopt toen ik aan mooier spiervlees kon komen en bleek dat ze helemaal niet af viel.
Qua calorieën denk ik aan bataat, courgette, pompoen en alle koolhydraat rijke groente.
Ik denk alleen dat je dan niet de meest gezonde mix hebt, zo zonder bladgroente...
#1942072
Dank je Astrid. Ik zit hier natuurlijk altijd met het probleem dat er weinig te krijgen is :-\
Wat er altijd is zijn wortelen, bieten, rode kool, witte kool, chinese kool, aardappelen, prei en nog wat knol achtige dingen. Verder paprika, komkommer, tomaten. We willen zelf wat dingen gaan planten. Pompoen lijkt me dan wel haalbaar. En boontjes. Wortelen en bieten lijken me het meest interessant, maar de rest??? We willen na de winter proberen helemaal af te stappen van de brokken, maar het menu is best karig, dus denk ik aan een goeie mix ernaast van groenten en misschien nog wat andere dingen. De vraag is wat?
#1942359
Esther Q schreef: Dank je Astrid. Ik zit hier natuurlijk altijd met het probleem dat er weinig te krijgen is :-\
Wat er altijd is zijn wortelen, bieten, rode kool, witte kool, chinese kool, aardappelen, prei en nog wat knol achtige dingen. Verder paprika, komkommer, tomaten.
Wortelen, bieten, knolachtige dingen dat is prima.
Kool, tomaat, paprika zou ik niet geven.

Esther Q schreef: We willen zelf wat dingen gaan planten. Pompoen lijkt me dan wel haalbaar. En boontjes. Wortelen en bieten lijken me het meest interessant, maar de rest??? We willen na de winter proberen helemaal af te stappen van de brokken, maar het menu is best karig, dus denk ik aan een goeie mix ernaast van groenten en misschien nog wat andere dingen. De vraag is wat?
Courgette schijnt heel gemakkelijk te telen te zijn, het is reuze voedzaam en gezond. Is voor jezelf ook lekker, je kunt er veel mee maken!
Kan je geen bladgroente proberen: spinazie, andijvie?
#1942366
Ik hou wel een kiemgroente in de mix, meestal is dat standaard alfalfa.
Vrij makkelijk zelf te kweken met zaadjes.

Daarnaast denk ik dat vooral variëren belangrijk is.
En niet voor te lange tijd mix maken, want dan gaan de voedingsstoffen ook achteruit.
Ik doe er meestal standaard in: wortels, courgette, alfalfa, 1 soort kool, 1 of 2 soorten bladgroente en dan wat er verder in de aanbieding is.

Kefir en yoghurt vind ik niet zo interessant.
Wel eieren iedere week en hütekase af en toe.
Noten geef ik niet vaak omdat ik er niet aan denk, maar dat vind ik nog wel een leuke aanvulling.
En soms ook een stukje fruit.
#1942367
Wel in 't Engels:
scroll down to Vegetables for Dogs
http://www.organic-pet-digest.com/raw-n ... -food.html
These are the most nutritious raw vegetables for your dog:
•Alfalfa sprouts
•Bell peppers
•Carrots (can be cooked as well – also gives ‘em something good to chew on!)
•Chopped parsley
•Finely grated beets
•Finely grated carrots with peel
•Finely grated zucchini and other soft squash with peel
•Fresh corn
•Lettuce and mixed greens

…these are the most nutritious cooked vegetables:
•Broccoli
•Cauliflower
•Corn
•Green beans
•Hard winter squash
•Peas
•Potatoes

…and these should be avoided:

•Onions
•Rhubarb
•Spinach
•Swiss chard
•Tomatoes
#1942427
Senta schreef: bell peppers, dat vertaald hij als paprika, dat is toch een familie van de zwarte nachtschade?
Ja dat klopt,maar vooral de rode parika bevat heel veel vitamientjes
100 gr:
Vitamin C (mg) 190.00
Vitamin A (IU) 3131.00

vergeleken bij de groene paprika
Vitamin C (mg) 80.40
Vitamin A (IU) 370.00

Tomaat is ook in de nachtschade, en dat word net als paprika afgeraden voor honden met artrose.
Corn/Maize word ook niet veel aan de honden gegeven
in mijn groentenmix zit in ieder geval altijd alfalfa sprouts,wortels,broccoli en zucchini(courgettes)
Kool, tomaat, paprika zou ik niet geven.
Papika en tomaat kan wel aan de meeste honden worden gegeven,maar kan de artrose beinvloeden.
maar er is niks verkeerds mee om verschillende soorten kool te gebruiken, ik geeft chinese kool omdat het iets minder zwaar is dan witte/groene/rode kool
en doe ook  boerenkool door de mix.
spinazie kan wel,maar niet TE veel omdat het de calcium opname tegen kan houden.
#1942812
Esther Q schreef: Dank je, Dory, super! Er is toch wel meer mogelijk dan ik dacht.
May Linn, waarom wel hütte käse en niet kefir?
Astrid, ja, we gaan vanalles proberen te verbouwen dit jaar.
zijn er daar mensen die hun eigen moestuin hebben ? gezien het klimaat lijkt het me niet makkelijk om van alles uit de grond te stampen  :-\ misschien zijn er daar wel groenten die hier niet zo gangbaar zijn maar wel erg voedzaam ?
#1942873
Pompoenen en courgettes hebben wel aardig wat warmte en zon nodig. Maar misschien is het een optie om een plastic tunnel op te zetten? Lekker warm en kost bijna niks, gewoon een vel doorzichtig plastic en een paar meter electriciteitsbuis en viola.
Paardenmest geeft trouwens behoorlijk wat warmte als je een kas wilt om dingen voor te trekken. Daarmee kun je de permafrost misschien een beetje ontdooien  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door