Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door miauw
#1940843
Rauw voer is dus het beste. Heb wat Barf voedsel gekocht en gelukkig ze eet dit naast af en toe de rauwe zalm die natuurlijk heerlijk is. Maar kan zij hier de hele dag en nacht op teren.
Hoeveel moet ik dan in een bakje doen en blijft dit wel zo'n 24 uur goed want het is toch rauw en na die tijd niet vers meer. 's morgens kan ik een bakje neerzetten en 's avonds maar de andere uren kan ik niet altijd er zijn en poezen blijken dus ongeveer 10 x per dag een klein beetje te eten. De ene keer is haar bakje sneller leeg dan de andere dus zit zij soms voor de rest van de dag zonder.
Droog voer blijft langer goed, Mag dit dus wel erbij gegeven worden zodat zij altijd wat te eten heeft, Zo niet is er dan een alternatief?
Door Too
#1940874
Waarom zou je.....?
Toen mijn pluizen nog droge meukjes moesten eten kregen ze ook maar 2xdaags elk een afgepaste portie
Alleen al om te voorkomen dat er 1 was die in 1x alles naar binnen schoffelde
en nog steeds hou ik graag de touwen in handen: ze krijgen 2xdaags wat te eten in de bak en daar moeten ze t mee doen
Door mirdj
#1941016
Hier krijgen ze ook 2x per dag. De ene keer eten ze het gelijk op, de andere keer doen ze er de hele dag of nacht over. Je de bovenkant droogt een beetje uit, maar ik heb ze nog nooit betrapt dat ze dat niet op eten.
Door flin
#1941404
miauw schreef: poezen blijken dus ongeveer 10 x per dag een klein beetje te eten.
ja, als ze wat vangen klopt dit wel....

maar dat kan evengoed een krekel of 'n spin of vlieg zijn :o


2 of 3 hoofdmaaltijden lijkt me mooi, en daarnaast zou je wat gedroogde dingetjes kunnen laten zoeken,
of in zo'n rol-bal stoppen waar wat eetbaars uitvalt (weet-de-naam-niet) kunnen doen?
Door miauw
#1941624
Citaat Flin
2 of 3 hoofdmaaltijden lijkt me mooi, en daarnaast zou je wat gedroogde dingetjes kunnen laten zoeken,
of in zo'n rol-bal stoppen waar wat eetbaars uitvalt (weet-de-naam-niet) kunnen doen

Bedoel je droogvoerbrokjes of anders?

die rolbal lijkt me een goed idee hoewel ze niet speels is maar dit misschien meer wordt vanwege de geur van het eten in die rol bal.
Door Tamomi
#1941765
miauw schreef: Bedoel je droogvoerbrokjes of anders?
Je kunt zelfgedroogde dingetjes maken in de droogmachine. Er is hier een heel topic over:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,75353.0.html

Ik heb ook zo'n ding aangeschaft... werkt prima en de poeken vinden het gedroogde vlees heerlijk als snoepje tussendoor. :D

(Gevriesdroogde snackjes geef ik trouwens ook weleens, maar die zijn heel erg prijzig.)
Laatst gewijzigd door Tamomi op za 19 feb 2011, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1941812
Brok erbij voeren is niet nodig. Een goed rauw menu is zelfs beter dan iedere andere brok.  En brokken zijn voor katten zeer onnatuurlijk en ongezond.
Ik denk ook dat 2-3 hoofdmaaltijden voor een kat beter is dan het dagmenu te verdelen over 10 hapjes. Hier krijgen ze natuurlijk ook wel eens af en toe een snoepje en meestal is dat ook een stukje gedroogd vlees. Ik heb zelf nog geen voedseldroger, dus koop dat in de dierenwinkel op de hondenafdeling.

Je kan idd in een voederbal of pipelino kleine stukjes gedroogd vlees doen.
Door Too
#1941813
miauw schreef: Citaat Flin
2 of 3 hoofdmaaltijden lijkt me mooi, en daarnaast zou je wat gedroogde dingetjes kunnen laten zoeken,
of in zo'n rol-bal stoppen waar wat eetbaars uitvalt (weet-de-naam-niet) kunnen doen

Bedoel je droogvoerbrokjes of anders?

die rolbal lijkt me een goed idee hoewel ze niet speels is maar dit misschien meer wordt vanwege de geur van het eten in die rol bal.

Dat zal Flin niet zo heel snel zeggen ;)
Je kunt bij de dierenwinkel gedroogde vleessnackjes kopen, C1000 heeft ook zoiets in t assortiment -da's wat dikker en harder-, dat zou in kleine stukjes kunnen knippen als treats
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1942279
Mijn katje Zazou at eerst ook de hele dag door van haar brokjes. Vaak maar 1 hapje tegelijk. Maar sinds de hond op Barf staat ben ik dat ook bij Zazou gaan proberen. Eerst KVV, en daarna wat kipnekjes, spiervlees, orgaanvlees(mixje gemaakt) En eigenlijk alles zonder brokjes. In het begin gaf ik haar 3x per dag een portie(tje) vlees, daarna heb ik het afgebouwd naar 2x en nu is het 1á2 keer. Ligt er een beetje aan of ze ernaar vraagt. Ze eet eigenlijk vaak genoeg alles in één keer op, is er een restje, dan gaat dat terug in de koelkast en krijgt ze het ´s avonds als ik naar bed ga nog een keer. Werkt echt goed.
In het begin was ze wel wat aan het zeuren, maar ik heb haar gezeur elke keer weer een beetje weten te rekken. Nu eet ze samen met Baiko, op verschillende tijden. Maar ze probeert het nog wel altijd als ik aan het koken ben. Soms heeft ze geluk.

Brokje geef ik alleen nog maar als beloninkje als ze wordt geroepen om naar ´bed´ te gaan. Als het aan Zazou lag kocht ze ...... Maar als het aan het vrouwtje ligt krijgt ze BARF!  :biggrin2: Maar Zazou gaat het steeds meer waarderen en leert steeds meer eten. En ze is veel zachter in haar vacht, speelser (ze is nu bijna 9) en super gezond.
Door *Yvje*
#1962307
Ik geef ze hier nu 2 x daags wat Kvv, probeer er nu nog zoveel mogelijk in te krijgen aangezien ze net begonnen zijn met Kvv.
Nu krijgen ze voor dat iedereen gaat slapen nog wel wat brokjes, ook voor de tandjes omdat de jongste niet echt een rauwe vleeseter is.
De oudste krijgt regelmatig hart en ander rundvlees waar hij op moet kluiven, binnenkort wil ik hem eens aan een kuiken voorstellen ! Kijken of
ie daar ook wat mee doet. De jongste loopt om rauw vlees met een grote boog !
Gebruikersavatar
Door koekje
#1962322
*Yvje* schreef: wat brokjes, ook voor de tandjes
Ho!
Brok doet helemaal niets goeds voor de tanden. Een kat heeft een schaargebit en brokjes verpulveren daar tussen, met een dikke laag plak achterlatend.
Eet zelf maar eens een liga of een paar thee-biscuitjes.
#1962480
Het beste voor de tandjes en kiesjes is rauw. Lappen spiervlees werken prima als tandenborstel en ook botten doen goed werk.

Toen mijn ouwe katzels nog brok aten hadden ze afschuwelijke gebitten, Kruimel verloor d'r halve gebit door de brokken. Zodra ze overgingen op barf werden de tanden mooi schoon en de resterende Kruimelkiezen hebben het nog een hele tijd gehouden.
Door *Yvje*
#1962752
Ja, dat weet ik, maar helaas eten ze hier dus geen rauw, de jongste wil er totaal niet aan en
brokjes zijn dan altijd nog iets beter dan helemaal niets, daarnaast krijgen ze hier grote harde brokken,
en maar 10 stuks op een dag ongeveer.. van alleen kvv wordt het ook niet schoon dus eerst dit maar even.
Hopelijk wil de jongste over een aantal weekjes ook spiervlees eten, de oudste krijgt zo nu en dan runderhart, biefstuk etc.
Ik ga van de week wat kuikentjes ophalen voor hem, kijken wat ie daarvan maakt.
Iemand nog tips over hoe je dat het beste kan aanpakken voor de eerste keer ? In stukken hakken ofzo ?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1962882
Ook grote harde brokken laten een laag plak achter op de tanden en kiezen. Kvv doet iig niets slecht voor de tanden.

Kuikens heb ik nog nooit gehakt, dat geeft namelijk vieze snot. Ik heb ze altijd heel aangeboden en Sien vond het de eerste keer gelijk een geweldig leuk speeltje. Toen het kuikentje kapot ging, kwam ze erachetr dat t eetbaar was. Bij Ot duurde het een stuk langer, maar die kreeg het uiteindelijk ook door (afgekeken van Sien).
#1962974
*Yvje* schreef: Iemand nog tips over hoe je dat het beste kan aanpakken voor de eerste keer ? In stukken hakken ofzo ?
De eerste keer dat ik onze stimpy een kuiken gaf, heeft hij er ongeveer een uur mee gespeeld, totdat hij doorhad dat het eetbaar was.
En hij smikkelde het zo op! :D

muizen, dat duurde wat langer. daar speelde hij mee, maar had ie niet door dat ze om op te eten waren. Als hij uitgespeeld was, sneed ik meestal ze buik van de muis open :puke:, zodat het binnenste zichtbaar was. En daarna at hij het wel. ;D

Zo ook met een kwartel, Ik heb hem in de lengte bij de buik doorgesneden en dan eet onze Stimpy het wel.

Even inhaken over wel of geen brokjes. Onze Stimpy at vrij snel kuikens, rundervlees(braad/sudderlappen), runderhart en kipfilet. Ik ben begonnen met dat te geven 1 keer per dag, en 1 keer per dag nog de brokjes. Ik ben toen KVV gaan kopen, allerlei verschillende soorten en smaken en ben 1 keer per dag het blijven geven om te kijken wat hij lekker vond.
Uiteindelijk ben ik langzaam aan over gegaan naar helemaal spier/orgaanvlees en KVV. :rabbit:

Het is echt volhouden, want toen ik nog maar 2 keer per week de brokjes gaf, wilde hij dier dag echt geen vers vlees. Uiteindelijk helemaal geen brokjes meer.
Ik heb geloof ik wel 12 kippennekken moeten weggooien, totdat hij het lekker begon te vinden. :yeah:

Maar toch raad ik aan om over te stappen op Barff en KVV! gewoon proberen en doen, en langzaam afbouwen!

De tanden van onze Stimpy zien er echt zienderogen beter uit, net als zijn mooie langharige vacht. Hij is er echt van opgeknapt en het wonder is geschiet, hij vraagt zelfs voortaan om de KVV en Barff, zo lekker vind ie het! :wavetowel2:

Succes,

als je nog tips wilt, dan hoor ik het graag!
Ik wil je graag op weg helpen! :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door