Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door DarkWolf
#1939685
Hey iedereen,

Ik ben Liesbeth & ik woon in België. Ik heb een Oostenrijkse Pinscher, genaamd Phelan.
Phelan kreeg tot kort geleden geperste brokken, maar heeft een voedselallergie ontwikkelt.
Hij reageert dus op geperste brokken (ik veronderstel op de granen die er in zitten) en op kip.
Momenteel staat hij op KVV (Tinlo eend) maar ik wil snel overschakelen op NRV.

Mijn grootste probleem is mn diepvries. Ik heb een frigo met diepvriesvakje ter beschikking. Daar kan 13kg KVV in. KVV zijn mooie rollen, dus ik ben benieuwd hoeveel vlees ik er in ga krijgen.

Dit is mijn %-berekening (Phelan zou 12kg moeten wegen):
- 60% spiervlees
- 20% orgaanvlees
- 20% bot
=> 144 gr spiervlees
      48 gr orgaanvlees
      48 gr bot
=> 240 gr per dag

Dit is mn weekmenu:
Maandag: Kalfssnippers + lever (50gr) Eendenrugkarkas
Dinsdag: Eendennekken Runderkaak
Woensdag: Lamssnippers + nier (20gr) Kalfshart + eendennekken
Donderdag: Zalmkop tot staart Geitenribben
Vrijdag: Rundervleessnippers Konijnenkarkas
Zaterdag: Geitensnippers Konijnenkarkas
Zondag: Runderpenslappen /

Aan dit alles kan ik gemakkelijk geraken (de doorstreepte dingen ga ik niet geven!)
Geitenrib
Geitensnippers
Geitenpenslappen

Zalmsstaarten
Zalmkop tot staart

Paardenspiervlees

Lamsnippers
Lamspens
Schapenpens
Schapenribben
Schapensurprise

Haaspakket
Konijnkarkassen
Konijnkarkas + kop
Konijnenkopjes

Kalfshart
Kalfssnippers
Runderborstbeen
Runderhart
Runderspiervlees
Runderlever
Runderluchtpijp met slokdarm
Runderpenslappen
Runderribben met vlees
Rundervleessnippers (stoofvlees)
Runderstrotten
Runderkaak gemalen

Eendennekken
Eendenrugkarkas



Wat vinden jullie ervan? SHOOT!!
#1939789
[quote="DarkWolf"]
Hey iedereen,

Ik ben Liesbeth & ik woon in België. Ik heb een Oostenrijkse Pinscher, genaamd Phelan.
Phelan kreeg tot kort geleden geperste brokken, maar heeft een voedselallergie ontwikkelt.
Hij reageert dus op geperste brokken (ik veronderstel op de granen die er in zitten) en op kip.
Momenteel staat hij op KVV (Tinlo eend) maar ik wil snel overschakelen op NRV.

Mijn grootste probleem is mn diepvries. Ik heb een frigo met diepvriesvakje ter beschikking. Daar kan 13kg KVV in. KVV zijn mooie rollen, dus ik ben benieuwd hoeveel vlees ik er in ga krijgen.

Dit is mijn %-berekening (Phelan zou 12kg moeten wegen):
- 60% spiervlees
- 20% orgaanvlees
- 20% bot
=> 144 gr spiervlees
     48 gr orgaanvlees
     48 gr bot
=> 240 gr per dag

Dit is mn weekmenu:
Maandag: Kalfssnippers + lever (50gr) Eendenrugkarkas
Dinsdag: Eendennekken Runderkaak
Woensdag: Lamssnippers + nier (20gr) Kalfshart + eendennekken
Donderdag: Zalmkop tot staart Geitenribben
Vrijdag: Rundervleessnippers Konijnenkarkas
Zaterdag: Geitensnippers Konijnenkarkas
Zondag: Runderpenslappen /

Aan dit alles kan ik gemakkelijk geraken (de doorstreepte dingen ga ik niet geven!)
Geitenrib
Geitensnippers
Geitenpenslappen

Zalmsstaarten
Zalmkop tot staart

Paardenspiervlees

Lamsnippers
Lamspens
Schapenpens
Schapenribben
Schapensurprise

Haaspakket
Konijnkarkassen
Konijnkarkas + kop
Konijnenkopjes

Kalfshart
Kalfssnippers
Runderborstbeen
Runderhart
Runderspiervlees
Runderlever
Runderluchtpijp met slokdarm
Runderpenslappen
Runderribben met vlees
Rundervleessnippers (stoofvlees)
Runderstrotten
Runderkaak gemalen

Eendennekken
Eendenrugkarkas



Wat vinden jullie ervan? SHOOT!!
[/quote]

Hallo Liesbeth welkom op Barfplaats!

Ik neem aan dat je met nrv bedoelt het voeren volgens percentages van Tom Londsdale?

kalfsvlees is niet zo voedzaam als ander vlees dus ik denk dat je dit beter kan vervangen door rund of paard.
Je geeft 1 dag zalmkop en geitenribben ik denk dat je hier best wat spiervlees kan bijgeven.
Ook is je hond nog niet gewend om botten te eten dus zoe je best kunnen beginnen met zachte beginnersbotten zoals eendennek en andere botten van kleine diersoorten.

De meer ervaren barfers hebben waarschijnlijk wel nog meer tips ;)

Groeten Peter
Laatst gewijzigd door Patj88 op do 17 feb 2011, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#1939832
@Patj88: De geitenribben zal ik dan vervangen door eendennekken of eendenkarkas.
Maar vanaf wanneer mag een hond dan geitenribben (en ander niet-beginnersbot) beginnen eten?
Met kippennekken was hij gewend (nu krijgt hij ze niet meer wegens allergie) en die gingen vlot binnen. Vandaar dat ik dacht dat ik wel al kon overstappen op een ander bot, zoals geitenribben.
Laatst gewijzigd door DarkWolf op do 17 feb 2011, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
#1939837
Ik zou bij voorkeur geiten- of schapen-/lamspens geven. Af en toe runderpens kan ook, maar dit zou ik dan afwisselen met de andere pens. Dit omdat geiten en schapen/lammeren veelal grassen eten en runderen niet altijd.
Geitenrib alleen van jonge dieren geven. Schapenrib zou ik niet geven, lamsrib wel. Rib altijd van jonge dieren geven... Rib is voor gevorderde vleeseters, dus in het begin vooral bot van gevogelte en konijn geven (die zijn een stuk zachter). Nekken zijn het zachtst, daar kun je mee beginnen. Als dit goed gaat, langzaam naar vleugels, poten/bouten en karkas/rugstukken.
De dingen die zijn doorgestreept, zou ik idd ook niet geven. Runderstrot en luchtpijp zijn meer tussendoortjes/beloningen en runderbeen is te hard (is meer een recreatief bot als er vlees aan zit, daar kunnen ze dan het vlees vanaf kluiven).
Hart zou ik op een andere dag geven, nog ergens aan het eind van de week. Dan heb je het orgaanvlees mooi verdeeld over de week. Hart en nier op 1 dag is misschien teveel orgaanvlees, maar misschien doet jouw hond het daar wel goed op (orgaanvlees kan laxerend werken en de hond zou er diarree van kunnen krijgen om 2x orgaan op een dag te krijgen).

Bij NRV is het gebruikelijk om 1 pensdag te doen. Ik zie dat dit in het menu is verwerkt. Meestal wordt dit als 'complete maaltijd' gezien. Het is natuurlijk niet echt compleet, maar omdat er in pens veel vitaminen en mineralen zitten, kun je dit best 1 dag per week geven. Verspreiden over meerdere dagen mag ook, als je hond bijvoorbeeld diarree krijgt van een pensdag. Je zou ook een visdag kunnen doen, maar vis in het menu verwerken kan ook. Als je een pens- en/of visdag hebt, bereken je het menu van 5 of 6 dagen.
Handig is dan 3 vleesbotdagen met orgaanvlees en 2 spiervleesdagen. Maar zoals je het nu hebt, mag ook.

Ik zou in het begin nog wat meer variëren om te zien wat je hond allemaal lekker vindt en niet lekker vindt.  Misschien wat meer variëren in het orgaanvlees qua diersoorten. Qua spiervlees en vleesbot heb je wel genoeg variatie.

:)
#1940081
Hart werkt niet mega laxerend, lever wel.

Maar op de dinsdag lam, nier, hart EN eend. Is wel wat veel van het goede. Allemaal vet en orgaan..
En schapensuprice? Ik zou willen weten wat ik voer, geen verrassing :D Zou ik niet geven..
Schapenribben idd niet, en runderlever zou ik ook niet doen ivm. de ab.

Waarom wil je geen runderstrot geven? Dit is prachtig om te geven. Veel honden vinden het bijzonder lekker. En ze doen er lang mee :) Ideaal voor te knagen. Tis niet mega voedzaam. Maar 1 keer in de 2 weken krijgen ze het hier zeker.
Zalmkop = vleesbot geit ribben ook. Kijk even naar de woensdag, dit kan problemen in ontlasting veroorzaken..

Je voert wel heel erg vet.
Veel eend, geit, lam. Ik zou proberen iets magerder te voeren.
#1940083
[quote="lauraV"]
runderkaak? dat zouden ze hier dus niet krijgen .....is dat niet veeelste hard?
[/quote]

Is gemalen  ;)

Ik zou ook nog even wachten met geitenribben/lamsribben.
Meestal kunnen ze dat we aan met 1 á 2 maanden, wel afhankelijk van hoe goed je hondje het verteerd.

Variatie lijkt me helemaal prima!
#1940098
[quote="lauraV"]
runderkaak? dat zouden ze hier dus niet krijgen .....is dat niet veeelste hard?
[/quote]


Als ik juist zit met de leverancier dat is die runderkaak spiervlees.
Afbeelding

Dan gaat het meer om kopvlees :)

Btw Hey Liesbeth,

Leuk je hier te zien. Hier zal je allesinds heel wat info krijgen over barf.
Geef Phelan een knuffeltje

Groetjes
#1940478
[quote="Nadia"]
En schapensuprice? Ik zou willen weten wat ik voer, geen verrassing :D Zou ik niet geven..
[/quote]
Ik ga vanavond naar die winkel en dan vraag ik wat schapensurprise en haaspakket net inhouden. Zomaar dingen voeren, doe ik ook niet hoor :)

Runderkaak is volgens mij ook gemalen, dat vraag ik vanavond even na!

En dit weekend zal ik nog wat sleutelen aan mn menu. Alvast bedankt!
#1940536
[quote="DarkWolf"]
Ik ga vanavond naar die winkel en dan vraag ik wat schapensurprise en haaspakket net inhouden. Zomaar dingen voeren, doe ik ook niet hoor :)

Runderkaak is volgens mij ook gemalen, dat vraag ik vanavond even na!

En dit weekend zal ik nog wat sleutelen aan mn menu. Alvast bedankt!
[/quote]

Liesbeth die runderkaak is dat van bij degomeat?
#1941342
[quote="orinake"]
Liesbeth die runderkaak is dat van bij degomeat?
[/quote]
Ik denk het, waarom?
Het is niet bij Degomeat dat ik geweest ben, maar bij Hondje Gezond. Ik heb rundsspiervlees & kalkoennekken gekocht. Bij het rundsspiervlees hangt er een sticker van degomeat op, bij de kalkoennekken weet ik het niet. Maar ik denk dat alles van vlees dat hij verkoopt, van Degomeat komt ja. Waarom?
#1941538
[quote="DarkWolf"]
Ik denk het, waarom?
Het is niet bij Degomeat dat ik geweest ben, maar bij Hondje Gezond. Ik heb rundsspiervlees & kalkoennekken gekocht. Bij het rundsspiervlees hangt er een sticker van degomeat op, bij de kalkoennekken weet ik het niet. Maar ik denk dat alles van vlees dat hij verkoopt, van Degomeat komt ja. Waarom?
[/quote]

Dan is het idd zuiver spiervlees :)
Ik ging bij degomeat enkel voor de kip (vleugels en bouten). De rest was ik niet zo tevreden van.
De rollen hebben vaak een "raar" kleurtje en over de geur zwijgen we maar ;)
#1941649
[quote="orinake"]
Dan is het idd zuiver spiervlees :)
Ik ging bij degomeat enkel voor de kip (vleugels en bouten). De rest was ik niet zo tevreden van.
De rollen hebben vaak een "raar" kleurtje en over de geur zwijgen we maar ;)
[/quote]
Ik ben daar is kippennekjes gaan halen en toen kreeg ik ook paar rollen mee. En ja het uitzicht, kleur en geur na altijd Duck geven was wel héél anders maar ik dacht dat dat normaal was. Maar nu geef ik TinLo (+ vanaf vandaag wat extra spiervlees) en de kleur, uitzicht & geur zijn toch weer héél anders en volgens mij ook een pak normaler dan die rollen van Degomeat :biggrin2:
Ik heb nu dus spiervlees van Degomeat..en het rook naar biefstuk oef. Phelan vond het in ieder geval feest..Tinlo + een extraatje!!
#1941726
[quote="DarkWolf"]
Ik ben daar is kippennekjes gaan halen en toen kreeg ik ook paar rollen mee. En ja het uitzicht, kleur en geur na altijd Duck geven was wel héél anders maar ik dacht dat dat normaal was. Maar nu geef ik TinLo (+ vanaf vandaag wat extra spiervlees) en de kleur, uitzicht & geur zijn toch weer héél anders en volgens mij ook een pak normaler dan die rollen van Degomeat :biggrin2:
Ik heb nu dus spiervlees van Degomeat..en het rook naar biefstuk oef. Phelan vond het in ieder geval feest..Tinlo + een extraatje!!
[/quote]

De runderkaak ziet er nog vrij goed uit ja :)
Die heb ik 1 keer gehad.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door