Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1940417
Bij de zoekopdrachten kom ik alleen planten tegen die giftig zijn.
Maar wat ik wil weten is welke planten 'kunnen' iritaties opleveren, dus welke zullen sneller een allergische reactie op afstand / met aanraking geven.
En dat geld tevens voor dingen.
Zoals kleedjes of wol enzo dat weet ik wel, maar zijn er nog meer dingen / materialen die kunnen iriteren.
Ik wil zo veel mogelijk iritaties vermijden in het huis.
Wie weet wat er kan iriteren (buiten allergische reacties om) en heeft daar het liefste nog een lijst van.
Liefst met foto om het gemakkelijker te maken.

Ik weet iig dat de flamingoplant een no no is bij aanraking bij huisdieren, hier kregen ze daar korsten en kale plekken van.
Laatst gewijzigd door BubbaBling op vr 18 feb 2011, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
#1940455
Deze heb ik gevonden die kunnen iriteren:
Contactallergie
Door aanraking met de plant, de sappen en dergelijke kan vrij snel een allergie zoals eczeem optreden.

Veel contacteczemen ontstaan door coniferen, Alstroemeria, Eucalyptusblad, sap van Euphorbia, chrysanten en hun familieleden zoals Tanacetum, lelies, Narcissus, Primula obconica, Rosa, Streptocarpus, Tulipa, Helianthus (zonnebloem), behaarde planten, Eucalyptusblad, Philodendron, Dieffenbachia, Poinsettia, Ficus, Magnolia. Bekend zijn ook het narcissenuitslag, tulpenvingers en hyacintenjeuk, deze komen vooral vaak voor in de bollenbranche.
#1940530
Narcissen heb ik inderdaad gemerkt aan de honden. Op het hondenveld waar ik kom is er een hele grote brede strook geplant, dwars door het veld heen . Nu de boel weer opkomt kunnen de honden er dus niet meer op :( Nox stond laatst alweer op drie poten omdat ze er doorheen geragd was.


Helaas dus nog verder weg lopen om ergens een balletje te gooien voor de honden :'(


Verder rukt de bereklauw steeds verder op in Leeuwarden, daarmee is het ook altijd uitkijken geblazen :-X
Heb ook de indruk dat er maar weining aan gedaan wordt vanuit de gemeente. Vooral rond het kalverdijkje is het drama. Weet niet hoe het in jou deel van de stad ervoor staat.
#1940574
Ja de berenklauw ontwijk ik sowieso, die staat hier veel op een hondenuitlaat strook  :o

Maar ik bedoel ook mijn planten in huis, wat zou kunnen iriteren... wat zou ik weg moeten halen etc...
Ik weet niet hoe al die planten heten, mss even foto's maken en weten de bpers het wel.
#1940582
De bereklauw is voor dieren niet gevaarlijk. En als mens kun je je verstand gebruiken en er gewoon af blijven. En kinderen wat respect bij brengen voor al wat leeft zodat ze planten met rust laten.
We kunnen toch niet alles maar vernietigen wat giftig, irriterend, blaartrekkend of wat dan ook is. Dan blijft er niet veel over. Ik vind het altijd vreselijk als ik zie hoe ze hier van de gemeente de bereklauwen aan gort steken.
#1940605
pike schreef: De bereklauw is voor dieren niet gevaarlijk. En als mens kun je je verstand gebruiken en er gewoon af blijven. En kinderen wat respect bij brengen voor al wat leeft zodat ze planten met rust laten.
We kunnen toch niet alles maar vernietigen wat giftig, irriterend, blaartrekkend of wat dan ook is. Dan blijft er niet veel over. Ik vind het altijd vreselijk als ik zie hoe ze hier van de gemeente de bereklauwen aan gort steken.
De berenklauw is wel degelijk iriterend voor de hond en je krijgt er inmens lelijke en grote plekken van.
#1940658
Hier staat dat de plant voor dieren geen kwaad kan:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... hijnt.html

Maar ook als hij voor dieren wél gevaarlijk is: Ik vind dat geen reden voor verdelging van een plantensoort. Aardappelloof o.a. is ook giftig.

Hier staat nog een lijst van planten/dieren die irritaties kunnen bezorgen:

http://singalees.infoteur.nl/specials/o ... rgers.html
#1940944
Ik heb bij mijzelf gezien wat een brandwonden het veroorzaakt.
Kan mij niet voorstellen dat dit bij een dier anders zou zijn !

En, laten we wel wezen...de bereklauw waar we hier in Nederland zoveel last van hebben, hoort hier helemaal niet voor te komen ! Googel maar eens even, de gewone bereklauw is heel wat minder gevaarlijk als zijn buitenlandse varianten !

Mijn idee...weg ermee ! ;)
#1941656
Carola S schreef: Ik heb bij mijzelf gezien wat een brandwonden het veroorzaakt.
Kan mij niet voorstellen dat dit bij een dier anders zou zijn !

En, laten we wel wezen...de bereklauw waar we hier in Nederland zoveel last van hebben, hoort hier helemaal niet voor te komen ! Googel maar eens even, de gewone bereklauw is heel wat minder gevaarlijk als zijn buitenlandse varianten !

Mijn idee...weg ermee ! ;)
Reuzebereklauw is een ingeburgerde soort uit de schermbloemenfamilie. En groeit langer in ons land als dat er tortelduiven rondvliegen. Schapen vinden Reuzebereklauw lekker en schaapskuddes (met herder én hond) worden in Nederland op diverse plaatsen zelfs ingezet om bereklauw te bestrijden.
Veel schermbloemigen behoren tot onze voedselplanten. Van hen kan het sap van bleekselderij, selderij, pastinaak, peterselie, wortel, dille ook fotosensibilitatie veroorzaken.  Drie van onze schermbloemigen zijn dodelijk giftig. Moeten al die (voedsel)planten ook maar weg dan? 
Wat ook niet in ons land hoort voor te komen: o.a. damherten, konijnen, fazanten.  Afschieten dan maar?
#1942208
ze kunnen ook last hebben van brandnetels, grasaren s zomers. allebei niet giftig maar wel irriterend.
ook kunnen honden allergisch zijn voor rubber of bepaalde wasmiddelen.
ik denk dat het kwa irriteren net zo ongeveer zal zijn als bij mensen. (ook zoals je al zei wol)
#1942412
pike schreef: Reuzebereklauw is een ingeburgerde soort uit de schermbloemenfamilie. En groeit langer in ons land als dat er tortelduiven rondvliegen. Schapen vinden Reuzebereklauw lekker en schaapskuddes (met herder én hond) worden in Nederland op diverse plaatsen zelfs ingezet om bereklauw te bestrijden.
Veel schermbloemigen behoren tot onze voedselplanten. Van hen kan het sap van bleekselderij, selderij, pastinaak, peterselie, wortel, dille ook fotosensibilitatie veroorzaken.  Drie van onze schermbloemigen zijn dodelijk giftig. Moeten al die (voedsel)planten ook maar weg dan? 
Wat ook niet in ons land hoort voor te komen: o.a. damherten, konijnen, fazanten.  Afschieten dan maar?
Vind jij jezelf niet ietwat extreem in je opvattingen ?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door